[NBBG] Studenten-notebook - augustus 2010

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

WoutF

Hoofdredacteur
Topicstarter

NBBG Studenten-notebook - augustus 2010

Omdat over twee maanden voor veel mensen weer het studiejaar begint, bevat de komende NBBG ook een studenten-laptop. We hebben hierbij gekozen voor all-round machines waar de meeste studenten iets aan zullen hebben. Deze modellen zijn niet erg geschikt voor mensen die een grafische opleiding doen en zware grafische pakketten moeten draaien. Omdat nog niet alle scholen en/of universiteiten over een ruime hoeveelheid stopcontacten beschikken, staan bij de suggesties ook wat modellen die wat langer mee weten te gaan op een volle accu. Ook hebben we voor een maximale schermdiagonaal gekozen van 15,6" en een maximumgewicht van 3kg, aangezien de laptops vaak een dag lang meegesjouwd moeten worden

Het budget is 500 euro. We hebben geprobeerd er bij elke suggestie een paar tientjes onder te zitten, zodat er geld overblijft voor een tas.
Voorselectie
pricewatch: Asus K51AE-SX063V
Met een dualcore AMD M320 op 2,1GHz is de K51AE van Asus snel genoeg voor het dagelijkse werk, en de onboard HD4200 van ATI kan bijspringen als een full-hd film afgespeeld wordt. Verder is de laptop met een cardreader, webcam, wifi b/g/n en hdmi behoorlijk volledig uitgerust, en het gewicht van 2,6kg is acceptabel.

pricewatch: MSI Wind U200-0W7NL
Mensen die zich minder druk maken om prestaties, maar gewoon een compacte laptop willen voor college aantekeningen, is de U200 van MSI een goede kandidaat. De Intel SU3500 is flink sneller dan een Atom-cpu, maar weet nog steeds zuinig om te springen met de accu. Verder bevat de kleine 12" notebook 2GB geheugen, een Intel IGP, wifi-n en weegt hij maar 1,3kg.

pricewatch: Acer Aspire Timeline 4810TZ-413G25MN
Voor mensen die de MSI net even iets te zwak vinden, en de Asus te log, is de Acer Timeline 4810TZ een leuke optie. De 14"-laptop is met 1,9kg nog steeds licht te noemen, maar bevat met de zuinige Intel Pentium SU4100 toch een dualcore processor. Verder is de laptop met wifi b/g/n, cardreader, webcam en bluetooth aardig volledig uitgerust.

pricewatch: Dell Inspiron 1545 (N0054506)
De Inspiron 1545 is voor mensen die liever Intel dan AMD hebben, een mooie tegenhanger voor de Asus. Voor grofweg hetzelfde geld krijg je een iets snellere processor, 4GB geheugen en een grotere hdd. Je moet dan wel inleveren op de grafische kaart, en het doen zonder hdmi-poort. Bij Dell is het natuurlijk mogelijk om zelf de kleur van je laptop te kiezen, al zorgt de meerprijs er dan voor dat je iets over het budget gaat.

pricewatch: Packard Bell Easynote TJ75-GN-520
Als je de meeste bang-for-buck wilt op processorgebied is de Easynote JT75-GN-520 mogelijk een kandidaat. Een core i3 processor voor minder dan 500 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Alternatieven voor de Dell zouden nog deze kunnen zijn:

pricewatch: HP G61-410SD Notebook PC (WF801EA)

Degelijkheid van HP in combinatie met een cpu die voldoende krachtig is (T4300) en 3GB geheugen.

pricewatch: Toshiba C650-15J

Toshiba doet er wat specs betreft voor 2 tientjes meer nog een schepje bovenop met een krachtiger cpu (T4500) en 4GB geheugen.

Licht zijn ze niet en accuduur zal ook niet om over naar huis te schrijven zijn, maar redelijk degelijke werkpaarden voor weinig zijn het waarschijnlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wellicht is de inspirion m1301z http://configure2.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?b=&c=nl&cs=nldhs1&kc=NRS15454&l=nl&m_30=321942&oc=N00M3001&rbc=N00M3001&s=dhs ook een optie voor precies €499
AMD Athlon II Neo K125 (single core) / 2GB / 250GB / wifi g/n / slot-in dvd en een HD4225
helaas slechts 2 USB poorten.

met, aldus een review, 4 uur en 9 minuten browsen met helderheid op max.
http://www.notebookreview...fault.asp?newsID=4566&p=2
overigens getest met de c2d versie, de neo gaat mogelijk langer mee op de accu. hij weeg overigens 2.3GK, wat ik een behoorlijk minpunt vind tegenover de wind.

maar dan nog, ik ben van mening dat een student geen €500 notebook moet kopen tenzij je ook een deskop hebt, in dat geval is een ULV als deze de betere keuze dan een 15" met een trage dualcore.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2010 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF
  • Nu online

WoutF

Hoofdredacteur
Topicstarter
Olaf schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 15:06:
Alternatieven voor de Dell zouden nog deze kunnen zijn:

pricewatch: HP G61-410SD Notebook PC (WF801EA)

Degelijkheid van HP in combinatie met een cpu die voldoende krachtig is (T4300) en 3GB geheugen.

pricewatch: Toshiba C650-15J

Toshiba doet er wat specs betreft voor 2 tientjes meer nog een schepje bovenop met een krachtiger cpu (T4500) en 4GB geheugen.

Licht zijn ze niet en accuduur zal ook niet om over naar huis te schrijven zijn, maar redelijk degelijke werkpaarden voor weinig zijn het waarschijnlijk wel.
Die Toshiba biedt inderdaad goeie specs voor het geld :) die mag zeker in het rijtje.
Verwijderd schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 15:17:
wellicht is de inspirion m1301z http://configure2.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?b=&c=nl&cs=nldhs1&kc=NRS15454&l=nl&m_30=321942&oc=N00M3001&rbc=N00M3001&s=dhs ook een optie voor precies €499
AMD Athlon II Neo K125 (single core) / 2GB / 250GB / wifi g/n / slot-in dvd en een HD4225
helaas slechts 2 USB poorten.

met, aldus een review, 4 uur en 9 minuten browsen met helderheid op max.
http://www.notebookreview...fault.asp?newsID=4566&p=2
overigens getest met de c2d versie, de neo gaat mogelijk langer mee op de accu. hij weeg overigens 2.3GK, wat ik een behoorlijk minpunt vind tegenover de wind.
Eerlijk gezegd vind ik die Dell een beetje karig voor het geld. Die Neo K125 is trager dan de SU3500 in de MSI, maar het systeem is wel meer dan 100 euro duurder.
maar dan nog, ik ben van mening dat een student geen €500 notebook moet kopen tenzij je ook een deskop hebt, in dat geval is een ULV als deze de betere keuze dan een 15" met een trage dualcore.
Dat is natuurlijk de grote vraag hier: wat is een studenten-notebook? Ik heb persoonlijk een 13" thin&light, welke ik heel fijn vind als ik een hele dag college heb. Aan de andere kant zie ik ook studiegenoten met standaard 15,6" laptops, die bij binnenkomst van een collegezaal meteen naast het stopcontact gaan zitten.

Ik zou ook graag andere meningen lezen hier over :) waar moet een studenten-notebook volgens jullie aan voldoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09 22:12

mvh

State Governor

WoutF schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 13:09:
[...]

Ik zou ook graag andere meningen lezen hier over :) waar moet een studenten-notebook volgens jullie aan voldoen?
In 'mijn' tijd was een laptop nog iets wat de universiteit voor je regelde (2005). Toen vond ik hem veel te duur voor de specificaties, achteraf zeg ik dat hij het prima gedaan heeft, en vooral heel is gebleven. Dat laatste is belangrijk. Aan de andere kant weegt hij volgens specificaties bijna 2,8 kg en dat is nogal zwaar. De accuduur was iets in de richting van 2-3 uur.

Mijn mening is dan ook dat een laptop zeker niet meer zou moeten wegen dan 2,5 kg. De accuduur is voor mij niet zo'n punt geweest, maar twee uur is wel het minste wat hij moet doen. Let ook op gebruikerservaring, niet alleen de specificatie.

Ik zou dus waarschijnlijk wel gaan voor een 'zakelijk' model, waar je bij wijze van spreken mee kan gooien, maar met het gewicht als eis kan hij misschien hooguit 14" groot zijn.

Dat er een bang-for-buck-model tussen zit hoeft niet verkeerd te zijn, maar studenten met een consumenten-laptop (Acer) zie je wel vaker met plakband-herstelde apparaten lopen.

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 14:03
deblaauwn schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 14:34:
[...]
Ik zou dus waarschijnlijk wel gaan voor een 'zakelijk' model, waar je bij wijze van spreken mee kan gooien, maar met het gewicht als eis kan hij misschien hooguit 14" groot zijn.
[...]
Dat klinkt heel erg als een Lenovo Thinkpad T serie. Helaas zit die qua prijs absoluut niet rond de 500 euro.

Wat ik vooral zou zoeken in een studentenlaptop is inderdaad degelijkheid en stevigheid, studeren duurt minimaal 4 jaar en zo lang moet ie dus wel meekunnen. In "mijn tijd" had ik een laptop die door de Hogeschool werd aangeraden, dat was een 'low budget' Toshiba kloon. Low budget was toendertijd alleen 2000 euro :P Deze behuizing begon na 1 jaar al scheurtjes te vertonen, de accu was na 2 jaar al waardeloos en de behuizing was een groot krakend geheel. Nee, dat was geen beste koop.

Daarnaast lijkt mij een wat hogere resolutie een grote pré, zodat je bijv 2 word documenten naast mekaar kan openen, of 1 programma en daarnaast word of een andere tekstverwerker. Resolutie 1680x1050 is heel prettig werken.

edit: De pricewatch: Lenovo Thinkpad R500 (NP77UMH) zou mijn stem krijgen :)

[ Voor 24% gewijzigd door BackSlash op 15-07-2010 14:56 ]

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 32GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09 22:12

mvh

State Governor

BackSlash schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 14:42:
[...]

Dat klinkt heel erg als een Lenovo Thinkpad T serie. Helaas zit die qua prijs absoluut niet rond de 500 euro.

Wat ik vooral zou zoeken in een studentenlaptop is inderdaad degelijkheid en stevigheid, studeren duurt minimaal 4 jaar en zo lang moet ie dus wel meekunnen. In "mijn tijd" had ik een laptop die door de Hogeschool werd aangeraden, dat was een 'low budget' Toshiba kloon. Low budget was toendertijd alleen 2000 euro :P Deze behuizing begon na 1 jaar al scheurtjes te vertonen, de accu was na 2 jaar al waardeloos en de behuizing was een groot krakend geheel. Nee, dat was geen beste koop.

Daarnaast lijkt mij een wat hogere resolutie een grote pré, zodat je bijv 2 word documenten naast mekaar kan openen, of 1 programma en daarnaast word of een andere tekstverwerker. Resolutie 1680x1050 is heel prettig werken.

edit: De pricewatch: Lenovo Thinkpad R500 (NP77UMH) zou mijn stem krijgen :)
Wij hadden ook een Toshiba (maar wel de helft goedkoper). Je voorstel voor een Lenovo is opzich niet zo gek: één keer wat meer uitgeven of drie laptops verslijten? Persoonlijk zou ik misschien eerder een HP kopen in dit segment - een Probook dus, maar die gaan met een beetje specificaties ook hard naar de 800 euro (4320s bijvoorbeeld).

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF
  • Nu online

WoutF

Hoofdredacteur
Topicstarter
Goede suggesties, maar de prijs voor de studenten-notebook is bij deze NBBG vastgesteld op 500 euro :) Ik ken daarbij peroonlijk ook weinig studenten die zomaar 800 op tafel kunnen leggen voor een notebook. Dan rest nog wel de vraag: kan je beter voor klein, compact, zuinig en 'traag' gaan, of groter, logger sneller, maar minder zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karakedi
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:31
De inspiron 15 (core i versie) is ook een goed alternatief voor 610 euro inc. verzenden. Volgens mij zijn de studio 15 en inspiron 15 van vergelijkbaar kwaliteit en alleen is prijs van de inspiron iets lager ( 2 tientjes). Hoewel de studio hoger wordt ingeschaald, zijn er weinig verschil in de bouw van de laptops. Dit zie je vooral terug aan de scharnieren. Misschien is de inspiron 15 beter geboued met zijn ventilatie, aangezien het via de zijkant gaat. Bij de studio 15 gaat het via de voorkant en de scherm kan dit blokkkeren. Een andere pluspunt van de inspiron 15 is de fysieke numriek gedeelte. Aangezien je tijdens de studie veel met excel en getaltjes werkt, kan het een pluspunt zijn. De videokaart van de studio 15 is iets beter met de hd5470 met gddr5 en inspiron 15 met hd 5450. Het gddr5 geheugen heeft meer bandbreedte. Maar de 5450 en 5470 zijn dezelfde chips. Allebei hebben ze 80SP en 128bit geheugen, deze kaarten in mindere mate gebottleneckt door geheugenbandbreete. Het voordeel van gddr5 is dus minimaal.

Ik breng mijn stem uit op de inspiron 15 core i door de nummerieke toetsenbord.

Misschien is de 15R ook interessant voor 510 euro. Deze heeft ook een nummeriek toetsenbord, maar de videokaart en de processor zijn minder. Het heeft een p6000 (1,86 ghz, 3MB cache) processor. Dus de p6000 heeft geen HT en een lagere snelheid ten opzichte van een core i3.

[ Voor 12% gewijzigd door karakedi op 15-07-2010 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
WoutF schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 21:38:
Goede suggesties, maar de prijs voor de studenten-notebook is bij deze NBBG vastgesteld op 500 euro :) Ik ken daarbij peroonlijk ook weinig studenten die zomaar 800 op tafel kunnen leggen voor een notebook. Dan rest nog wel de vraag: kan je beter voor klein, compact, zuinig en 'traag' gaan, of groter, logger sneller, maar minder zuinig.
Tja, 500 euro is ook veel geld voor een student, of een rijbewijs halen terwijl je studeert is ook een dure hobby. Maar zo kunnen we nog wel even doorgaan :)

Specificaties als wifi-n, cardreader, webcam of HD film afspeelmogelijkheid zijn leuke bijkomstigheden, maar lijken mij geen specificaties om de studentenlaptop op uit te zoeken.

In mijn beleving moet het vooral een prettige en betrouwbare machine zijn waar je al je studentenwerk op gaat doen; gewicht, grootte en accuduur zijn van secundair belang. Leuk als je met een laptop van 1,5 kg rondloopt, maar als daar amper een A4 pagina in Word in het scherm past vanwege de 1280x800 resolutie, dan is dat geen laptop waar je met plezier op gaat zitten werken.

Qua configuratie kan dat prima op elke Core 2 duo notebook met 2 GB geheugen. Zoek daarbij eentje uit die op een resolutie werkt van 1680x1050 of vergelijkbaar, geen glossy scherm, goed toetsenbord en die degelijk gebouwd is, eventueel met goede garantie voor 3-4 jaar en je bent de ultieme studentenlaptop in mijn ogen :)

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 32GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben zelf een student en op zoek naar een laptop voor zowel thuis als op college. Belangrijk voor een studentenlaptop lijkt mij het volgende:
- niet te zwaar, een laptop van max 2,5 kg lijkt me goed.
- niet te duur, maar ik betaal liever 1 keer wat meer voor mijn laptop dan dat ik uiteindelijk 2 of 3 laptops heb moeten kopen omdat de kwaliteit van de goedkoper laptop slechter was.
- beeldscherm tot minimaal 15,6 inch. Dit kleine lichte laptops zijn leuk, maar je hebt geen zin om tijdens de colleges de hele tijd naar kleine letters te staren. Daarnaast moeten er twee schermen naast elkaar geopend kunnen worden, zodat je zowel sheets als je eigen aantekeningen tegelijk op je scherm kan zien.
- er moet makkelijk mimnimaal 2 programma's tegelijktijd gebruikt kunnen worden.
- muziek/film moet goed afgespeeld kunnen worden. Voor veel studenten is de laptop toch de enige computer. Vooral door de weeks als ze op de kamer zitten.
- werktijd moet miminaal 3 uur zijn. Vaak heb je 2 keer 1,5 a 2 uur college op een dag. En veel scholen zijn nog niet aangepast aan het gebruik van laptops, dus zijn er weinig stopcontacten.
- camera + microfoon is een pre, maar is niet perse verplicht.
- numeriek toetsenbord is een grote pre, maar is niet perse verplicht.

Ik ben benieuwd naar de uitkomst van de NBBG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 13:31

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

pricewatch: Acer Aspire Timeline 4810TZ-413G25MN
Voor mensen die de MSI net even iets te zwak vinden, en de Asus te log, is de Acer Timeline 4810TZ een leuke optie.
Als student zijnde gebruik ik het kleinere broertje, de 1810TZ bij alle colleges, het maken van verslagen, het lezen van readers etc.

De 14" variant voegt wat mij betreft weinig toe, aangezien het ding precies dezelfde resolutie heeft. Dan liever flink wat minder gewicht dat je mee hoeft te zeulen en meer ruimte over in je tas :)

Ik zou de 1810 (of een ander 11" model) zeker noemen! Edit: zie dat de 1830 ver in de €500 is. Terwijl ik de 1810 maanden geleden voor €400 heb gekocht. Gekke prijsstijging..

Zijn er andere 11.6" notebooks die in aanmerking komen? Zal zelf ook even zoeken. De Dell Inspiron 11z voor €449 wellicht? Die heeft weer die fijne Pentium SU4100, terwijl de MSI uit de OP het moet doen met de solo-versie.

[ Voor 22% gewijzigd door Gizz op 16-07-2010 17:14 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-09 22:39
Hallo ik wou even vragen namens mijn broertje wat de beste laptop is voor om en nabij de 600 euro.
Hij gaat na de vakantie niveau 3 mbo doen in de ict sector en moet hiervoor een laptop hebben.
Netwerk beheerder leek hem wel wat. dus zou de laptop daar in ieder geval mee moeten om kunnen gaan.
hij mag graag spellen spelen dus dat zou ook redelijk zijn.
Ik heb zelf al wat nagezocht maar ik ben niet zo thuis in laptops/notebooks.
Via school kopen werd te duur dus als hier geen alternatief voor is dan is waarschijnlijk tweedehands de enige optie.

#ProductPrijsSubtotaal
1Dell Inspiron IM501R-E111NL€ 569,14€ 569,14
1MSI CX620-017NL€ 648,-€ 648,-
1Samsung R530 JT50€ 577,-€ 577,-
1Toshiba Satellite L650-170€ 637,51€ 637,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.431,65

dit is wat ik zo'n beetje heb kunnen vinden, maar misschien is er alweer een betere laptop te krijgen voor dit budget.
Alvast bedankt voor jullie hulp.
hoop dat dit het goeie topic is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF
  • Nu online

WoutF

Hoofdredacteur
Topicstarter
Aangezien we het er niet echt over eens lijken te worden wat nou noodzakelijk is voor een studenten-notebook, lijkt het me verhelderend om er een polletje over te houden. :)

Uitleg verschillende opties:

Netbook on steroids
(< 12", < 1,5kg, ULV cpu, goede accuduur)
(vb: pricewatch: MSI Wind U200-0W7NL)
Thin & Light (12"-15", 1,5-2,5kg, zuinige cpu, krachtige accu)
(vb: pricewatch: Acer Aspire Timeline 4810TZ-413G25MN)
Allround (14"-17", >2,5kg, 'middelmatige' specs, 2 a 3 uur accuduur)
(bv: pricewatch: Toshiba Satellite C650-15J )

Poll: Wat voor configuratie moet een studenten-notebook hebben?
Thin & Light
Netbook on steroids
Allround
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=360156&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-09 16:49

Sick Nick

Drop the top!

Thin&Light gekozen, of in ieder geval dat formaat. 13" is wat mij betreft de sweetspot, draagbaar maar toch werkbaar. Krachtig genoeg voor office/web zaken en filmpjes kijken (dxva versnelling door de intel gma) en toch lange accutijden. Wat wil je nog meer voor je studie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
Ik heb maar gekozen voor Allround, al dekt dat niet geheel wat ik bedoelde maar komt denk ik het meeste in de buurt. Mijn focus ligt op een hoge schermresolutie, idealiter wordt deze gecombineerd met een thin & light, maar de kans dat je een hogere resolutie vindt is hoger bij een allround, dus die optie maar gekozen.

Er bestaan wel thin & lights met een hoge resolutie, maar die vind je niet in het 500 euro budget. Allround is wat lomper, dus goedkoper, dus de kans op hoge resolutie weer wat groter :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Ik heb ook voor allround gekozen. Voor de meeste studenten zal de laptop meer een desktopvervanger zijn dan een ultraportable die te pas en te onpas meegezeuld moet worden. Die laatste groep is er ook natuurlijk, maar die lijkt me wel kleiner. Allround biedt dan voordelen als krachtiger cpu, grotere hdd enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-08 16:12

Icyzer

Goudvis

WoutF schreef op maandag 19 juli 2010 @ 11:22:
Aangezien we het er niet echt over eens lijken te worden wat nou noodzakelijk is voor een studenten-notebook, lijkt het me verhelderend om er een polletje over te houden. :)

Uitleg verschillende opties:

Netbook on steroids
(< 12", < 1,5kg, ULV cpu, goede accuduur)
(vb: pricewatch: MSI Wind U200-0W7NL)
Thin & Light (12"-15", 1,5-2,5kg, zuinige cpu, krachtige accu)
(vb: pricewatch: Acer Aspire Timeline 4810TZ-413G25MN)
Allround (14"-17", >2,5kg, 'middelmatige' specs, 2 a 3 uur accuduur)
(bv: pricewatch: Toshiba Satellite C650-15J )

Poll: Wat voor configuratie moet een studenten-notebook hebben?
Thin & Light
Netbook on steroids
Allround
[afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier
Ik heb Thin & Light gestemd, maar voor mij zou toch, ook al kost het wat meer, een voorkeur hebben voor een thin&light met een betere grafische kaart. Aangezien zoals iemand hier al eerder zei de laptop vaak een student z'n enige pc is en omdat we hier op tweakers zitten zijn wat zwaardere specs, tegen misschien een kleine meerprijs wel gewenst?

Mijn gewenste studenten-laptop (waar ik nu dus ook naar aan het zoeken ben) zou er ongeveer zo uitzien:
-Degelijk gebouwt
-Licht
-~13'
-Redelijke processor
-Degelijke graka
-Goede batterij duur
(-Ruimte om een SSD te plaatsen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste tweakers,

Ik ben iemand die normaal gesproken zijn eigen boontjes dopt op PC-gebied, maar het laptop-wereldje is totaal nieuw voor mij. Tot nu toe heb ik alleen nog maar gewerkt met (door mij zelf gebouwde) PC's.
Bij een laptop is dit echter geen optie, en dus zal ik me op die grote boze markt voor "normale" consumenten moeten begeven.

De laptop die ik nodig heb zal gebruikt worden als studentennotebook (wat ook de reden is dat ik mijn vraag in dit topic neerzet).
Echter is een studentenlaptop in mijn optiek meer als wat in deze NBBG wordt voorgesteld.

Mijn laptop zal minstens 2 jaar mee moeten voor ik hem vervang, en zal in die twee jaar waarschijnlijk ook als "desktopreplacement" gaan dienen, tenzij ik in de komende twee jaar ergens het geld weet te vinden om een desktop in elkaar te knutselen.

Ik heb er over nagedacht om een low-end laptop te kopen en even door te sparen voor een goede desktop. Echter is dit geen optie omdat mijn geduld niet toereikend is om met een langzame laptop te werken.

Mijn budget bedraagd op het moment €800,- á €950,- wat iets ruimer is dan deze NBBG. €800 is de eigelijke bovengrens, maar deze mag worden overschreden mits de laptop voor mij dit extra geld "waard" is. Als aan mijn eisen voldaan kan worden voor €800,- zou dit natuurlijk het beste zijn. Echter weet ik zelf niet goed hoe ik mijn eisen moet omzetten in "minimum-specs" zoals ik dit altijd doe met de desktops die ik bouw.

Voor mijn laptop heb ik het volgende in gedachte:

-Hij moet de komende 2 jaar recente games kunnen draaien. Dit moet kunnen op de native resolutie van het scherm en een redelijk aantal FPS. Het is echter geen probleem mocht dit inhouden dat ik de game op "low" moet draaien.
Ik wil echter de nieuwste FPS die uitkomt over 2 jaar wel kunnen draaien en spelen. Dat het pijn doet aan de ogen is niet erg... De "crysis" van over 2 jaar is niet de eisen. Wel de "Battlefield" of de "Call of Duty" van over 2 jaar.
Ik heb geen idee aan wat voor videokaart ik dan moet gaan denken dan, en of dit in mijn budget past. Vandaar ook dat ik eigelijk zit te twijfelen.

-De processor moet redelijk wat power bezitten, omdat ik deze door mijn gebruik van de computer vaak op de proef stel. Gezien de benchmarks denk ik dat een i5 520m het minimum is.Deze processor presteert in benchmarks namelijk ongeveer hetzelfde als mijn E6600@3.4ghz in mijn oude PCtje. Héél misschien voldoet een 430m ook. Maar ik vrees dat het voor mij dan al "snappy" aanvoelt.

-Minstens 4gb geheugen, dit kan ik later eventueel upgraden naar 8gb. Bij mijn huidig gebruik heb ik aan 4gb waarschijnlijk nog genoeg.

-Scherm met zo'n hoog mogelijk resolutie. Ik kom altijd ruimte tekort. 1366*768 is echter wel voldoende. Op een van mijn huidige desktops werk ik met 1400*900 dus het is geen grote stap terug.

-Geen poppenspul. De laptop moet 2 jaar meekunnen en wordt dagelijks vervoerd. Een paar extra grammetjes is niet erg. Ik spring zuinig met mijn spullen om, maar het moet niet zo zijn dat ik de laptop in piepschuim moet gaan vervoeren uit angst voor beschadigingen. :P

-Maximaal 15,6 inch. Anders wordt het gewoon te groot en niet meer te hanteren. Minder is een pré, maar ik vrees dat dat ten koste gaat van de "power".

Mijn eigen gedachten gingen uit naar een Sony Vaio of Dell omdat ik hier nog zelf wat kan samenstellen. Echter heeft de Sony kans op "de piep" en is het bij Dell onmogelijk een videokaart boven de 5470 te selecteren. De Acer Travelmates maken op mij een degelijke indruk, echter zijn deze er niet met genoeg processorkracht voor mij vrees ik.

Ik zie door alle bomen het bos niet meer, en hoop dat een van jullie met een briljante ingeving komt. Graag wil ik weten of mijn eisen (voornamelijk grafisch) realistisch zijn en aan wat voor videokaart ik moet gaan denken.

Mvg,

Moriean
Pagina: 1