[Excel] Terugloop buiten cel, vanaf pagina scheiding

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzing
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-05 11:19
Ik ben bezig met een excel bestand (werkblad 2). Het gaat om een test die gescoord wordt op blad 1, en de rapportage hiervan komt op blad 2.

Bovenaan blad 2 komen een aantal persoonsgegevens onder en naast elkaar. Hieronder is het de bedoeling dat er textregels uit werkblad 1 komen wanneer er door de personen op gescoort is. Ik loop tegen het probleem aan dat deze regels soms langer dan de breedte van de pagina zijn en dan worden afgedrukt op een volgende pagina. Wanneer ik een kolom heel breed maak, en de optie regelterugloop aanvink bij celeigenschappen dan breekt hij keurig af aan het einde van de cel en begint weer van voor af aan. Het probleem is echter dat ik boven ook weinig cellen over houdt voor gegevens.

Ik ben dus op zoek naar een mogelijkheid om de text buiten een cel te laten doorlopen, maar bij de "einde pagina markering" terugloopt.

Idee van het bestand:

Naam..................................Clientnummer:
Geboortedatum....................Testafname:
etc. etc.

Regel.......................................................
Regel......................................................
etc/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:29

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Alle cellen waar de tekstregel in mag staan samenvoegen en dan de terugloop inschakelen? Dan heb je effectief ook een hele brede cel, maar houdt je daarboven wel gewoon losse cellen voor je persoonsgegevens.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzing
Thnx DirkW, ik dacht dat dit niet kon maar heb nu toch even doorgezocht. Eerst gebruikte ik de functie data > samenvoegen, maar dit maakte een functie. Deze optie kon ik dus niet gebruiken. Maar nu heb ik een andere functie gevonden:

In de werkbalk vind ik een functieknop 'samenvoegen en centreren' die maakt idd van meerdere cellen één cel. Dit is wat ik zoek! Het centreren wil ik niet, maar dat los ik wel achteraf of.

[ Voor 24% gewijzigd door Wizzing op 07-07-2010 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Dat is inderdaad de functie die ik bedoelde :)

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:24

Reptile209

- gers -

Wizzing schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 13:10:
[...] Het centreren wil ik niet, maar dat los ik wel achteraf of.
Een paar knopjes links van 'samenvoegen en centreren' kom je 'links uitlijnen' tegen (bij de standaard werkbalkindeling). Klik daar eens op, dan is je centreerprobleem ook voorbij :).

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzing
Ik heb nog een tweede vraag. Is het ook mogelijk dat de cel zich in de 'hoogte' automatisch aanpast.

In mijn werkblad zijn namelijk cellen waar in 1,2 of 3 regels text in komen te staan afhankelijk van een bepaalde waarde. Het zou netjes zijn als de cel automatisch in hoogte zou veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Daar heb ik ook wel eens mee lopen prutsen, maar het lijkt erop dat dat niet werkt met samengevoegde cellen... Met gewone cellen is het een keer de hoogte automatisch in laten stellen en dan werkt het, maar dat doet het niet meer als de cellen samengevoegd zijn...

(Automatisch de hoogte laten instellen gebeurd door te dubbelklikken op het moment dat je aan het begin van de rij tussen twee rijen instaat en de muisaanwijzer veranderd is in een speciale pijl waarmee je de rand van de cel omhoog en omlaag kunt slepen. Tekstterugloop moet dan ook nog aanstaan.)

[ Voor 3% gewijzigd door Dirk op 14-07-2010 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzing
Zonde, zal nog eens wat zoeken. Misschien dat er een visual basic scriptje o.i.d. voor bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:24

Reptile209

- gers -

Is het niet handiger om de rijhoogte op het maximale aantal regels te zetten en zo te laten? Anders verspringt je halve sheet steeds als die ene cel verandert.

Als je met VBA aan de slag gaat (macro's zoek je niet, die maak je zelf ;) ), heb ik vast een hint voor je.
Met:

Visual Basic .NET:
1
Rows("3:3").EntireRow.AutoFit

wordt de hoogte van rij 3 ge-autofit. Combineer dat met een Worksheet_Change-event en: presto!

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzing
Reptile209 schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 09:45:
Is het niet handiger om de rijhoogte op het maximale aantal regels te zetten en zo te laten? Anders verspringt je halve sheet steeds als die ene cel verandert.

Als je met VBA aan de slag gaat (macro's zoek je niet, die maak je zelf ;) ), heb ik vast een hint voor je.
Met:

Visual Basic .NET:
1
Rows("3:3").EntireRow.AutoFit

wordt de hoogte van rij 3 ge-autofit. Combineer dat met een Worksheet_Change-event en: presto!
Hier ga ik even mee spelen, thnx voor de tip! Ik update deze post als ik eruit ben.

De 'maximale aantal regels' oplossing gebruik ik nu als work arround, maar dan heb je soms van die witregels tussen de zinnen, en dit vind ik niet overzichtelijk ogen. Dat het halve werkblad verspringt is niet zo'n probleem (en mocht dit wel zo zijn dan horen jullie het hier weer ;) )

EDIT: lijkt erop dat de 'event' functie voor Excel 2007 is en helaas zit op deze computer nog de 2003 versie. Snap ik ook eindelijk wat die nieuwe office versies om het jaar voor nut hebben, ik dacht dat er weinig veranderde ;)

EDIT2: Ik heb eerst een besturingselement (knop) neergezet om de functie autofit te testen. Deze voer ik uit nadat ik waardes heb veranderd. EntireRow.AutoFit functie geeft hetzelfde probleem als de knop die feitelijk hetzelfde doet. Ik heb meerdere cellen uit een rij samengevoegd zodat de weergegeven strings niet verder lopen dan de afdrukmarge (er moet een uitslag geprint worden). Wanneer ik deze samengevoegde cellen (terugloop staat aan) automatisch op de juiste hoogte wil zetten maakt excel er 1 rij van, ookal beslaat de inhoud soms 3 cellen.

[ Voor 43% gewijzigd door Wizzing op 19-07-2010 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gebeurtenisafhandeling (events) is beschikbaar sinds minstens excel 95, dus met 2003 ga je wat dat betreft geen problemen ondervinden.
zou je eens een voorbeeldbestandje kunnen plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzing
Voorbeeld bestand

Op werkblad1 staan de verschillende uitspraken verborgen onder de items. Het is een beetje een lelijke manier van werken, maar heb vrijwel geen ervaring met excel en de uitkomst is oke.
Op werkblad2 komt de rapportage, die zich realtime aanpast aan de waardes op blad1.

Bijvoorbeeld een item waar mijn vraag op van toepassing is:
Blad 1, Rij 142 (item 22); de waardes kunnen zijn 0,1,2,3
Deze waarde is van invloed op de string op Blad2, rij 31

[ Voor 59% gewijzigd door Wizzing op 19-07-2010 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzing
Klein bumpje
Pagina: 1