LED schakeling voor indicatie stroomverbruik (DC mA)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skatebiker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-08 07:41
Om diverse apparaten (telefoon / pda / iPod / etc) op te kunnen laden heb ik een universeelstekker gemaakt met verloop naar de eigen stekkers waaraan ik een 6 of 12V spanningsbron kan aansluiten (netvoeding , fietsdynamo + gelijkrichter, klein zonnepaneeltje) en dat werkt allemaal prima.
Alleen heb ik totaal geen indicatie of ie echt laadt, anders dan een analoog paneelmetertje wat weer bewgende delen heeft of het schermpje van de op te laden nokia aanzetten en dan de laadindicator zien.
Omdat diverse 'standaard' opladers meestal een ledje hebben die rood kleurt als hij oplaadt en groen als hij niet oplaadt wil ik ook zoiets hebben. De overgang mag ook geleidelijk gaan bijv. (ik zeg maar wat) groen bij 50mA of lager en rood boven de 200mA
Hoe kun je zo'n schakeling maken ?

Powered by Macbook Pro 2011 and Galaxy Note II.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 22:34
Ik heb wel eens ergens gezien dat je 2 diodes achter elkaar kan zetten en met de spanningsval over die 2 (1,4v) een optocoupler an kan sturen (of misschien wel meteen een led...)

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kwestie van een weerstandje in de verbruikskring te zetten (in serie met de verbruiker) , spanningsval hierover versterken met een transistor en hiermee een led aansturen.

Neem je bv weerstand van 1omh en heb je stroom van 200mA krijg je hierover spanningsval van 0,2v.. kwestie van *10 te versterken en je kan je led laten branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skatebiker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-08 07:41
Kun je ook iets doen met de LM741 ? Ik zag deze schakeling :

http://www.reuk.co.uk/LM741-OpAmp-Voltage-Indicator.htm

Of is 0.2 volt te weinig ?