• SnowPhoenix
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 26-05-2022
Hoi,

ik heb dus een computer met een Abit SG-80 mobo en P4-processor met standaardkoeling van Intel. Deze computer valt achter enkele seconden na het opstarten uit.

Voor hij uitviel, kon ik nog even in de bios kijken naar de PC Health Status, waaruit ik kwam te weten dat de koeling van 1600 naar 0 RPM ging, terwijl de CPU-koeling in de PC even snel bleef draaien. De temperatuur steeg ook van 30 naar 95°C, waarbij de computer uitviel.

Waardoor komt het dat de fan (in de bios) van 1600 naar 0 RPM ging terwijl hij gewoon bleef draaien en waardoor komt de processor dan zo warm? De fan zit nog altijd goed gemonteerd op het mobo. Ben ook van plan de koelpasta te vervangen.

Bedankt,
Jona

Edit: als de bios is opgestart maakt de computer een constant, hoog piepend geluid die van de processor schijnt te komen. Heeft dit hier iets mee te maken? (Dit komt wellicht door de LGA775-socket die in plaats van processor-pins, contactpunten gebruikt...)

[ Voor 15% gewijzigd door SnowPhoenix op 07-07-2010 12:37 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

1600 naar 0 terwijl de ventilator wel blijft draaien? Dan is het gewoon een sensor die niet veel lager kan detecteren oid.
Doe eens een CMOS Reset (batterijtje een minuutje ofzo er uit, of het reset jumpertje verzetten en na een minuutje weer terug), en kijk dan of de boel harder draait. Het kan zomaar dat je een of andere koeling control ingeschakeld hebt staan waar iets mis mee gaat.

Check ook even of de koeler wel fatsoenlijk vast zit. De pinnen aan een LGA775 socket koeler staan onder behoorlijke druk.

Het kan ook dat b.v. de voeding gaar is en een te hoog voltage doorstuurt. Probeer eens een andere voeding.

Een hoog piepend geluid komt niet van de processor. Het is praktisch onmogelijk dat het ding geluid maakt, tenzij hij in de fik vliegt.
Het is waarschijnlijker dat 1 van de spoelen die er omheen staan geluid maakt. Dat heet een zingende spoel, en dat klinkt ook als een hoog piepje.
Dat kan je oplossen met een klodder hot-glue (lijmpistool) of siliconenkit. Dat spuit je dan in de kern van de spoel.
Waarom het ding geluid maakt kan meerdere redenen hebben. Gaar input voltage (voeding probleem) of het voltageregelaar circuit van het moederbord zelf is gaar, bijvoorbeeld.

Controleer ook even of er toevallig geplofte condensatoren op het moederbord zitten.
Dat zijn die aluminium tonnetjes met een kruis/ster-vormige las-naad in de bovenkant. Die lasnaad knapt nog wel eens los en dan komt er bruin/geel kleurige drap uit.
De tonnetjes zelf zijn meestal blauw, groen, zwart of bruin van kleur.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Denk eerder dat dat hoog piepent geluid van die koelfan komt en die uit zijn lagers gegaan is, oftewel dat dat fannetje versleten is. Vooral wanneer je hem opeens van hoog naar 0 ziet gaan zou ik bijna zeggen dat je beter eens een andere stockkoeler kan proberen.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Kan ook nog ja, ligt er aan hoe hoog het piepende geluid is en of het fluctueert.

Maargoed, als de TS al begint over het socket en de aansluiting denk ik toch al snel richting electronica. Ik neem aan dat de TS wel enig idee heeft van wat een electronisch en een mechanisch piepje is.

• SnowPhoenix
Heb dus eens de CMOS gecleared en de fan werkte op 2500 RPM ipv. 1600 (je merkt ook het verschil aan de fan zelf) en de censor springt niet meer op 0. Als je echter de instelling wilt toepassen om de computer automatisch te laten uitschakelen als de processor te warm wordt, komt het probleem met de fan weer bovendrijven.
De koeler zat inderdaad niet goed vast toen ik de computer controleerde. Heb deze nu weer goed vastgeklemd, maar de koelpasta is waarschijnlijk uitgedroogd. Denk niet dat er iets met de voeding is, heb het reeds getest met een andere voeding en daarbij is het idem. Het systeem werkte al een jaartje behoorlijk tot vorige week.
Heb ook al gecontroleerd of er geen condensatoren kapot waren, maar die zijn er dus niet. Mobo is nog maar een drietal jaar oud en processor is nieuw.
@Roel: de koeling, die tezamen met de processor kwam zijn beiden nog maar een jaartje oud, en heb al gecontroleerd of het piepend geluid van de fan kan komen. Het klinkt duidelijk als een elektronisch geluid en het fluctueert veel.

Spijtig genoeg heb ik geen lijmpistool of silicone liggen, dus we zullen maar met het gepiep blijven leven :)
Buiten het rare dingetje dat in de bios gebeurd, zal ik nog even proberen aan koelpasta te geraken... Nog geen geluk gehad.

• jbkappirossi
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-08-2025
je kunt je vcore proberen een tikje te verhogen.

• Roel1966
  • Niet online
Wat je ook zou kunnen proberen is wanneer je de schroefjes van het moederboard misschien iets losser draaid en kijken wat ie dan doet, want soms kan het ook komen doordat zo'n spoel mee trilt doordat het moederboard ietwat op spanning staat ( niet spanning in de zin van stroom ).

Van eerder weet ik nog dat bij de oude crt-tv's die erg begonnen te piepen vaak de hoogspanningstrafo opnieuw vastsoldeerden omdat die wel eens wat losser kon gaan zitten door warm/koud en je daardoor ook een soort resoneren kreeg. Nu lijkt het mij een beetje link om zelf aan een moederboard met de soldeerbout te gaan knoeien maar ik vermoed wel dat het met zo'n spoel ongeveer hetzelfde effect zal hebben en dezelfde oorzaak.

• SnowPhoenix
Zal dan ook eens proberen om de schroefjes wat losser te draaien. Nog steeds geen succes in het vinden van koelpasta... Wanneer je het nodig hebt vindt je het ook nooit hé. :P

Edit: koelpasta gevonden, op de processor gedaan en goed gladgestreken. De extreem hoge temperaturen zijn al opgelost en de computer valt niet uit.

Nu zijn er nog twee problemen opgetreden, waarbij iemand hopelijk kan helpen:

1. PC Health Status probleem: in de bios staat dat de CPU Fan 0 RPM draait (dus geen waarneming), terwijl deze 1600 RPM draait en 3000 RPM zou moeten draaien aan die warmte. Als de CMOS wordt gecleared, staat dit weer tijdelijk goed en toont de censor de juiste snelheid, maar na nog een restart doet hetzelfde probleem zich weer voor. Een niet zo erg probleem, maar heb toch liever dat hij goed draaien zodat de temperatuur niet zo hoog is...

2. Windows geeft een BSoD terwijl er geen hardware is veranderd. Windows herstellen helpt wellicht?

[ Voor 69% gewijzigd door SnowPhoenix op 09-07-2010 18:53 ]

• SnowPhoenix
We zijn nu al een paar dagen later en heb al eens gegoogled naar het probleem met de censor maar niets gevonden. Is het nefast voor een P4-processor dat die rond de 75°C blijft draaien?

Edit: heb nog wat zitten proberen in de bios.de censor blijft nu perfect werken... tot je windows opstart. (Windows geeft ook nog altijd een BSoD)

Heb nu ook al verscheidene bios-errors gekregen: "No 80 conductor cable found", "CMOS sumcheck error", "Boot disc not found (dit gaf hij maar één keer, weer verdwenen na de sata-connecties terug goed te hebben verbonden). De andere twee errors wijzen er waarschijnlijk op de IDE-kabel dead is. Verder heb ik al proberen opstarten via Hiren's, maar dit gaat zeer traag (wellicht ook door IDE-kabel).

[ Voor 59% gewijzigd door SnowPhoenix op 12-07-2010 15:51 ]

Verwijderd

duik eens je bios in en ga naar hdd controller settings.
als je daar iets ziet staan als AHCI verander dat dan in Enhanced, Compatible of weet ik welke andere optie. veranderen, opslaan en nog eens booten.

• Majin Buu
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Laatse/andere BIOS al geprobeerd?

link

[ Voor 100% gewijzigd door Majin Buu op 12-07-2010 20:06 ]

Ultra 7 265K / GB Z890 AORUS ELITE / RTX 5070 Ti Gaming OC

• SnowPhoenix
fvdn77 schreef op maandag 12 juli 2010 @ 20:05:
Laatse/andere BIOS al geprobeerd?
De nieuwste BIOS staat er al op.
Verwijderd schreef op maandag 12 juli 2010 @ 19:59:
duik eens je bios in en ga naar hdd controller settings.
als je daar iets ziet staan als AHCI verander dat dan in Enhanced, Compatible of weet ik welke andere optie. veranderen, opslaan en nog eens booten.
Die vindt ik niet meteen in de bios.

Nu probeer ik dus met Hiren's Boot CD om de bestanden te backuppen, maar Hiren's werkt zeer traag en blokkeert constant... Kan dit aan de IDE kabel liggen?

Edit: Seatools gestart via Hiren's. Zit een error op de harde schijf die waarschijnlijk zorgt voor alle problemen.

Edit 2: Er kwamen ontzettend veel fouten opdagen bij Seatools en de CPU werd weer te warm dus moest de computer weer uitschakelen (weer die censor...).

[ Voor 16% gewijzigd door SnowPhoenix op 14-07-2010 12:54 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
SnowPhoenix schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 12:15:
[...]

Edit 2: Er kwamen ontzettend veel fouten opdagen bij Seatools en de CPU werd weer te warm dus moest de computer weer uitschakelen (weer die censor...).
Even compleet ot, maar ja even toch mbt de censor

Definities van Censor op het internet in het Engels:

ban: forbid the public distribution of ( a movie or a newspaper)
someone who censures or condemns
subject to political, religious, or moral censorship; "This magazine is censored by the government"
a person who is authorized to read publications or correspondence or to watch theatrical performances and suppress in whole or in part anything considered obscene or politically unacceptable

In het nederlands:
Censor
Censor (Rome), een Romeins ambtenaar die om de vijf jaar werd verkozen om de census (volkstelling) te houden;
Censor Librorum: iemand die in de Katholieke Kerk boeken keurt vanwege de kerkelijke overheid en het nihil obstat geeft, waarna door of namens de bisschop het imprimatur wordt verleend
een beoordelaar, criticus of recensent

• Roel1966
  • Niet online
Reepje schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 13:46:
[...]

Definities van Censor op het internet in het Engels:

ban: forbid the public distribution of ( a movie or a newspaper)
someone who censures or condemns
subject to political, religious, or moral censorship; "This magazine is censored by the government"
a person who is authorized to read publications or correspondence or to watch theatrical performances and suppress in whole or in part anything considered obscene or politically unacceptable

In het nederlands:
Censor
Censor (Rome), een Romeins ambtenaar die om de vijf jaar werd verkozen om de census (volkstelling) te houden;
Censor Librorum: iemand die in de Katholieke Kerk boeken keurt vanwege de kerkelijke overheid en het nihil obstat geeft, waarna door of namens de bisschop het imprimatur wordt verleend
een beoordelaar, criticus of recensent
Helemaal correct en mensen vergeten dat vooral in de technische sector juist 1 fout geschreven letter of woord tot nogal behoorlijk ingrijpende fouten kan leiden. Net zoals ik vaker zie dat mensen het hebben over een webside en denk ik van gaan ze aan de kant van een spinnenweb zitten, en het dus websiTe is om maar een voorbeeld te noemen.

Maar enfin dit is eigenlijk off topic en alleen een korte kanttekening.

• SnowPhoenix
Reepje schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 13:46:
[...]

Hoe mag ik dit dan noemen? :)
Editje: "Censoring (statistics), the situation when the value of an observation is only partially known"

Ben ondertussen bezig de HDD te laten scannen door HDD Regenerator, die alle slechte sectors repareerd. Zal dit bericht updaten als deze klaar is.

Het is gelukt! :) Werkt weer zoals het hoord.

Kan iemand nu nog helpen met het "wat je het ook noemt"-hitte-probleem?

[ Voor 24% gewijzigd door SnowPhoenix op 15-07-2010 12:59 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Hoe je het dan moet noemen? Sensor misschien? ;) Stelletje spellingnazi's hier ;)

Heb je slechte sectors dan? Want als je die hebt op een HDD is het sowieso een verloren zaak. Dat breid alleen maar meer uit tot je schijf finaal naar de tyfus is.
Je kan beter je PC uit zetten, zorgen dat je Norton Ghost of Acronis True Image hebt, een nieuwe schijf kopen en dan je huidige disk backuppen. Daar na is het een kwestie van "fingers crossed" in de hoop dat er niet al te erge beschadigingen op je oude schijf zaten.

Afgaande op je eerdere bericht is je harddisk echt naar de pleuris aan het gaan iig.
Heb nu ook al verscheidene bios-errors gekregen: "No 80 conductor cable found", "CMOS sumcheck error", "Boot disc not found (dit gaf hij maar één keer, weer verdwenen na de sata-connecties terug goed te hebben verbonden). De andere twee errors wijzen er waarschijnlijk op de IDE-kabel dead is. Verder heb ik al proberen opstarten via Hiren's, maar dit gaat zeer traag (wellicht ook door IDE-kabel).
No 80 conductor cable is niet erg, dat beperkt alleen snelheid op ATA66 (ipv ATA133).
Bootdisk not found is erger. Dat betekent dat de MBR niet leesbaar is, of dat de schijf niet gevonden kan worden. Vaak een groot waarschuwingsteken dat je schijf naar de kut gaat.
CMOS Checksum Error is dat de data die de BIOS opslaat niet geldig meer is. Dat kan komen door het loshalen van het batterijtje of door het verzetten van de CMOS Reset jumper. Volledig normaal.
Als je dat krijgt als je een van die acties niet ondernomen hebt, is er meer aan de hand want dan houd de chip de data niet goed vast.

• SnowPhoenix
McKaamos schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 12:14:

[...]

CMOS Checksum Error is dat de data die de BIOS opslaat niet geldig meer is. Dat kan komen door het loshalen van het batterijtje of door het verzetten van de CMOS Reset jumper. Volledig normaal.
Als je dat krijgt als je een van die acties niet ondernomen hebt, is er meer aan de hand want dan houd de chip de data niet goed vast.
Dat zal inderdaad zijn gekomen door de CMOS te clearen. Na het herstellen van de slechte sectors is alles weer normaal na het terugplaatsen van de HDD. Ook maakt die sensor geen problemen meer, dus de problemen kwamen vooral van de HDD. K'heb nu (ondertussen al weer een dag later) nog de HDD eens laten scannen, sinds je vermelde dat dit erger en erger wordt. Ik merk het (nu) althans niets omdat hij geen fouten meer vindt, maar als er in de toekomst nog wat gebeurd zal ik meteen eens de harde schijf controleren.

Bedankt iedereen voor jullie hulp, case solved

[ Voor 1% gewijzigd door SnowPhoenix op 16-07-2010 22:23 . Reden: Spellingsfoutje verbeteren, voor iemand me er op wijst. ]

Pagina: 1