[WIN7] Onbekende schijf tijdens setup

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijsklont
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 15:14
Beste,

Ik heb al het forum (en ook google) afgezocht naar het probleem dat ik ondervind en kon niks concreet vinden, daarom post ik het toch hier.

Ik wil een schone installatie uitvoeren van Windows 7 Professional 64bit op mijn computer, nu is dit voorheen zonder problemen gegaan. Wat nu alleen is veranderd is dat ik de C harddisk van 250GB heb vervangen voor een 300GB Velociraptor, ik voor op dit moment de installatie alleen uit met de 300GB harddisk aangesloten en een SATA DVD drive aangesloten.

Nu het probleem:

Wanneer ik bij de installatie de schijf moet selecteren, zie ik inplaats van alleen de 300GB schijf een onbekende tweede schijf van 8GB (Deze staat in de lijst als: Schijf 0: Niet-toegewezen ruimte)

Nu heb ik eerder de 300GB raptor schijf met Acronis (vanuit de hiren boot disc) gewiped en toen zag ik deze schijf er helemaal niet tussen staan.

Ik heb al geregeld PC's met Win7 geinstallaeerd op andere pc's en die van mij, maar dit ben ik nog nooit tegen gekomen en vraag me dan ook eigenlijk af of ooit iemand hier dit is tegen gekomen en weet wat dit is. (Kort gezegd, Waar komt die 8GB schijf ineens vandaan?)

Heb overigens alles wel 10 keer gecontroleerd of er misschien niet toch ergens een usb stickje was aangesloten maar dat is dus niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-09 16:28
Windows 7 installatie ziet ook de optische schijven als partities de 8 GB is dan dus de DVD-drive.
Kijk eens in je BIOS of je harde schijf op AHCI danwel RAID modus staat ingesteld zo ja zorg dat je de drivers voor AHCI (RAID modus nutteloos voor 1 HD dus zet het op AHCI aangezien Windows 7 hier voordeel van heeft) download en laad met behulp van een USB stick dan zou je velociraptor gezien moeten worden. Als je geen zin hebt om met een USB stick danwel floppy te gaan rotzooien kan je er altijd nog voor kiezen om voor IDE-modus te gaan voor de schijven alhoewel dit impact heeft op de preformance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijsklont
Harddisk staat op AHCI, dit heeft ie eigenlijk altijd al op gestaan.

Ik heb bij eerdere reinstalls nog nooit dit meegemaakt, en tevens is de disk die er inzit voor de installatie een gewone DVD en geen duallayer. Dus de grote klopt ook al niet.

De Windows setup geeft mij de mogelijkheid om zelfs die 8GB te partitioneren, dit heb ik echter niet doorgezet aangezien ik niet exact weet wat die 8GB schijf is.

Verder wordt de velociraptor gewoon goed gezien door de setup en kan ik die partitioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Starke schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 08:38:
Windows 7 installatie ziet ook de optische schijven als partities de 8 GB is dan dus de DVD-drive.
Echt niet. Die is namelijk niet writable dus kan ook niet geselecteerd worden als OS target disk.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-09 16:28
alt-92 schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 14:53:
[...]

Echt niet. Die is namelijk niet writable dus kan ook niet geselecteerd worden als OS target disk.
Je bedoelt net als GPT table disks waar je Windows niet op kan installeren niet wel gezien worden door de Windows install disk.

Tijdens de repair van Windows 7 wordt de DVD drive ook als C: X: schijf gezien welke je ook gewoon kan selecteren in ieder geval als boot schijf het zou me dus niks verbazen als je in de Windows install disk het ook ziet ook al zou het niet moeten alhoewel het eerder een drive bay zou behoren te zijn. Maar ja de topicstarter heeft aangegeven alle andere schijven los te hebben gekoppeld dus neem ik aan dat hij ook drive bays daar bij heeft meegenomen.

Zero level Format over je Velociraptor heen dan maar en opnieuw proberen.

@alt-92: okay okay I giev up xP. Alweer geleden dat ik repair cd etc heb uitgevoerd maar ik kan me herinneren dat je wel dergelijke niet mogelijke dingen op manier dat je niet hoort te kunnen toch uitvoerbaar zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door Starke op 09-07-2010 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Starke schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 15:07:

Tijdens de repair van Windows 7 wordt de DVD drive ook als C: schijf gezien
Nee, als X: Daar draait PE 3.0 namelijk vandaan.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijsklont
Ok ik heb eens de Raptor schijf lost gekoppeld en de Windows 7 setup opgestart met alleen nog 1 dvd drive aangesloten.

Nog steeds blijf ik ten alle tijde die Schijf 0 van exact 8GB zien. Tevens heb ik een installatie dvd gebruikt die ik niet van te voren heb aangepast en nog steeds het probleem

[ Voor 26% gewijzigd door Ijsklont op 09-07-2010 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
alt-92 schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 15:12:
[...]

Nee, als X: Daar draait PE 3.0 namelijk vandaan.
PE draait vanaf X, maar de DVD heeft een andere driveletter. PE wordt namelijk vanuit het geheugen gedraaid en geladen vanuit boot.wim, maar de install.wim past echt niet in het geheugen van veel systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Alleen 'kijkt' de installer wel naar een device type wat herkend wordt als een harddrive (in WMI een type 3) om als installatiewaardig device aan te merken.
Opticals zijn removable storage devices, zie je ook zo terug in je verkenner.

Maar ik zou zeggen: ga eens naar de recovery environment, en pak de command prompt erbij en ga eens met diskpart kijken welke volumes er zijn?
diskpart list vol

[ Voor 26% gewijzigd door alt-92 op 09-07-2010 22:49 ]

Pagina: 1