Als je zo'n koperen spacer monteert (officeel bedoeld om de core te ontlasten. Die dingen hebben ook een andere naam die ik niet meer weet), krijg je dan een betere warmteafvoer naar de koelconstructie? Of scheelt dat niet zoveel? 'k vind het verschil tussen de cpu temp en de waterblock temp n.l. nogal hoog. En mijn spul is toch keurig gelapt.
Verwijderd
neee..
sterker nog,
het verergert het alleen maar (bij peltier koelen).
ze hebben het getest.
maar het is wel handig om condensatie buiten de deur te houden en om veel meer kracht op de processor te kunnen zetten.. (als het oppervlakte precies even hoog is)
heb ik ook... bij mij zal er geen core kunnen afbreken
ik heb een 0.8 mm dik koperplaatje op mijn proc vast ge-seconde-lijmt. vervolgens helemaal vlak geschuurd..
en het ziet er prachtig uit..
en het heeft gelukkig niet veel warmte doorgifte wanwege de secondelijm.
bij peltier koeling ben je op dat moment namelijk ook het moederbord aan het koelen... en dat wil je niet.. resultaat: kleinere Tdelta
laat je trouwens niet te snel verleiden door de temperatuur sensor. dit weerspiegelt alleen de temp aan de achterkant van de cpu.
en met spacer verhit je de rest van de cpu(plastic) mee waardoor de temperatuur aan de achterkant hoger wordt
sterker nog,
het verergert het alleen maar (bij peltier koelen).
ze hebben het getest.
maar het is wel handig om condensatie buiten de deur te houden en om veel meer kracht op de processor te kunnen zetten.. (als het oppervlakte precies even hoog is)
heb ik ook... bij mij zal er geen core kunnen afbreken
ik heb een 0.8 mm dik koperplaatje op mijn proc vast ge-seconde-lijmt. vervolgens helemaal vlak geschuurd..
en het ziet er prachtig uit..
en het heeft gelukkig niet veel warmte doorgifte wanwege de secondelijm.
bij peltier koeling ben je op dat moment namelijk ook het moederbord aan het koelen... en dat wil je niet.. resultaat: kleinere Tdelta
laat je trouwens niet te snel verleiden door de temperatuur sensor. dit weerspiegelt alleen de temp aan de achterkant van de cpu.
en met spacer verhit je de rest van de cpu(plastic) mee waardoor de temperatuur aan de achterkant hoger wordt
Hmm, dan monteer ik liever wat dun closed-cell foam tussen de coldplate en de rest van de proc. Meer kracht zal niet nodig zijn: 'k kan nu dmv drukveren betrouwbaar een kilo of 10-15 aan kracht op de core zetten. En da's wel zat. Ook komt de coldplate automatisch recht op de core te liggen, en nooit schuin. Dus voor afbrokkelende cores hoef ik ook niet bang te zijn.maar het is wel handig om condensatie buiten de deur te houden en om veel meer kracht op de processor te kunnen zetten.. (als het oppervlakte precies even hoog is)
Klopt, en ik weet dat-ie zo'n 7-10 graden afwijkt bij mij. Maar dan nog: watertemp=17 graden. Temp sensor meet 51.5 graden. Da's dus zo'n 40-45 graden in het echt. En die hitte moet ergens vandaan komen, en dus waarschijnlijk van de proc.laat je trouwens niet te snel verleiden door de temperatuur sensor. dit weerspiegelt alleen de temp aan de achterkant van de cpu.
Bovendien, ik las bij MM_Zork (z'n propaankoeling) dat-ie een verdampertemperatuur had van -10 graden, en een cpu temp van 1 graad (ongeveer). Dat scheelt toch ook knap veel.
Dabit, om Freakyfrank's verhaal een beetje te ondersteunen: hier de test over het onderwerp op overclockers.com
Freakyfrank, je hebt je shim op de proc gelijmd en toen het hele zooitje gelapt als ik het goed begrijp? Hoe heb je dat geregeld met je CPU dan:? Die FC-PGA's kun je niet lappen, dus snap ik niet helemaal hoe je dit gedaan hebt.
Freakyfrank, je hebt je shim op de proc gelijmd en toen het hele zooitje gelapt als ik het goed begrijp? Hoe heb je dat geregeld met je CPU dan:? Die FC-PGA's kun je niet lappen, dus snap ik niet helemaal hoe je dit gedaan hebt.
Worsie & freakyfrank:
Bedankt. Ik had toch bijna een koperen shim (dat woord zocht ik) gemaakt van 0.69 dik.
Een shim maken van closed-cell foam van 1mm dik (best indrukbaar tot 0.69mm), zou dat helpen?
Bedankt. Ik had toch bijna een koperen shim (dat woord zocht ik) gemaakt van 0.69 dik.
Een shim maken van closed-cell foam van 1mm dik (best indrukbaar tot 0.69mm), zou dat helpen?
Het zal zeker helpen tegen condensatie en igv AMD ook het afbreken van je core...Op zondag 11 maart 2001 22:56 schreef DaBit het volgende:
Worsie & freakyfrank:
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Ik zal nog wel eens een beschrijving maken van mijn waterblok+pelt op proc bevestiging. Die richt zich namelijk naar de core, dus het risico op afbrokkelen is minimaal. Het basisprincipe is dat ik maar op 1 plek druk uitoefen op het waterblok door het gebruik van een spike. Hierdoor kan het waterblok alle kanten op kantelen, en zal het zich vlak op de core nestelen.
Dabit, er is een winkel die shimms verkoopt van celrubber volgens mij. Zit me rot te denken wie het ook al weer is alleen
Dan nog kun je 'm beter zelf maken. Die OC winkels trekken je een poot uit, dat wil je niet weten. Ik wed dat zo'n shim bij een willekeurige OC shop zeker 2 tientjes kost.
Zit er dik in ja. Ben alleen nog steeds op zoek naar een winkel met gesloten celrubber in verschillende dikten en afmetingen. No such luck so far
Verwijderd
ja inderdaad.Op zondag 11 maart 2001 16:45 schreef worsie het volgende:
ik heb maar een heel klein laagje erafgeschuurd..
ben begonnen met 250... toen 400,500,600,800,1000,1200.
en glasspiegeltje..
is superstrak/vlak
het blauw van de proc is niet meer te zien.
er zit een soort 'slotgrachtje' omheen die het overtollige koelspul opvangt.
lijkt wel alsof ie er vanaf het begin eropzat
Patser!Op maandag 12 maart 2001 13:11 schreef freakyfrank het volgende:
[..]
ja inderdaad.
ik heb maar een heel klein laagje erafgeschuurd..
ben begonnen met 250... toen 400,500,600,800,1000,1200.
en glasspiegeltje..
is superstrak/vlak
het blauw van de proc is niet meer te zien.
er zit een soort 'slotgrachtje' omheen die het overtollige koelspul opvangt.
lijkt wel alsof ie er vanaf het begin eropzat
Zit gewoon keihard de beschermende epoxy er af te schuren!
Het idee is wel mooi qua bescherming en koeling idd
Verwijderd
maar als die spacer de boel nou verwarmt als word gezegt geeft dat het zelfde effect als dat verwarming elementje van het vapochill systeem en heb je daar dan ook meteen geen last van condens meer of zie ik dit nu heel erg verkeerd
Verwijderd
hehe... die zullen waarschijnlijk wel kapotvriezen dalijk.. paar pinguins doen et beter he...:)Op maandag 12 maart 2001 13:20 schreef worsie het volgende:
Ga je nog vissen uitzetten in je slotgracht? Ik stem voor sidderalen
ahum... mwah.. beetjeOp maandag 12 maart 2001 19:21 schreef dirkster het volgende:
maar als die spacer de boel nou verwarmt als word gezegt geeft dat het zelfde effect als dat verwarming elementje van het vapochill systeem en heb je daar dan ook meteen geen last van condens meer of zie ik dit nu heel erg verkeerd
als je de spacer met een luchtkoeling gebruikt gooit ie de cpuwarmte via de spacer weer terug naar het plastic rond de proc, die vervolgens de lucht tussen je proc en je mobo verwarmt, zodat de thermistor daar het warmer krijgt.. zodoende maakt het niet uit voor het overklokken, maar de temp die je uitleest is hoger.
bij superkoelen ligt de zaak anders, de coldplate of verdamper zal behalve je cpu ook je coldplate afkoelen, waardoor die meer wattage te verstouwen krijgt. Met goed isoleren kun je dit effect enigzins verminderen. Maar je koelt ALTIJD je moederbord erbij. dit scheelt meestal wel 1-10 graden..
maar dan heb je weer een ander effect niet??
want in principe ben je de signaaldraden ook aan het koelen, die krijgen een lagere weerstand, en zodoende heb je een schoner signaal.. betere opklok?
of is dit te verwaarlozen..??
Hmm, ja, maar dan nog verwarmt het niet voldoende om van de condens af te komen. Het is dus gewoon puur verlies. Goed isoleren en dan een verwarmingselementje erbij is veel effectiever.
(en eigenlijk nog helemaal niet zo'n stom idee!)
(en eigenlijk nog helemaal niet zo'n stom idee!)
Pagina: 1