Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, sinds vanochtend kom ik niet meer in windows op mń PC. Hij blijft in een soort loop hangen, telkens wanneer windows loading screen verschijnt krijg ik een heel korte BSoD, waarna de PC weer opnieuw opstart.

Normaliter zou het niet zo'n; ramp zijn, omdat ik de belangrijkste bestanden in een back up heb, maar ik heb sinds kort een NAS en ben nog altijd bezig met het overzetten van bestanden, met o.a. de pc als tussenstation...(I know niet echt handig, maar goed, dit verwacht ik dan ook weer niet).

Anyway, ik kom er niet in, in safe mode niet en ik heb ook al een recovery geprobeerd, en dat wil ook niet lukken. De reden dat ik hier een draadje start, is vanwege mijn vraag. Omdat er toch wel wat belangrijke bestanden op die HD staan, vroeg ik me af, of het mogelijk is een goedkope behuizing te kopen, zodat ik deze HD bijvoorbeeld aan de laptop kan hangen, of eventueel de NAS om op die manier de belangrijkste bestanden te redden, of is deze situatie sowieso fubar?

Wellicht hebben jullie nog andere suggesties? In ieder geval alvast bedankt voor de eventuele tijd en moeite!

Specs PC:
Windows XP X64
Seagate HD
Asus P5W DH
C2D 6600
Mocht er meer nodig zijn,. laat het gerust even weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Een Linux Live OS gebruiken (zoals Knoppix), alle data overzetten op een andere schijf / machine. Dat is op zich erg simpel uit te voeren :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hm, ik heb hier nog een ubuntu live cd liggen, toevallig van mijn laptop. Dus als ik die zou gebruiken, en vervolgens mijn externe HD aansluit, kan ik die files zo overzetten? (Als ik je goed begrijp?)

Ik ga er eens mee aan de slag! Dank voor je snelle reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Nu online

Outerspace

Verwijderd schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 12:36:
Hm, ik heb hier nog een ubuntu live cd liggen, toevallig van mijn laptop. Dus als ik die zou gebruiken, en vervolgens mijn externe HD aansluit, kan ik die files zo overzetten? (Als ik je goed begrijp?)

Ik ga er eens mee aan de slag! Dank voor je snelle reactie!
Inderdaad, dat zal geen enkel probleem zijn.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:43
Het meest simpel is volgens mij opstarten van de windows CD en kiezen voor het herstellen van een installatie. In de herstelconsole CHKDSK /p uitvoeren en kijken of hij weer opstart. Is mij al vele malen gelukt. Tevens kijken of alles goed vast zit, geheugen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Nu online

Outerspace

Rieverst schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 12:39:
Het meest simpel is volgens mij opstarten van de windows CD en kiezen voor het herstellen van een installatie. In de herstelconsole CHKDSK /p uitvoeren en kijken of hij weer opstart. Is mij al vele malen gelukt. Tevens kijken of alles goed vast zit, geheugen e.d.
Anyway, ik kom er niet in, in safe mode niet en ik heb ook al een recovery geprobeerd, en dat wil ook niet lukken
Blijkbaar werkt dat niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vroegah met XP kon je 't OS opnieuw instaleren zonder een format uit te voeren (dus aleen de windowsmap word dan gewist), zou dat geen oplossing zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wel windows er naar laten kijken via de cd, maar nog niet die chkdsk. Ik heb overigens wel gechecked of alles goed vastzit, of eigenlijk heb ik het een en ander eruit gehaald en weer opnieuw vastgezet, om er zeker van te zijn.

Ik ga iig even die chkdsk proberen en mocht dat niet werken, dan ubuntu zijn werk even laten doen. Ontzettend bedankt voor de feedback guys!

Edit:
Verwijderd schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 12:45:
Vroegah met XP kon je 't OS opnieuw instaleren zonder een format uit te voeren (dus aleen de windowsmap word dan gewist), zou dat geen oplossing zijn?
Ja dat dacht ik dus ook, alleen lijkt dat met de 64 bits variant niet zo te zijn, want hij vraagt eigenlijk direct om een format van de partitie waar windows opstaat, nadat ik gekozen heb voor de setup van windows.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2010 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:59
Hij blijft in een soort loop hangen, telkens wanneer windows loading screen verschijnt krijg ik een heel korte BSoD, waarna de PC weer opnieuw opstart.
Kun je nog even aangeven welke errocode je precies krijgt? Als je het zo snel niet kunt lezen dan kun je in het F8 menu (waar je ook veilige modus kunt kiezen) de optie 'Automatisch opnieuw opstarten bij systeemfout uitschakelen' kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Problem solved. Ik heb waarschijnlijk de eerste recovery poging verkeerd uitgevoerd, althans, niet het commando chkdsk /p gebruikt, want na de chkdsk /p start windows weer normaal op.

Ik heb beide opties (chkdsk en linux) even genoteerd, voor het geval het probleem zich vaker voordoet. En ook heb ik de optie "automatisch opnieuw opstarten bij systeemfout" uitgeschakeld, want ik kon de foutmelding inderdaad niet lezen.

Heb ik nog een laatste vraag, omdat ik toch altijd wel nieuwsgierig ben naar de oorzaak van de fout, hoe kan het nu dat die ineens uit de lucht komt vallen, zonder dat ik gekke dingen met de PC heb gedaan? is het een voorbode van slijtage van de HD of gewoon een random event o.i.d.?

In ieder geval allemaal ontzettend bedankt voor de snelle reacties! Much appreciated :Y).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Nu online

Outerspace

Rieverst schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 12:39:
Je had blijkbaar toch gelijk d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Heb ik nog een laatste vraag, omdat ik toch altijd wel nieuwsgierig ben naar de oorzaak van de fout, hoe kan het nu dat die ineens uit de lucht komt vallen, zonder dat ik gekke dingen met de PC heb gedaan? is het een voorbode van slijtage van de HD of gewoon een random event o.i.d.?
Afhankelijk van welke je bsod je precies kreeg gok ik op corruptie van je filesystem waardoor bv ntfs.sys crashte. Kan weer verscheidene oorzaken hebben, hoeft niet presé hardwarematig maar je zou iig even een diagnostische test over je hd kunnnen gooien (ivm irritante reg pagina daar zou je ook ubcd kunnen downloaden) + evt memtest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb even die tools gedownload van Seagate en zojuist de S.M.A.R.T. test gedaan, die kreeg een pass. Nu de long drive test geselecteerd, maar heb een vermoeden dat dat wel even kan gaan duren. Als het klaar is laat ik wel even weten wat er uit kwam :).

haha, terwijl ik aan het schrijven ben, krijg ik een fail:
Unfortunately, your Seagate product has failed an important diagnostic test, possibly caused by problem sectors which are difficult to read. Seagate recommends that you run SeaTools for DOS, which has the ability to repair most problem sectors. SeaTools for DOS may be able to save you from the inconvenience and down time of exchanging the drive. For more information on this subject see our online FAQ
Overigens kreeg ik die melding over sectors ook bij de chkdsk. Nu heb ik geen idee wat die sectors en de fail ervan precies inhouden (google here I come), maar het merkwaardige is wel, dat de laatste totale format van de HD 21 juni jl. was. je zou toch zeggen dat het niet zo snel alweer mis kan lopen, of is dit iets hardwarematigs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Verwijderd schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 13:27:
Heb even die tools gedownload van Seagate en zojuist de S.M.A.R.T. test gedaan, die kreeg een pass. Nu de long drive test geselecteerd, maar heb een vermoeden dat dat wel even kan gaan duren. Als het klaar is laat ik wel even weten wat er uit kwam :).

haha, terwijl ik aan het schrijven ben, krijg ik een fail:

[...]

Overigens kreeg ik die melding over sectors ook bij de chkdsk. Nu heb ik geen idee wat die sectors en de fail ervan precies inhouden (google here I come), maar het merkwaardige is wel, dat de laatste totale format van de HD 21 juni jl. was. je zou toch zeggen dat het niet zo snel alweer mis kan lopen, of is dit iets hardwarematigs?
Bad sectors betekent meestal einde schijf, je kunt met tooltjes de sectoren relocaten, maar vaak komen er steeds meer bad sectors bij en helpt relocaten niet meer.Zo'n schijf is niet echt safe meer.Data backuppen en schijf Rma-en :)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
blobber schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 23:00:
[...]

Bad sectors betekent meestal einde schijf, je kunt met tooltjes de sectoren relocaten, maar vaak komen er steeds meer bad sectors bij en helpt relocaten niet meer.Zo'n schijf is niet echt safe meer.Data backuppen en schijf Rma-en :)
Thanks, was er al een beetje bang voor ja. Haha, maar RMA zal lastig worden, de schijf is alweer 4 jaar oud. Dus dan komt er gewoon een nieuwe in, denk dezelfde 1.5TB samsung Ecogreen die ik ook gekocht heb voor m'n NAS. Inmiddels staat er geen waardevolle data meer op deze schijf, dus dat is allemaal weer veilig :Y).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dickster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 21:39
Voordat je de ecogreen als enige schijf in je PC hangt zou eens naar de snelheden kijken.

Wilde er een bestellen als externe opslag en zag dat deze 5400rpm is. Weet niet of dit de ideale bootschijf gaat zijn.

(geen reviews bekeken is mijn eerste ingeving)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Dickster schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 10:45:
Voordat je de ecogreen als enige schijf in je PC hangt zou eens naar de snelheden kijken.

Wilde er een bestellen als externe opslag en zag dat deze 5400rpm is. Weet niet of dit de ideale bootschijf gaat zijn.

(geen reviews bekeken is mijn eerste ingeving)
5400 toeren zegt niet alles, maar je hd blijft wel koeler.
De data tegenwoordig zit dichter op elkaar waardoor de leessnelheid toch goed ligt.
Lees dus reviews indien je het zeker wilt weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks for the tips guys! Heb even gekeken in de PW en kwam de volgende ecogreen tegen:
Samsung-Spinpoint-f3-hd103sj-1tb

Deze heeft een rotatiesnelheid van 7200 en 1TB voor mijn pc is voldoende, zeker met nog ruimte voor 1 HD in de NAS. Maar ik ga nog even verder zoeken (als het wat koeler is ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Dat is een normale F3, geen Ecogreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
:F I blame the sun!

Maar inderdaad, verkeerd gekeken, haha, zoals gezegd, verder zoeken dus ;).
Pagina: 1