• PhilipvD
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-12 22:22

PhilipvD

Ondertiteld

Topicstarter
Tweakers,

Ik heb hier een (3 jaar oude Pentium 4 HT) systeem die last heeft van een probleem waar ik de oorzaak even niet van kan vaststellen.

De pc start gewoon op maar soms na een kwartier wil deze wel eens spontaan rebooten. Ik dacht eerst aan de voeding maar dat lijkt me sterk omdat deze een week geleden vervangen is voor een be quiet! Pure Power L7 350W.

Ook is de CPU cooler vervangen voor een Coolermaster Hyper TX3. De temperatuur in de kast is 34 graden en die van de CPU 23 idle.

Nu is het wel zo dat het koelblok van de Hyper TX3 ongeveer een centimeter van de 120mm fan van de voeding af zit. De fan van de koeler staat om het zo even te zeggen richting het i/o shield. Als ik rondom het koelblok voel dan merk je dat er veel lucht wordt aangezogen. Kan het zijn dat de voeding zich hierdoor uitschakelt? Dat de koeler de lucht wegneemt die de voeding wil aanzuigen..?

Alvast bedankt :)

---

• ArnoAG
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-11-2024
Dat zou je misschien kunnen testen door de kast open te laten, dan is er meer lucht om aan te zuigen voor de voeding, en als dat niet genoeg ruimte geeft kan je de voeding losschroeven en naast de kast zetten.

Als het probleem zich dan niet voordoet weet je dat dit het probleem is. :)

Incompl te

• PhilipvD

PhilipvD

Ondertiteld

Topicstarter
Klopt inderdaad. Ik heb de kast nu ongeveer een half uur open en de pc is niet uitgevallen. Wat zou ik kunnen doen om de luchtstroom te verbeteren als de kast dicht is? Want ik denk dat als ik een casefan installeer die lucht naar buiten afvoert het niet veel helpt.

---

• Gojira
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-04-2023
Is er de mogelijkheid om een extra intake fan te plaatsen? Is de kast redelijk stofvrij? Hoe zit het met je cable management?

• PhilipvD

PhilipvD

Ondertiteld

Topicstarter
De kast is stofvrij te noemen. Cable management valt wel tegen maar dit zijn vooral kabels aan de kant van de harde schijven, niet bij de CPU (koeler) en voeding.

Er zitten geen fans in de kast maar zoals je kan zien is er plek voor een fan. Zitten dubbele schroefgaten en als ik het goed heb kan er een 80mm of een 92mm fan in.

Ik heb voor het gemak maar even een foto gemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://www.gamerzz.nl/dump/kast.JPG

---

• ArnoAG
Is die Fan op de cpu koeler een push of pull fan??, als dit een push fan is zou ik hem aan de andere kant installeren, en als het een pull fan is zou je er een push fan bij kunnen zetten aan de voorkant.

Incompl te

• PhilipvD

PhilipvD

Ondertiteld

Topicstarter
Die fan zuigt de warme lucht aan van de heatsink en blaast die vervolgens 'weg', vandaar dat ik hem richting dat ventilatiegat heb gericht.

Alhoewel ik het ook weer niet zeker weet omdat je geen duidelijke warme luchtstroom kan voelen.

Ik zit meer met het idee dat hij de lucht die de voeding wil aanzuigen weghaalt (?)

---

• ArnoAG
Ik denk dat als je een fan op de voorkant zet, je er geen last meer van zult hebben, en dat werkt ook nog eens beter voor de cpu koeling dacht ik.
Deze fan zou je achter in de kast als casefan kunnen gebruiken. :)

Incompl te

• PhilipvD

PhilipvD

Ondertiteld

Topicstarter
Ik heb deze: http://azerty.nl/producten/product_detail/?ID=47503 fan gekocht en geïnstalleerd. Kan de kast nu gerust dicht laten. :) Temperatuur (kamertemperatuur is 29 graden) in de kast is 34 graden en CPU blijft keurig op 28 (idle) en 35 (load)

Fan is trouwens heel erg stil en geeft leuk effect met die ledjes.

---

Pagina: 1