Toon posts:

Twee compleet verschillende kaarten in dezelfde PC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wil een tweede videokaart in mijn PC plaatsen met een compleet andere chipset als die er nu in zit. Momenteel heb ik een Sapphire Radeon 4870 1 GB, maar ik wil dus een Geforce 7 of 8 erbij prikken.

Mijn vraag is niet hoe ik dit ga laten samenwerken, want dat is niet mogelijk. Mijn vraag is of ik het ene OS op de ene kaart kan laten draaien, en het andere OS op de andere. Vanwege een driver probleem van een bepaald OS met ATI-kaarten, moet ik deze draaien met een graka van Nvidia.

Ik heb al zitten kijken in de BIOS of het daar bijvoorbeeld mogelijk is de grafische kaart te disablen maar kan hier geen optie voor vinden. Dan zou ik gewoon voor het booten de juiste kaart aan kunnen zetten zodat alles naar behoren werkt.

Weet iemand of dit mogelijk is?

Mijn mobo is een: GigaByte GA-EX-UD4P

Verwijderd

Kun je niet Windows de kaarten laten detecteren en er dan eentje disabelen bij DeviceManager?
Welke OS's gebruik je?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2010 23:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ubuntu en Backtrack 4.

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 12:15
Bij windows 7 kan het via een driver hack wel. Echter je kan dan alleen de PhysX mogelijkheid van de geforce gebruiken. Met Linux heb ik daar te weinig ervaring mee helaas...

Verwijderd

Topicstarter
Frank__B schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 12:57:
Bij windows 7 kan het via een driver hack wel. Echter je kan dan alleen de PhysX mogelijkheid van de geforce gebruiken. Met Linux heb ik daar te weinig ervaring mee helaas...
Ja precies, maar dan boot je dus eerst Windows (wat ik niet eens heb) en vervolgens schakel je via software de VGA uit. Of je zorgt dat die niet meer gedetecteerd kan worden.

Maar ik wil dit doen voordat uberhaupt een OS geboot wordt. Dus als het kan ergens in de BIOS met een enable/disable optie.

Verwijderd

Ik gebruik zelf Ubuntu en Win, en ik heb twee kaarten (1 x Nvidia en 1 x Ati.
Ubuntu ziet alleen de Nvidia in Pci-e slot 1. De Ati in slot 2 ziet hij niet en die kaart gebruik ik dus niet onder Ubuntu.
Met Backtrack heb ik geen ervaring.
Ik denk wel dat het mogelijk is bij Linux de ene of de andere kaart softwarematig te disabelen. Zit dat niet bij het X-server gebeuren?
Heb je al eens gevraagd bij een Ubuntu forum?

Verwijderd

Topicstarter
Nee ik heb niet gevraagd bij een Ubuntu forum, ben zelf weer op onderzoek uitgegaan. Na de BIOS nog wat beter bekeken te hebben kwam ik tot de ontdekking dat er een optie inzit die zoiets heet als: "Load inital screen with". Hier kon ik kiezen voor: PCI, PEG t/m PEG4. Aangezien er 1 PCI en 4 PCI-express sloten op mijn mobo zitten was de link snel gemaakt. Na deze op PEG2 gezet te hebben + een reboot kon ik moeiteloos Backtrack installeren. Tot zover dus problem solved!

Echter nu heb ik een ander "probeem". Ubuntu en Win draaien op de ATI kaart, en Backtrack op Nvidia. Het switchen in de BIOS is de grootste moeite niet. Het wisselen van de kabels echter wel. Zit met een nogal lomp bureau en elke keer als ik de kabel moet overzetten naar de andere kaart moet deze van de muur af. Nu kan ik natuurlijk de kast gaan verplaatsen maar ik ben eigenlijk op zoek naar een andere oplossing.

Ik heb dus aan de achterkant tweemaal een DVI output (beide Dual, Analog en Digital). Ik ben eigenlijk op zoek naar een schakelkabeltje, waar tweemaal een male DVI stekker opzit en die wordt gemerged naar eenmaal female DVI. Hier kan ik dan de monitor op aansluiten en voila het wisselen is niet meer nodig.

Heb al zitten kijken naar splitters en switches maar die werken eigenlijk allemaal omgekeerd. Dus dat je met 1 kaart 2 monitors kan aansturen, ipv 2 kaarten 1 monitor.

Weten jullie of er een dergelijk kabeltje bestaat en waar deze te krijgen is? Het liesft in 1 geheel maar alst moet kan ik natuurlijk ook 2 of 3 verschillende delen gebruiken om het gewenste resultaat te krijgen.

• BrammT
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:57

BrammT

The one and only!

Nee hoor je moet gewoon een normale KVM switch hebben. ;)
Schets:
Normaal:
Monitor>>>>>>>>>>\/
PC (videokaart) >>>Switch<<<PC (videokaart)
Bij jou:
Monitor>>>>>>>>>\/
Videokaart 1>>>>Switch
Videokaart 2>>>>^^

Tekening is niet heel erg duidelijk, maargoed.. ;)

[ Voor 26% gewijzigd door BrammT op 11-07-2010 12:53 . Reden: edit omdat bericht foutje had. ]

Helaas niet meer zo'n bevlogen Tweaker als voorheen...

Verwijderd

Topicstarter
Eeuuhmm...

Thnx voor je reply, maar ik snap niet helemaal wat je bedoeld. Normaal dan heb je een kabel van monitor naar VGA. Voor zover kan ik het volgen. Vervolgens zeg je:

>>>Switch<<<PC (videokaart)?

Bij mij moeten er 2 kaarten op de switich worden aangesloten en vervolgens de switch op de monitor. Dat klinkt logisch. Even googlen naar KVM switches..

• Appel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-01 15:44
BrammT schreef op zondag 11 juli 2010 @ 12:51:
Nee hoor je moet gewoon een normale KVM switch hebben. ;)
Schets:
Normaal:
Monitor>>>>>>>>>>\/
PC (videokaart) >>>Switch<<<PC (videokaart)
Bij jou:
Monitor>>>>>>>>>\/
Videokaart 1>>>>Switch
Videokaart 2>>>>^^

Tekening is niet heel erg duidelijk, maargoed.. ;)
Met een KVM switch kan je 2 (of meer) computers op 1 monitor, keyboard en muis aansluiten.

Verwijderd

Topicstarter
Ja precies, dat begreep ik ook uit de post van BrammT.

Heb er ondertussen eentje voor een redelijke prijs gevonden:

http://kabeltje.com/hq-dvi-2-poorts-schakelaar-p-1274.html

Maar deze laat alleen digitaal signaal door, weet iemand hoe 1,2,3 kan achterhalen welk signaal eruit de VGA geleverd wordt? Aangezien bij mij beide kaarten een dual output hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2010 13:34 ]

Pagina: 1