[DEV] Game developing

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decennia
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:54

Decennia

VECTORHEAD

Topicstarter
Geachte Tweakers,

Voor school moet ik een eindwerkstuk maken & een masterpiece voor kunst, nu was het idee van mij en een andere gozer om een iPod/iPhone game te gaan ontwikkelen. We hebben een heel jaar de tijd voor ;
  • Bedenken wat we willen
  • Luchtig verhaal bedenken
  • Concepten tekenen
  • Uitwerken op een iMac/MacBook
  • Objective-C leren & programmeren
  • Afwerken & testen.
We zijn begonnen met het bedenken van wat we willen. Een luchtige game à la Knights Onrush. Je bent een mannetje, kan schieten/slaan, springen in een wereld van tijdreizen. Het tijdreizen hebben we vooral gekozen omdat je zo steeds nieuwe gameplay kan ontwerpen en altijd iets fris voor de ogen creëert.
Een naam moeten we nog bedenken.

Ook zijn we een klein beetje begonnen met tekenen, vooral wat voorn stijl we willen creëeren, het word namelijk een cartoon stijltje. Maar cartoon is erg breed, dus dat zullen we nog zien.

In dit topic volgen we het proces en staan we open voor ideeën en hulp, die we erg nodig zullen hebben, het doel is namelijk om onze leraren en scholieren omver te blazen.

Als dit in het verkeerde forum staat of er iets mist/niet klopt, meld het dan even, hartelijk dank,

Gegroet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-10 11:32

Bosmonster

*zucht*

Je zegt uitwerken op een PC. Ik hoop dat je ook een Mac tot je beschikking hebt voor Xcode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09-2014
Geweldig idee, ik kan hier een beetje op inspringen, alleen doe ik het niet voor school maar voor mezelf, idee iets anders maar grotendeels hetzelfde, gaat vooral dan ook om het programmeren. Ik heb zelf C++ in gedachten, of moet je toch objective C gebruiken, is dat hetzelfde? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decennia
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:54

Decennia

VECTORHEAD

Topicstarter
Bosmonster schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 23:24:
Je zegt uitwerken op een PC. Ik hoop dat je ook een Mac tot je beschikking hebt voor Xcode?
Ja op me school zijn redelijk veel Macs voor ons ter beschikking. Ook hebben we een teken tablet, dus dat gaat wel lukken. Alleen even de iPhone SDK downloaden. Misschien kunnen we nog een MacBook krijgen.
The Great HooD schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 23:34:
Geweldig idee, ik kan hier een beetje op inspringen, alleen doe ik het niet voor school maar voor mezelf, idee iets anders maar grotendeels hetzelfde, gaat vooral dan ook om het programmeren. Ik heb zelf C++ in gedachten, of moet je toch objective C gebruiken, is dat hetzelfde? :P
Objective C is een soort C++ volgens mij. Heb in de bieb boeken gezocht, maar vond alleen C++ en C#, dus even een goed boek zoeken, misschien Ebay.
Dankjewel, Natuurlijk kan je inspringen, ik vind het totaal niet erg als je hier ook een beetje laat zien wat je zelf doet, zo leren we van elkaar toch =D ?

Gegroet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01:01
Objective C is een superset van C, C met OO dus in het kort, de syntax is wel compleet wennen imho als je C++ o.i.d. gewend bent.

Om Obj-C te leren, en als je dat vanuit een boek wilt doen kan je het boek Cocoa programming voor MacOSX gebruiken. Is wel voor OSX applicaties programmeren, maar de IDE is hetzelfde, de taal is hetzelfde en het framework is grotendeels hetzelfde als de iPhone, en het boek begint bij het begin.

Wat programmeer ervaring in een andere taal is wel aan te raden.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
Ik ben nu na een leerperiode Obj. C begonnen met de game. Alleen ik ben een 'gratis' developer dus kan niet met mijn iPhone testen. Is er toch een manier via jailbroken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
Update:

Ik heb voor mijn game inmiddels alle grafische elementen af. Alles moet dus nu in elkaar geprogrammeerd worden in Objective C. Ik ben nu al een tijdje bezig met Objective C, maar het gaat me nog niet goed af.
Ik heb dus 2 opties.

Ik zet door, wetende dat het lang gaat duren voordat het spel echt af is, het spel is dan ook echt door mij 100% gemaakt wat ook voldoening geeft.

Of ik laat het door iemand anders programmeren. Al zou ik er niet voor willen betalen. Een idee zou zijn om de opbrengsten van het spel te splitten, 40/60, ik breng het uit onder mijn bedrijf, ik behoud het recht van het spel, maar alle opbrengsten van het originele spel worden in de verhouding 40/60 gesplit.

Ik zit nog ontzettend te twijfelen, sowieso is het ook een probleem om mensen hiervoor te vinden, en die zonder betaling zouden werken aan het spel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyber49
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:07
Kijk eens naar cocos2d, dat is een framework waarmee je makkelijker games kan maken, zonder dat je OpenGL hoeft te leren. Er is ook een boek over, die kan je op de site vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfos
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:33
Ik geloof dat je root toegang nodig hebt om het developers ding te installeren, hij moet namelijk command line apps installeren en in de root van je HD een map maken.
Denk dus niet dat het gaat werken op een school computer en dat je dus zelf een Mac moet gaan aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghehe
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-10 18:13

Ghehe

400 pound hacker

Voor welk vak moet je dit doen? Gaat het meer om de artwork of om het coden?

Ik heb laatst een kleine reeks tutorials gevolgd voor Objective C te leren en kan je het ten sterkste aanbevelen. :) http://www.lynda.com/Xcod...ial-Training/77860-2.html (En nee dit is geen reclame, alleen een goede link :D ) Op Youtube vind je ook wel wat tutorials maar ik vind die veel te traag vooruitgaand.

Hopelijk lukt het wat met je project(je). :)

Ghehe
Ghehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
Ik doe dit helemaal op eigen initiatief, heb dus ook een eigen Mac, als de vragen aan mij gericht waren...

Ik maak de game gewoon helemaal zelf, artwork vind ik gewoon tof om te maken, kan ik me ei wel in kwijt. En programmeren leek me aanvankelijk simpeler als gedacht maar daar kom ik van een koude kermis thuis.

Die tutorials zijn inderdaad handig, die heb ik ook gekeken. Steek je wel het een en ander van op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muchachooo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-10 22:09
Het nadeel aan beginnen met een nieuwe/onbekende programmeertaal vind ik meestal de stap van tutorials nadoen naar je eigen code verzinnen en uitwerken...

• The Great HooD
Muchachooo schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 23:43:
Het nadeel aan beginnen met een nieuwe/onbekende programmeertaal vind ik meestal de stap van tutorials nadoen naar je eigen code verzinnen en uitwerken...
Juist, dat is ook het obstakel waar ik tegenaan loop. Ik heb ideeën in mijn hoofd, die ik ook wil gaan uitwerken maar op het moment dat ik echt wat wil gaan schrijven krijg ik het niet geconverteerd naar codetaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfos
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:33
Je kan ook Unity3D gebruiken als het een 3D game betreft. Daarmee kan je Javascript of C# gebruiken en dat is niet zo gek in de ogen van de meeste programmeurs als Objective-C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-10 23:29
The Great HooD schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 10:34:
[...]

Juist, dat is ook het obstakel waar ik tegenaan loop. Ik heb ideeën in mijn hoofd, die ik ook wil gaan uitwerken maar op het moment dat ik echt wat wil gaan schrijven krijg ik het niet geconverteerd naar codetaal.
Wat voor ideeën heb je dan? Het lijkt me dat je begint met een simpel 2D iets en dat langzaam uitwerkt met animaties, collisiondetection, inputverwerking, sidescrolling, physics, geluid, levelopbouw, enemy patterns, AI etc etc.

Maar zoals ik het lees hebben jullie totaal geen idee van wat er gedaan moet worden en moeten de eerste programmeerboeken nog opengeslagen worden. Dan ga je het nooit redden om binnen een jaar een volledige game af te leveren. Ik vraag me ook af hoe geschikt de assets zijn die jullie nu gemaakt hebben om te implementeren in de game.

Met zo'n 2D library als cocos2d kan je mogelijk wel iets in elkaar zetten, maar ook daar lijkt het me dat je toch wel aardig wat ervaring zal moeten hebben om zoiets te kunnen maken.

Ik zou ook niet weten waarom je zou denken dat iemand jullie gehele game voor nop zou willen maken om vervolgens 40% van de eventuele opbrengsten af te dragen en alle rechten uit handen te geven. Dat staat totaal niet in verhouding met de geleverde inspanningen en daarnaast is me onduidelijk wat jullie bijdrage precies is. De grafische verzorging, geluid en levels? Ook gedacht aan promotie, websites etc om het tot een succes te maken?

Volgens mij hebben jullie geen idee wat er allemaal bij het maken van een game komt kijken en hebben jullie totaal onrealistische plannen en verwachtingen.

Topic zou volgens mij ook beter hier kunnen staan: Programming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
Om even het duidelijk te maken. De OP en ik hebben niets met elkaar te maken. Staat totaal los van elkaar. Tevens heb ik ook geen tijdsdruk.
BarôZZa schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 00:10:
[...]

Wat voor ideeën heb je dan? Het lijkt me dat je begint met een simpel 2D iets en dat langzaam uitwerkt met animaties, collisiondetection, inputverwerking, sidescrolling, physics, geluid, levelopbouw, enemy patterns, AI etc etc.
Tuurlijk ik heb een 2D game waarvan ik alle grafische elementen af heb. Kogels, animaties, etc. etc.
Tevens valt er wel het een en ander weg wat je hierboven opnoemt maar dat is voor deze discussie even niet van belang ;)
Maar zoals ik het lees hebben jullie totaal geen idee van wat er gedaan moet worden en moeten de eerste programmeerboeken nog opengeslagen worden. Dan ga je het nooit redden om binnen een jaar een volledige game af te leveren. Ik vraag me ook af hoe geschikt de assets zijn die jullie nu gemaakt hebben om te implementeren in de game.

Met zo'n 2D library als cocos2d kan je mogelijk wel iets in elkaar zetten, maar ook daar lijkt het me dat je toch wel aardig wat ervaring zal moeten hebben om zoiets te kunnen maken.
Ja je kan echt niet vanaf 0 punt beginnen met Cocos2D, dat is gewoon veel en veels te moeilijk. Tevens weet ik wel degelijk wat er nodig is en dat dat ook allemaal geïmplementeerd kan worden.
Ik zou ook niet weten waarom je zou denken dat iemand jullie jouw gehele game voor nop zou willen maken om vervolgens 40% van de eventuele opbrengsten af te dragen en alle rechten uit handen te geven. Dat staat totaal niet in verhouding met de geleverde inspanningen en daarnaast is me onduidelijk wat jullie bijdrage precies is. De grafische verzorging, geluid en levels? Ook gedacht aan promotie, websites etc om het tot een succes te maken?
Het is daarom ook niet echt een oproep om (snel) geld te maken maar om je te kunnen ontwikkelen in het programmeren van games. Dat je er dan ook nog wat geld mee kan verdienen is altijd leuk meegenomen. Tevens was het mijn idee ook helemaal niet om er rijk mee te worden, het is gewoon iets wat op mijn CV staat en tevens ook ervaring heb met het maken van games omdat ik toch die kant op wil gaan...
Volgens mij hebben jullie geen idee wat er allemaal bij het maken van een game komt kijken en hebben jullie totaal onrealistische plannen en verwachtingen.

Topic zou volgens mij ook beter hier kunnen staan: Programming
Ik moet inderdaad toegeven dat ik aan het begin het hele traject flink onderschat heb. Maar in de loop van de tijd is dit bijgeschaafd en weet ik hoe groots het allemaal is. Maar, zoals ik al eerder opmerkte, is het niet een idee om er bakken met geld te verdienen, maar gewoon om ervaring op te doen en om een droom te verwezenlijken. Want mijn droom is nog altijd om een game te maken en uit te brengen, Apple geeft mij voor een klein bedrag deze kans, ik moet alleen zelf nog het in elkaar zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01:01
Vanaf 0 beginnen met Cosos2D is zeker wel te doen (goed algemene programmeer ervaring is aan te raden). Ik heb er ook wel eens mee zitten spelen, nog nooit wat serieus in gemaakt though. Zeker een stuk sneller en makkelijker dan een eigen engine met physiscs te gaan schrijven.

[ Voor 11% gewijzigd door ZpAz op 13-08-2011 15:20 ]

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
ZpAz schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 15:19:
Vanaf 0 beginnen met Cosos2D is zeker wel te doen (goed algemene programmeer ervaring is aan te raden). Ik heb er ook wel eens mee zitten spelen, nog nooit wat serieus in gemaakt though. Zeker een stuk sneller en makkelijker dan een eigen engine met physiscs te gaan schrijven.
Ja dat sowieso, het is een hele sterke engine die ik zeker ook ga gebruike nvoor mijn game!
Pagina: 1