Nog te kopen laptop van SSD voorzien

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poeh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-05 23:19
Matched: laptop, nieuwe, ssd
Voor mijn baas mag ik een nieuwe laptop uitzoeken. De vereisten: Windows 7, ca. 17 inch, Toshiba of Asus en SNEL (als in snelheid, niet als in vandaag bestellen, gisteren thuis).

Nu had ik het idee om een laptop met SSD aan te schaffen. Vaak is een 5400 rpm schijf immers de bottleneck in een laptop. Diverse laptops van Asus zijn voorzien van twee (conventionele) harde schijven en mijn plan was om de systeemschijf te vervangen door een SSD.

Als laptops komen vooralsnog de volgende modellen in aanmerking:

Asus N71JV-TY040V (http://www.computerland.n...x?en=10022860&cn=10022860)

Asus N71JQ-TY002X (pricewatch: Asus N71JQ-TY002X)

De SSD wordt een Intel Postville X25-M (80 Gb), al weet ik nog niet exact welke.

Leuk plan, dacht ik zo. Echter, vorige week las ik in een ComputerTotaal dat, indien je de data op een systeemschijf (5400 rpm) overzet naar een SSD, er problemen kunnen optreden m.b.t. de alignment (vgl. http://computertotaal.nl/...stappen-op-een-ssd/3.html).

Als mogelijke oplossing lijkt mij het branden van de systeemherstelschijven en deze gebruiken indien de SSD geplaatst is. Dan wordt de SSD immers gebruikt zoals hij geformatteerd is.

Is dit correct? En zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee dien te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAWYER
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-07 22:59
Matched: ssd
Alignment geld alleen als je je OS verplaatst op een SSD.

Je kunt toch gewoon de SSD installeren en dan vanaf de DVD Win7 weer installeren?

Je kunt ook de dvd drive eruit halen en er een SSD inzetten. Dan heb je de HDD voor de massa opslag nog.

[ Voor 27% gewijzigd door SAWYER op 07-07-2010 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poeh
Matched: laptop, ssd
SAWYER schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 21:27:
Alignment geld alleen als je je OS verplaatst op een SSD.

Je kunt toch gewoon de SSD installeren en dan vanaf de DVD Win7 weer installeren?

Je kunt ook de dvd drive eruit halen en er een SSD inzetten. Dan heb je de HDD voor de massa opslag nog.
ad 1: dat ben ik toch ook van plan?

ad 2: dat kan, maar dan moet ik alle drivers handmatig installeren en ik hoop op een stabieler systeem wanneer het zo origineel mogelijk wordt gehouden (daarnaast moet je weer prutsen met een eigen DVD van Windows 7, aangezien Asus er natuurlijk geen levert)

ad 3: er zitten 2 hdd's in de laptop; ik heb er dus nog altijd 1 voor massa-opslag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:16
Poeh schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 23:36:
ad 2: dat kan, maar dan moet ik alle drivers handmatig installeren en ik hoop op een stabieler systeem wanneer het zo origineel mogelijk wordt gehouden (daarnaast moet je weer prutsen met een eigen DVD van Windows 7, aangezien Asus er natuurlijk geen levert)
Ik neem aan dat jullie wel ergens een DVD hebben liggen. Voor de rest is ook een officiële installatie niet stabieler. Een bende aan bloatware die het traag maakt en uiteindelijk ook verouderde drivers. Daarbij geeft Asus en geniale DVD mee waarbij je kan selecteren WAT je wilt installeren. Je laat hem draaien en je laptop werkt perfect.

ZO heb ik mijn Asus U30Jc 2 weken geleden van SSD voorzien en daarna zelf een Windows 7 DVD gepakt (die je overigens naar verluid ook legaal kan downloaden bij MS, maar ik weet zo niet waar). Daarna enkel de exotische hardware en Asus drivers met de DVD geïnstalleerd. Als laatste audio, video en dergelijke drivers zelf downloaden voor de beste performace. Niks moeilijks aan. Sowieso heb ik nog nooit een instabiele laptop gehad met een eigen clean install.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poeh
GENETX schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 23:42:
[...]

Ik neem aan dat jullie wel ergens een DVD hebben liggen. Voor de rest is ook een officiële installatie niet stabieler. Een bende aan bloatware die het traag maakt en uiteindelijk ook verouderde drivers. Daarbij geeft Asus en geniale DVD mee waarbij je kan selecteren WAT je wilt installeren. Je laat hem draaien en je laptop werkt perfect.

ZO heb ik mijn Asus U30Jc 2 weken geleden van SSD voorzien en daarna zelf een Windows 7 DVD gepakt (die je overigens naar verluid ook legaal kan downloaden bij MS, maar ik weet zo niet waar). Daarna enkel de exotische hardware en Asus drivers met de DVD geïnstalleerd. Als laatste audio, video en dergelijke drivers zelf downloaden voor de beste performace. Niks moeilijks aan. Sowieso heb ik nog nooit een instabiele laptop gehad met een eigen clean install.
Ook een Intel SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Poeh schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 21:05:
De SSD wordt een Intel Postville X25-M (80 Gb), al weet ik nog niet exact welke.
Beetje verouderd model, bovendien duurder dan ooit. Sandforce en Marvell controllers zijn sneller en goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:16
Nee, ik heb een Kingston SSDNow V+ 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-09 13:23
Voor zover ik weet herkent Windows 7 SSD blocksize automatisch bij installatie zodat de partities die je aanmaakt aligned zijn. Verder is er voor de Intel SSD's een toolbox waarmee je dit ook achteraf kunt fixen, noodzakelijk voor XP en misschien ook bestaande windows 7 installaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:02

Greyfox

MSX rulez

Matched: laptop, nieuwe
Ik heb een Dell Vostro 1700 en daar een X25 in gezet. Daarna wel een clean install gedaan, dan is alignment geen probleem.
Als je net een nieuwe laptop hebt, zou ik dat zowiezo altijd doen.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poeh
Geen matches
Philflow schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 23:32:
[...]

Beetje verouderd model, bovendien duurder dan ooit. Sandforce en Marvell controllers zijn sneller en goedkoper.
Beetje late reactie, maar heb je misschien een goede benchmark site waar dat uit blijkt? Ik heb al verschillende sites bekeken (waaronder Tom's Hardware), maar ik kan moeilijk inschatten welke test nu het meest bepalend is.

By the way: het is de Asus N71JQ-TY002X geworden.
Pagina: 1