Koelkast kapot, recht op tijdelijke vervanging?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:40
Gisteravond bleek dat onze koelkast (Samsung RL38HCSW) kapot is. Je hoort 'm nog wel lopen, maar zowel de koelkast als de vriezer zijn niet meer koud (lees: 20+ graden). Alle diepvriesproducten waren al ontdooid.

De Media Markt, waar we hem eind 2008 hebben gekocht, stuurt me door naar de reparatiedienst van Samsung. Gelukkig valt dit nog binnen de 24 maanden garantie die Samsung op de koelkast geeft. Ik wordt misschien vandaag of anders maandag gebeld om een afspraak met een monteur te maken, dus dat gaat nog wel even duren. En die constateert dan misschien dat 'ie vervangen moet worden, voordat er een nieuwe staat is het zo donderdag.

Nu is het best wel warm op dit moment, dus een koelkast is wel een erg handig ding om in huis te hebben. Zowel MM als Samsung willen niet ingaan op een vraag om een tijdelijke vervangende koelkast.

Mijn vraag dus: kan ik als consument 'eisen' (no pun) dat ik een (tijdelijk) vervangend produkt krijg om in ieder geval het weekend door te komen? 't Hoeft geen enorm ding te zijn, een kleintje waar een pak melk en wat verse waren in passen, scheelt al een boel. Met wat achtergrond hierover sta ik misschien wat sterker aan de telefoon.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Hoezo niet ingaan op de vraag? Wat was hun antwoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:14

Standeman

Prutser 1e klasse

Als dit soort dingen niet in de garantiebepalingen of de AV staat, dan vermoed ik dat het antwoord "Nee". Een tijdelijk vervangend product is volgens mij nooit een verplichting van de winkel / fabrikant. Dat sommige het wel doen is om klanten te trekken.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
Jejking schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 11:38:
Hoezo niet ingaan op de vraag? Wat was hun antwoord?
MM wijst resoluut naar Samsung, die uiteraard net zo hard terugwijst.
Standeman schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 11:41:
Als dit soort dingen niet in de garantiebepalingen of de AV staat, dan vermoed ik dat het antwoord "Nee". Een tijdelijk vervangend product is volgens mij nooit een verplichting van de winkel / fabrikant. Dat sommige het wel doen is om klanten te trekken.
Hier ben ik ook een beetje bang voor. Het zou wel briljante service zijn, maar daarvoor had ik denk ik in een wat hogere prijsklasse moeten kopen :). Ik zal de AV van MM nog even doorbladeren, maar het zal wel tevergeefs zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:38

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Marktplaats en dan even zo'n tafelmodel regelen voor de broodnodige koele produkten? Ik bedoel, je bier en vlees haal je 's middags toch pas; meteen op de bbq en het bier even in een emmer water? ;)

Denk dat je je beter kan richten op de AV van Samsung; die zijn ten slotte de uitvoerende van de garantie-bepalingen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-05 09:56

job

Reptile209 schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 11:43:
[...]

MM wijst resoluut naar Samsung, die uiteraard net zo hard terugwijst.
Groot gelijk van samsung. Jij bent hun klant niet en jij hebt ook geen koopovereenkomst met hen.
Zij komen verder hun verplichting na (2 jaar garantie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:26

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Er staat in de wet dat vervanging/danwel reparatie van een ondeugdelijk product zonder ernstige overlast voor de klant moet gebeuren. Zie ook consuwijzer: http://www.consuwijzer.nl...sisinformatie/Leenproduct

Met dit weer en een tamelijk essentieel apparaat als een koelkast zou je daar toch wel redelijk sterk moeten staan denk ik? Maar dan moet je inderdaad wel bij de winkel aankloppen en niet bij de fabrikant.

[ Voor 9% gewijzigd door Orion84 op 09-07-2010 11:48 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:57
MM kan wel naar Samsung wijzen, maar daar hoef jij niet in mee te gaan. MM moet zélf voor herstel danwel vervanging zorgen en inderdaad zonder noemenswaardige overlast... Een koelkast is nogal een basale behoefte dus een leenkoelkast is een redelijk verzoek, dan zetten ze maar een showroommodel bij je neer die paar dagen.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
De koper heeft recht op reparatie of vervanging zonder ernstige overlast. Of onder 'ernstige overlast' ook kan worden verstaan het niet kunnen gebruiken van een vervangend product durf ik niet te zeggen. Wellicht dat onze consumentenrecht-advocaten en -juristen daar antwoord op kunnen geven.

In elk geval is het standpunt van de MM (je contractuele wederpartij) duidelijk: zij zullen je niet zonder slag of stoot een vervangend product geven, dus ook al zou je er recht op hebben, je kunt (vrees ik) weinig meer dan blijven aandringen, zowel bij de MM als bij de fabrikant, waarbij je evenwel alleen jegens de MM echt rechten kunt doen gelden (de fabrikant is niet aansprakelijk voor een correcte nakoming van de verplichtingen uit de koopovereenkomst, maar is alleen gehouden een veilig (in de zin van de wet) product in het verkeer te brengen).

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Orion84 schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 11:47:
Er staat in de wet dat vervanging/danwel reparatie van een ondeugdelijk product zonder ernstige overlast voor de klant moet gebeuren. Zie ook consuwijzer: http://www.consuwijzer.nl...sisinformatie/Leenproduct

Met dit weer en een tamelijk essentieel apparaat als een koelkast zou je daar toch wel redelijk sterk moeten staan denk ik? Maar dan moet je inderdaad wel bij de winkel aankloppen en niet bij de fabrikant.
Ah, kijk. Weer wat geleerd B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-05 15:34

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Wat een belachelijke regeling.. Uit het oog van de Mediamarkt/wie dan ook is dit echt killing. Stel je voor je bent een winkel je koopt 100 koelkasten van een gerenommeerd merk als Samsung.

Deze kosten je 500 euro p/stuk en je verkoopt ze voor 550 ofzo. Dan verdien je 50 euro en je hebt als winkel veel kosten, dus stel er blijft gemiddeld 30 euro over van zo'n verkoop (wel heel ruim genomen) en dan blijkt dat Samsung &$@-producten maakt en je krijgt ze terug.

Dan moet je volgens de Consuwijzer:
Soms is het lastig voor de verkoper om een leenproduct te regelen, bijvoorbeeld een wasmachine. Het kost erg veel tijd om zo een apparaat te vervoeren en te installeren. Dan kan de verkoper bijvoorbeeld de kosten van de wasserette voor u betalen.
Stel die 'kosten' zijn voor 2 weken wel 100 euro(+), dan ga je dik de min in.. En Samsung heeft er geen omkijken naar niks, ja ze doen lekker rustig aan en repareren je koelkast rustig in een aantal weken (2/3/4?).

Niet dat ik zeg dat je medelijden moet hebben met de Mediamarkt (integendeel) en dit is heel leuk voor de consument enzo, maar killing voor de winkel. Eigenlijk ongelooflijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
Kun je ze niet terugpakken door hier een nieuwe koelkast te kopen en na een paar dagen onder 'wet koop op afstand' weer retour te doen? :+

Maar serieus, kunt het beste even bellen met het hoofdkantoor en aangeven dat je niet goed geholpen wordt door een van hun vestigingen en graag wilt weten wat hun standpunt is en of ze kunnen bemiddelen/overleggen. Gelijk hebben is 1, gelijk halen is heel wat anders...

Of je beperkt de overlast voor jezelf door een koelkast via MP te kopen en die na herstel weer door te verkopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-05 12:58

Naboo

#WINNING!! DUH!

Maar hoezo is dit een ondeugdelijk product dan? Want voordat iets als ondeugdelijk product aangemerkt kan worden, moet er eerst nog het 1 en ander aan vooraf gaan.
En hier praten we simpelweg over een koelkast die pas na anderhalf een defect vertoont en dus anderhalf jaar gewoon naar behoren heeft gewerkt.

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:30
Reptile209 schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 11:34:
Alle diepvriesproducten waren al ontdooid.
En hoe zit het hiermee? Is de verkoper verantwoordelijk voor de schade van ontdooid eten?
Naboo schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 12:28:
[...]
Maar hoezo is dit een ondeugdelijk product dan? Want voordat iets als ondeugdelijk product aangemerkt kan worden, moet er eerst nog het 1 en ander aan vooraf gaan.
En hier praten we simpelweg over een koelkast die pas na anderhalf een defect vertoont en dus anderhalf jaar gewoon naar behoren heeft gewerkt.
Het is ondeugdelijk omdat het kapot is gegaan binnen de verwachte levensduur. Van Dale:
on·deug·de·lijk bn niet van goede kwaliteit
Daar lijkt me toch weinig discussie over mogelijk :?

[ Voor 56% gewijzigd door croxz op 09-07-2010 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

croxz schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 12:31:
[...]

En hoe zit het hiermee? Is de verkoper verantwoordelijk voor de schade van ontdooid eten?

[...]

Het is ondeugdelijk omdat het kapot is gegaan binnen de verwachte levensduur. Van Dale:

[...]

Daar lijkt me toch weinig discussie over mogelijk :?
Trust me, ik heb ook een keer geinformeerd bij mijn rechtsbijstand om iets als "ondeugdelijk" te laten verklaren. Dat gaat niet zo heel makkelijk hoor, door te zeggen; het gaat na anderhalf jaar GOED functioneren stuk, dus is het ondeugdelijk.
En leuk dat je de Van Dale quote, maar die is natuurlijk niet relevant, want anderhalf jaar werkte het product WEL naar behoren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Nickalicious schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 12:07:
[...]

Wat een belachelijke regeling.. Uit het oog van de Mediamarkt/wie dan ook is dit echt killing. Stel je voor je bent een winkel je koopt 100 koelkasten van een gerenommeerd merk als Samsung.

(...)

Niet dat ik zeg dat je medelijden moet hebben met de Mediamarkt (integendeel) en dit is heel leuk voor de consument enzo, maar killing voor de winkel. Eigenlijk ongelooflijk..
Je gaat hier wel enorm kort door de bocht, zo kort dat je de indruk wekt helemaal niet over het 'probleem' te hebben nagedacht. Je stelt dat er een onhoudbare situatie kan ontstaan als een winkel 100 apparaten zou verkopen die allemaal defect blijken, en de winkel vervolgens in de problemen zou komen omdat ze vervangende producten moeten regelen voor al die kopers.

Maar is het wel eens in je opgekomen dat in een dergelijk geval de winkel ook gewoon verhaal heeft op zíjn wederpartij (fabrikant of importeur)? Daar is net zo goed sprake van een overeenkomst met de verplichting van om deugdelijke zaken te leveren. Als de fabrikant of importeur100 defecte zaken levert aan zijn directe wederpartij dan is daar natuurlijk ook een gigantische schadevergoedingsplicht.

De kans is groot dat de winkel in dat geval zelfs een vordering heeft op de fabrikant of importeur voor de volledige schade inclusief alle reputatieschade, omzetderving et cetera, omdat een score van 100 defecte koelkasten op een batch van 100 machines natuurlijk zo grof is, dat er niet alleen sprake is van wanprestatie maar ook van onrechtmatig handelen.

Overigens zou die situatie zich sowieso praktisch niet voordoen omdat er bij een zo hoge failure rate al in een veel eerder stadium een product recall actie zou zijn ondernomen. Sterker nog, verzuim om een product recall te doen kan in de polis van veel bedrijfsschadeverzekeringen worden aangemerkt als verzuim om de schade te beperken, met als gevolg beperking of verval van het recht op dekking.

Je presenteert met veel poeha en grote woorden een zogenaamd slim bedachte hypothetische situatie, waaruit jij dan de conclusie trekt dat de wettelijke regeling 'ongelooflijk' en 'eigenlijk belachelijk' is, maar eigenlijk illustreer je daarmee alleen je eigen onnadenkendheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:30
Naboo schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 12:42:
[...]
En leuk dat je de Van Dale quote, maar die is natuurlijk niet relevant, want anderhalf jaar werkte het product WEL naar behoren....
De fabrikant geeft zelf 24 maanden garantie, dat heeft dit apparaat niet gehaald dus was het naar de maatstaven van de fabrikant niet van goede kwaliteit. Lijkt me dus zeker wel een relevante definitie. Maar als jij het er niet mee eens bent, wat is dan jou definitie van "ondeugdelijk"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
De optie van coyote lijkt me eerlijk gezegd wel een goede, een nieuwe koelkast bestellen op MM.nl en wanneer je je oude koelkast terugkrijgt voor reparatie de nieuwe terugsturen met inachtneming van de wet koop op afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
croxz schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 12:50:
[...]

De fabrikant geeft zelf 24 maanden garantie, dat heeft dit apparaat niet gehaald dus was het naar de maatstaven van de fabrikant niet van goede kwaliteit. Lijkt me dus zeker wel een relevante definitie. Maar als jij het er niet mee eens bent, wat is dan jou definitie van "ondeugdelijk"?
De definitie van Van Dale is niet relevant omdat het hier niet gaat om de taalkundige uitleg van het woord ondeugdelijk, maar om de vraag welke inhoud het begrip ondeugdelijk heeft in een juridische context. Een taalkundige uitleg kan daarbij eventueel een rol spelen, maar hier evident niet, omdat je met de definitie 'niet van goede kwaliteit' geen spat verder komt.

Overigens is het inderdaad wel een sterke indicatie dat een product non-conform is, als het binnen de door de fabrikant opgegeven garantieduur kapot gaat. Eigenlijk is het sowieso een vreemde situatie dat veel winkeliers een garantie van 12 maanden geven op producten waarop de fabrikant 24 maanden fabrieksgarantie geeft. Je mag ervan uitgaan dat de fabrikant binnen die 24 maanden het product gewoon in zal nemen en zal repareren of vervangen. Eigenlijk zouden winkeliers in dergelijke gevallen ook gewoon 24 maanden garantie moeten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Sefyu schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 12:52:
De optie van coyote lijkt me eerlijk gezegd wel een goede, een nieuwe koelkast bestellen op MM.nl en wanneer je je oude koelkast terugkrijgt voor reparatie de nieuwe terugsturen met inachtneming van de wet koop op afstand.
Dat is niet zo netjes, maar belangrijker nog, het is vooral erg moeilijk uit te voeren. Je krijgt die koelkast via MM.nl binnen en je hebt vervolgens acht dagen de tijd om de overeenkomst alsnog te ontbinden. Het is uitermate onaannemelijk dat je binnen die periode de oude koelkast gerepareerd retour hebt ontvangen; wil je je op de drie maanden-termijn beroepen als je niet op je rechten bent gewezen, dan zul je een uiterst moeilijke discussie met MM aan moeten gaan.

Ik denk dat de uiteindelijke conclusie van dit plan gewoon is dat je met twee koelkasten zult blijven zitten. Overigens ook geen overbodige luxe met dit weer, maar zeker geen 'oplossing' voor het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:32
[...]

De andere kant is dat de consument nu wel beschermd wordt. Stel je voor dat je een koelkast koopt, en het ding valt in elkaar na 1 jaar en 1 dag...

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

nare man schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 12:56:
[...]

Dat is niet zo netjes, maar belangrijker nog, het is vooral erg moeilijk uit te voeren. Je krijgt die koelkast via MM.nl binnen en je hebt vervolgens acht dagen de tijd om de overeenkomst alsnog te ontbinden. Het is uitermate onaannemelijk dat je binnen die periode de oude koelkast gerepareerd retour hebt ontvangen; wil je je op de drie maanden-termijn beroepen als je niet op je rechten bent gewezen, dan zul je een uiterst moeilijke discussie met MM aan moeten gaan.

Ik denk dat de uiteindelijke conclusie van dit plan gewoon is dat je met twee koelkasten zult blijven zitten. Overigens ook geen overbodige luxe met dit weer, maar zeker geen 'oplossing' voor het probleem.
Vallen koelkasten niet buiten de 'wet koop op afstand' i.v.m hygiëne?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
croxz schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 12:31:
[...]
[...]
Daar ga ik niet eens moeilijk over doen. Die kosten zullen een paar tientjes zijn, die neem ik zelf wel. En anders is de inboedelverzekering daar goed voor.

De suggestie voor (mis/ge)bruik van wet koop op afstand lijkt me geen optie. Koop op afstand is volgens mij alleen voor een ongebruikt product. Bovendien moet ik het dan via internet bestellen, en heb ik het ook pas maandag of dinsdag in huis. Schiet dus niet op :).

* Reptile209 gaat lang houdbare melk halen en wat koelelementen bij de buurman in de vriezer duwen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:05

M14

[...]

Deze kosten je 500 euro p/stuk en je verkoopt ze voor 550 ofzo. Dan verdien je 50 euro en je hebt als winkel veel kosten, dus stel er blijft gemiddeld 30 euro over van zo'n verkoop (wel heel ruim genomen) en dan blijkt dat Samsung &$@-producten maakt en je krijgt ze terug.

Dan moet je volgens de Consuwijzer:

[...]

Stel die 'kosten' zijn voor 2 weken wel 100 euro(+), dan ga je dik de min in.. En Samsung heeft er geen omkijken naar niks, ja ze doen lekker rustig aan en repareren je koelkast rustig in een aantal weken (2/3/4?).

Dat noemen ze nou ondernemersrisico :).

Zelf zou ik eerder een koelkast er bij kopen, 2'e hands ding ofzo (of iig niet bij de mediamarkt :P). Dan kun je nog iets.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:19

paQ

een koelkast is tocjh een eerste levensbehoefte?
Daardoor zou je gemis toch zeker wel onder ernstige hinder kunnen scharen? (????)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
Ja, wat mij betreft is een koelkast een eerste (of iig belangrijke) levensbehoefte. Maar ik heb dan ook wel weer begrip voor de weerstand om een vrachtwagen met koelkast mijn kant op te sturen, en volgende week weer terug te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

paQ schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 13:16:
Daardoor zou je gemis toch zeker wel onder ernstige hinder kunnen scharen? (????)
Want zonder een koelkast ga je meteen dood? Nee, een koelkast is geen eerste levensbehoefte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

paQ schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 13:16:
Lijkt me niet dat een koelkast onder eerste levensbehoefte valt. Imo kan je prima zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Mja, als ik consumentensites zie schermen met voorbeelden van een wasmachine, dan denk ik dat een koelkast toch echt wel minstens net zo belangrijk is. Zeker met dit weer.

Hoe dan ook is je vlees waarschijnlijk bedorven voor de MM dat toegeeft, dus zelf een praktische oplossing zoeken geeft waarschijnlijk een beter resultaat, maar ik blijf er bij dat je in mijn ogen toch wel degelijk aanspraak zou moeten kunnen maken op een leenproduct, danwel een andere oplossing die de overlast beperkt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 22:33

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Reptile209 schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 13:22:
Ja, wat mij betreft is een koelkast een eerste (of iig belangrijke) levensbehoefte. Maar ik heb dan ook wel weer begrip voor de weerstand om een vrachtwagen met koelkast mijn kant op te sturen, en volgende week weer terug te halen.
Zelf met een grote auto met of zonder karretje naar de MM rijden en net zo lang zeuren tot je een showmodel mee krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
Standeman schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 13:25:
[...]

Lijkt me niet dat een koelkast onder eerste levensbehoefte valt. Imo kan je prima zonder.
linkje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-03 15:25
http://www.google.nl/sear...ie=UTF-8&q=koelkast+huren

Vanaf €10,- per maand als ik het zo snel zag. Zou toch voldoende moeten zijn.

Weaseling out of things is important to learn. It's what separates us from the animals... except the weasel. Homer Simpson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
Frostie schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 13:59:
http://www.google.nl/sear...ie=UTF-8&q=koelkast+huren

Vanaf €10,- per maand als ik het zo snel zag. Zou toch voldoende moeten zijn.
Als student zijnde ga je een contract aan voor een periode van minimaal 1 jaar. Ben je particulier dan is de minimale contractduur 2 jaar.
Denk dat dit voor bijna alle verhuurders van witgoed wel zal gelden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-03 15:25
Kinderachtig ;) Misschien party organisatie bellen? Die verhuren vast wel van die dingen voor een dag.

En ja hoor:

https://www.hetgemakvan.n...r-en-leveringsvoorwaarden

21 euro per dag voor een koelkast...

[ Voor 37% gewijzigd door Frostie op 09-07-2010 14:12 ]

Weaseling out of things is important to learn. It's what separates us from the animals... except the weasel. Homer Simpson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-04 17:01

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
Hahaha, voor 21 euro per dag heb ik na 19 dagen de nieuwprijs van mijn eigen koelkast te pakken. Ik ga niet zelf koelkasten ophalen met auto's en/of aanhangers, daar is het me veel te warm voor. Zondag bier koelen in een emmer kraanwater in de badkamer en dan komt het wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Volgens mij hoeft MM geen vervangende ijskast te regelen. Wat zij wel moeten doen is de overlast zo veel mogelijk beperken. M.a.w. dat ding gewoon binnen een week ofzoiets gerepareerd retour hebben gestuurd. Er is geen overlast omdat je geen ijskast hebt, bij de Albert Heijn kun je immers voor een paar cent enorme zakken met ijs halen waarmee je in een cheap koelbox prima spullen gekoeld kunt houden. Veel goedkoper dan een ijskast huren.

Als een koelkast echt zo belangrijk is dan hoor je als consument ook wel maatregelen te nemen (servicecontracten/SLA's, RAID, etc.).

Wat ik wel zou proberen te bedingen is een fikse korting op een kleine ijskast. Altijd handig om te hebben. Desnoods verkoop je die na gebruik weer door op marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
Trommelrem schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 14:49:
[...]
Er is geen overlast omdat je geen ijskast hebt, bij de Albert Heijn kun je immers voor een paar cent enorme zakken met ijs halen waarmee je in een cheap koelbox prima spullen gekoeld kunt houden. Veel goedkoper dan een ijskast huren.
Murphy strikes again: vanaf dit weekend is mijn AH (tevens dichtstbijzijnde supermarkt) 2 weken dicht voor een verbouwing... Hoe krijg ik het weer bij elkaar gepland. :X Maargoed, daar kan de MM dan weer niks aan doen.
Als een koelkast echt zo belangrijk is dan hoor je als consument ook wel maatregelen te nemen (servicecontracten/SLA's, RAID, etc.).
LOL: een RAID-5 koelkast zeker. Met aparte, redundante koelsystemen, bier dat met checksums over meerdere kasten wordt verdeeld. Caching (als je net een biertje pakte, zal je nu het volgende biertje wel nodig hebben). Riiiiight. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:03

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

MM staat bekend om moeilijk doen en direct naar de fabrikant te wijzen als de garantie-partij. Feit blijft dat de MM het aanspreekpunt blijft in garantie-zaken, en hooguit de afhandeling uit handen mag geven. Nu zijn er fabrikanten die zelf de volledige garantie-afhandeling op zich nemen (met name de duurdere witgoed merken als Bosch, Siemens en Miele), maar dat staat ook heel duidelijk in de handleidingen aangegeven (vaak zelfs met een losse kaart of stikker op het apparaat).

Er staat mij iets bij dat een fabrikant of leverancier moet zorgen dat een artikel dat voor de eerste levensbehoefte nodig is, binnen een week repareert of vervangen moet worden. Maar ze zijn niet verplicht een vervangend toestel te leveren, tenzij de reparatieduur langer uit zou vallen.

Ik weet dat Miele bijv. ook geen vervangende toestellen levert (in mijn ogen toch 1 van de beste bedrijven wat service richting hun klanten betreft), maar er wel gezorgd wordt dat er in principe binnen 2 werkdagen een monteur voor de deur staat.

Verder worden koelkasten onder de primaire levensbehoefte gerekend omdat ze direct invloed hebben op de houdbaarheid van voeding. Het zelfde geldt voor een fornuis. Bij Miele (ik heb een tijdje op de service afdeling gewerkt) geldt bijv. dat koelkasten en fornuizen de hoogste prioriteit hadden, daarna kwamen de wasmachines en daarna pas de "luxe" kooktoestelen (stoom ovens e.d.) en koffie-zet-apparaten (waar je trouwens het meeste gezeik mee had, aangezien deze werden gekocht door mensen met geld en die graag willen patsen...)

@Reptile209
Je kan niet bij iemand een camping koelbox of een gewone koelkast lenen? Ik ken zo al een aantal mensen die wel een kleine koelkast over hebben, die ik in een dergelijke situatie ook wel zou kunnen lenen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
Ik heb wel een klein koelboxje (10L?), moet alleen even wat koelelementen koud leggen bij de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Reptile209 schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 14:57:
[...]

Murphy strikes again: vanaf dit weekend is mijn AH (tevens dichtstbijzijnde supermarkt) 2 weken dicht voor een verbouwing... Hoe krijg ik het weer bij elkaar gepland. :X Maargoed, daar kan de MM dan weer niks aan doen.
In Nederland is toch een overvloed aan Albert Heijns? Hier hebben we er al 5 binnen een straal van 2 kilometer. Maar de C1000 verkoopt ongetwijfeld ook ijs. Sommige tankstations verkopen ook (duurder) ijs.
LOL: een RAID-5 koelkast zeker. Met aparte, redundante koelsystemen, bier dat met checksums over meerdere kasten wordt verdeeld. Caching (als je net een biertje pakte, zal je nu het volgende biertje wel nodig hebben). Riiiiight. ;)
Juist, twee ijskasten naast elkaar met een temperatuurmelder via SMS en Lights Out Management of iets dergelijks. Bestaat ongetwijfeld voor enterprise use. Maar, in het geval van de consument voldoet denk ik een groot brok ijs van de AH ook wel.
deepbass909 schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 15:13:
Ik weet dat Miele bijv. ook geen vervangende toestellen levert (in mijn ogen toch 1 van de beste bedrijven wat service richting hun klanten betreft), maar er wel gezorgd wordt dat er in principe binnen 2 werkdagen een monteur voor de deur staat.
Voor een gemiddelde consument is NBD zo'n beetje het maximaal verkrijgbare/betaalbare. Gelukkig bieden vrijwel alle A-merken NBD garantie aan. Ik koop nooit bij de MediaMarkt omdat zij niet Next Business Day kunnen aanbieden. MediaMarkt biedt hooguit Next Business Month.

[ Voor 23% gewijzigd door Trommelrem op 09-07-2010 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Loop even naar de buren, die hebben misschien wel een extra koelkast staan die je mag lenen (veel mensen hebben toch vaak een koelkast in de garage staan).

Overigens heb ik in een aantal electro zaken gewerkt, en in geen enkele hadden we reserve koelkasten. Ben ook niet van mening dat een winkel dit zou moeten hebben.
deepbass909 schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 15:13:
MM staat bekend om moeilijk doen en direct naar de fabrikant te wijzen als de garantie-partij. Feit blijft dat de MM het aanspreekpunt blijft in garantie-zaken, en hooguit de afhandeling uit handen mag geven. Nu zijn er fabrikanten die zelf de volledige garantie-afhandeling op zich nemen (met name de duurdere witgoed merken als Bosch, Siemens en Miele), maar dat staat ook heel duidelijk in de handleidingen aangegeven (vaak zelfs met een losse kaart of stikker op het apparaat).

Er staat mij iets bij dat een fabrikant of leverancier moet zorgen dat een artikel dat voor de eerste levensbehoefte nodig is, binnen een week repareert of vervangen moet worden. Maar ze zijn niet verplicht een vervangend toestel te leveren, tenzij de reparatieduur langer uit zou vallen.

Naar mijn weten werken Bosch/Siemens gewoon met een service center? Kan mij vergissen hoor. Miele heeft wel een eigen service dienst, maar ik zou daar nooit een koelkast van kopen. Waarom niet? Koop liever een Liebherr: die maken immers de koelkasten voor Miele en hebben veel meer keuze.

[ Voor 68% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 09-07-2010 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik denk dat je gewoon pech hebt.

Ik heb hier in het dorp bij een elektronica winkel gewerkt en wij plaatsten wel een tijdelijk koelkast bij de klanten, dit deden we ook met tv's.
Service kost geld en dan moet je niet bij de goedkoopste winkel veel service verwachten.

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 09-07-2010 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

[...]
Jij kent duidelijk de winstmarges op huishoudtoestellen niet :)
M'n vader is verkoper in een plaatselijike, grote, electrozaak. Winstmarges gaan van 30% tot 50% (zeker voor winkels als de MM die veel meer afnemen en niet zo bijster veel goedkoper zijn dan "normale" winkels). Fabrikanten durven vaak ook wel eens "per ongeluk" een toestel teveel leveren aan hun grotere afnemers bij een levering.

Blijft wel dat je hier nu net ziet waarom winkels zoals de MM vaak wat goedkoper zijn, dat boet je gewoon in aan service. Als ik nu bij mijn vader in de winkel kom met jouw verhaal krijg je 9 kansen op de 10 gewoon tijdelijk een oud of gedeukt toestel mee voor enkele dagen en komen ze gewoon bij je thuis langst om het te herstellen (indien mogelijk).
Dat kan je bij ketens zoals de MM gewoon vergeten. Die houden zich gewoon aan hun 2 jaar verplichte garantie en sturen je toestel gewoon op naar de fabrikant.

[ Voor 29% gewijzigd door DinX op 09-07-2010 16:54 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DinX schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 16:50:
[...]

M'n vader is verkoper in een plaatselijike, grote, electrozaak. Winstmarges gaan van 30% tot 50% (zeker voor winkels als de MM die veel meer afnemen en niet zo bijster veel goedkoper zijn dan "normale" winkels). Fabrikanten durven vaak ook wel eens "per ongeluk" een toestel teveel leveren aan hun grotere afnemers bij een levering.

Blijft wel dat je hier nu net ziet waarom winkels zoals de MM vaak wat goedkoper zijn, dat boet je gewoon in aan service. Als ik nu bij mijn vader in de winkel kom met jouw verhaal krijg je 9 kansen op de 10 gewoon tijdelijk een oud of gedeukt toestel mee voor enkele dagen en komen ze gewoon bij je thuis langst om het te herstellen (indien mogelijk).
Misschien door afspraken met fabrikanten als bepaalde jaartargets worden gehaald, maar ik kan je garanderen dat die percentages echt niet gehaald worden op 99,99% van alle apparaten als je evt. bonussen niet meerekent en zelfs dan betwijfel ik deze uitspraken nog. Nouja, misschien op inbouw na als je die tegen adviesprijs verkoopt (wat dus niemand doet).

Overigens koopt elke MM/Saturn zelfstandig in, dus ik betwijfel of ze echt een schaalvoordeel hebben t.o.v. bijvoorbeeld BCC die centraal inkoopt afaik.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 09-07-2010 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Wij deden toen meestal op producten die per 1-2 besteld werden 50%-60% bij op.

Dus bij de leverancier kost iets 100 euro ex btw, dan ging het bij ons de deur uit voor 150-160 euro.

Meestal maak je ook afspraken met vertegenwoordigers over eindejaarsbonussen, bijvoorbeeld als je 100 samsung koelkasten verkocht kreeg je 10% extra korting ofzo.

De MM heeft extreem hoge kortingen, die zetten zo 5000 tv's (van 1 merk) per jaar weg dus dan kan je een leuke deal maken met de fabrikant. En dan zitten ze ook nog internationaal dus dan is het nog veel leuker.

[ Voor 24% gewijzigd door Ernemmer op 09-07-2010 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Anoniem: 159816 schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 16:55:
[...]

Misschien door afspraken met fabrikanten als bepaalde jaartargets worden gehaald, maar ik kan je garanderen dat die percentages echt niet gehaald worden op 99,99% van alle apparaten. Nouja, misschien op inbouw na als je die tegen adviesprijs verkoopt (wat dus niemand doet).
Mja, het is wel 1 van de grootste onafhankelijke (dus niet lid van een keten zoals MM) verkopers van bvb Bosch in België. Dat scheelt natuurlijk wel met je prijzen. Maar 50 euro winst op een toestel van 550 euro lijkt me wel heel erg weinig. Zelfs voor de MM.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DinX schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 16:57:
[...]

Mja, het is wel 1 van de grootste onafhankelijke (dus niet lid van een keten zoals MM) verkopers van bvb Bosch in België. Dat scheelt natuurlijk wel met je prijzen. Maar 50 euro winst op een toestel van 550 euro lijkt me wel heel erg weinig. Zelfs voor de MM.
50 op 500 is vrij accuraat over de gehele linie, excl eindejaars afspraken. Als je schandalige percentages wilt zien moet je eens gaan kijken naar keukenhandels.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 09-07-2010 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:04

SmartDoDo

Woeptiedoe

offtopic:
De titel heb ik iig even vervangen en het topic past beter in SF dus is het even doorgeschoven die kant op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Laatst online: 06-05 16:35

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ernemmer schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 16:42:
Ik heb hier in het dorp bij een elektronica winkel gewerkt en wij plaatsten wel een tijdelijk koelkast bij de klanten, dit deden we ook met tv's.
Service kost geld en dan moet je niet bij de goedkoopste winkel veel service verwachten.
Deze reply slaat de spijker op kop in dit topic. Eerst voor een dubbeltje op de eerste rang willen staan en vervolgens zeuren over geen vervangende koelkast :') .

Ik zou zeggen tegen de ts: trek een leuke koelkast van marktplaats af, een beller is sneller en voordat je het weet staat er met een uurtje een werkende koelkast voor paar tientjes. Daarna zet je hem in de schuur of verkoop je hem weer.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
Ach, vanavond even diep adem gehaald en het goedkoopste ding (bij de MM :P ) meegenomen. Effe een nachtje laten staan, morgenavond weer een koud Grolschje. Doel van dit topic was meer om even te kijken of ik geen enorme kansen laat liggen, dan om het onderste uit de kan te halen.
Nu maar hopen dat Samsung een beetje vlot de oude komt repareren (of vervangen), dan zijn we d'r weer. Dit kleintje gaat dan in de schuur voor feesten & partijen, of als de buurman aanbelt dat zijn koelkast stuqe is :Y).

Bedankt allemaal voor de bijdragen en al dan niet boeiende replies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Als je hem in de schuur gaat zetten en je zet hem uit, zorg er wel voor dat je hem eens in de paar maanden hem ff een paar dagen aan zet want anders heb je kans dat hij het niet meer doet na een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plato112
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-04 14:26

Plato112

Da is toch nie normaal!

Oei oei, dat je zo nog bij de MM koopt. Zo leren ze het natuurlijk nooit, je koopt nu méér bij hen omdat ze kut service leveren.

Speed limits are like herpes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

samsung komt hem waarschijnlijk gewoon vervangen doen ze met schermen ook ;)
jij geeft de oude zijn geven jou een nieuwe :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Laatst online: 06-05 15:21

beany

Meeheheheheh

Plato112 schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 21:57:
Oei oei, dat je zo nog bij de MM koopt. Zo leren ze het natuurlijk nooit, je koopt nu méér bij hen omdat ze kut service leveren.
Precies!

Ik had naar de MM gegaan... een verkoper een uur bezig gehouden om hem vervolgens te melden 'omdat jullie moeilijk doen met vervangende apparaten koop ik een koelkast bij jullie concurrent. Tot ziens'.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-05 12:41
Anoniem: 159816 schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 16:59:
[...]

50 op 500 is vrij accuraat over de gehele linie, excl eindejaars afspraken. Als je schandalige percentages wilt zien moet je eens gaan kijken naar keukenhandels.
Als je schandalige percentages wilt zien moet je eens bulk inkopen doen als een grote non-profit, de organisatie waar ik vrijwilliger ben onderhandelt voor Noord Amerika maar er zijn ook afdelingen in Europa die hetzelfde doen. De marges van fabrikant in China naar de winkel liggen meestal toch meestal wel over de 50%. Ergens zit er iemand (je hebt fabrikant -> nationale distributeur -> locale distributeur -> winkelketen -> winkel) die grof geld verdient.

Zelfs winkelketens (vooral bij constructiematerialen maar ook voor consumables) kunnen soms 40% korting geven als we een seintje geven naar de mensen bij hun nationale sales, die contacteren hun lokale managers en vervolgens afhalen uit stock van de winkel. Als voorbeeld een luxe stoel die je voor ~150-300 euro in de winkel koopt, wordt aangekocht per container aan een spotprijs van 35 euro per stoel inclusief verzendingskosten en ondertussen heeft er al iemand in Hong Kong winst op gemaakt en heeft er iemand de boel geïnspecteerd op gevaarlijke stoffen (zoals lood).

[ Voor 6% gewijzigd door Guru Evi op 09-07-2010 22:22 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IDtenT
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
DinX schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 16:50:
[...]

Dat kan je bij ketens zoals de MM gewoon vergeten. Die houden zich gewoon aan hun 2 jaar verplichte garantie en sturen je toestel gewoon op naar de fabrikant.
Probleem is wel dat het ook vaak genoeg voor komt dat de service van kleine zaakjes ook gewoon bagger is. Prijs in zeker niet altijd direct verbonden aan service. Een jaar of 2 geleden een wasmachine gekocht bij een lokaal zaakje, die ik over het algemeen meer gun dan een keten. Maar toen een of ander rubber defect was ben ik 2 uur bezig geweest om een goede oplossing te krijgen. De eigenaar van de zaak leek echt geen enkel benul te hebben van de wet of van service. Beetje op het niveau 'consuwijzer is een HOAX!'. En dat terwijl ik een paar tientjes meer heb betaald dan bij de grote concurent.

Bij grote ketens vaak merk dat ze juist wat vlotter en makkelijker zijn met garantie en ruilen. Laatst nog twee defecte monitoren (8 dagen na aanschaf) terug gebracht naar de MM en meteen geld terug zonder dat ze uberhaupt goed onderzoek hebben gedaan.
Waarschijnlijk realiseren ze zich daar dat onderzoek bij sommige producten het niet waard is in het licht van de personeelskosten en de afspraken die ze hebben gemaakt met de leverancier. Wat resulteert in erg snelle en goede service voor mij.

Slave of Thieves

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
DinX schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 16:57:
[...]

iedereen heeft het hier over marge, nettowinstmarge of? alsof iemand hier ook maar een goed idee heeft wat pand / personeel / administratie / afschrijvingen en alles kost, en dus wat er overblijft.

brutowinstmarge, nog steeds lastig. laptops is bijvoorbeeld massa product, zal dus veel minder brutowinst op zitten dan bijvoorbeeld een high-end ( contractmodel ) zoals een 3D tv van samsung, waarvan iedereen weet dat er een leuke winst op gemaakt word, omdat samsung ( net zoals bose ) voor deze lijn de prijzen gelijk houd in de retail winkels. simpelweg omdat de MM anders een inkoopvoordeel heeft tenopzichte van een lokale expert bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Gunner schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 12:58:
[...]

Vallen koelkasten niet buiten de 'wet koop op afstand' i.v.m hygiëne?
Zodra ze gebruikt zijn wel ja, het doel van die wet is om het product te kunnen bekijken zoals je dat in een winkel ook zou kunnen doen. Dus uitpakken en bekijken mag, zodra je echter de stekker aansluit kan je hem niet meer onder die regeling terug sturen (vergeet daarbij overigens niet dat het terugsturen voor eigen rekening is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Da's niet helemaal waar. Je mag een product volgens mij gewoon in gebruik nemen voor zover dat nodig is om te zien of het aan de verwachtingen voldoet. Immers kan je in de winkel een product ook werkend bekijken, en dat is nu net waar de wet koop op afstand een "compensatie" voor is.

Stel je koopt een koelkast voor je studentenkamer en je ontdekt na aansluiten dat ie veel te veel herrie maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Orion84 schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 11:59:
Stel je koopt een koelkast voor je studentenkamer en je ontdekt na aansluiten dat ie veel te veel herrie maakt
Tijdschakelaar erop voor de uren dat je slaapt? Dit had je makkelijk kunnen anticiperen, je weet dat een koelkast lawaai maakt en als je er naast gaat slapen dan had je dit moeten vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

LauPro schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 12:19:
[...]
Tijdschakelaar erop voor de uren dat je slaapt? Dit had je makkelijk kunnen anticiperen, je weet dat een koelkast lawaai maakt en als je er naast gaat slapen dan had je dit moeten vragen.
Mja, misschien dat mijn voorbeeld niet het meest briljante was en deels af te vangen is door eigen onderzoek. Al is het natuurlijk heel lastig om aan een verkoper te vragen of een koelkast veel of weinig herrie maakt.

Punt is dat je niet alle eigenschappen van een product kan vaststellen door onderzoek vooraf en thuis bekijken zonder in gebruik te nemen en afaik is het dan ook prima toegestaan om een product (tot op zekere hoogte) in gebruik te nemen zonder dat daarmee je retourrecht vervalt.

En iemand die we allemaal wel kennen en er stukken meer verstand van heeft lijkt het met me eens te zijn:
http://blog.iusmentis.com...ijn-en-geen-zichttermijn/

[ Voor 11% gewijzigd door Orion84 op 10-07-2010 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Erkens schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 00:01:
[...]

Zodra ze gebruikt zijn wel ja, het doel van die wet is om het product te kunnen bekijken zoals je dat in een winkel ook zou kunnen doen. Dus uitpakken en bekijken mag, zodra je echter de stekker aansluit kan je hem niet meer onder die regeling terug sturen (vergeet daarbij overigens niet dat het terugsturen voor eigen rekening is)
Verdiep je nog eens in de wet koop op afstand. Daar zijn al heel wat discussies over gevoerd ;)
Zie de link van Orion84. Die is van een goede bron en zeer helder.

Je mag een product prima gebruiken en daarna nog terugsturen. Maar er zijn uitzonderingen en misschien valt een koelkast daar onder i.v.m het hygiënische aspect.

[ Voor 4% gewijzigd door Gunner op 10-07-2010 12:40 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Orion84 schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 12:21:
Punt is dat je niet alle eigenschappen van een product kan vaststellen door onderzoek vooraf en thuis bekijken zonder in gebruik te nemen en afaik is het dan ook prima toegestaan om een product (tot op zekere hoogte) in gebruik te nemen zonder dat daarmee je retourrecht vervalt.
Maar dat uitproberen mag niet langer dan strikt noodzakelijk zijn ;) Proberen != Gebruiken.
En iemand die we allemaal wel kennen en er stukken meer verstand van heeft lijkt het met me eens te zijn:
http://blog.iusmentis.com...ijn-en-geen-zichttermijn/
Deels niet waar, bijvoorbeeld die wasmachine:
Een proefwasje draaien met een wasmachine.
Dat mag niet, want er blijven zeep- en waterresten in de wasmachine achter. Zo'n geval is een tijdje terug bij de stichting Thuiswinkelwaarborg voorgelegd en die gaf aan dat dit niet onder die regeling viel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Reptile209 schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 20:19:
Dit kleintje gaat dan in de schuur voor feesten & partijen, of als de buurman aanbelt dat zijn koelkast stuqe is :Y).
Wel even zorgen dat ie open blijft staan en het liefst wat koffie erin (bakje met gemalen koffie erin zetten) om te voorkomen dat je een enorme putlucht in je koelkast krijgt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Erkens schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 13:30:
[...]

Maar dat uitproberen mag niet langer dan strikt noodzakelijk zijn ;) Proberen != Gebruiken.
[...]
Deels niet waar, bijvoorbeeld die wasmachine:
[...]
Dat mag niet, want er blijven zeep- en waterresten in de wasmachine achter. Zo'n geval is een tijdje terug bij de stichting Thuiswinkelwaarborg voorgelegd en die gaf aan dat dit niet onder die regeling viel.
Daar spreken juristen elkaar dan blijkbaar over tegen.

Overigens bedoelde ik ook niet te zeggen dat je een koelkast een aantal dagen mag gaan gebruiken ter vervanging van een apparaat dat in reparatie is. Dat is inderdaad niet de bedoeling. Waar het mij om ging was dat jouw opmerking dat je de stekker niet in het stopcontact mag doen niet opgaat :)

[ Voor 40% gewijzigd door Orion84 op 10-07-2010 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-05 12:24

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Erkens schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 13:30:

Is ook erg logisch, die wasmachine is dan direct niet verkoopbaar meer. Of ze moeten heb goed zien te reinigen. Lijkt mij dus wel logisch dat dat niet mag. Zoals hierboven, koelkast aanzetten en dan horen dat die teveel geluid maakt lijkt mij geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Orion84 schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 13:33:
Overigens bedoelde ik ook niet te zeggen dat je een koelkast een aantal dagen mag gaan gebruiken ter vervanging van een apparaat dat in reparatie is. Dat is inderdaad niet de bedoeling. Waar het mij om ging was dat jouw opmerking dat je de stekker niet in het stopcontact mag doen niet opgaat :)
Ik doelde ook meer op de discussie die daarvoor was, wellicht wat ongelukkig door mij geschreven. Hij wilde die koelkast gebruiken en na een week terug sturen. Ook hoef je de koelkast niet een week aan te hebben (lees: gebruiken) om tot de conclusie te komen dat hij teveel herrie maakt, dat weet je dan al vrij snel.

Eigenlijk mag je alles met een product doen wat je ook in de winkel zou kunnen doen, net zoals het passen van kleding en wat mij betreft kijken of al je bier in de koelkast past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Dan zijn we het met elkaar eens :)
Dus uitpakken en bekijken mag, zodra je echter de stekker aansluit kan je hem niet meer onder die regeling terug sturen
Deze zin wekte echter inderdaad de indruk dat je dat echt zo zwart/wit in zijn algemeenheid bedoelde, vandaar mijn reactie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
TS: inboedelverzekeringen verzekeren soms diepvriesinhoud, ik weet niet of je daar prijzig vlees oid in had liggen, dan kan dat eventueel lonen.

Verder begintmeta in "Vraag over garantieafhandeling monitor" Ik zou zeggen dat in dit geval vervanging heel redelijk lijkt. Maar zoals nare man schrijft: de consumentenrechtspecialisten hier...

offtopic:
@Nickalicious in "Koelkast kapot, recht op tijdelijke verv...": er is zoiets als regresrecht en tenslotte gewoon statisiteken bijhouden en je kosten in je prijzen verwerken.
Pagina: 1