accu 7.2V 1,5A laden in auto

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:45
Goedenavond mensen,

Ik heb 2 kenwood portofoons met een 7,2V 1,5A accu, en daarbij zit een lader van 14,8V 0,8A...

Ik wil graag deze porto's in de auto kunnen opladen via het 12v boordnet...
Kan ik dit ongestraft doen? dus rechtstreeks op de accu (zit wel een 10A zekering tussen)
en hoelang zou het duren voordat 1 accu dan volledig geladen is

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cctl01
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:42
Dat kan, duurt ongeveer een uurtje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:06

ThaHandy

Discovery Channel

laden dmv een 12V naar 220V omvormer van 150W ofzow

de laders direct aansluiten op de accu is niet verstandig i.v.b.m. de te lage voltage en de "ongelimiteerde" laadstroom voor het laden wat not_done is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
@cttl01:

bedankt voor je snelle reactie,

Welke formule gebruik je hiervoor? ik wil namelijk in de toekomst meerdere apparaten kunnen opladen in de auto, en wil dan meteen weten of ik dan niet meteen de accu geheel leegtrek (ik laad morgen dan namelijk 2 portofoons op in een stilstaande auto)

@ thahandy,

Ik wil de porto's niet opladen via de lader, maar de porto's rechtstreeks aan de 12v hangen (afgezekerd op 10A)

[ Voor 19% gewijzigd door shure-fan op 09-07-2010 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:22
Gewoon 12V op een 7,4V accu zetten? Ik vrees dat deze het niet lang zullen overleven, tenzij er regelapperatuur in zit. Afhankelijk van de regelapperatuur zal er ook een stroom vloeien die even groot is dan als je de lader zou gebruiken. In ongeveer 2 uur zou die dan vol zijn.
Maar als de regelapperatuur in de lader verwerkt zit heb je wel een probleem. ;)

Edit: voor een loodaccu is dit zo, dus niet van toepassing hier

[ Voor 8% gewijzigd door Malantur op 09-07-2010 23:53 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Omzetter van 12V naar 14.8V ertussen. De spanning moet normaal wel kloppen, dus ik zou de toestellen er niet rechtstreeks aanhangen. Kans is dat de toestellen het niet goed doen of dat er gewoon niets gebeurt

Als je meerdere toestellen wilt, moet elk toestel de zelfde spanning hebben en moet de convertor het vermogen van alle toestellen aan kunnen.

[ Voor 12% gewijzigd door kluyze op 09-07-2010 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
Malantur schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 23:27:
Gewoon 12V op een 7,4V accu zetten? Ik vrees dat deze het niet lang zullen overleven, tenzij er regelapperatuur in zit. Afhankelijk van de regelapperatuur zal er ook een stroom vloeien die even groot is dan als je de lader zou gebruiken. In ongeveer 2 uur zou die dan vol zijn.
Maar als de regelapperatuur in de lader verwerkt zit heb je wel een probleem. ;)
het enige wat ik van de externe electronica weet is dat er een 2 kleurig ledje in de desktop stand is die aangeeft wanneer de porto vol is (rood = laden, groen = vol)

maar de stopcontact lader geeft 14 volt uit bij 0,8 A en dat is meer dan 12v dus dat kan toch nooit kwaad

Sorry heb hier geen kaas van gegeten......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ik ken die kenwood laders, daar zit gewoon een keurig printje in die het laden regelt. (het laadprintje zit in de voet waar je de draad van de adapter insteekt, de adapter zelf regelt niks.)

je kan hem gewoon straffeloos op de 13.8v van de auto aansluiten. dat heb ik al jaren, mijne staat naast de houder van de maglite en de 220v omvormer...

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 09-07-2010 23:39 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-10 10:47
Helaas vertel je niet duidelijk wat voor soort accu's je hebt. NiCd, NiMH, Li-Ion, LiPo, etc.

De eerste 2 kun je redelijk veilig laden door er spanning op te zetten.

Echter, de laatste 2 zijn een stuk gevaarlijker. Als er geen regelelectronica in de accu zit sloop je hiermee niet alleen je accu, maar heb je ook nog is een goeie kans op een brand of ontploffing. Li-Ion / LiPo accu's moeten namelijk op een zeer specifieke wijze geladen worden.

Aan de specificaties die je geeft te zien gaat het waarschijnlijk om een NiMh accu, maar mocht het om een LiX accu gaan, NIET DOEN!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
flippy.nl schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 23:37:
ik ken die kenwood laders, daar zit gewoon een keurig printje in die het laden regelt. (het laadprintje zit in de voet waar je de draad van de adapter insteekt, de adapter zelf regelt niks.)

je kan hem gewoon straffeloos op de 13.8v van de auto aansluiten. dat heb ik al jaren, mijne staat naast de houder van de maglite en de 220v omvormer...
en dus kan ik de boel gerust op 12 v hangen (ipv 13,8)

en ik neem aan dat het geen kwaad kan dat ik de boel wat langer laat staan laden in een stilstaande auto...

Ik laat de auto ongeveer 6 uren staan, en wil bij terugkomst de porto's weer vol hebben, maar nog wel weg kunnen rijden

edit: gaat om de knb-29n nimh van een kenwood 3201

[ Voor 3% gewijzigd door shure-fan op 09-07-2010 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Uitleg van kenners
Spanning is niet relevant bij NiMH's, stroom wel. Om hem op 6 uur op te laden zou ik een 300mA stroombron maken. (Oftewel: een schakeling bouwen die de stroom limiteert op 300mA)

(Ik was trouwens in de richting van een loodaccu aan het denken in mijn vorige post, dus de uitleg daar is niet echt van toepassing)

Edit: oh ja, die ledjes zitten in de porto's zeker? In dat geval is de kans zeer groot dat de begrenzing daar al in zit, en dan is het eigenlijk geen probleem om hem gewoon op 12V te hangen.

[ Voor 94% gewijzigd door Malantur op 10-07-2010 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als er een plug aan de adaptor van de deskstand zit kun je misch je deskstand aansluiten op 12V van de auto.

dit ziet er ook vrij simpel uit, http://www.portofoonwinke...3201-tk3301-portofoon.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
Malantur schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 23:49:
Uitleg van kenners
Spanning is niet relevant bij NiMH's, stroom wel. Om hem op 6 uur op te laden zou ik een 300mA stroombron maken. (Oftewel: een schakeling bouwen die de stroom limiteert op 300mA)
deze 6 uren is slechts fictief bedoelt, wil gewoon weten dat het geen kwaad kan om de porto langer op de standlader te laten staan... zodat ik niet steeds de klok in de gaten hoef te houden, dit kan een uurtje zijn, maar ook een dag.... die mogelijkheden zijn in de toekomst zeker aanwezig

en nog belangrijker, dat ik niks kapot maak, zowel aan de accu van de kenwood alsmede de accu van de auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
Verwijderd schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 23:58:
als er een plug aan de adaptor van de deskstand zit kun je misch je deskstand aansluiten op 12V van de auto.

dit ziet er ook vrij simpel uit, http://www.portofoonwinke...3201-tk3301-portofoon.htm
die kende ik nog niet (linkje)... en het is dus ook de bedoeling om de deskstand aan te sluiten op het 12v boordnet van de auto (met een 10A zekering er tussen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Als de regelelektronica goed in elkaar zit gaat hij als hij vol zit over in druppelladen: de stroom zodanig regelen dat slechts de verliesstromen gecompenseerd worden en dus eigenlijk gewoon je accu maximaal opgeladen houden no more no less. Zelfs meerdere dagen zou dan geen probleem mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
Het ledje zit in de desktop lader,

Beetje gezien het eerdere linkje van portofoonwinkel ben ik er eigenlijk wel redelijk van overtuigt dat het mijn portofoon geen kwaad doet..... tenslotte zal dat product ook wel in werkende conditie verkocht worden....

dus ik ga het gewoon proberen...... mocht er iets fout gaan dan springt alleen de zekering er uit... (hoop ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De zekering kan vast wel kleiner zijn aangezien de 1 porto adaptor maar 0,8 A leveren kan.

Misch afzekeren met een ampere of 2 omdat 2 portofoons adaptors dan 1,6 ampere zullen gebruiken in theorie.

Ik neem ook aan dat de laad elektronica in de deskstand zit ,als er al electronica in zit .

Als je deskstand voorzien is van zo,n plugje als op de afbeelding zou dat toch moeten kunnen.
Een kabeltje en een sigaretten aansteker plug ,en eventueel gesplitst in 2 om 2 porto,s te laden .

En anders even googlen op kenwood type en auto+ opladen.

Maar misch dat iemand hier een andere mening heeft hier over.

En voor de veiligheid ,pas aansluiten met draaiende motor, i.v.m starten.

En wel even donders goed op de + en de - letten!!!!!!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2010 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

shure-fan schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 23:41:
[...]
en dus kan ik de boel gerust op 12 v hangen (ipv 13,8)
en ik neem aan dat het geen kwaad kan dat ik de boel wat langer laat staan laden in een stilstaande auto...
Ik laat de auto ongeveer 6 uren staan, en wil bij terugkomst de porto's weer vol hebben, maar nog wel weg kunnen rijden edit: gaat om de knb-29n nimh van een kenwood 3201
ik heb de lader direct op de accu zitten (met zekering ertussen :z ) zodat de auto niet eens op contact hoeft te staan, de laders in mijn auto (maglite en 2x porto) verbruiken nagenoeg niks als ze niet aan het laden zijn en zelfs als ze aan het laden zijn verbruiken ze zo weinig dat je de porto 10x over kan opladen en dan nog steeds starten zonder problemen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
Gister was het moment van de waarheid, en heb een desktop lader in de auto gehad die rechtstreeks (met zekering) was aangesloten op de accu......

allemaal prima gegaan, en ik hou dit er voorlopig ook zo in

Pagina: 1