Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:31
Ik heb laatst een chinese dvb-t stick gehaald. Kon eerst alleen maar de commerciële kanalen vinden, maar na het herplaatsen van de antenne kreeg ik de gratis publieke zenders.

Nu vind ik het vrij vervelend om de antenne zo half op mijn deur te hebben (1cm naar rechts = geen beeld, 1cm naar links = geen beeld, langslopende personen = geen beeld) dus ik heb een convertertje gehaald van mini-coax naar gewoon coax.

Nu dacht ik, ik haal de antenne van een oude beeldbuis-tv af, en die koppel ik aan mijn stick. Een antenne van een meter lang, maar geen signaal. Zelfs niet op de plek waar de bijgeleverde antenne het goed deed.

Zit er zo'n groot verschil in antenne's? Waarom kan ik die grote antenne niet gebruiken? Is de lengte e.d. echt zo belangrijk? Hoe kan ik beter signaal krijgen? Wil zo weinig mogelijk geld uitgeven dus geen actieve antenne's met power injection ofzo :P

edit: Als ik wel beeld heb, heb ik ook aardig goed signaal, >70% ofzo. Ik woon 14km van de zendmast af.

[ Voor 10% gewijzigd door maarud op 07-07-2010 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Het heeft geen zin om een lange antenne te gebruiken omdat de ideale antennelengte enerzijds afhankelijk is van het type antenne en anderzijds van de goflengte van de te ontvangen radiogolf. Typische ideale antennelengtes zijn 1/4 of 1/2 van de golflengte; een antenne van meer dan de golflengte is eigenlijk nooit zinvol.

DVB-T zenders zenden uit op UHF-kanalen, met frequenties tussen 470 en 862 MHz, oftewel golflengtes tussen 63 en 35 cm, en DVB-T antennes zijn dan ook meestal zo'n 15 cm groot.
Een goedkoop alternatief voor zo'n antenne staat hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
ah, da's een mooie DHZ-antenne, die ga ik ff bouwen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Laatst online: 01-10 07:11
Ben benieuwd naar de bevindingen! :D

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Ben even aan het klooien geweest met een stukje koperdraad op de juiste lengte, dat lukte ook wel aardig. Dat blikje ga ik nog maken, heb tot nu toe alleen alu-blikjes dus nog even wachten op een blik-blikje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Nou, heb dat ding eindelijk in elkaar gezet.

En het werkt super! Mega-goed signaal, terwijl de antenne gewoon voor het raam staat. De originele antenne moest ik precies zó en zó hangen voordat ik signaal had, hier gaat het direct goed :)

Aanradertje dus.
Pagina: 1