Nieuwe WLAN oplossing gericht op betrouwbaarheid

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 13:23
Goedemorgen,

Situatie
KPN Experia box met daaraan een 16-poorts switch voor bedrade clients en +- 8 clients via de WIFI. Sinds de vorige (zwarte) experia box door oververhitting is overleden, en de nieuwe (grijze) versie de boel nu heeft overgenomen heb ik problemen op het WLAN deel stabiel in de lucht te houden. Eens per 2 week op onregelmatige tijdstippen veranderd de Experia het SSID van *eigen naam* naar *Thompson_DH434Dbla*. Gevolg: alle clients zijn het netwerk kwijt. Extra vervelend daar bijv een Squeezebox dan gelijk dat netwerk uit zijn geheugen haalt, en na aanpassing SSID alle WPA sleutels weer opnieuw moeten worden ingevuld (op een afstandsbediening).

Tijdelijke oplossing
Ik had nog een Belkin router/AP liggen, welke ik er nu maar heb aangehangen. Het bereik daarvan schiet echter tekort en een keer in de week vliegt het hele WLAN eruit, is dan nergens meer zichtbaar. Geen goede oplossing dus.

Definitieve oplossing
Om niet meer afhankelijk te zijn van die sloppy Experia box wil ik de WLAN mooi uitbesteden aan een betrouwbaar acces point. Vereisten:
- Betrouwbaar
- Snelheid: 54 Mbps
- Groot bereik

Ik heb 2 opties uit de pricewatch bij elkaar gezocht:
AP: pricewatch: Linksys WAP54G Wireless G Access Point
Extender: pricewatch: Linksys WRE54G Wireless-G Range Expander

AP: pricewatch: Linksys WAP54G Wireless G Access Point
Antenne: pricewatch: Linksys HGA7T

Wat werkt beter? Een extender of een gevoeligere antenne? Daar ik het betrouwbaar wil houden liever geen custom firmwares op de Linksys. Heb ik een andere (betere) oplossing over het hoofd gezien? Budget rond de 100 euro.

Alvast bedankt!

Edit: te bestrijken gebied is rechthoekig, 35 bij 15 meter. Signaal moet max 2 verdiepingen omhoog (houten vloer) en door 3 betonnen muren.
Edit2: natuurlijk contact gehad met KPN, (2e) nieuwe experiabox gekregen, hielp niet. Nogmaals contact, zou teruggebeld worden door technische dienst. Die belde nooit, na 3e contact hadden ze het zogenaamd onderzocht, maar geen oplossing. Ik moest de stekker in een ander stopcontact doen en anders maar contact opnemen met een bedrijf wat computerproblemen oplost.. 8)7 Ik wil niet wachten op hun oplossing die er vast nooit komt.

[ Voor 12% gewijzigd door Clock op 09-07-2010 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een betere antenne geeft een sterker signaal af, een extender verlengt het signaal en stuurt het opnieuw uit vanaf een nieuwe plek. Antenne vergroot het algehele bereik, een extender verlengt het een specifiek gebied in.

Ik weet niet of je op alle verdiepingen kabels hebt maar anders zou je twee accespoints kunnen nemen die samen een enkel wireless netwerk vormen, dat je apparatuur dus makkelijk en automatisch kan switchen. Dan zet je er een beneden en een op de tweede verdieping en zo heb je dan de beste dekking. De communicatie van de accespoints naar de router gaat dan via de kabel.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
Tsurany schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 11:29:
Ik weet niet of je op alle verdiepingen kabels hebt maar anders zou je twee accespoints kunnen nemen die samen een enkel wireless netwerk vormen, dat je apparatuur dus makkelijk en automatisch kan switchen. Dan zet je er een beneden en een op de tweede verdieping en zo heb je dan de beste dekking. De communicatie van de accespoints naar de router gaat dan via de kabel.
Precies. Gewoon meerdere access points nemen en de security/access/SSID instellingen exact overnemen. Dan roamen je clients naar het voor hem beste access point.

En qua stabilitiet: ga dan voor eentje waar je OpenWRT op kan zetten. Dat is in mijn ervaring toch echt de meest stabiele firmware/OS voor APs.

[ Voor 10% gewijzigd door gertvdijk op 09-07-2010 11:33 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
Tsurany schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 11:29:
Een betere antenne geeft een sterker signaal af, een extender verlengt het signaal en stuurt het opnieuw uit vanaf een nieuwe plek. Antenne vergroot het algehele bereik, een extender verlengt het een specifiek gebied in.

Ik dacht aan de extender omdat het te bestrijken gebied rechthoeking is. Het is natuurlijk altijd communicatie in 2 richtingen, en het zal met een grotere antenne geen probleem zijn de verre client te bereiken, maar de verre client heeft wellicht wel moeite met het AP. Een extender verhelpt dit probleem door gewoon het verlenging van de AP te zijn.

Wat betreft 2 AP's: hoe werkt dit in de praktijk? Gooien deze beide hetzelfde signaal (netwerk, kanaal, SSID, etc) de lucht in en kiest de client de sterkste? Of gaat het dan echt om 2 netwerken? Ondersteunen alle AP's dit een beetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ander kanaal, de rest hetzelfde. APs hoeven daar niets aan te ondersteunen, roamimg gebeurt client-side.

Nou ja, er is een truukje om WPA2 sneller te laten gaan waarbij dat wel nodig is, maar da's op zich geen probleem als je 't niet hebt.

[ Voor 39% gewijzigd door CyBeR op 09-07-2010 11:59 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
CyBeR schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 11:52:
Ander kanaal, de rest hetzelfde. APs hoeven daar niets aan te ondersteunen, roamimg gebeurt client-side.

Nou ja, er is een truukje om WPA2 sneller te laten gaan waarbij dat wel nodig is, maar da's op zich geen probleem als je 't niet hebt.
Ok. Ik dacht dat windows die voorkeursinstellingen van een netwerk koppelde aan het MAC-adres van het AP oid. Maar 2 identieke AP's met identieke instellingen op het kanaal na moet dus het best gaan werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Clock schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 12:06:
[...]

Ok. Ik dacht dat windows die voorkeursinstellingen van een netwerk koppelde aan het MAC-adres van het AP oid.
Dat zou wat zijn voor corporate netwerken in gebouwen van tientallen verdiepingen ;)
Maar 2 identieke AP's met identieke instellingen op het kanaal na moet dus het best gaan werken?
Yep. Zorgen dat ze in hetzelfde netwerk zitten en je bent er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:27

lier

MikroTik nerd

Misschien een alternatief: een tweedehands Cisco AP.
Ik heb thuis hiermee gedraaid en deze is verreweg voor mij het meest stabiel gebleken. Volgens mij moet het met een budget van 100 euro precies lukken om zo een aan te schaffen.

offtopic:
Het liefst had ik een type nummer erbij geplaatst, als je het exact wil weten moet je maar even een DM sturen

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
Bedankt voor alle tips/suggesties!

Nog 1 vraag: iemand ervaring met onderstaande? Qua prijs scheelt het niet gek veel, maar dat zit het allemaal in 1 apparaat ipv 2 losse.
Engenius ECB-3500 indoor 600mw AP
lier schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 12:10:
Misschien een alternatief: een tweedehands Cisco AP.
Ik heb thuis hiermee gedraaid en deze is verreweg voor mij het meest stabiel gebleken. Volgens mij moet het met een budget van 100 euro precies lukken om zo een aan te schaffen.

offtopic:
Het liefst had ik een type nummer erbij geplaatst, als je het exact wil weten moet je maar even een DM sturen
Heb net ff de pricewatch doorgespit, maar er zit helaas nu niks tussen. Ik zal het in de gaten houden

[ Voor 43% gewijzigd door Clock op 09-07-2010 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Clock schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 12:26:
Bedankt voor alle tips/suggesties!

Nog 1 vraag: iemand ervaring met onderstaande? Qua prijs scheelt het niet gek veel, maar dat zit het allemaal in 1 apparaat ipv 2 losse.
Die mogen in Nederland niet gebruikt worden. Bovendien: je AP staat dan wel harder te schreeuwen maar je laptop nog altijd niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
Clock schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 12:26:
Wat CyBeR zegt. Zendvermogen is één richting. Een betere antenne werkt in twee richtingen. Dus het is òf een goede omni antenne op je AP óf twee APs. Een minder stabiele maar 'populaire' oplossing is een range extender. Dit is per definitie minder stabiel en minder snel omdat alles door twee AP's gaat en daarmee dus onvermijdelijk de snelheid halveert. Daarnaast is het nog eens zo dat je je extender op een enige afstand wil hebben van je main AP en dan dus al met moeite een redelijke snelheid tussen die twee kan realiseren.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim_heijt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 18:08
Je kan ook eens kijken naar de Buffalo WZR-HP-G300NH, dit is een High Power (HP) router van Buffalo. Deze heeft zowel een versterker op de zender als wel op de ontvanger zitten. Hierdoor is er met deze router vaak op plekken te werken waar andere routers het laten afweten. Zier hier. Tevens een router met een redelijke prima router performance (glasvezel in de toekomst).

Details zijn te vinden in de gehele review op Smallnetbuilder, tevens is dit een aanrader voor erg professionele reviews van netwerk apparatuur, nas'sen, wireless routers, etc.

Heb je enkel 54mbit nodig (Wireless G) en geen super routingperformance voor 30mbit + internetverbindingen (Glas of Kabel) dan kun je ook kijken naar een Buffalo WHR-HP-G54. Deze router loopt durf ik wel te zeggen superstabiel i.c.m. met DD-WRT of Tomato firmwares. Tevens veel functies mits gewenst, QOS en dat VLAN en dat soort dingen. Zet er tevens een 7db antenne op uit Hongkong voor een paar euro en het bereik neemt nog iets toe. Deze kastjes zijn zelfs nog een stuk stabieler dan Linksys WRT54G. Ik haal uptimes van meer dan 200 dagen zonder gezeur mits er geen powerdowns zijn. Tevens zijn deze laatste Buffalo's ook te gebruiken als repeaters (met DD-WRT of Tomato). Dus wil je een nog groter bereik, dan kan je er dus 2 neerzetten. Ik kan je echter verzekeren dat je met een 7db antenne, 78mW zendvermogen + een amplifier op zowel de zender als ontvanger je genoeg bereik zal hebben bij een ongeëvenaarde stabiliteit.
Pagina: 1