Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:19

OMX2000

By any means necessary...

Topicstarter
Ik ben nu eindelijk eens rustig aan het oriënteren voor een. Zeker nu ik een Panasonic V20 plasma + popcorn hour heb gekocht, wil ik graag goed geluid bij het beeld hebben. Muziek luisteren (vooral hip-hop) vind ik ook heel belangrijk.

Ik wil dus niet meteen all-out, en koop geen complete 5.1 of 7.2 set. Ik wil eerst starten met 2 front speakers, en een AV-receiver. Mijn budget is 1000 euro. Later voeg wil ik daar een subwoofer en andere front speakers (iQ30's gaan dan naar achter) bij aanschaffen.

Na hier op het forum rondgeneusd te hebben, vielen een aantal dingen op. Onkyo wordt veel aangeraden in deze prijsklasse gevolgd door Denon. En Jamo (wat ik vroeger een enorm B-merk vond) S 608's waren veel mensen lovend over. Dus enorm veel keuzes...

Ik ben uiteindelijk maar in de auto gesprongen en heb een eerste luister sessie bij iEar in Tilburg (2 speakers en alleen muziek) achter de rug, om te kijken wat voor speakers mij liggen. En tot nu toe neig ik naar de KEF iQ30's. Ik heb ook de iQ50's gehoord, maar de iQ30's klinken "voller" (vanwege grotere driver en minder smalle kast, volgens verkoper).

Speakers
Jamo S-608 (moet ik nog horen)
Kef iQ30's
Kef iQ50's

AV-receiver opties
Onkyo SR-508/SR-608
Denon 1910
Marantz SR5004

Ik begrijp dat Marantz qua muziek het beter doet dan de andere (Onkyo en Denon), maar dat Marantz onderdoet qua features. Wat mij het meeste opvalt is dat de Marantz maar 3 HDMI ingangen heeft. En uiterlijk vind ik de Marantz het mooist, gevolgd door de Denon en Onkyo.

Mijn vraag is of er iemand ervaring heeft met de Kef iQ30's als front speakers. En hebben jullie nog tips voor andere speakers die de moeite waard zijn, dan kan ik die ook gaan beluisteren.

Ik lees trouwens ook dat Marantz in augustus met een nieuwe serie receivers komt (SR5005 met 4x HDMI in). Daarop wachten is een optie, aangezien dan waarschijnlijk ook de SR5004 goedkoper wordt en ik dan de afweging kan maken voor de nieuwste van Marantz of een goedkopere SR5004

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-09 13:34
met zo'n budget denk ik niet dat de iq30 het beste zijn wat je kunt krijgen...
Ook zou ik als je een beetje handig bent eens kijken naar zelfbouw, ik heb bijvoorbeeld bij speakerland de premium 11 speakers gehaald, en die klinken heel erg goed (280 euro per stuk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Je hebt het over de opvolger van de SR5004: de 5005, maar ook Denon komt met 2010-modellen met o.a. hdmi 1.4. Dat zou voor mij al een reden zijn om de voorkeur aan de nieuwe modellen te geven: hdmi 1.4 heeft enkele voordelen als een audio return channel, 3D ondersteuning, grotere bandbreedte enz.. boven hdmi 1.3 en is gewoon de heersende standaard voor digitale video voor thuisgebruikers.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Topicstarter
K0L3N schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 01:39:
met zo'n budget denk ik niet dat de iq30 het beste zijn wat je kunt krijgen...
Ook zou ik als je een beetje handig bent eens kijken naar zelfbouw, ik heb bijvoorbeeld bij speakerland de premium 11 speakers gehaald, en die klinken heel erg goed (280 euro per stuk)
Ik ben helaas niet zo heel handig, dus zelfbouw is voor mij geen optie. De iQ30's klonken tot nu toe wat mij betreft heel goed. Ze kostten bij iEar 500 per paar (op internet zijn ze voor 430 per paar te krijgen).
Grrrrrene schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 07:01:
Je hebt het over de opvolger van de SR5004: de 5005, maar ook Denon komt met 2010-modellen met o.a. hdmi 1.4. Dat zou voor mij al een reden zijn om de voorkeur aan de nieuwe modellen te geven: hdmi 1.4 heeft enkele voordelen als een audio return channel, 3D ondersteuning, grotere bandbreedte enz.. boven hdmi 1.3 en is gewoon de heersende standaard voor digitale video voor thuisgebruikers.
Ik heb gezien dat Denon de 1911 heeft uitgebracht, maar afgezien van ondersteuning van HDMI 1.4 lijkt dat niet echt een upgrade (zelfs minder aansluitingen).

Trouwens HDMI 1.4 heeft niet meer bandbreedte dan 1.3, maar ondersteund wel hogere resoluties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:30

Gotez

42

Ik zou wat verder kijken als enkel de jamo's en kefjes. Ik ben zelf weg van het B&W geluid, zeker de 685. Ik wil je ook aanraden om meer andere merken b.v. monitor audio, Focal of Klipsch te beluisteren.

Ga gewoon een aantal zaken af, en luister naar alles. Voor dit budget kun je een leuk setje kopen.

Verder kun je via marktplaats heel goed tweedehands speakertjes kopen, dat is een redelijk veilige aankoop. Versterker zou ik wel nieuw kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Topicstarter
Gotez schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 09:10:
Ik zou wat verder kijken als enkel de jamo's en kefjes. Ik ben zelf weg van het B&W geluid, zeker de 685. Ik wil je ook aanraden om meer andere merken b.v. monitor audio, Focal of Klipsch te beluisteren.

Ga gewoon een aantal zaken af, en luister naar alles. Voor dit budget kun je een leuk setje kopen.

Verder kun je via marktplaats heel goed tweedehands speakertjes kopen, dat is een redelijk veilige aankoop. Versterker zou ik wel nieuw kopen.
Ik heb de B&W en Monitor Audio's gehoord (ben ff types kwijt). Van die twee vond ik zelf de Monitor Audio het mooiste klinken. Focal en Klipsch nog niet gehoord.

Thanx voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je voor Denon wilt gaan kijk dan eens naar de prijzen in Duitsland. Dan kan vele honderden euro's schelen op de hogere modellen. Maar voor modellen als de 1900-serie kan het ook waard zijn om te gaan kijken. Verder is het persoonlijk of Marantz echt beter is voor muziek. Persoonlijk vind ik dat Marantz in stereo met bepaalde speakers inderdaad beter klinken, maar met andere merken speakers (bijvoorbeeld Focal) vind ik Denon weer lekkerder. Dus het is gewoon heel persoonlijk.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez

Gotez

42

Versterkers van NAD zijn ook goed voor muziek, maar hebben een mindere kwaliteit.

Op de marktpagina van het HTforum staan ook vaak leuke spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat als je van hiphop houdt, je misschien de 'sound' van Focal wel kan waarderen. In de genoemde prijscategorie kun je denken aan een set met 2e hands exemplaren uit de 800 serie of nieuwe uit de 700 serie - 714V bijvoorbeeld.
Dan heb je nog zo'n 200 euro over voor kabels en een receiever. Dat wordt wat krap, maar is te doen. Als je voor een goede receiver uit een oude serie kiest kun je het koopje van de maand maken. Nadeel is dan dat je dan geen HDMI hebt. Ga je dat missen? Kijk hoe het beeld van je PopCorn Hour is vergeleken met HDMI en Component naar je tv.
Ik merkte bijvoorbeeld dat wanneer ik de VGA/RGB uitgang van mijn HTPC gebruikte, het beeld wat rustiger leek te zijn vergeleken met de HDMI uitgang. Met andere woorden; vergelijk eerst het beeld voor je een oude receiver zonder HDMI afschrijft.

En voor wat betreft dat 3D gebeuren (HDMI 1.4) zal dat echt van de grond komen? Ik betwijfel het, maar dat is niet hier om te bespreken.

Hoezo hebben NAD spullen trouwens een 'mindere kwaliteit'? Volgens mij is dat juist een van de merken waarvan de producten het eeuwige leven hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Topicstarter
Ok dus mee luistersessies. En ik zal de Focal's nog eens goed beluisteren.

Trouwens ik zag op de Amerikaanse site van Marantz dat de SR5005 goedkoper is dan de SR5004. Dan is het dubbel de moeite waard om te wachten tot die uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
OMX2000 schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 23:06:
Trouwens ik zag op de Amerikaanse site van Marantz dat de SR5005 goedkoper is dan de SR5004. Dan is het dubbel de moeite waard om te wachten tot die uitkomt.
Alleen moet je de Amerikaanse site juist niet altijd aanhouden. Veel merken hebben voor de Amerikaanse markt andere types en ook andere functionaliteiten. Zo maakt Denon soms wel drie types van hun receivers: Amerikaanse markt, Engelse markt en Europese. Aziatische markt komt overeen met de Europese, maar is soms qua vorm van de aansluitingen anders (component is daar anders van vorm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:45

ST10©DE

Dus.............

Gotez schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 12:37:
Versterkers van NAD zijn ook goed voor muziek, maar hebben een mindere kwaliteit.
Leg deze eens uit? Ik begrijp 'm niet? Bedoel je dat de bouwkwaliteit minder is?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Topicstarter
Waar ik zelf moeite mee heb is dat ik bij een traditionele winkel receivers en speakers ga vergelijken. Maar in mijn achterhoofd weet ik dat op het internet de spullen goedkoper zijn te krijgen.

Ze zouden dat vergelijken en luisteren als betaalde service moeten aanbieden. Dat je voor 25 euro een uur zo'n ruimte kunt huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
OMX2000 schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 21:48:
Waar ik zelf moeite mee heb is dat ik bij een traditionele winkel receivers en speakers ga vergelijken. Maar in mijn achterhoofd weet ik dat op het internet de spullen goedkoper zijn te krijgen.

Ze zouden dat vergelijken en luisteren als betaalde service moeten aanbieden. Dat je voor 25 euro een uur zo'n ruimte kunt huren.
Dat is altijd een beetje wrang inderdaad: eerst letterlijk uren gebruik maken van de service van een luisterruimte en kennis van het personeel van een hifi-winkel en dan op internet bestellen. Ik zeg meestal gewoon waar het op staat en wat de prijs op internet is. Nu zal een winkel nooit dezelfde prijs geven, maar als je er nog wat speakerkabels of andere dingen bij krijgt dan valt het verschil altijd nog wel mee. Je bent inderdaad wat duurder uit, maar dat heb ik er graag voor over aangezien ik ook goede service heb gehad. Doe dit overigens natuurlijk niet bij ketens als een BCC waar je alleen informatie krijgt, ik doel meer op Hobo Hifi's en dergelijke met echte luisterruimtes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-09 23:12
Als je muziek belangrijk vind zou ik persoonlijk verder kijken dan denon. Al die foefjes waar zij (& onkyo etc) vaak de eerste mee zijn zijn in het begin "grappig" maar na een tijdje is het vooral belangrijk hoe het klinkt. En dan kan je dus imo beter ergens anders kijken….

Er is meer dan marantz, denon, onkyo. Weet alleen niet zo goed wat de rest doet kwa prijs :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Topicstarter
lowfi schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 22:07:
Als je muziek belangrijk vind zou ik persoonlijk verder kijken dan denon. Al die foefjes waar zij (& onkyo etc) vaak de eerste mee zijn zijn in het begin "grappig" maar na een tijdje is het vooral belangrijk hoe het klinkt. En dan kan je dus imo beter ergens anders kijken….

Er is meer dan marantz, denon, onkyo. Weet alleen niet zo goed wat de rest doet kwa prijs :P
Ik geloof zeker dat er meer is dan Denon, Onkyo en Marantz. Maar in deze prijsklasse hebben zij denk ik de gunstigste prijs/prestatie verhouding. Ik denk ook niet dat je echt de fout in kunt gaan met een van deze merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez

Gotez

42

P. Mekes schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 11:43:
[...]

Leg deze eens uit? Ik begrijp 'm niet? Bedoel je dat de bouwkwaliteit minder is?
Nad maakt hele mooie producten, alleen is de kwaliteit meer 'engels' als ' duits'. Het is gewoon niet zo sterk als andere merken. Mijn ervaring met Nad is is heel positief, ik kan altijd bijzonder genieten van het geluid, alleen wordt dit bijna overschaduwd door mijn negatieve ervaringen. Er is altijd wel iets dat bromt, stoort, zoemt of hapert, uitvalt of kapot gaat. Je moet heel erg van de sound houden om hier overheen te stappen.

Wellicht hebben andere merken hier ook last van, maar ik heb het idee dat een Rotel of een Arcam net iets beter in elkaar steekt.
Pagina: 1