Gamecube pakt geen disc

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09-2014
Medetweakers,

Ik heb een probleem, een publieke kwestie en een GC probleem. Ik zal beginnen bij het begin.

Een Xbox360 is waar ik het al een lange tijd mee doe, nu al zo'n 3 jaar. Waarbij ik moet vermelden dat de 1e 2 jaren toch wel goed bevallen zijn. Toch kwam er de laatste tijd een beetje een naar gevoel bij me naar boven. Het is zo belachelijk dat er zo weinig party-spellen zijn voor de 360. Dus heb ik mijn goede oude Gamecube er maar weer bijgepakt.

Wat een tijden heb ik daarmee beleefd, de 1e console die ik (en mijn broer) eindelijk thuis hadden staan. Een spelaanbod waar wij op dat moment even U tegen moesten zeggen. SSBM, Super Mario Sunshine, Pikmin, Mario Kart DD! etc. De tijden waar ik heb van echt genoten qua gamen, zeker ook omdat de party support zo goed is. Niet te vergeten de handigheid van het apparaat sowieso al, lekker compact, en dan de controllers. Het is echt tot nu toe de allerbeste controller die er gemaakt is, een paar verbeterpunten (Triggers i.p.v knoppen, ook een RB en LB, Force Feedback knoppen (Een idee van mij :P ) ) en je hebt gewoon de beste controller die er op dit moment is.

Maar genoeg over alle complimenten over de Gamecube, want na een hele lange (en vooral leuke) tijd begon de GC een beetje af te takelen. Hij begon de (supergruwelijkkleine) cd'tjes niet meer te "pakken". Wij konden het niet geloven, we begonnen allemaal truukjes te verzinnen waardoor die het alsnog deed, zoals het klepje een klein beetje duwen. Het werkte, maar na een korte tijd werkte dat ook niet meer. De GC ging met pijn in ons hart de kast in. Hij was kapot, we hadden alle hoop opgegeven. Na een tijd zijn we hem ook al snel vergeten, mede door de 360 die ik kocht.

De GC werd dus gisteren uit de kast gehaald. Ik wil Zelda spelen, Mario en vooral RE!
Maar nu het probleem, de GC pakt dus de cd niet meer, nu heb ik al op Google gezocht en ik heb al veel nieuws erover gelezen. Nu ga ik hem dus zelf maken, ik heb een schroevendraaier besteld en mijn vader kan wat ontsmettings-alcohol regelen, dus alle benodigdheden heb ik. Maar nu kom ik met een aantal vragen over mijn werkwijze (en die van Nintendo!!):

1. Ik ga beginnen de lens proberen schoon te maken met een wattenstaafje en ontsmettingsalcohol. Nu heb ik wel gelezen dat de lens van de GC erg slecht is gemaakt (daarover later meer) en daarom heel gevoelig is, zal ik dit overslaan, of moet ik dit toch gewoon proberen?

2: Een ander (het waarschijnlijke) probleem is dat het een laser positie probleem is. Nintendo heeft een mechanisme ingebouwd waarbij de GC zichzelf letterlijk dood maakt. Een klein schroefje draait mee naarmate de tijd verstrijkt waardoor de lasers in een verkeerde positie komt te staan, ik moet dus de GC openmaken en het schroefje terugdraaien. Heeft iemand hier ervaring mee?

Nintendo maakt een apparaat die zichzelf kapotmaakt zodat je later of een nieuwe moet kopen of op (eigen!!) kosten dat ding moet laten maken, mede ook omdat die waarschijnlijk zo is afgesteld dat de GC kapot gaat op het moment dat de garantie net is afgelopen. Dit is toch pure oplichterij, naaierij?! :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Nintendo maakt een apparaat die zichzelf kapotmaakt zodat je later of een nieuwe moet kopen of op (eigen!!) kosten dat ding moet laten maken, mede ook omdat die waarschijnlijk zo is afgesteld dat de GC kapot gaat op het moment dat de garantie net is afgelopen. Dit is toch pure oplichterij, naaierij?!
Je moet eens de hele geschiedenis opzoeken van de stervende lasers in de playstation 1 en 2. De gamecube valt nog goed mee op dat vlak hoor :p.

De lens schoonmaken is een goed begin inderdaad. Mocht je lens echt finaal stuk zijn kan je op ebay ook een replacement lens kopen en deze er zelf inknutselen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
Oh, ja de PS was ook slecht op dat gebied, maar het gaat me eigenlijk meer om dat schroefje wat meedraait, hier staat een link:

http://www.howtodothings....sk-read-error-on-gamecube

Eerst de lens schoonmaken, dan het befaamde schroefje terugdraaien, doet die het echt niet meer ga ik waarschijnlijk voor een Wii!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 23:26

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

The Great HooD schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 23:53:
Nintendo maakt een apparaat die zichzelf kapotmaakt zodat je later of een nieuwe moet kopen of op (eigen!!) kosten dat ding moet laten maken, mede ook omdat die waarschijnlijk zo is afgesteld dat de GC kapot gaat op het moment dat de garantie net is afgelopen. Dit is toch pure oplichterij, naaierij?! :O
Geloof je nou echt dat ze dat bewust inbouwen, zodat ie net na de garantie stuk gaat? 8)7

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
Kijk de link even...

Ik zeg dat die na de garantie stuk kan gan maar dat kan natuurlijk ook ervoor, ik zeg dat de GC zichzelf wel degelijk kapotmaakt, en dat is wat eigenlijk echt niet kan!
Adjusting the lasers positioning.

You see, over time Gamecubes were built to basically kill themselves. Nintendo did this so that you'd have to buy another, or get it fixed, at your expense. The tiny screw in the little black box rotates clockwise as you play, eventually getting to the point where the disks are completely unreadable. This happens because the disk's laser gets to a point where it's either not on the disk, or in an area that can't be read. The best way to fix this is to turn the screw in the opposite direction (counter-clockwise), decreasing the spot of the laser to give more life to your Nintendo Gamecube. To do this, you must find a Phillips screwdriver that can properly move the screw. Rotate the screw counter clockwise to the next corner. Basically, turn the screw one fourth of a revolution, or 90 degrees. It's not advised to rotate more than that, as you may damage your Gamecube in the process. This will fix your disk read error, but keep in mind that it will happen again.

[ Voor 72% gewijzigd door The Great HooD op 08-07-2010 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plakjekaas
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-07-2024
Een losse GameCube kost al gauw een tientje.

http://www.retrogamefreak...ntendo-gamecube-consoles/

en

http://www.videogameworld.nl/c-723303/gc-consoles/

Kost het je ongeveer € 17 (verzendkosten he) en heb je 'm morgen in huis als je nu besteld.
Kan je weer lekker verder gamen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Plakjekaas op 08-07-2010 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Ik heb mijn gamecube toentertijd voorzien van een xenogc modchip (meer om de fun van het inbouwen :+ ) en volgens mij is het "schroefje" in het zwarte doosje dat ze bedoelen de potmeter die de sterkte van de laser instelt. Door de weerstand van de potmeter lager te maken gaat er meer stroom door de laserdiode. Nou weet ik niet precies wat er allemaal misgaat in de cubes naar verloop van tijd, maar er gaat volgens mij veel verkeerde informatie rond op het internet.
Als je bijvoorbeeld naar deze http://www.gamefaqs.com/gamecube/915781-gamecube/faqs/30525
guide kijkt, die over "laser-calibratie" gaat, is het enige dat ze doen het draaien aan de potentiometer. Dat heb ik zelf ook wel eens gedaan, omdat gebrande schijfjes slechter leesbaar zijn dan originele disks.
Kan iig niet veel kwaad het te proberen. Handig is om een multimeter te gebruiken om de waarde van de potmeter uit te lezen.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
Jup ik zie het nu ook, al ga ik eerst proberen deze te maken, vind ik eigenlijk ook best leuk om te doen. Al heb ik nog nooit zoiets gedaan.

Als het niet lukt kan ik inderdaad een GC console voor een tientje kopen, niet duur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad, dat schroefje is de sterkte van de laser.

De laser verliest kracht naarmate ie ouder wordt en daarom moet dat schroefje afgesteld worden. Alle complottheorieen daaromheen zijn echt onzin, het is juist heel handig dat er een schroefje zit waar relatief makkelijk bij te komen is. Zodoende kan het euvel verholpen worden zonder al te veel moeite.

Het is inderdaad een potmeter die de stroom door de laser bepaald. Vanaf de fabriek af stonden deze soms al te zwak ingesteld waardoor de gamecube dan last had van het niet kunnen lezen, voornamelijk bij vieze (of zelf gefikte) discs.

Helemaal niet spannend verder om te fixen, dat moet je zeker wel lukken ook al heb je het nooit gedaan. Draai em alleen niet te ver open, dan fikt de laser door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Plakjekaas schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 12:53:
Een losse GameCube kost al gauw een tientje.

http://www.retrogamefreak...ntendo-gamecube-consoles/

en

http://www.videogameworld.nl/c-723303/gc-consoles/

Kost het je ongeveer € 17 (verzendkosten he) en heb je 'm morgen in huis als je nu besteld.
Kan je weer lekker verder gamen :)
Ik wil net zeggen. Is die schroevendraaier niet nog duurder dan een 2e hands gamecube op marktplaats?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
Schroevendraaier heeft me 7,50 gekocht. Misschien kon ik ook wel een GC krijgen voor het dubbele, maar die is ook oud, die zal dus na een tijdje ook kapot gaan, nu ik die schroevendraaier in mijn bezit heb zal ik het proberen te maken. Bedankt voor alle reacties, ik denk dat het nu wel moet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willybubba
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 15:10

Willybubba

Nut up or shut up.

Hmm.

Mijn 'Cube is ook dood, zelfde issue. Nu heb ik wel een Wii, maar toch, eens sleutelen aan dat ding is ook wel eens grappig...

"I've seen things you people wouldn't believe. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched C-beams glitter in the dark near the Tannhauser gate. All those moments will be lost in time... like tears in rain... Time to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
Jup, daarom ben ik ook van plan om het zelf te doen i.p.v ff snel een nieuwe kopen. Alleen de schroevendraaier is nog steeds niet binnen :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
UPDATE:

Ik heb de schroevendraaier gister binnen gekregen. Helemaal perfect en werkt uitstekend. Alleen zit ik nu vast met een probleem. Ik kan het befaamde schroefje niet vinden waaraan ik moet draaien. Ik heb een aantal foto's gemaakt. Ik heb eerste de Gamecube case eraf gehaald. Daarna heb ik de disk reader losgekoppeld van de GC, pijltje is dat het schroefje?:

Afbeeldingslocatie: http://img696.imageshack.us/img696/5592/67588296.jpg

Toen heb ik de reader opengemaakt, want dat schroefje moet ik vinden.
Maar waar zit die?

Afbeeldingslocatie: http://img706.imageshack.us/img706/2131/65320631.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Is dat zwarte blokje links van je pijltje geen potmeter?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-09 14:03

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

je moet bij de (groene?) printplaat zijn onderop de laser unit, die ik niet op de foto zie

(het is een superklein dingetje, en een multimeter is ook wel vereist om te meten wat je er precies mee doet)

www.nintendocasemods.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
Hier is de onderkant. Als naast me pijltje dat de potmeter is dan moet ik idd aan dat schroefje draaien waar het pijltje staat.

Afbeeldingslocatie: http://img42.imageshack.us/img42/4203/photoon20100711at1443.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-09 14:03

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Had je al eens geprobeerd op Google? :)

http://www.google.nl/imgr...f%26sa%3DN%26tbs%3Disch:1

't is dat witte dingetje

(nee het is geen 'schroefje')

www.nintendocasemods.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
Tis gelukt. Hij doet het weer. Heb genoeg gehad aan dat je zei dat het op de printplaat stond had ik hem direct gevonden. Heb hem een klein beetje tegen de klok ingedraaid, totdat die de disc's weer ging lezen. Iemand nog GC spellen voor mij?

(MP: Echoes, RE0, RE1, Zelda Twilight Princess, Mario Strikers)

BTW:

Het is wel degelijk een 'schroefje'.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adib
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 31-03-2022
ik heb een schroevendraaier besteld
heb je überhaupt ooit met een schroeverdraaier gewerkt?
kan nog best lastig zijn hoor

[ Voor 21% gewijzigd door Adib op 12-07-2010 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Adib schreef op maandag 12 juli 2010 @ 15:58:
[...]

Een schroevendraaier om de GameCube te openen, das niet echt een standaard schroevendraaier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
Adib schreef op maandag 12 juli 2010 @ 15:58:
[...]

Wat bedoel je daar nou weer mee te zeggen...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Gamecube hoeft niet binnen vishaken, en dit mag in Spielerij - Problemen & Vragen, omdat het een probleem is :)

Even gefixed dus.
Pagina: 1