• YuriV
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:17
Ik heb sinds 2 weken een probleem dat mijn PC spontaan begon te rebooten. Eerst af en toe maar na verloop van tijd steeds vaker. Nieuwe installatie van Windows hielp niet dus vermoedelijk hardware. Wat heb ik geprobeerd:
- Videokaart eruit, onboard gebruiken - geen resultaat
- Geheugen wisselen - geen resultaat
- Andere harddisk - geen resultaat
- Andere kast (PSU) - geen resultaat
Hierbij ook alle andere overbodige zaken losgekoppeld (harddisks, DVD spelers, geluidskaart)

Mijn (logische) conclusie: MoBo of Processor defect

Omdat een upgrade ook wel weer eens kon (had AMD Athlon 4850e) heb ik ervoor gekozen om eerst eens een andere processor te kopen (en te gokken dat het MoBo nog goed is). MoBo (K9A2GM-FIH) zou volgens website (http://global.msi.eu/inde...prod_no=1436&maincat_no=1) ook een aantal AM3 processors ondersteunen dus uiteindelijk ervoor gekozen om een AMD Phenom II X4 945 (http://tweakers.net/price...m-ii-x4-945.html#tab:info) te nemen.

Dus eerst MoBo geflashed naar versie: 7501v19. Nieuwe processor geïnstalleerd, power on en vervolgens gaan de fans draaien maar gebeurt er niets meer (geen geluid, geen beeld). Alle connectors gecontroleerd maar daar die zaten goed. Oude processor er weer in en dan werkt het wel. Nieuwe er weer in maar vervolgens weer niets. Dus toch het MoBo defect of zie ik iets over het hoofd. PSU is een Antec 380w dus die zou het moeten trekken (op het moment van falen geen harddisks, DVD speler, geluidskaart, videokaart aangesloten).

Graag advies en tips voordat ik overga tot het bestellen van een nieuw MoBo + geheugen

Natte krant (363218) (V.242)

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
stresstest uitgevoerd met je oude cpu? memtest86+ gedraaid om je geheugen uit te sluiten? krijg je een bsod? zet automatisch herstarten na bsod even uit, kun je zien wat voor bsod/stop code het is..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• YuriV
Ik heb een inderdaad een BSOD gehad met 0x0000003D INTERRUPT_EXCEPTION_NOT_HANDLED
Voor zover ik heb kunnen zien betreft het hier hardware of device drivers. Een nieuwe installatie (met exact hetzelfde OS) zou bij eventuele device driver problemen de zaak al moeten oplossen.

Ik heb geen stresstest gedaan met m'n oude CPU. Is ook niet meer van belang nu ik een nieuwe CPU gekocht heb. Memtest ook niet gedraaid omdat ik 2 reepjes (Kingston 2x2GB DDR2 SDRAM PC6400 CL5.0) heb. Ik heb gewoon beide reepjes afzonderlijk geprobeerd.

• nedernakker
en waarom is het afzonderlijk proberen van de 2 reepjes een garantie dat het niet kapot is?

draai eerst maar eens memtest86+ voor een uur of 8. en gooi daarna prime 95 aan met je oude cpu (ja met je oude, omdat dat systeem al problemen gaf en als je nu ook de cpu verwisselt kun je nooit achterhalen waar het probleem zit.)

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

YuriV schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 10:16:
Ik heb geen stresstest gedaan met m'n oude CPU. Is ook niet meer van belang nu ik een nieuwe CPU gekocht heb. Memtest ook niet gedraaid omdat ik 2 reepjes (Kingston 2x2GB DDR2 SDRAM PC6400 CL5.0) heb. Ik heb gewoon beide reepjes afzonderlijk geprobeerd.
misschien zijn allebei je geheugen bankjes wel kapot :9

• YuriV
Bedankt voor je feedback nedernakker. Ik zal straks eens wat extra tests draaien. De kans is natuurlijk zeer klein dat beide geheugenreepjes gaar zijn.
Die prime95 test zal ik ook draaien om te achterhalen of het mss aan de processor ligt.

E.e.a. verklaart overigens niet waarom de nieuwe processor totaal niets doet (alleen de fans beginnen te draaien)

• nedernakker
misschien had je even je bios moeten clearen voor je de nieuwe cpu erin doet. misschien dat hij daarop hangt. maar direct je moederbord aanwijzen terwijl deze wel boot en draait met de oude cpu is ook niet de manier.

succes met testen en we horen het wel.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:47
Dus eerst MoBo geflashed naar versie: 7501v19.
Ook al zou v1.9 wel moeten werken met je nieuwe cpu, waarom heb je niet meteen de laatste versie v1.B erin geflashed?
Pagina: 1