• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:11
Wij hebben op dit moment een DVD server. Hier stopt de helpdesk een DVD of CD in en een tijdje later spuugt hij de CD weer uit, er is dan image gemaakt en een share op het netwerk beschikbaar. Gebruikers kunnen dan gebruik maken van de CD.
Wij willen van dit apparaat af aangezien het niet in ons beleid past (alles virtueel, geen helpdesk in de serverruimte)
Wij zijn dus op zoek naar VMWare appliance die hetzelfde doet. Het mooiste is als de helpdesk medewerker vanaf zijn werkplek via software of de browser zijn CD speler kan selecteren en de appliance dit upload en shared richting de gebruikers. Ik heb al een tijdje zitten googlen maar ik gebruik denk niet de goede termen, krijg heel veel virtual, jukeboxen, CD towers terug maar geen mogelijkheid zoals ik het wil. Heeft iemand een idee?

• RazorBlade72nd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-11-2025
Waaromvirtualiseer je niet gewoon die dvd server en geef je de helpdeskmedewerker toegang tot die server?

| MCTS:Exchange 2007/2010 | MCTS: SQL 2005 | MCSE:2003 | MCITP: EA | VCP 3/4/5 | CCNA |

• Archie_T
RazorBlade72nd schreef op zondag 11 juli 2010 @ 12:18:
Waaromvirtualiseer je niet gewoon die dvd server en geef je de helpdeskmedewerker toegang tot die server?
Omdat je dan geen fysieke mogelijkheid tot CD's hebt. Dan moet je dus de helpdesk toegang geven tot vmware en uitleggen hoe ze hun fysieke CD's moeten koppelen.
Bovendien heb ik geen idee wat het root wachtwoord is van het ding en dat maakt virtualiseren lastig.

Verwijderd

Archie_T schreef op zondag 11 juli 2010 @ 15:31:
[...]

Omdat je dan geen fysieke mogelijkheid tot CD's hebt. Dan moet je dus de helpdesk toegang geven tot vmware en uitleggen hoe ze hun fysieke CD's moeten koppelen.
Bovendien heb ik geen idee wat het root wachtwoord is van het ding en dat maakt virtualiseren lastig.
een root wachtwoord mag toch geen heel groot probleem zijn ?? en als bedrijf weet je een root wachtwoord niet ????

• The Eagle
  • Laatst online: 16:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

En simpelweg met Daemon tools op de workstations een gesharede CD image mounten is geen optie?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Kan je niet gewoon gebruik maken van het freeware tooltje imageburn dat een image kan trekken van een CD :)?
De helpdesk kan dat dan gewoon op hun lokale werkstation doen waarna het op de share gegooit kan worden (tenminste voor zover ik het begrijp wil je dit doen).

Als je hiervoor een VMware appliance wilt inrichten waar de mensen dan heen kunnen browsen die dan hun cd speler pakt en dan daar een image van maakt zit je volgens in een grote omweg te denken :)

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Je kunt hem virtualiseren en via vsphere kan de user toch cd's mounten op de VM.
Daarna een simpel scriptje schrijven dat dd draait en het op een SMB/FTP/NFS share zet en klaar?

• Archie_T
Ik denk dat ik niet duidelijk geweest ben.

Op dit moment is het een NAS/ DVD device, niet een gewone server. Wij beheren dit apparaat via een browser met een admin account, dit admin account werkt niet op OS niveau als ik een hot P2V doe. Ik kan dus niet via SSH inloggen, krijg wel netjes een prompt.
Een cold P2V kan niet omdat dit device niet boot vanaf CD en ook geen mogelijkheid tot in de BIOS komen.
Het root wachtwoord is dus bij de fabrikant bekend en niet bij ons.

Met Daemount aan de gang is omslachtiger dan wat er op dit moment gebeurd. Net zoals IMGBurn. Ik wil de helpdesk gewoon dezelfde functionaliteit en werkinstructie geven zoals die nu bestaat, ze kunnen niet goed tegen verandering en iets ingewikkelder maken wordt niet gewardeerd. Ik kan inderdaad prima een CD, ISO of inhoud sharen, dat is niet het probleem, het gaat om meerdere CD's per week en het moet zo makkelijk mogelijk. Het gaat dus om de mogelijkheid om de inhoud van een CD met één of twee handelingen (zonder admin op de server te zijn) te sharen.

Op dit moment heb ik als test vervanging een cluster share aangemaakt met als optie alle onderliggen dirs te sharen. De helpdesk maakt hier een dir aan die automatisch geshared wordt en daar gooien ze de inhoud van de CD in. Dit werkt prima alleen gaat het cluster weg en wordt vervangen door een EMC Celerra CIFS server en die heeft die functionaliteit zover ik weet niet.

Ik hoop dat ik nu wat duidelijker ben. Het gaat dus echt om een goede oplossing en niet iets wat samenhangt met scriptjes die ik alleen snap ;) Prijs is niet echt een probleem, dus betaalde oplossingen ben ik ook blij mee!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
En is het over netwerk streamen van de image een optie? Dan zou je kunnen kijken naar deployment oplossingen zoals Altiris of Windows Deployment Services of System Center Essentials. Tegenwoordig is dit de meeste gebruikte methode als je een OS wilt deployen. De mogelijkheid bestaat hier zelfs mee dat je een usb stick laadt die contact maakt met een netwerk share en dat dan het OS verder over het netwerk geinstalleerd wordt.

Je moet je ook afvragen of je dit soort taken bij een helpdesk wilt neerleggen. Vooral bij een unskilled helpdesk zou ik het zeker niet doen.Die moeten communicatie met de gebruikers doen en niet een OS gaan deployen.
En daarnaast mensen die niet tegen verandering kunnen horen niet thuis in een organisatie want iedere organisatie verandert in zijn/haar omgeving. Maar dat kan mijn klassieke blik zijn.

[ Voor 95% gewijzigd door Turdie op 11-07-2010 22:23 ]

• Archie_T
shadowman12 schreef op zondag 11 juli 2010 @ 22:15:
En is het over netwerk streamen van de image een optie? Dan zou je kunnen kijken naar deployment oplossingen zoals Altiris of Windows Deployment Services of System Center Essentials. Tegenwoordig is dit de meeste gebruikte methode als je een OS wilt deployen. De mogelijkheid bestaat hier zelfs mee dat je een usb stick laadt die contact maakt met een netwerk share en dat dan het OS verder over het netwerk geinstalleerd wordt.
Mooi verhaal, heeft niets te maken met mijn vraag, maar toch leuk ;)
Je moet je ook afvragen of je dit soort taken bij een helpdesk wilt neerleggen. Vooral bij een unskilled helpdesk zou ik het zeker niet doen.Die moeten communicatie met de gebruikers doen en niet een OS gaan deployen.
Zo unskilled zijn ze niet, het is meer luiheid en ik zou ook boos worden als iemand wat nieuws bouwt wat mij meer handelingen geeft.
En daarnaast mensen die niet tegen verandering kunnen horen niet thuis in een organisatie want iedere organisatie verandert in zijn/haar omgeving. Maar dat kan mijn klassieke blik zijn.
Zie mijn eerdere opmerking, verandering is goed, maar niet als het betekent dat iets daardoor ingewikkelder wordt.

• tim427
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-01 11:18

tim427

Turbulence!

Wat ik me dan bedenk:

Neem een ATOM-pctje, zo'n halve thinclient. Met een dvd-speler.

Zet daar een Debian op met een scriptje die doodleuk het volgende doet:
if new_medium_in_tray
then make iso/copy inhoud naar \\share\CD-TEXT-DATE-TIME.

Dit moet te realiseren zijn lijkt mij?
Pagina: 1