Garantie defecte videokaart, vervangend product niet in orde

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:57
Lang verhaal (kijk onder voor de korte versie :P):
Ongeveer een jaar geleden heb ik een Sapphire HD4890 Vapor-X aangeschaft bij een (nog) niet nader te noemen webshop.
Deze had af en toe (1 op de 10 keer ofzo) last van een cold-boot probleem waarbij de kaart geen beeld geeft: het systeem een keer uit en weer aan schakelen zorgde ervoor dat de kaart wel beeld gaf en het verder gewoon perfect deed. Dit probleem kom je op diverse fora vaker tegen en het probleem zou zogenaamd bekend zijn bij de fabrikant en de enige oplossing zou RMA zijn om een nieuwe te krijgen.

Vorig jaar oktober heb ik dan ook RMA aangevraagd en de kaart opgestuurd. De webshop kon echter geen defect vinden en ook volgens hun leverancier was de kaart in orde.
Goed, hier was ik al een beetje bang voor aangezien het probleem zich niet altijd voordeed (had wel informatie meegestuurd dat het probleem vaker voorkomt) en ik kreeg de kaart terug.

Het probleem werd echter steeds erger totdat ik mijn pc elke keer uit/aan moest zetten om beeld te krijgen, en soms zelfs meerdere keren. De boel uitgebreid getest in 2 systemen en tot de conclusie gekomen dat het echt de videokaart moest zijn, dus opnieuw RMA aangevraagd (dit was in mei).

De webshop kon zogenaamd weer geen probleem vinden en ook volgens de leverancier was er weer niks aan de hand, hierop heb ik uitgebreid gereageerd wat ik zoal had getest en waarom het naar mijn idee toch echt aan de videokaart moest liggen. De webshop heeft de kaart toen uitgebreid getest en toen deed het probleem zich plotseling wel voor, maar weer moest het ook door de leverancier worden getest...

Inmiddels waren er >6 weken verstreken en aangezien de webshop het defect dus ook erkend vond ik het wel eens tijd worden voor een oplossing, deze konden ze bieden in de vorm van een Club3D 5770 1GB.
Deze kaart presteert minder dan de 4890 maar goed, ik had zelf het idee dat ik een nieuwe kaart zou krijgen en een gebruikte 4890 vapor-x vs. een nieuwe HD5770 schatte ik wel gelijk in qua waarde.

Bij ontvangst bleek het echter om een gebruikte HD5770 te zijn die in een beschadigde doos zat met wat missende inhoud en bovendien een verbogen bracket. Dit heb ik gemaild en als reactie krijg ik dat ik een gebruikt product kan verwachten aangezien ik ook een gebruikt product heb ingeleverd, en of ik de bracket niet zelf even terug kan buigen. De missende inhoud (oa crossfire bridge) konden ze nog wel na sturen.

Korte versie:
- Videokaart (Sapphire HD 4890 Vapor-X 1GB) is stukgegaan tijdens de garantie
- Webshop bied Club3d 5770 1GB aan ter vervanging -> ik ga akkoord
- Kaart blijkt 2e hands te zijn en is beschadigd -> webshop vind dit schijnbaar kunnen en vraagt of ik de beschadiging zelf kan repareren (verbogen bracket).

Nou zou ik hier even een second opinion willen halen over wat redelijk is:
- vinden jullie een gebruikte Club3D 5770 1 GB (met verbogen bracket) gelijkwaardig aan een gebruikte sapphire 4890 Vapor-X 1GB?
- moet ik hier tevreden mee zijn en zelf maar de bracket terug buigen en maar hopen dat de kaart niet verder is mishandeld door de vorige gebruiker?

Zelf neig ik er namelijk naar om de kaart weer te retouneren en wel een goed product te eisen: gewoon een werkende 4890 Vapor-X of een nieuwe 5770 1GB. Het duurt inmiddels 2 maanden en ik wil er ook wel eens vanaf zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:36

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Ik zou eerder een betere kaart eisen.... Aangezien de 5770 niet gelijkwaardig is aan een 4890... Al helemaal niet aan een Vapor-X :X

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OK13
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-08 18:30
Helemaal met bovenstaande eens. Het kan overigens altijd voorkomen dat je een refurbished product als vervanger krijgt. Zeker als je eigen kaart al wat ouder is. Echter moet deze wel helemaal goed zijn. In deze is een verbogen bracket dus eigenlijk al onacceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
Dat bevestigd dus een beetje mijn gedachte om hem retour te sturen en de originele kaart (gerepareerd of refurbished) te eisen.
Als ze dit niet meer kunnen leveren wat zien jullie dan als vervangend product, een standaard, evt. gebruikte, 5850 (betere prestaties maar mindere koeler/componenten)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:36

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

primusz schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 20:54:
Dat bevestigd dus een beetje mijn gedachte om hem retour te sturen en de originele kaart (gerepareerd of refurbished) te eisen.
Als ze dit niet meer kunnen leveren wat zien jullie dan als vervangend product, een standaard, evt. gebruikte, 5850 (betere prestaties maar mindere koeler/componenten)?
Daarmee beginnen en als ze het er niet mee eens zijn een 5830 eisen... Jij had een high-end kaart van de vorige serie... In geval van garantie is het redelijk normaal om een gelijkwaardig product terug te krijgen... Die heb jij dus niet gekregen ;) In dit geval nog erger... Je hebt een defect product terug gekregen... Dus wat wat betreft zou ik kijken wat je mogelijkheden zijn en alles wat in hun nadeel zit uitspelen en kijken of ze er verweer voor hebben...

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
Rigth, ik heb nu het volgende verstuurd:

- Huidige kaart gaat retour en de verzendskosten kunnen ze overmaken naar mijn rekening

+ een van de volgende opties:
- De Sapphire HD4890 Vapor-X gerepareerd/refurbished retour
- Vervangende kaart (gebruikt) minimaal HD5830
- Vervangende kaart (nieuw) minimaal 5770 1GB met custom (stille) cooler
- Aankoop bedrag retour

Ik ben benieuwd hoe ze gaan reageren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 18:44
Dit is al de 10e keer (misschien overdreven) dat ik dit lees.

Ik ga geen gokken wagen, maar dit slaat nergens op.

Je mag op z'n mist een kaart verwachtend die in nieuwstaat is. En zeker geen beschadigde dozen etc.

Zeker niet als ze dat niet van te voren gemeld hebben.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_nv40_man
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
Interessant topic :) .

Over de opties:

Gezien de eerdere keren dat de kaart terug is geweest naar de leverancier zou reparatie nog wel eens lang kunnen duren en een refurbished versie moet maar net beschikbaar zijn dus ook dat wordt lastig.

Ook bij de tweede optie moet er wel heel veel geluk zijn dat er net een gebruikte kaart aanwezig is. Ook is de waarde daarvan juist weer wat hoger dan de teruggebrachte kaart.

Derde optie lijkt het meest realistisch: de stille koeling is een eigenschap van de oorspronkelijke kaart waar TS om had kunnen vragen alleen is die al eerder akkoord gegaan met een Club3d HD5770 als vervanger. De notitie dat de kaart nieuw moet zijn is vanuit TS wel begrijpelijk, maar de daaraan hangende waarde zou nog steeds maar één eigenschap moeten zijn waarop een eventuele alternatieve kaart beoordeelt zou moeten worden om te bekijken of dat dan wel een geschikte vervanger is in alle opzichten.

De vierde optie zou mogelijk zijn, maar afhankelijk van de tijd dat de kaart in gebruik is geweest kan dan niet meer het volledige aankoopbedrag worden teruggevraagd.

[ Voor 64% gewijzigd door The_nv40_man op 08-07-2010 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
The_nv40_man schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 23:46:
Interessant topic :) .

Over de opties:

Gezien de eerdere keren dat de kaart terug is geweest naar de leverancier zou reparatie nog wel eens lang kunnen duren en een refurbished versie moet maar net beschikbaar zijn dus ook dat wordt lastig.

Ook bij de tweede optie moet er wel heel veel geluk zijn dat er net een gebruikte kaart aanwezig is. Ook is de waarde daarvan juist weer wat hoger dan de teruggebrachte kaart.

Derde optie lijkt het meest realistisch: de stille koeling is een eigenschap van de oorspronkelijke kaart waar TS om had kunnen vragen alleen is die al eerder akkoord gegaan met een Club3d HD5770 als vervanger. De notitie dat de kaart nieuw moet zijn is vanuit TS wel begrijpelijk, maar de daaraan hangende waarde zou nog steeds maar één eigenschap moeten zijn waarop een eventuele alternatieve kaart beoordeelt zou moeten worden om te bekijken of dat dan wel een geschikte vervanger is in alle opzichten.

De vierde optie zou mogelijk zijn, maar afhankelijk van de tijd dat de kaart in gebruik is geweest kan dan niet meer het volledige aankoopbedrag worden teruggevraagd.
ho ho, die 4e optie is geen optie! Het is al vaker aan bod gekomen, bij ontbinding van de verkoop hoor je alles terug te krijgen en niet een klein deel, wat te vaak gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Laatst online: 06:20
Touchdomex schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 20:16:
Ik zou eerder een betere kaart eisen.... Aangezien de 5770 niet gelijkwaardig is aan een 4890... Al helemaal niet aan een Vapor-X :X
Dat valt wel mee, ze ontlopen elkaar niet veel + de 5770 heeft dx11

http://www.tomshardware.c...70-overclocking,2473.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Het is toch zo dat op het moment dat je iets opstuurt ivm met garantie, zij het of moeten repareren, of een degelijke vervanging moeten uitzoeken. Degelijk zou 2e hands kunnen zijn, maar dan moeten zij dat melden, want jij hebt hem eerste hands gekocht... Ik zeg gewoon terug mailen, zeggen dat zij niet hebben gezegd dat het een 2e handsje was, en dat je niet akkoord was gegaan als je dat wist. Zeg dat je een nieuwe wil, en anders een nieuwe HD4890 Vapor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
De webwinkel ziet nu wel in dat een gebruikte 5770 niet helemaal gelijkwaardig is (misschien lezen ze mee :P) en heeft voor optie 3 gekozen: ze bieden een Sapphire 5770 Vapor-X aan. Lijkt mij een prima alternatief: prestaties zijn wat minder maar features zijn beter.

Aangezien ik al een vervangende kaart had aangeschaft zal deze in de verkoop gaan zodra hij binnen is, geïnteresseerden moeten V&A maar in de gaten houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-08 14:55
wellicht overbodig maar toch fijn om te weten voor je. Ook de HD5770 Vapor-X zal niet vergelijkbaar zijn. Wel qua koeling, maar als je onderstaande benches ziet zit er toch wel een verschil in. Zelfs de MSI Hawk welke sneller is dan een reguliere 5770 (minimaal sneller) maakt het verschil niet goed.

http://www.tomshardware.c...od[3697]=on&prod[3651]=on

Wellicht dat de webshop alsnog een 5830 of 5850 kan regelen voor je met een kleine bijbetaling van jouw zijde (als je dat zelf voorstelt is dat zonder meer te regelen)

..::System Specs::..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
Ik had niet de toxic variant, maar het klopt wel dat de 4890 >10% sneller is.
De 5770 Vapor-X is wel iets sneller dan standaard (wel 10 MHz overclock :P) maar DX11 en minder verbruik zijn natuurlijk ook wat waard.

Misschien dat ik wel recht zou hebben op wat beters maar ik zoek gewoon een oplossing waar ik mee tevreden kan zijn, en dit is daar een van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
En de kaart is binnen. Nu dus wel gewoon nieuw in doos.
Op 7 mei had ik de RMA aanvraag ingediend, in totaal heeft het dus een dikke 2 maanden geduurd. En dat voor een webshop met "snel" in hun slogan..
Uiteindelijk wel tevreden met de oplossing, maar ik zal toch maar even een shopreview plaatsen met dit verhaal.

Voor geïnteresseerden in de kaart: V&A advertentie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 16:43
primusz schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 20:13:..., ik had zelf het idee dat ik een nieuwe kaart zou krijgen en een gebruikte 4890 vapor-x vs. een nieuwe HD5770 schatte ik wel gelijk in qua waarde.

Bij ontvangst bleek het echter om een gebruikte HD5770 te zijn die in een beschadigde doos zat met wat missende inhoud en bovendien een verbogen bracket. Dit heb ik gemaild en als reactie krijg ik dat ik een gebruikt product kan verwachten aangezien ik ook een gebruikt product heb ingeleverd, en of ik de bracket niet zelf even terug kan buigen. De missende inhoud (oa crossfire bridge) konden ze nog wel na sturen.
Als iets stuk gaat onder garantie dan is het per defintie 'gebruikt' (namelijk door jezelf).

Leuk bedacht van die knullen, maar zo werkt het natuurlijk niet. Je hebt gewoon recht op een nieuw produkt. Want waar het immers om gaat is dat je ook een nieuw produkt gekocht hebt. Als je ook zelf een gebruikt produkt gekocht had, dan was het wat anders.

Als hetzelfde produkt er niet meer is, heb je volgens de wet recht op een gelijkwaardig, vervangend produkt (nog steeds nieuw!). Ook de 'refurbished' truuk wordt vaak uitgehaald. Maar dat vind ik zelf ook niet acceptabel. Praatjes van "Maar dit refurbished produkt doet het ook nog prima, meneertje." boeien me niet: ik koop een nieuw produkt, en verwacht ook een nieuw produkt terug.

Ik kwam op deze post via je review over Afuture. Was van plan daar een harddisk te kopen. Jammer dat je bij tweakers alleen een shopreview mag schrijven als je er ook iets gekocht hebt. Beetje kip en het ei, zo, want ik ga er uiteraard niks kopen.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

albatross schreef op zondag 18 juli 2010 @ 09:47:
Ik kwam op deze post via je review over Afuture. Was van plan daar een harddisk te kopen. Jammer dat je bij tweakers alleen een shopreview mag schrijven als je er ook iets gekocht hebt. Beetje kip en het ei, zo, want ik ga er uiteraard niks kopen.
Hoe wil je een review schrijven zonder uberhaupt zaken met ze gedaan te hebben dan? :P

En ik vind een 5770 vapor-X ook wel gelijkwaardig aan een 4890 vapor-X.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinzarian
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
albatross schreef op zondag 18 juli 2010 @ 09:47:
[...]

Als iets stuk gaat onder garantie dan is het per defintie 'gebruikt' (namelijk door jezelf).

Leuk bedacht van die knullen, maar zo werkt het natuurlijk niet. Je hebt gewoon recht op een nieuw produkt. Want waar het immers om gaat is dat je ook een nieuw produkt gekocht hebt. Als je ook zelf een gebruikt produkt gekocht had, dan was het wat anders.

Als hetzelfde produkt er niet meer is, heb je volgens de wet recht op een gelijkwaardig, vervangend produkt (nog steeds nieuw!).
Je kan toch zelf ook wel bedenken (sterker nog, je zegt het zelf al) dat dit aperte onzin is. Als iets na een jaar kapot gaat is het niet nieuw meer, het is al een jaar oud en je hebt het al een jaar gebruikt. Natuurlijk heb je dan geen recht op een nieuwe, ongebruikte vervanging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16:36
Zelf verkoop ik schoenen, en het zou leuk worden als ik mensen na 4 maanden, met een klacht op hun schoenen maar andere gedragen schoenen ga vergoeden. Let wel, als je er met de klant uitkomt, en die heeft er ook voordeel bij is het geen probleem. Maar niet zo ver dat je bij garantie op gebruikte producten alleen gebruikte producten als garantie verstrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
tinnef schreef op zondag 18 juli 2010 @ 22:48:
[...]

Je kan toch zelf ook wel bedenken (sterker nog, je zegt het zelf al) dat dit aperte onzin is. Als iets na een jaar kapot gaat is het niet nieuw meer, het is al een jaar oud en je hebt het al een jaar gebruikt. Natuurlijk heb je dan geen recht op een nieuwe, ongebruikte vervanging.
Klopt, je gaat er vanuit dat het gemaakt wordt. Zo niet ja, dan verwacht ik een nieuw exemplaar of gelijkwaardig. En waarom? omdat ik niet kan weten wat er met die andere aan de hand is. En als daar dingen krom aan zijn, dan is er zeker niet goed mee om gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinzarian
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Kevinp schreef op maandag 19 juli 2010 @ 09:33:
[...]

Klopt, je gaat er vanuit dat het gemaakt wordt. Zo niet ja, dan verwacht ik een nieuw exemplaar of gelijkwaardig. En waarom? omdat ik niet kan weten wat er met die andere aan de hand is. En als daar dingen krom aan zijn, dan is er zeker niet goed mee om gegaan.
Over dat laatste zijn we het helemaal eens; een vervangend product moet goed werken en niet beschadigd zijn, maar je hebt op geen enkele manier recht op een nieuw product. Da mag de leverancier natuurlijk doen, maar hij is het niet verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:43
tinnef schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 11:28:
[...]

maar je hebt op geen enkele manier recht op een nieuw product. Da mag de leverancier natuurlijk doen, maar hij is het niet verplicht.
Ik meen dat er ooit uitspraken zijn geweest dat je exact dat product dient te krijgen als degene die je hebt ingeleverd, en dat wanneer dat niet kan (omdat reparatie niet mogelijk / te duur is) je een NIEUW product dient te krijgen en niet een product dat al een andere gebruiker heeft gehad.

Ik zou alleen niet weten waar dit stond en of dit ook juridisch zo werkt.

Wel vind ik het onbehoorlijk om de klant met gebruikte spullen van een ander op te zadelen bij garantieclaims, tenzij dit in goed overleg gebeurt (bvb een TV van 600 euro vervangen door een gebruikte TV van 900 euro die meer kan, dat is voor de klant ook interessant. Dit geval is enkel voor de winkelier interessant).

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropdeath
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-09 17:08
De winkelier is verplicht om of hem te repareren of een gelijkwaardig alternatief te verstreken.
En dat is dus juiste het probleem wat is een gelijkwaardig alternatief.
Bijv een 8800gts kaart kun je die nu vergelijk met een gtx240 of met een gtx 250 de klant zal altijd meteen roepen een gtx250 want die wil er vaak nog iets aan overhouden.
En de winkelier roept nee een gtx240 is gelijkwaardig want die wil er niet teveel op toeleggen want die krijgt van zijn distri de dag waarde gecrediteerd.
En dat is vaak minder dan een vervanger kost ook al is dit dan een gebruikte.
Bij een kaart van rond de 140 inkoop is het naar een jaar dat hij een credit krijgt ongeveer 70 euro.
Dus zou hij dan een nieuwe kaart moeten verstrekken dan kan ik me voorstellen dat ze daar niet happig op zou zijn vooral niet bij deze marge's.

www.nolimitoss.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:43
dropdeath schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 13:05:
En dat is dus juiste het probleem wat is een gelijkwaardig alternatief.
Gelijkwaardig is een rekbaar begrip, maar zal moeten worden uitgelegd als "voor de koper gelijkwaardig". Tuurlijk zal de koper altijd méér willen dan hij had zonder te hoeven bijleggen, de winkelier zal dat ook moeten doen wanneer geen vervangend product voor handen is dat exact de oude eigenschappen bezit. De klant mag er namelijk zéker niet op àchteruit gaan. (tenzij anders overeengekomen wordt)

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropdeath
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-09 17:08
coyote1980 schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 13:14:
[...]

maar zal moeten worden uitgelegd als "voor de koper gelijkwaardig".
En dat is dus het probleem de meeste willen er meer uithalen en zullen dan altijd een beter willen dan ze hadden en dan gaan ze lopen klagen dat de service niet goed is.
Met andere woorden een beetje hypocriet naar de betreffende winkel toe.
En natuurlijk ben ik van mening dat als je een vervanger krijgt dit wel een kaart moet zijn die in goede toestand naar de klant gestuurd wordt.

www.nolimitoss.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
M'n topic gaat hard ineens :P

Gelijkwaardig is natuurlijk een ruim begrip, en ik vind dat je als klant ook wel een beetje flexibel op moet stellen. Je kan natuurlijk een product eisen die op alle punten gelijkwaardig of beter is, je kunt ook gewoon genoegen nemen met een product die soms wat beter en soms wat slechter is. Ik ging de kaart uiteindelijk toch verkopen en heb er nu meer voor gekregen dan wat ik voor een 2e hands 4890 had kunnen krijgen.
De negatieve beoordeling voor de winkel van mijn kant kwam vooral door de gebrekkige communicatie, testmethodieken en algemene duur van de afhandeling (als ik geen vervangende kaart had gekocht had ik dus 2 maanden zonder werkende pc gezeten!).
Pagina: 1