[PHP] Alleen IE6 redirect

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eatualive
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-07-2024
Beste tweakers.

Ik heb van het weekend mijn nieuwe site online gebracht en die werkt helemaal perfect op alle browsers behalve IE6.

Wat ik wil is dat browsers IE6 en lager worden ge-redirect naar ie6.shtml en al het andere naar index.shtml.
Ik heb al veel gevonden en ik zie veel scripts met kilometer lange teksten om elke browser te detecteren maar ik wil het simpel houden en dat moet ook kunnen denk ik. Daarnaast werken ze niet waarschijnlijk omdat ik iets fout doe.

Wat ik weet is dat dit scriptje gedeeltelijk doet wat ik wil:
PHP: filename
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<?php
$get_user_agent = $_SERVER['HTTP_USER_AGENT'];
if (strpos($get_user_agent,'MSIE') != false && strpos($get_user_agent,'Opera') === false){
if (strpos($get_user_agent,'Windows NT 5.2') != false){
if(strpos($get_user_agent,'.NET CLR') === false) return;
}
if (substr($get_user_agent,strpos($get_user_agent,'MSIE')+5,1) < 7){
header('Location: http://www.mozilla.com/firefox/');
}}
?>          

Ik weet niet of ik het goed doe maar ik denk dat het aangepaste script zoiets als:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
<?php
header("Location: ie6.shtml");
elseif
header("Location: index.shtml") ;
}

?>

Nu ben ik niet heel erg thuis in programmeren en hij geeft dan nu ook errors maar ik kan vaak vanuit codes heel wat voor elkaar krijgen door knippen en plakken behalve in dit geval, ik krijg telkens line errors. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandaX
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:42

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

Ik heb niet naar de inhoudelijke functies gekeken van je scriptje, maar ik kan je aanraden eens te kijken naar hoe je een if / else constructie opzet in php.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik zou dan toch maar beginnen met leren programmeren. Die syntax error die je krijgt zou je daarmee zo opgelost hebben. Hint: het zit hem in die { en } op regels 3 en 7. En die elseif...

Afgezien van dat ben je nu alle versies van IE aan het redirecten naar ie6.shtml. Ik zou voor de lol $_SERVER['HTTP_USER_AGENT'] eens afdrukken (je weet wel, dat debuggen waar we je in 2006 zo vaak op hebben gewezen ;) ) zodat je weet welke string je wil matchen om IE6 uit te filteren en de rest van IE niet. ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OK13
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:35
eatualive schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 15:11:

1
2
3
elseif
header("Location: index.shtml") ;
}
Dit is natuurlijk niet de manier om een if af te sluiten he.

edit: shit, te laat

[ Voor 8% gewijzigd door OK13 op 10-07-2010 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
En plaats een exit; of die; na je header(); functie bij een redirect :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eatualive
Ik zal eens kijken of ik met deze aanpassingen er wat van kan maken. En ja zoals ik al zeg ik ben geen programmeur. Heb alle php scripjes op me site werkend gekregen maar met deze heb ik geen goede voorbeelden. En ja leren programmeren is lastig als je het niet elke dag doet. Laatste keer dat ik met php bezig was kan makkelijk die vanuit 2006 zijn :P.

Hmm Redirecten gaat goed voor alle browsers maar nog niet voor ie. Zal hem in de vergelijking zitten.
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
<?php

header("Location: index.shtml"); 
}
else {
header("Location: ie6.shtml") ; 
} 

?>

Zover bedankt!

[ Voor 38% gewijzigd door eatualive op 10-07-2010 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

IE7 en IE8 wordt nog steeds geredirect. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:16
Kan je niet beter conditional comments gebruiken?

http://www.quirksmode.org/css/condcom.html

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

My thoughts exactly :) Anders moet je op teveel useragent strings gaan controleren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eatualive
Het ziet er simpeler uit. Maar mijn site laad met index.php die het vervolgens doorverwijst naar index.shtml.
ik zal er eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Waarom zou je doorverwijzen als je de inhoud van index.shtml ook kan afdrukken in index.php en vervolgens alleen redirecten in IE6? Waarom zou je überhaupt IE6 redirecten als je door te zorgen dat je niet in quirks mode zit en door het includen van spul als ie7.js kan zorgen dat IE6 hetzelfde rendert als andere browsers, desnoods na het gebruiken van conditional comments voor een aparte CSS file voor IE6?

Ik kan me geen enkele site herinneren die ik niet in IE6 op een acceptabele manier werkend heb gekregen wanneer ik dat graag wilde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eatualive
NMe schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 16:10:
Waarom zou je doorverwijzen als je de inhoud van index.shtml ook kan afdrukken in index.php en vervolgens alleen redirecten in IE6? Waarom zou je überhaupt IE6 redirecten als je door te zorgen dat je niet in quirks mode zit en door het includen van spul als ie7.js kan zorgen dat IE6 hetzelfde rendert als andere browsers, desnoods na het gebruiken van conditional comments voor een aparte CSS file voor IE6?

Ik kan me geen enkele site herinneren die ik niet in IE6 op een acceptabele manier werkend heb gekregen wanneer ik dat graag wilde.
Hmm dus je zegt eigenlijk dat ik in me index.php een include doe van mijn index.shtml.
En vervolgens zet ik in de header:

code:
1
2
3
<!--[if lt IE 7]>
<script src="http://ie7-js.googlecode.com/svn/version/2.1(beta4)/IE7.js"></script>
<![endif]-->

Het zou heel mooi zijn als ie6 mijn pagina kan renderen maar ik weet niet of ik de kennis in huis heb om alle code te kunnen herschrijven voor ie6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Nee, je zet er dan
code:
1
2
3
<!--[if lt IE 6]>
<script src="http://ie7-js.googlecode.com/svn/version/2.1(beta4)/IE7.js"></script>
<![endif]-->
Zoals in het voorbeeld op squirksmode.org gegeven word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-09 14:53

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Nee, hij wil niet op IE5 dat spul includen, dat wil ie op IE 6 doen.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

CptChaos schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 16:19:
Nee, je zet er dan
code:
1
2
3
<!--[if lt IE 6]>
<![endif]-->
Zoals in het voorbeeld op squirksmode.org gegeven word.
Dat op zichzelf lost het nog niet op, want ik durf er bijna geld op te zetten dat de pagina in quirks mode gerenderd wordt, en dan kun je ie7.js includen zoveel je wilt, het lost het niet op magische wijze op. :P

Wat het wel oplost is als eatualive wat tijd spendeert aan het lezen en leren over wat hij nu aan het doen is. Net zoals ik geen neurochirurgie laat doen bij iemand die daar niet voor geleerd heeft zouden mensen die er niet voor geleerd hebben ook niet zomaar websites moeten maken. Let wel: zelfstudie tel ik hier ook even mee als "ervoor geleerd hebben". :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eatualive
Ik begrijp je punt van die neuroloog. Echter het is nogal wat om heel het vak van alle codering te snappen als je het uiteindelijk 2 dagen max gebruikt in 4 jaar tijd voor alleen mezelf. En dit is toch net een wat taaier probleem.

I blame microsoft. Als microsoft nu de updates stop zette voor illegale versies na de release van ie7 had ik dit probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
eatualive schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 16:48:
Ik begrijp je punt van die neuroloog. Echter het is nogal wat om heel het vak van alle codering te snappen als je het uiteindelijk 2 dagen max gebruikt in 4 jaar tijd voor alleen mezelf. En dit is toch net een wat taaier probleem.

I blame microsoft. Als microsoft nu de updates stop zette voor illegale versies na de release van ie7 had ik dit probleem niet.
Als het toch alleen voor jezelf is kan je IE6 wel gewoon negeren lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manuel
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 11:12
Als ik het dus goed begrijp heb je een illegaal Windows exemplaar en dan wil je hun de schuld geven dat jij telkens een hack installeert om toch nog de updates te ontvangen of sla ik nu volledig de plank mis? Microsoft heeft er niet goed aan gedaan om de standaarden niet te volgen, maar zoals je wellicht weet (hint: IE9) zijn ze daar al druk mee bezig.

En als ik eerlijk ben vind ik het niet echt een nette oplossing om dan gebruikers van IE6 te redirecten naar een andere pagina, maar daar zijn de meningen over verdeelt. Voor de rest lijkt me het beter dat je gebruikt maakt van get_browser(), dit geeft een array terug waaronder ook de versie van de browser. Het enige wat je nodig hebt is ini.browsercap.

Heb trouwens zelf ook even een testscriptje in elkaar gezet, ben uitgegaan van de standaard user agent:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
<?php
$position = strpos($_SERVER["HTTP_USER_AGENT"], "MSIE ");
if($position !== false) {
        $ie_version = substr($_SERVER["HTTP_USER_AGENT"], $position+5, 1);

if((int)$ie_version < 7) {
                echo "Alles onder IE6 doe iets.";
        } else {
                echo "IE7 of hoger ;)";
        }
} else {
        echo "Geen IE6";
}
?>

Ik wil er wel graag bij zeggen dat dit niet bedoelt is om klakkeloos over te nemen en ik blijf erbij dat je geen aparte versie van je pagina moet hebben voor een specifieke browser, doe dan een melding bovenaan de pagina door middel van conditional comments.

Heb dit even snel in elkaar geflanst om het als voorbeeld te gebruiken, dus niet snel overnemen en zeggen dat het klaar is, dan leer je er alsnog niets van.

[ Voor 29% gewijzigd door Manuel op 10-07-2010 17:22 . Reden: tekst toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eatualive
Om even wat op te helderen. Ik heb een mac. Mijn website moet door iedereen bezocht worden en ik weet dat veel mensen nog steed xp illegaal draaien Kortom ja je slaat volledig de plak mis. Ik ben geen webdesigner dus ik maak niks voor anderen en daar doel ik dan ook op dat ik het voor mezelf doe. De website moet door iedereen bezocht kunnen worden en ik moet dus rekening houden met ie6.... En ja ik moet die mensen bereiken.

Hoop dat dat even opgehelderd is voordat er nog meer conclusies getrokken worden...

En ja mijn website ondersteund alle browsers alleen ie6 niet en ik heb niet de kennis in huis om heel mijn site aan te passen om het wel werkend te krijgen vandaar deze oplossing omdat deze het snelste leek.

[ Voor 23% gewijzigd door eatualive op 10-07-2010 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manuel
Ik snap niet wat een illegale XP met dit alles te maken heeft maar goed. Ik kan je garanderen dat het makkelijker is om je CSS / HTML aan te passen dan een aparte versie te maken voor IE6, je leert er ook nog eens meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-09 14:42
Als ik ergens een hekel aan heb, dan zijn het wel sites die mij redirecten naar een "Deze site doet het niet in jouw browser" pagina.
Het doet me namelijk helemaal niets als die mooie ronde hoekjes niet transparant zijn, of de lijnen niet netjes in elkaar overlopen. Ik wil gewoon de content kunnen lezen.

Weet je zeker dat je bezoekers met een bepaalde browser perse naar een andere pagina wilt sturen? Is het niet veel gebruiksvriendelijker om, als je dan perse iets wilt doen, alleen een informatiebalk te tonen met de melding dat niet alles werkt zoals het hoort vanwege de browser?
Zie bijv hoe Tweakers.net dat heeft aangepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

frickY schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 21:01:
Als ik ergens een hekel aan heb, dan zijn het wel sites die mij redirecten naar een "Deze site doet het niet in jouw browser" pagina.
Het doet me namelijk helemaal niets als die mooie ronde hoekjes niet transparant zijn, of de lijnen niet netjes in elkaar overlopen. Ik wil gewoon de content kunnen lezen.

Weet je zeker dat je bezoekers met een bepaalde browser perse naar een andere pagina wilt sturen? Is het niet veel gebruiksvriendelijker om, als je dan perse iets wilt doen, alleen een informatiebalk te tonen met de melding dat niet alles werkt zoals het hoort vanwege de browser?
Zie bijv hoe Tweakers.net dat heeft aangepakt.
Daarbij kan ik gelijk even een Tweakerblogje "spammen": Eriks blog: IE6Bar v1.2
Dat is niet mijn blog, maar biedt wel een informatiebalk oplossing

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Sorry, maar er is een verschil tussen "alles weten" en de foutjes die jij in je startpost had. Een "elseif" zonder daadwerkelijk conditie (en waar je dus eigenlijk "else" bedoelde) en verkeerd brace-gebruik (dit ding dus: { ) duiden erop dat je de basis niet eens eigen bent. Da's niet erg, maar IMO zou je dan eerst tijd moeten stoppen in het leren van de basis voordat je verder programmeert. Anders kom je nog eens vier jaar verder in 2014 opnieuw met dit soort vragen en daar heb jij niks aan en wij nog minder. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rob schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 21:07:

Daarbij kan ik gelijk even een Tweakerblogje "spammen": Eriks blog: IE6Bar v1.2
Dat is niet mijn blog, maar biedt wel een informatiebalk oplossing
Prachtig zo'n balk...

De maker van deze site is een prutser die niet weet wat graceful degradation is.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2010 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eatualive
Ok. misschien ligt het aan mij. Maar goed met re-directen bedoel ik niet gelijk dat je een dikke rode melding krijgt, site werkt niet. Ik wou de belangrijkste info op simpele manier online plaatsen met een klein advies om een andere browser te nemen om de site te zien hoe hij zou moeten werken.

Kortom nog steeds netjes maar wel met een redirect. Vond dit mooier dan een verpeste site laten zien met ergen een melding dat het aan de browser ligt.

Btw die else die had ik in eerste instantie en dat wou niet werken en ben ik op zoek gegaan en toen zag ik elseif en daarom stond die erin. Had gewoon me gevoel moeten volgen.

Maar goed genoeg over al die conclusies die er verzonnen worden op elk woord wat ik typ.
Ik ga aan de slag met de nuttige informatie die er tussen staat, daarvoor alvast mijn dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Verwijderd schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 21:12:
[...]

Prachtig zo'n balk...

De maker van deze site is een prutser die niet weet wat graceful degradation is.
Ik vind het op zich wel wat hebben. Ik heb zelf wel eens zo'n gele informatiebalk bovenaan getoond aan mensen die IE6 gebruikten om ze te wijzen op het feit dat ze kunnen upgraden. De vorm die aangehaald wordt in dat artikel is echter waardeloos natuurlijk, je moet niet lopen snijden in functionaliteit want dat hoeft in 99.9% van de gevallen dus echt niet. :P
eatualive schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 21:30:
Ok. misschien ligt het aan mij. Maar goed met re-directen bedoel ik niet gelijk dat je een dikke rode melding krijgt, site werkt niet. Ik wou de belangrijkste info op simpele manier online plaatsen met een klein advies om een andere browser te nemen om de site te zien hoe hij zou moeten werken.

Kortom nog steeds netjes maar wel met een redirect. Vond dit mooier dan een verpeste site laten zien met ergen een melding dat het aan de browser ligt.
Dat snappen we allemaal. Maar wat wij zeggen is dat je je site netjes in standards mode (leesvoer) krijgt en je vervolgens die ie7.js includet, je als het goed is weinig tot geen renderproblemen mag tegenkomen in IE6, en die paar die je wel nog krijgt kun je met conditional comments uitsluiten. :)

[ Voor 11% gewijzigd door NMe op 10-07-2010 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eatualive
Nou heb gister heel de avond liggen spelen. De ie7.js loste niet mijn problemen op.
Ik ben toen in het css gedoken en toen bleek dat ik er een code in kon inzetten die alleen ie6 kon pakken waardoor mijn menu probleem gedeeltelijk opgelost werd.

De grootste fout wat dat mijn horizontale menu verticaal werd weergegeven.
Mijn code in het mijn stylesheet is nu:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
#menu li{
float:left;
height:47px;
line-height:47px;
}

/* Fix IE. Hide from IE Mac \*/
* html li { width:70px;}
* html ul { margin-left:-5;}
/* End */

#menu a{
display:block;
height:100%;
padding:0px 14px 0px 13px;
color:#fff;
font-weight:bold;
font-size:14px;
text-decoration:none;
font-family:Arial,Helvetica,sans-serif;
}

Als ik mijn menu li de 'float:left;' weghaal gebeurd bij alle browser hetzelfde als wat er bij ie6 gebeurde. Dus ik denk dat ie6 daar de fout ingaat. Dit heb ik dus opgelost door de code:

code:
1
2
3
4
/* Fix IE. Hide from IE Mac \*/
* html li { width:70px;}
* html ul { margin-left:-5;}
/* End */

Echter heeft 1 menu item 2 woorden en nu zet ie6 het tweede woord onder het eerste ipv erachter.
Als iemand daar een oplossing voor heeft zou dat heel fijn zijn.

Bedankt voor de info van gister.

[ Voor 5% gewijzigd door eatualive op 11-07-2010 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-09 14:42
Klinkt niet alsof je zelf al intensief gezocht hebt naar hoe je dat doet, maar goed
Cascading Stylesheet:
1
white-space: nowrap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eatualive
Nee ik heb niet intensief gezocht ik heb alleen maar 5 uur er aan besteed om alles werkend te krijgen onder ie...

Bedankt voor de oplossing het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
Mooi dat het werkt, maar dit soort dingen kan je mijns inziens toch beter via conditional comments en speciale ie6.css files oplossen denk ik. Overigens, als je met je originele probleem (je menu werkt niet in IE6) je topic had gestart, had je hier ook sneller en beter antwoord gekregen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eatualive
Mja misschien wel. Maar Ik wist niet dat het andere bestond dus dan is het lastig. Ik had gekozen voor php en ben dus hier terechtgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

eatualive schreef op zondag 11 juli 2010 @ 10:41:
Nou heb gister heel de avond liggen spelen. De ie7.js loste niet mijn problemen op.
No offense, maar dat roep ik dus al de hele tijd. Gezien jouw kennis van HTML en CSS zoals ik die inschat aan de hand van dit topic draait je pagina waarschijnlijk in quirks mode wat betekent dat je met een ander box model zit te werken. Dan vind ik het niet zo gek dat je menu niet goed uitlijnt. Vandaar, nogmaals: zoek op wat quirks mode is en vermijd het. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 21:26

DataGhost

iPL dev

eatualive schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 15:44:
PHP:
1
Manuel schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 17:17:
PHP:
1
2
        $ie_version = substr($_SERVER["HTTP_USER_AGENT"], $position+5, 1);
        if((int)$ie_version < 7) {
Wil je dat alsjeblieft NOOIT zo doen? Opera heeft al een lelijke hack in hun user-agent moeten gebruiken omdat sommige (ook grote!) sites dachten dat Opera 10 eigenlijk Opera 1 was. IE9 staat nu voor de deur en als ze bij MS een beetje doorwerken duurt het niet lang voordat IE10 er ook al is, waardoor je code direct weer IE6-zooi serveert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manuel
DataGhost schreef op zondag 11 juli 2010 @ 17:58:
Wil je dat alsjeblieft NOOIT zo doen? Opera heeft al een lelijke hack in hun user-agent moeten gebruiken omdat sommige (ook grote!) sites dachten dat Opera 10 eigenlijk Opera 1 was. IE9 staat nu voor de deur en als ze bij MS een beetje doorwerken duurt het niet lang voordat IE10 er ook al is, waardoor je code direct weer IE6-zooi serveert.
Lees even het laatste gedeelte van mijn post, daarin zeg ik (ik quote het maar even):
Voor de rest lijkt me het beter dat je gebruikt maakt van get_browser(), dit geeft een array terug waaronder ook de versie van de browser. Het enige wat je nodig hebt is ini.browsercap.
[..]
Heb trouwens zelf ook even een testscriptje in elkaar gezet, ben uitgegaan van de standaard user agent
Ik geef ook aan in mijn post dat ik het er niet mee eens ben en ik kan je garanderen dat ik dit soort ranzige 'oplossingen' niet in mijn code heb staan. ;)
Pagina: 1