Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:10

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Ik doe, naast mijn fulltime baan als systeembeheerder, ook freelance vertalingen. Nou heb ik één klant die me de laatste tijd veel kleine tot zeer kleine opdrachten stuurt. Lijkt leuk, maar die klant zit in Zuid-Korea.

Hij postte een aanvraag voor vertalers naar Nederlands op een freelance vertalingen vraag-en-aanbod-site. Ik reageerde daarop met een offerte waarin duidelijk de leveringsvoorwaarden zijn vermeld (factuur bij levering van de vertaling, betaling per bankoverschrijving binnen 15 dagen, paypal mogelijk tegen wat extra kosten op aanvraag vooraf). Die offerte werd geaccepteerd en ik leverde de vertaling.

Daarna stuurde hij me bijna dagelijks kleine tekstjes om te vertalen, voornamelijk stukjes uit gebruikershandleidingen van allerlei elektrische en elektronische apparatuur die door de fabrikant gewijzigd waren en dus ook in de Nederlandse versie aangepast moeten worden. Op zich leuk werk, want zo zie je nog wel eens wat geile apparatuur langskomen ;) en het zijn heel korte stukjes die je er in een paar minuten doorfietst.

Normaal kopen mijn klanten die vaak kleine vertalingen leveren vooraf een "vertaaltegoed", waarna van die kleine vertalingen uit dat tegoed betaald worden. Dit is zowel voor mij als voor de klant voordelig, want het scheelt een heleboel administratie t.o.v. voor elk miniprojectje een factuur maken.

Bij uitzondering voor deze interessante klant en om wat aan klantenbinding te doen sta ik toe dat ik het voor hem andersom doe: ik hou bij hoeveel ik voor hem vertaald heb, en als ik bij een facturabel bedrag aankom stuur ik een factuur. Zo heb ik hem dus vorige week een factuur gestuurd voor alle vertalinkjes die ik in de twee weken daar voorafgaand voor hem heb gedaan.

Ondertussen zijn we dus 3 weken na de levering van die eerste wat grotere vertaling, maar hij is nog niet betaald. Ik heb al een aantal herinneringsmailtjes gestuurd. Ondertussen heb ik ook al zijn projectjes in de wacht gezet tot die achterstallige rekening is betaald. Hij beweert dat hun condities zijn, betalen binnen 45 dagen na factuurdatum. Was me vantevoren niet medegedeeld, bovendien staat er duidelijk op mijn offerte en mijn rekeningen dat er binnen 15 dagen betaald dient te worden en daar was geen reactie op gekomen van hun kant.

Ik heb hem dus nu nogmaals uitgelegd dat een factuur achteraf voor regelmatige kleine vertalingen sowieso al een uitzondering is, en dat het mij lijkt dat 15 dagen achteraf betalen al een mooie compromis is tussen vooraf betalen (wat ik normaal eis voor dit soort werk) en 45 dagen achteraf betalen (wat zij normaal doen). Ook heb ik hem aangeboden om gratis via Paypal te betalen ipv daar 5% extra voor te rekenen, als dat makkelijker voor hem zou zijn.

Tsja, klant is koning, maar wat doe je in zo'n geval? Ondertussen staat er ruim €180 voor hem open, waarvan ruim €115 te laat en nog een handjevol woorden die nog niet gefactureerd zijn. Mocht hij hardnekkig niet betalen dan is dat een mooi leermomentje voor mij natuurlijk, maar hoe zouden jullie dit soort situaties aanpakken? Wat voor ervaring hebben jullie met verre klanten voor freelance-activiteiten?

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 10:35

Jeroen V

yadda yadda yadda

Gezien de hoogte van het bedrag zou ik niet al te moeilijk doen. 15 dagen vind ik redelijk kort, en als hij gewoon binnen 45 dagen betaalt zou ik niet moeilijk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:54
Elke klant is anders, ook deze. Hoever ben je nog verwijderd van de 45 dagen? Ik zou dat eerst afwachten voordat je een potentiële "grote" klant al kwijtraakt. Zoals je zegt levert hij makkelijk werk en is het voor jou makkelijk geld verdienen, een risico waard lijkt me. Tsja en anders "verlies" je 200€.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:51
Voor de bedragen die je noemt zou ik persoonlijk wel even wachten. Als hij wel betaalt heb je een mooie klant erbij, mocht het toch mislopen dan heb je gezien het bedrag niet een gigantische schadepost naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Ik heb hem dus nu nogmaals uitgelegd dat een factuur achteraf voor regelmatige kleine vertalingen sowieso al een uitzondering is, en dat het mij lijkt dat 15 dagen achteraf betalen al een mooie compromis is tussen vooraf betalen (wat ik normaal eis voor dit soort werk) en 45 dagen achteraf betalen (wat zij normaal doen). Ook heb ik hem aangeboden om gratis via Paypal te betalen ipv daar 5% extra voor te rekenen, als dat makkelijker voor hem zou zijn.
Wat was z'n reactie daarop?

Mind to explain 'geile apparatuur'? Ik denk dat ik wel een idee heb maar toch :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:22
DealExtreme *O* ? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Hij biedt een betalingstermijn van 30 dagen aan. Ik ben daarmee akkoord gegaan voor volgende facturen, maar heb aangegeven dat zijn projecten op hold blijven staan tot ik geld binnen heb voor die twee al verstuurde facturen, aangezien hij impliciet akkoord is gegaan met mijn leveringsvoorwaarden door het accepteren van mijn offerte en door verder ook niets te zeggen over de betalingstermijn. Verder telt voor mij ook mij dat ik nog geen enkele cent van ze gekregen heb, dus ik heb geen enkele aanwijzing of ze goede betalers zijn; eerder juist aanwijzingen dat ze dat niet zouden zijn wegens het negeren van mijn betalingstermijn, dus enige voorzichtigheid is wel geboden denk ik.
Mind to explain 'geile apparatuur'? Ik denk dat ik wel een idee heb maar toch :P
Laatst bijvoorbeeld een stukje van de gebruikershandleiding van een design home cinema set met draadloze speakers. Zag er leuk uit :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Verstandig. Duidelijk, helder, zakelijk en beleefd. Nou maar zien wat ervan komt :)

Ik dacht eerder aan iets met sex toys, maar ja, ik had het aan moeten zien komen bij zo'n verstokte Tweakert :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-05 22:23
Ik heb zelf niet direct ervaring met Koreanen, maar ik had vroeger wel collega's die met bedrijven in Zuid Korea zaken deden. Hun belangrijkste les was dit: Een Koreaan zal nooit Nee zeggen. Een Koreaan liegt liever dan dat hij in jouw gezicht Nee zegt (hoewel hij doorgaans niet op de vraag ingaat, waardoor jij denk dat hij de vraag niet heeft begrepen). In Zuid Korea wordt antwoord Nee als een belediging gezien.

Het vereist oefening, maar je moet je jezelf aanleren om geen antwoord te ontlokken dat Nee kan zijn. Dus geen vraag als "hebben jullie al betaald", maar "wanneer zullen wij het geld ontvangen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Interessant, dank voor de tip. Kan ik andersom natuurlijk ook gebruik van maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-07 10:30

André

Analytics dude

Tja, als je als freelancer voor de wat grotere bedrijven bezig gaat moet je nou eenmaal rekening houden met langere betalingstermijnen. Rekening komt binnen op de hoop, na een tijdje bij de juiste afdeling. Daar wordt de rekening ingeboekt en moeten de handtekeningen van de interne opdrachtgevers worden verzameld. Als dit klaar is wordt de betaling geaccordeerd en klaar gezet. En weer even later wordt de batch verwerkt. In al deze stappen kan tijd gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
André schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 16:26:
Tja, als je als freelancer voor de wat grotere bedrijven bezig gaat moet je nou eenmaal rekening houden met langere betalingstermijnen. Rekening komt binnen op de hoop, na een tijdje bij de juiste afdeling. Daar wordt de rekening ingeboekt en moeten de handtekeningen van de interne opdrachtgevers worden verzameld. Als dit klaar is wordt de betaling geaccordeerd en klaar gezet. En weer even later wordt de batch verwerkt. In al deze stappen kan tijd gaan zitten.
Daar heb ik ook wel begrip voor natuurlijk, maar mijn offerte en facturen met daarop betaaltermijnen van 15 dagen zijn door ze geaccepteerd. Ook gaf hij als reden van de 45 dagen aan dat de door mij geleverde vertaling eerst wordt nagekeken en dan vormgegeven in het origineel en dan naar hun klant gestuurd voor accoord, oftewel, eigenlijk willen ze pas de subcontractors betalen als ze het geld van hun klant al binnen hebben. Begrijpelijk, maar als iedereen dat doet zou een koffieboer pas geld krijgen op het moment dat ik in een restaurant een kopje koffie bestel en dat is natuurlijk pure onzin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
LOL nu wordt het nog leuker. Roep ik het over me af ofzo? Nu een Belgische klant, aan wie ik 3 dagen geleden voor €580 heb geleverd en vanavond voor €260, ook met op beide offertes die hij heeft geaccepteerd en op beide facturen de betalingstermijn van 15 dagen vermeld, stuurt me een mailtje "betaling binnen 60 dagen, hopelijk voor 1 september."

Sorry hoor, maar zomaar eenzijdig de betalingstermijn verviervoudigen, daar ben ik dus niet van gediend :( Vooral niet als het over van dat soort bedragen gaat. Als hij vooraf gezegd had dat 15 dagen te krap is dan had ik er zonder problemen 30 dagen van gemaakt, want vorig jaar hebben we ook al eens zaken gedaan (hoewel hij toen ook wat laat was met betalen, maar betalen deed hij wel), maar daar moet je niet achteraf mee komen, dat is mosterd na de maaltijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:17

Onbekend

...

Ik heb ook ervaring met klanten in Z-Korea.
Zet vooraf duidelijk alles op papier en laat ze het ondertekenen. Sommige punten die wij Nederlanders de normaalste zaak van de wereld vinden, vinden ze daar niet normaal.

Geef bijvoorbeeld duidelijk aan hoe een opdracht eruit moet zien, en wat de rechten zijn over hun ontvangen tekst.
Zet er bijvoorbeeld in dat een tekst voor een vertaalopdracht in één keer geleverd dient te worden, en niet elke dag een stukje. Anders blijven ze "gedeeltes" sturen onder de vermelding dat dat er nog bij hoorde.

Verder moet je in je achterhoofd houden dat ze in Z-Korea liever wat meer mensen inzetten, dan iets meer uit te geven aan een Westers bedrijf aangezien dat een stuk duurder is.
Mx. Alba schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 22:49:
Sorry hoor, maar zomaar eenzijdig de betalingstermijn verviervoudigen, daar ben ik dus niet van gediend :( Vooral niet als het over van dat soort bedragen gaat. Als hij vooraf gezegd had dat 15 dagen te krap is dan had ik er zonder problemen 30 dagen van gemaakt
Ik raad je aan om dan contact op te nemen om er samen uit te komen. Nu heb je geen geld ontvangen, en weet ook niet wanneer dat gaat komen. Stel bijvoorbeeld een (eenmalige) aangepaste betalingstermijn voor in 2 of 3 termijnen.

[ Voor 29% gewijzigd door Onbekend op 07-07-2010 23:00 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

LOL nu wordt het nog leuker. Roep ik het over me af ofzo? Nu een Belgische klant, aan wie ik 3 dagen geleden voor €580 heb geleverd en vanavond voor €260, ook met op beide offertes die hij heeft geaccepteerd en op beide facturen de betalingstermijn van 15 dagen vermeld, stuurt me een mailtje "betaling binnen 60 dagen, hopelijk voor 1 september."

Sorry hoor, maar zomaar eenzijdig de betalingstermijn verviervoudigen, daar ben ik dus niet van gediend :( Vooral niet als het over van dat soort bedragen gaat. Als hij vooraf gezegd had dat 15 dagen te krap is dan had ik er zonder problemen 30 dagen van gemaakt, want vorig jaar hebben we ook al eens zaken gedaan (hoewel hij toen ook wat laat was met betalen, maar betalen deed hij wel), maar daar moet je niet achteraf mee komen, dat is mosterd na de maaltijd.
Wettelijke betalingstermijn is 30 dagen en dan het standaard gezeur met aanmaningen en je zit zo op 60 met een veilige marge.

Is een simpele manier om geld op kas te hebben. Leverancierskrediet is het goedkoopste krediet van allemaal en is dan ook gebruikelijk bij érg veel bedrijven.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:44

Stewie!

Keen must die!

Hou er ook rekening mee dat er ook veel bedrijven zijn waar niet sneller dan XX dagen betaald kan worden ivm administratieve molen, akkoordjes, noem het maar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Nouja, die Belg, zoals ik al zei, had vorig jaar ook al heel laat betaald en ik moest er flink aan trekken, hij was slecht bereikbaar, en ik had op een gegeven moment het idee dat ik naar mijn geld kon fluiten. Het kwam, zei hij, omdat zijn klant hem ook te laat betaald had. Tsja, maar daar heb ik weinig mee te maken. Ik heb geen contract met zijn klant. Wel met hem...

En nu begint het gedonder dus weer met hem. Sorry hoor, jij neemt als freelance vertaler of te veel werk aan, of werk naar talen die je zelf niet doet, waardoor je het moet uitbesteden, daar moet je maar een buffer voor hebben. Ja, het is een risico, maar het is jouw risico, dat mag je niet verschuiven naar degene aan wie je het uitbesteedt.

Ik besteed soms ook iets uit, bijvoorbeeld het proeflezen van een vertaling, maar ook als mijn klant (te) laat betaalt zorg ik ervoor dat ik de proeflezer op tijd betaal. Dat lijkt me toch logisch?

@ hierboven: ja, daar heb ik ook wel begrip voor. Ik keur zelf facturen goed voor IT-aankopen voor mijn day job, en na mijn OK gaat dat over het algemeen nog naar twee of drie andere mensen voordat er uiteindelijk betaald wordt. Maar geef dan gewoon vooraf aan dat 15 dagen te krap is, dan pas ik dat voor je aan, geen probleem. Echter, offerte geaccepteerd, vertaling af, factuur ontvangen, dat is contract gesloten, dan ga je niet nog eens onderhandelen over de termen van dat contract. Begrip opbrengen kan altijd, en als je het brengt als "sorry, ik zie nu pas dat er binnen 15 dagen betaald moet worden maar dat gaat niet lukken, kan ik wat meer tijd krijgen?" dan zal ik zeker meewerken. Maar als je sec zegt "ik betaal over 60 dagen" dan heb je aan mij een verkeerde. Je loopt toch ook niet met een brood de bakkerij uit en zegt dan "ik betaal over 2 weken"? 8)7

Ik heb hem al een mail gestuurd in de trant van "de termijn stond op beide offertes en op beide facturen, dus het is een beetje laat om daar nu nog over te gaan onderhandelen." Als hij daar redelijk op reageert zal ik hem denk ik twee opties aanbieden: ofwel alles binnen 30 dagen, ofwel helft binnen 15 dagen en helft binnen 60 dagen, in beide gevallen een 50/50 compromis tussen wat is afgesproken en wat hij wil.

[ Voor 42% gewijzigd door Mx. Alba op 07-07-2010 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Oké...

Mailtje van die Belg:
Ik pas gewoon de normale wetgeving inzake betaling van facturen toe, zowel op Belgisch niveau als op Europees niveau. Dat had ik voor onze eerdere samenwerking ook trouwens gerespecteerd, en hier ga ik nog verder wanneer ik opmerk - en ik herhaal het nog eens - dat ik voor eind augustus of op zijn laatst op 1 september die factuur zal betalen. Ik kan ook heel wettig tot op 30 september wachten voor deze betaling, maar dat wil ik niet doen.

Prettige avond verder.
Het enige wat ik over wettelijke betalingstermijnen kan vinden is BWB6 artikel 119a:
http://lexius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-6/artikel119a

Hierin staat dat, indien niet anders overeengekomen er na 30 dagen wettelijke rente gerekend mag worden. Daaruit leidt ik af dat de wettelijke betalingstermijn 30 dagen is mits er niet iets anders is overeengekomen. En wij zijn wel degelijk wat anders overeengekomen. Bovendien zie ik nergens iets over 60 dagen, eind van de maand, waardoor hij dus pas op 30 september zou hoeven betalen voor diensten die op 7 juli zijn afgenomen. Als dat bij bedrijven zo ging zou menig bedrijf failliet gaan denk ik :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pim89
  • Laatst online: 03-07 13:48
Mx. Alba schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 08:40:
...
Bovendien zie ik nergens iets over 60 dagen, eind van de maand, waardoor hij dus pas op 30 september zou hoeven betalen voor diensten die op 7 juli zijn afgenomen. Als dat bij bedrijven zo ging zou menig bedrijf failliet gaan denk ik :o
Dit laatste is iets wat veel voorkomt hoor, vooral in België. Ik spreek niet uit persoonlijke ervaring, maar naar aanleiding van verhalen van familieleden. Belgen zijn laat met betalen, en 60 dagen einde van de maand is daar niet ongewoon. Het bedrijf waar ik in dit geval over spreekt hanteert zelf 30 dagen einde maand, maar dat wordt lang niet altijd gehaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
pim89 schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 08:46:
[...]

Dit laatste is iets wat veel voorkomt hoor, vooral in België. Ik spreek niet uit persoonlijke ervaring, maar naar aanleiding van verhalen van familieleden. Belgen zijn laat met betalen, en 60 dagen einde van de maand is daar niet ongewoon. Het bedrijf waar ik in dit geval over spreekt hanteert zelf 30 dagen einde maand, maar dat wordt lang niet altijd gehaald
Echter, doordat ik in Nederland gevestigd ben en hij een product bij mij afneemt, is de plaats van betaling wettelijk vastgelegd in Nederland waardoor de Nederlandse wet geldt voor deze betaling. En die stelt een standaardtermijn van 30 dagen mits anders overeengekomen. En wij zijn duidelijk anders overeengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hoe het met Korea zit weet ik niet, maar in China bijvoorbeeld is een contract "het begin van de onderhandelingen."

Ieder land heeft zijn eigen gewoontes. Die cultuurverschillen hebben niets te maken met geografische afstand. België bijvoorbeeld is gewoon anders dan Nederland. Hoewel de reactie van de Belg me in het verkeerde keelgat zou schieten moet je de afweging maken om ze tegemoet te komen ofwel geen zaken meer met ze doen.

Een andere optie is het werken met een kredietbeperkingstoeslag of een betalingskorting.

Edit:
Mx. Alba schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 08:52:
....En die stelt een standaardtermijn van 30 dagen mits anders overeengekomen. En wij zijn duidelijk anders overeengekomen.
Ik neem aan dat je tenzij bedoelt in plaats van mits, anders is het wel 30 dagen ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Roenie op 08-07-2010 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Ik bedoelde mits niet anders overeengekomen ;)

Ik heb het nagevraagd bij de Finance afdeling van mijn reguliere werkgever. In België is "60 dagen, einde van de maand" inderdaad de standaard wettelijke betalingstermijn zoals in Nederland die "30 dagen" in BWB6 119a. Maar ook daar geldt "tenzij anders overeengekomen". Bovendien heeft ze bevestigd dat de Nederlandse wet geldt omdat ik gevestigd ben in Nederland, maar sowieso had dat eigenlijk weinig uitgemaakt want er is een specifieke overeenkomst, en die geldt dan ipv de wettelijke termijn, want die treedt alleen in werking indien er niets over een betalingstermijn is afgesproken.

[ Voor 32% gewijzigd door Mx. Alba op 08-07-2010 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-07 22:18

Standeman

Prutser 1e klasse

Tja, bedrijven zoals KPN doen niets anders. Daar is het standaard 90 (of 120, maar dat weet ik niet zeker) dagen na facturatie voordat ze ZZP-ers uit betalen.

Als je dit gedoe echt zat bent kan je ook (gedeeltelijke) betaling vooraf vragen. De vraag is of je dan wel de opdracht binnenhaalt natuurlijk..

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Standeman schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 09:42:
Tja, bedrijven zoals KPN doen niets anders. Daar is het standaard 90 (of 120, maar dat weet ik niet zeker) dagen na facturatie voordat ze ZZP-ers uit betalen.

Als je dit gedoe echt zat bent kan je ook (gedeeltelijke) betaling vooraf vragen. De vraag is of je dan wel de opdracht binnenhaalt natuurlijk..
Goed, lesje geleerd dus, bij de volgende Belgische klant duidelijk maken dat de Nederlandse wet van toepassing is op de overeenkomst en dat de betalingstermijn 30 dagen is. (Zal ik het voor Belgen standaard wel wat rekken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Laatst online: 03-07 22:18

Standeman

Prutser 1e klasse

Tja, dit soort dingen is één van de redenen waarom ik zelf niet als freelancer aan de slag ben gegaan. Ik kan vrij slecht tegen dit soort gezeik. Bij de supermarkt roep ik ook niet "ik betaal over 90 dagen wel".
Bij het bedrijf waar ik werk hebben we steeds meer moeite om de facturen uitbetaald te krijgen. Sommige kosten zelfs meer geld dan het factuurbedrag. Op die manier zie de winst al snel verdampen natuurlijk :/

[ Voor 7% gewijzigd door Standeman op 08-07-2010 09:53 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 22:17
Mx. Alba schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 14:01:
[...]

Hij biedt een betalingstermijn van 30 dagen aan. Ik ben daarmee akkoord gegaan voor volgende facturen, maar heb aangegeven dat zijn projecten op hold blijven staan tot ik geld binnen heb voor die twee al verstuurde facturen, aangezien hij impliciet akkoord is gegaan met mijn leveringsvoorwaarden door het accepteren van mijn offerte en door verder ook niets te zeggen over de betalingstermijn.
Dat is niet zonder meer waar. Als algemene voorwaarden van beide partijen botsen dan geld dat de langst bestaande voorwaarden "winnen".

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Daar zou je als starter wel heel snel slachtoffer van kunnen worden, dus heb je daar een bron voor? Ik heb er nog nooit van gehoord in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:44

Stewie!

Keen must die!

Grijze Vos schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 10:16:
[...]

Dat is niet zonder meer waar. Als algemene voorwaarden van beide partijen botsen dan geld dat de langst bestaande voorwaarden "winnen".
Dat is gewoon onzin. De voorwaarden die in de overeenkomst zijn opgenomen zijn leidend. Grote partijen met inkoopvoorwaarden leggen je die op, maar bij normaal zaken doen is het puur de verkopende partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84746

Je betalingstermijn van 15 dagen is ook vrij kort voor grotere bedrijven. Nu weet ik niet wat voor klanten je hebt maar waar ik werk zou het erg lastig zijn om alle facturen binnen 15 dagen te betalen. Voor dat de factuur het hele goedkeuring, codering en de betalingsprocedure door is ben je meestal al langer onderweg. Veel bedrijven hebben daarom zelf ook voorwaarden waarin de betalingstermijn staat vermeld. Het is vaak ook onduidelijk welke voorwaarden voor gaan. Op het moment van de overeenkomst worden vaak niet de voorwaarden van beide partijen bekend gemaakt. Hier gaat alles standaard op 30 dagen betalingstermijn.

Daarom raad ik je aan om duidelijk afspraken te maken van te voren en misschien voor de eerste factuur een uitzondering te vragen om hem snel betaald te krijgen. Zoals je zelf al aangaf zorg je normaal ook voor betaling vooraf wat ook de problemen oplost. Denk dat je nu even moet afwachten en het werk op hold zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Stewie! schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 11:12:
[...]

Dat is gewoon onzin. De voorwaarden die in de overeenkomst zijn opgenomen zijn leidend. Grote partijen met inkoopvoorwaarden leggen je die op, maar bij normaal zaken doen is het puur de verkopende partij.
Klopt, en de wet van het land waar de leverancier is gevestigd geldt m.b.t. de betaling, behalve wanneer dat bedrijf ook een bankrekening heeft in het land van de koper, dan mag de leverancier ervoor kiezen dat de betaling in dat land geschiedt en dat dus de wetten van dat land gelden m.b.t. de betaling.

Mijn klant mag wel in zijn algemene voorwaarden een betalingstermijn van 60 dagen hebben, maar op zaken die door mij geleverd zijn, gelden mijn algemene voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Kunst van het ondernemen (en cashflow beheren) is zo snel mogelijk geld van klanten vorderen en zo laat mogelijk leveranciers betalen. Het Nederlandse gemiddelde zit ietsje onder 90 dagen "te laat".

Als een klant bij jou een stuk hardware bestelt, dan zou je geld moeten voorschieten om het bij een leverancier te kopen en de klant betaalt bij afhaling. Als er veel klanten naar jouw winkel rushen, dan kan je plotseling zonder geld zitten om het gat tussen hardware-aankopen en afhalingen/betalingen op te vullen. Op deze manier kan je te snel groeien en je brandt jezelf op. Geen probleem als je klanten binnen een week hardware afhalen/betalen en je kan dat geld nog bijhouden voor andere uitgaven. Nog wat weken wachten totdat het bijna 90 dagen is, dan pas de leverancier betalen. Zo heb je veel kasgeld en bewegingsvrijheid.

De topicstarter levert diensten en kan probleemloos deze flexibiliteit leveren (geen leveranciers die op hun geld zitten te wachten, geen geld nodig om een nieuwe order uit te voeren), schroef het aantal dagen van een onmogelijke 15 (Het kost bij mijn ouders in hun bedrijf 14 dagen om een brief te ontvangen, vervoeren, openen en vertalen. Laat staan de verwerking en betaling.) richting 90 (Nederlandse gemiddelde) op. Je kan nachecken wat de gemiddeldes voor vertalers is. Flexibiliteit in alle vormen is ook een belangrijke factor in de concurrentie.

Cijfers nagecheckt (2008): 77 debiteurendagen (zo lang duurt het gemiddeld voordat een klant betaalt) en 68 crediteurendagen (zo lang duurt het gemiddeld voordat je een leverancier betaalt).

[ Voor 14% gewijzigd door rapture op 08-07-2010 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63813

Ik raad je aan je contracten en AV's eens door te laten lichten door een jurist. Wellicht is alles al goed in orde, maar over dit soort zaken (toepasselijk recht, forumbeding, betaaltermijn, toepasselijke incassokosten) mag gewoon geen twijfel bestaan. Dit soort dingen op je factuur melden of vertrouwen op "goed gebruik" of "eerdere ervaringen" schiet je natuurlijk in een zakelijke omgeving niets mee op. Temeer omdat het een internationale omgeving is. Zo zul je zonder afspraken met zo'n Belg er nog wel (juridisch) uitkomen, maar ga jij maar eens achter een Koreaan aan wanneer je dit soort dingen niet goed vastlegt. Vooral bij dit soort 'kleine' bedragen is dat natuurlijk een kansloze zaak.

Coulance =! dingen niet goed afspreken. Je kunt jezelf heel goed (duidelijk, en hard) indekken, maar bij de uitvoering heel coulant zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 63813 op 08-07-2010 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Zoals gezegd ben ik ook vrij coulant mits problemen van tevoren worden aangegeven. Een vaste Duitse klant haalt ook geregeld de 15 dagen niet, maar daar heb ik geen problemen mee, want hij betaalt wel trouw binnen 30 dagen. Meestal betaalt hij dan meerdere rekeningen tegelijk, waarbij de oudere dan wat te laat zijn maar de nieuwere binnen de 15 dagen. En die Koreaanse klant mag vanaf nu ook op een verruimde betalingstermijn rekenen.

Bij vertalingen voor particulieren is een betalingstermijn van 7 dagen gebruikelijk. Voor bedrijven is 30 dagen gebruikelijk. Maar in beide gevallen kom je ook regelmatig afwijkende termijnen tegen, waaronder vooral vaak 15 dagen. Het probleem is dat veel klanten de taktiek van rapture toepassen en de betalingstermijn in gedachten verdubbelen. Met een betalingstermijn op 15 dagen ben ik er zo vrij zeker van dat ik het overgrote deel binnen 30 dagen binnen heb. Stel ik het op 30 dagen, dan moet ik voor een flink deel 2 maanden op mijn geld wachten, wat niet echt bevorderlijk is voor mijn financiële situatie ;)

Zo ga ik er over het algemeen mee om:

- betalingstermijn 15 dagen.
- op de 15e dag stuur ik een mailtje met de vriendelijke vraag wanneer ik de betaling kan verwachten, want de betalingstermijn is verstreken.
- over het algemeen krijg ik dan een mailtje terug in de trant van "wordt zo snel mogelijk overgemaakt" en is de zaak in principe afgedaan.
- is er na 30 dagen nog niet betaald geef ik nog een respijt van 15 dagen, maar dat na verstrekken van die periode wettelijke rente vanaf de afgesproken 15 dagen betaaltermijn zal worden gerekend, dat eventueel toegekende kortingen komen te vervallen en dat ik een incassoburo kan gaan inschakelen.
- afhankelijk van (het uitblijven van) reacties van de klant zal ik bij de 45e dag nogmaals 15 dagen tijd gunnen of een incassoburo inschakelen.
- op de 60e dag vervallen kortingen en wordt een incassoburo ingeschakeld.

In de anderhalf jaar tijd dat ik dit werk nu doe heb ik maar één keer (met uiteindelijk succes) een incassoburo hoeven inschakelen en heb ik nooit wettelijke rente gerekend. Wel heb ik in het geval waarbij een incassoburo is ingeschakeld een in eerste instantie toegekende korting ongedaan gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-07 22:23
Anoniem: 63813 schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 11:40:
Ik raad je aan je contracten en AV's eens door te laten lichten door een jurist. Wellicht is alles al goed in orde, maar over dit soort zaken (toepasselijk recht, forumbeding, betaaltermijn, toepasselijke incassokosten) mag gewoon geen twijfel bestaan. Dit soort dingen op je factuur melden of vertrouwen op "goed gebruik" of "eerdere ervaringen" schiet je natuurlijk in een zakelijke omgeving niets mee op. Temeer omdat het een internationale omgeving is. Zo zul je zonder afspraken met zo'n Belg er nog wel (juridisch) uitkomen, maar ga jij maar eens achter een Koreaan aan wanneer je dit soort dingen niet goed vastlegt. Vooral bij dit soort 'kleine' bedragen is dat natuurlijk een kansloze zaak.
Ook als zaken wel goed vastliggen ben je natuurlijk vrij kansloos tegen een Koreaan bij dergelijke bedragen. Wat wil je gaan doen als er gewoon niet betaald word? Vrij weinig denk ik, ook al ligt alles goed vast.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Goed, de Belg heeft één van de aangeboden compromis aanvaard, namelijk 50% binnen 15 dagen en de rest binnen 60 dagen.

Maar daarbij zegt hij dan nog "ik ben de opdrachtgever dus ik bepaal de betalingstermijnen". Nou moet het niet veel gekker worden, zeg. In mijn optiek is het juist andersom, dat de leverancier in principe de betalingstermijnen bepaalt. E.e.a. kan natuurlijk in goed overleg met de afnemer, maar de opdrachtgever is de schuldeiser en heeft "het" dus voor het zeggen voor wat betreft de betaling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
België is een masculien land en een dergelijke reactie past daar wel in. Wil je je trots en principes te gelde maken of zijn omzet ontvangen, dat is de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Mx. Alba schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 19:17:
Maar daarbij zegt hij dan nog "ik ben de opdrachtgever dus ik bepaal de betalingstermijnen". Nou moet het niet veel gekker worden, zeg. In mijn optiek is het juist andersom, dat de leverancier in principe de betalingstermijnen bepaalt.
Je hebt gelijk, maar die Belg ook. Hij is immers diegene die moet betalen en dus direct invloed uitoefent op de betalingstermijn.

Met dit soort klanten (en andere voorvallen in dit topic) moet je denk ik heel bewust kiezen wat je doet; accepteer je dat klanten jouw betalingstermijn niet hanteren/respecteren/handhaven maar wel je klant blijven of schrijf je elke klant die niet op tijd betaal meteen af en doe je ook in de toekomst geen klussen meer voor ze. Het is jammer dat je geen product in handen hebt dat je kunt 'afsluiten' of 'terugroepen', dat maakt zaken wel makkelijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:35
De volgende keer dat die Belg je een opdracht geeft houd je het express vaag wanneer je oplevert* en wanneer hij na een tijdje komt informeren dan hang je ook zo'n zwetsverhaal over betalingsleveringstermijnen op. * om geen overeenkomsten, voorwaarden of afspraken te schenden

Alternatief is dat je domweg stelt de opdracht niet te aanvaarden wanneer niet aan de betalingscondities wordt voldaan of dat je simpelweg een percentage bij de prijs opdoet welke het rentevoordeel minimaal enkele malen overstijgt.

Overigens zou ik in dit soort internationale gevallen eerder denken aan een risicogebaseerde oplossing dan een juridische ivm afdwingbaarheid. Per land zou je bijvoorbeeld een bepaald risico kunnen hanteren. Die risico's vertaal je naar een prijsopslag zodanig dat vertraagde betaling danwel niet betaling statistisch gezien afgedekt is. Om dit goed te doen moet je ook het maximale openstaande bedrag bij een enkele klant goed controleren.

offtopic:
titel verduidelijkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-07 14:52

Brons

Fail!

Jammer genoeg is het de gewoonste zaak van de wereld dat bedrijven de betalingstermijn overschrijden, een korte termijn van 15 dagen helpt ook niet. Ik ben bang dat je als kleine zelfstandige niet meer kan doen dan aandringen op het tijdig betalen van de rekeningen of ze, een gedeelte, vooruit laten betalen.

Een andere manier om gedeeltelijk van het gezeur af te zijn is je debiteurenbeheer uit handen te geven maar ik denk niet dat je omzet hoog genoeg is om dat te kunnen doen.
Rukapul schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 23:43:
Overigens zou ik in dit soort internationale gevallen eerder denken aan een risicogebaseerde oplossing dan een juridische ivm afdwingbaarheid. Per land zou je bijvoorbeeld een bepaald risico kunnen hanteren. Die risico's vertaal je naar een prijsopslag zodanig dat vertraagde betaling danwel niet betaling statistisch gezien afgedekt is. Om dit goed te doen moet je ook het maximale openstaande bedrag bij een enkele klant goed controleren.
Tenzij TS een groot aantal klanten heeft zal de variantie veel te hoog zijn om hier iets mee te doen.

[ Voor 40% gewijzigd door Brons op 11-07-2010 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Update...

Op 18 dagen na de factuurdatum van de eerste factuur (dus 3 dagen na de uiterste betaaldatum voor de eerste 50%) kreeg ik een bericht van de Belgische klant dat hij het geld had overgemaakt.

Echter, we zijn nu 30 dagen na de factuurdatum van de eerste factuur en ik heb het geld nog steeds niet ontvangen. Op een mail van eind vorige week, waarin ik hem vraag om zijn overboeking te checken omdat ik nog niets ontvangen heb, heb ik geen reactie mogen ontvangen :(

Ik doe nu deze mail de deur uit:
Geachte klant,

uw betaling is nog steeds niet gearriveerd op mijn rekening. Ook heb ik op mijn onderstaande mail geen reactie ontvangen. Onderhand zijn er 30 dagen verstreken sinds de eerste rekening, terwijl u akkoord bent gegaan met de betaling van 50% binnen 15 dagen.

Let wel dat de Nederlandse wet op deze betaling van toepassing is aangezien mijn bedrijf gevestigd is in Nederland en ik geen vestiging in België heb. Dit houdt in dat bij het accepteren van mijn offertes een overeenkomst is ontstaan onder de voorwaarden zoals in die offertes vermeld, met onder meer een betalingstermijn van 15 dagen. Achteraf ben ik uit coulance akkoord gegaan dat u slechts 50% binnen 15 dagen voldoet en de rest binnen 60 dagen, echter, u komt overduidelijk uw belofte niet na.

Indien de eerste 50% van het totaalbedrag niet binnen 15 dagen (dus voor 18 augustus 2010) op mijn bankrekening is bijgeschreven zal de getroffen coulance-regeling komen te vervallen en zal ik de volledige 100% laten innen door een incassobureau. Enige bijkomende incasso- en administratiekosten komen dan volledig voor uw rekening. Ook kan ik dan wettelijke rente in rekening brengen over het te betalen bedrag, vanaf de dag volgend op de uiterste betaaldatum (15 dagen na factuurdatum).

Met vriendelijke groet,
ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Laatst online: 03-07 21:01

Illusion

(the art of)

Een aantal bedrijven, en soms de belastingdienst hebben het omgekeerd:
"Dit is het bedrag, betalen binnen 90 dagen, maar als je binnen 15 dagen betaald, dan krijg je 3% korting."

Overigens ben ik ook freelander, en ik heb 2 soorten opdrachtgevers:
* Vrijdagmiddag factuur versturen, maandag heb ik m'n geld
* 30 a 45 dagen.
Op zich heb ik er geen problemen mee dat het zo'n 30 dagen duurt. Wat ik veel belangrijker vind is dat het een betrouwbare periode is. Of ik in maart nu het geld van maart of februari krijg, maakt me niet uit. Zolang ik maar elke maand geld krijg. Als zelfstandig ondernemer moet je toch al genoeg buffer hebben om drukke en minder drukke periodes te overleven.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Illusion schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 21:45:
Een aantal bedrijven, en soms de belastingdienst hebben het omgekeerd:
"Dit is het bedrag, betalen binnen 90 dagen, maar als je binnen 15 dagen betaald, dan krijg je 3% korting."
En dezelfde bedrijven die betalingstermijnen laten schieten trekken na 30 dagen nog steeds die 3% eraf.
En dan wordt het veel moeilijker om die 3% te vangen ( factuur is al betaald aangemerkt in systeem klant en het bedrag is extreem laag om een nieuwe factuur te sturen )

Op een gegeven moment moet je gewoon kiezen of je het van een klant gaat pikken ( en opdrachten blijft krijgen ) of dat je die klant de deur wijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Nou, deze klant mag wat mij betreft de deur uit. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Laatst online: 30-06 12:36

tazzman

a real boardmonkey

15 dagen is wel erg kort - het is mijn ervaring dat doorgaans 30 en 45 dagen aangehouden worden.

Het is niet ongebruikelijk dat bedrijven een credit termijn hebben van 30 dagen en een debit termijn van 45 dagen. En daar tussen in wordt het kapitaal op een rente dragende rekening gezet om zo 15 dagen rente te vangen. Met kleine bedragen wordt een firma daar niet veel rijker van maar bij sommige Amerikaanse bedrijven wordt er 15 dagen rente getrokken over miljarden dollars - een leuke extra inkomsten bron.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
15 dagen is inderdaad vrij kort, maar niet ongebruikelijk in de vertaal"industrie". Zoals ik zei heb ik een keer een beëdigde vertaling laten doen, en die rekening moest zelfs binnen 7 dagen betaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63813

Het punt is dat iets slechts naar gevoel 'kort' kan zijn. Afspraken die je maakt zijn bindend en - nogmaals - als je tegen discussies over betaaltermijnen (en het al dan niet van toepassing zijn van Belgisch recht) aanloopt, heb je danwel een wederpartij die er niets van snapt, dan wel een niet voldoende duidelijke overeenkomst waarnaar je kunt verwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Anoniem: 63813 schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 08:19:
Het punt is dat iets slechts naar gevoel 'kort' kan zijn. Afspraken die je maakt zijn bindend en - nogmaals - als je tegen discussies over betaaltermijnen (en het al dan niet van toepassing zijn van Belgisch recht) aanloopt, heb je danwel een wederpartij die er niets van snapt, dan wel een niet voldoende duidelijke overeenkomst waarnaar je kunt verwijzen.
Een offerte waarop vermeld staat dat de factuur geleverd wordt tezamen met de vertaalde documenten, en dat die factuur binnen 15 dagen na factuurdatum betaald dient te worden lijkt me anders vrij duidelijk; als je een offerte accepteert dan accepteer je toch alles wat daar in staat, en niet alleen de prijs? Ook staat die termijn duidelijk op de factuur. Om dan achteraf gewoon droog te zeggen "ik betaal op 60 dagen eind van de maand" is echt not done.

Misschien had ik gewoon moeten zeggen "doe maar wat jij wil, maar na 45 dagen heb je een incassobureau aan je broek hangen" :(

[ Voor 6% gewijzigd door Mx. Alba op 04-08-2010 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-07 17:16

Nutral

gamer/hardware freak

Ik heb zelf problemen met een gemeente waar ik nu al weer dat ze te laat zijn en ik natuurlijk mag wachten, ten eerste hebben ze de opdracht klaargezet voor mijn factuur en zou het 3 weken moeten duren maar waarom moet met ook altijd te laat zijn. Dit zorgt er toch alleen voor dat mensen zelf ook weer later gaan betalen ?

Ik ben denk ik van plan om mijn tarieven 5% omhoog te doen en dan 5% korting te geven voor betaling binnen 14 dagen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Nog een update...

Gisteren heb ik hem een SMSje gestuurd:
Geachte heer Klant,

De betaling waarvan u op 22 juli zei dat u die gedaan heeft is nog steeds niet gearriveerd op mijn bankrekening. Op 3 augustus heb ik u een aanmaning gestuurd waarop ik geen reactie heb mogen ontvangen. Ik stuur u dit bericht om u eraan te herinneren dat wanneer op 18 augustus het toegezegde bedrag niet op mijn rekening staat, ik het gehele bedrag zal laten incasseren door een incassobureau. Administratiekosten, incassokosten, wettelijke rente vanaf de dag waarop het bedrag verschuldigd was en andere bijkomende kosten zullen dan ook voor uw rekening komen.

Het is alleszins in uw voordeel om ervoor te zorgen dat 50% van het totaalbedrag daadwerkelijk op 18 augustus op mijn rekening staat bijgeschreven!

Voor de zekerheid stuur ik u nogmaals mijn bankgegevens:
Tennaamstelling: FRENDU Vertalingen
IBAN: xxx
BIC: xxx
Bank: xxx
Plaats: xxx

Hoogachtend,
Albantar
FRENDU Vertalingen
Vannacht kreeg ik van hem dit SMSje terug:
Is dit een grapje? Anders is dit echt onbegrijpelijk. Betaling wel gedaan op 22/7. Nu ben ik in zuid afrika voor een safari van 6 weken dus geen internet tot aankomst in jo'burg op 27/8. Kan dus mijn bankafschriften niet.checken. Indien u echt mijn gelt niet heeft gekregen is dat dan te wijten aan een tikfout in de rekeningnummer. Is dat wel het geval dan mijn excuses daarvoor!! Zonder internet kan ik vanzelfsprekend mijn mails niet lezen vandaar ik op uw mail niet antwoorden. Nu ben ik in transit naar een anders gebied en kan mijn mobiel gebruiken. We zitten al 3 uur in een jeep maar tot nu toe zijn we in het wilde zonder communicatiemiddel behalve een sateliet telefoon van onze begeleiders. Kortom, zodra ik in jo'burg ben check ik mijn afschriften en hou u op de hoogte. Dat is het enige dat ik kan doen. Maar als dit een grapje vind ik het echt niet leuk. Als je op dit sms antwoordt kan ik dat pas over 12 dagen lezen... En beantwoorden.
En mijn reactie terug:
Hallo Klant. Nee, het is geen grapje, en ik hoop ook dat uw relaas geen grapje is. In ieder geval wens ik u een prettige vakantie. U zult vast wel begrijpen dat ik nu van u eis dat u op 27-8 het volledige bedrag overmaakt. Ik geef u dus nog uitstel tot 3 september, maar dan moet wel het gehele bedrag binnen zijn. U mag me wel dankbaar zijn dat ik nog een sms heb gestuurd, want anders zou u tegen die tijd al lang een deurwaarder aan uw broek hebben hangen... Met vriendelijke groet, Albantar, FRENDU Vertalingen.
Heb ik nu te maken met een pathologisch leugenaar of echt een ongelukkige samenloop van omstandigheden? Feit blijft dat hij ervoor verantwoordelijk is om ervoor te zorgen dat de betaling binnen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-07 14:48

Kid Buu

Huh, Pietje?

Het is gewoon zijn verantwoordelijkheid om op tijd te betalen. Gezien zijn reacties probeert hij er steeds onderuit te komen, en de boel te rekken tot het laatste moment. En dan komt er nu toevallig opeens een safari van 6 weken in Zuid Afrika tussendoor. Ik begrijp dat je een hoop gezeur wil voorkomen door hem alsnog wat tijd te geven, maar eigenlijk verdient hij gewoon die deurwaarder plus wettelijke rente aan zijn broek!

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Als ik op 3 september nog steeds niets heb, of maar de helft, dan mag hij het verder uitzoeken met Profinca Incasso. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik werk nu even tijdelijk als kredietbewaker bij een grote multinational, en Belgische bedrijven betalen heel slecht. De meeste Belgische bedrijven waar wij zaken mee doen hanteren 60 dagen + einde maand. In de praktijk kan dat dus uitlopen op zo'n 3 maanden.

Verder is het een kwestie van goede afspraken maken bij verkoop, dan krijg je achteraf nooit het gezeur dat hij zijn eigen betaaltermijn aanhoudt. En het incasseren is een spel van rek- en trekwerk.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Er is trouwens nog een intrige.

Het viel me op dat de SMS die ik gisterenochtend gestuurd heb als "afgeleverd" in mijn Sent Box staat, wat zou inhouden dat het op een telefoon is ontvangen.

Vanmorgen stuurde ik dus nog een testberichtje, gewoon "."

En een paar seconden na het versturen kwam er "BIEP, bericht ontvangen".

Dat gebeurt alleen als de SMS op een telefoon is ontvangen. Als de telefoon uit staat, dan krijg ik dat piepje niet, en dan blijven de berichtin in de Sent Box staan als Pending.

Of geven Belgische providers ook een ontvangstbevestiging als een SMS nog niet bij de telefoon is aangekomen?

Maar het begint er steeds meer op te lijken dat ik door onze Belgische vriend flink genaaid wordt :(

[edit]

Volgens mij is het inderdaad allemaal bullshit. Ik heb net zijn nummer gebeld, en die gaat eerst meermaals over voordat hij naar de voicemail gaat. De telefoon zit dus wel op het netwerk, want als hij geen netwerk heeft of de telefoon staat uit, dan krijg je (eventueel na een paar seconden stilte) direct de voicemail.

[ Voor 18% gewijzigd door Mx. Alba op 15-08-2010 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 225957

Dan heb je duidelijk nog niet veel zaken gedaan met Belgen. Ik werk voor een Belgische firma (KMO, rond de 800 werknemers) en hier worden alle facturen standaard onmiddellijk teruggestuurd met de eis "betaling einde maand 60 dagen" of zelfs "einde maand 90 dagen" als het brave leveranciers zijn.

Niet mee akkoord? Pech, we doen het toch. Maak je er problemen over? Opzouten dan, er zijn er nog op de markt. Zo gaat dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Anoniem: 225957 schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 12:18:
Dan heb je duidelijk nog niet veel zaken gedaan met Belgen. Ik werk voor een Belgische firma (KMO, rond de 800 werknemers) en hier worden alle facturen standaard onmiddellijk teruggestuurd met de eis "betaling einde maand 60 dagen" of zelfs "einde maand 90 dagen" als het brave leveranciers zijn.

Niet mee akkoord? Pech, we doen het toch. Maak je er problemen over? Opzouten dan, er zijn er nog op de markt. Zo gaat dat.
Tsja, dat vind ik dus echt belachelijk vanuit mijn Nederlandse standpunt.

Ik heb zoiets van, jij accepteert mijn leveringsvoorwaarden. Als je het daarmee niet me eens bent dan kan er best (van tevoren!) over gediscussieerd worden, maar niet meer achteraf. En als we het niet eens zijn, zoek dan maar een andere dienstverlener die wel over zich heen laat lopen.

Ik moet ervoor zorgen dat ik jouw vordering op mij correct aflever (vertaling op tijd geleverd en van goede kwaliteit), en jij moet ervoor zorgen dat je mijn vordering op jou correct aflevert (op tijd het overeengekomen bedrag betalen). Je loopt toch ook niet naar de bakker, neemt een brood uit het schap en zegt dan "ik betaal over 3 maanden, en als je het daar niet mee eens bent dan neem je maar een andere klant!" 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 225957

Mx. Alba schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 12:34:
[...]

Grappig toeval, ik ben net "Lijmen - Het Been" van Elsschot aan het (her)lezen. Moet je beslist ook eens lezen om de Vlaamse manier van zakendoen te doorgronden ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Zo werkt het eenmaal. Wil je nu de omzet en winst of niet van deze klant? Dan moet je maar niet zo opvliegend en over-the-top reageren om een kleinigheid. Het is niet dat de klant niet betaald, maar de klant wilt ook relaxed door het leven gaan en de betaling gebeurt op een administratief natuurlijke tijdstip. Veel kleine bedrijven hebben geen financiële afdeling of een boekhouder die alles bijhoudt en zitten niet op een geldberg om alle betalingen direct uit te voeren.

De zaakvoerder is druk bezig met productie/verkoop en onder de brievenbus staat een doos op de papieren op te vangen. Afhankelijk van situatie (bv 2 verschillende adressen) kan er 14 dagen tussen brief valt in de doos en de doos wordt opgehaald zitten. Dan moet er nog iemand de brieven door nemen (allochtone zaakvoerders wachten op de vertaler) en daar heb je weer 14 dagen. Dan zit er enige tijd tussen om een betalingsbevel te maken afhankelijk van de cashflow in het bedrijf. Brieven worden dus in verschillende prioriteiten ingedeeld en meestal staan de productiegerelateerde kosten op 1 en operationele kosten op 'als we eens geld teveel hebben'. Het bevel wordt gegeven, dan moet er nog iemand zijn die online kan bankieren (bv ouderen wachten op hun kind die wat vrije tijd beschikbaar heeft) en daar zit ook enige tijd tussen.

Vanuit jouw leveranciersstandpunt heb je helemaal geen kosten om een dienst aan te maken. Je koopt niet bv 1000 euro aan computeronderdelen om voor 1100 euro te verkopen. Dan zou je 1000 euro moeten voorschieten om 100 euro brutowinst na enkele maanden te maken en dat wordt moeilijk. 2de klant komt binnen en je gaat weer een computer moeten voorschieten. Elke keer dat de betaling van een computer binnenkomt, wordt dat geld direct in het voorschieten voor een volgende klant ingezet ipv operationele kosten betalen. Anders kunnen ze geen computers meer verkopen en het boeltje zakt in elkaar.

Vanuit een rijke huishouden (hoge maandelijkse vaste loon/inkomen - rijtje maandelijkse lasten - extra uitgaven) situatie redeneren is te simpel. Daar is elke keer dat er geld ontvangen wordt, direct geld in de inkopen steken en als er wat geld teveel is, dan kan er wat naar de operationele kosten geschoven worden. De productielijn/logistiek draaiend houden is prioriteit nummer 1. Het is niet omdat ze te arm zijn of minima zijn. De bestellingen veranderen elke week, als er meer inkocht moet worden, dan worden operationele kosten betalen on-hold gezet. De volgende week kan het aantal bestellingen laag staan zodat er weinig ingekocht moet worden en operationele kosten worden in een burst betaald.

Je maakt een vertaling in een huishoudelijke omgeving met kosten = 0 (je hebt geen grondstoffen, halffabrikaten,... nodig voor elke vertaling, dus je moet niet meer spullen aanwenden als je meer vertalingen moet uitvoeren) en kan probleemloos enkele maanden wachten. Dat probleemloos wachten is juist het enige waarmee je in de markt kan onderscheiden van de rest. Door over-the-top gehaast achter betalingen aan te zitten, jaag je zoveel mogelijk klanten weg.

Wat ook typisch aan België is, is de grote vrijheid en lage drempel om een bedrijf op te starten. In Nederland reguleert de staat sterk, er wordt zelfs bepaald hoeveel horecazaken in een wijk mogen staan. bv 2, er is al een snackbar en een cafe, dus er kan geen hotel erbij. In België zien de mensen dat 1 restaurant in de straat goed draait en je krijgt direct links en rechts naast jouw restaurant direct 2 concurrenten erbij. De concurrentie is bij ons moordend en marges zijn kleiner tov Nederlandse staatsgarantie op weinig concurrenten in je buurt. Dat was ook een reden om naar België te emigreren: ondernemersvrijheid. Voor veel allochtonen (en 50-plussers die te duur voor de arbeidsmarkt zijn) bestaat er geen andere keuze dan bijstand en ondernemen. Weinig Nederlands en geen diploma zorgt ervoor dat ze niet in de arbeidsmarkt kunnen en studeren is geen optie (wie gaat het gezin betalen als je paar jaren student gaat spelen?). De staat moet kiezen tussen pruttelende bedrijfjes verder laten aanmodderen of massaal de mensen in de bijstand jagen, dan is de keuze gemakkelijk gemaakt.

[ Voor 15% gewijzigd door rapture op 16-08-2010 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
rapture schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 13:11:
Zo werkt het eenmaal. Wil je nu de omzet en winst of niet van deze klant? Dan moet je maar niet zo opvliegend en over-the-top reageren om een kleinigheid. Het is niet dat de klant niet betaald, maar de klant wilt ook relaxed door het leven gaan en de betaling gebeurt op een administratief natuurlijke tijdstip. Veel kleine bedrijven hebben geen financiële afdeling of een boekhouder die alles bijhoudt en zitten niet op een geldberg om alle betalingen direct uit te voeren.
Opvliegend en over the top?

Hij gaat een overeenkomst aan waarin duidelijk vermeld is dat hij binnen 15 dagen moet betalen en daar had hij kennelijk geen problemen mee. Pas nadat ik het project heb afgerond, de diensten geleverd, en de factuur gestuurd, komt hij op de proppen met dat hij de betalingstermijn met 4 à 5x wil overschrijden.

Uiteindelijk gaan we akkoord voor 50% binnen 30 dagen en de rest binnen 60 dagen, maar ook daar geeft hij geen gehoor aan en komt met een bullshitverhaal *) over safari en geen bereik.

*) Zijn telefoon heeft namelijk wel bereik, want SMSjes komen aan en als ik bel gaat hij eerst over voor hij naar de voicemail gaat.

Naar mijn mening ben ik echt niet opvliegend en over the top als ik daar op zijn zachtst gezegd niet zo gecharmeerd van ben...
De zaakvoerder is druk bezig met productie/verkoop en onder de brievenbus staat een doos op de papieren op te vangen. Afhankelijk van situatie (bv 2 verschillende adressen) kan er 14 dagen tussen brief valt in de doos en de doos wordt opgehaald zitten. Dan moet er nog iemand de brieven door nemen (allochtone zaakvoerders wachten op de vertaler) en daar heb je weer 14 dagen. Dan zit er enige tijd tussen om een betalingsbevel te maken afhankelijk van de cashflow in het bedrijf. Brieven worden dus in verschillende prioriteiten ingedeeld en meestal staan de productiegerelateerde kosten op 1 en operationele kosten op 'als we eens geld teveel hebben'. Het bevel wordt gegeven, dan moet er nog iemand zijn die online kan bankieren (bv ouderen wachten op hun kind die wat vrije tijd beschikbaar heeft) en daar zit ook enige tijd tussen.
Maar als je als freelance vertaler "te veel" werk op je neemt zodat je een deel moet uitbesteden, dan is het risico voor jou. Ik heb ook wel eens een stuk werk uitbesteed aan een "conculega". In dat geval bleek ik ook een laatbetaler aan mijn broek te hebben, maar ik heb de persoon aan wie ik een deel van die vertaling had uitbesteed wel gewoon op tijd betaald. Het is mijn ondernemersrisico. Ik kan het laat betalen van mijn klant toch niet afwenden op mijn leverancier?
Vanuit jouw leveranciersstandpunt heb je helemaal geen kosten om een dienst aan te maken. Je koopt niet bv 1000 euro aan computeronderdelen om voor 1100 euro te verkopen. Dan zou je 1000 euro moeten voorschieten om 100 euro brutowinst na enkele maanden te maken en dat wordt moeilijk. 2de klant komt binnen en je gaat weer een computer moeten voorschieten. Elke keer dat de betaling van een computer binnenkomt, wordt dat geld direct in het voorschieten voor een volgende klant ingezet ipv operationele kosten betalen. Anders kunnen ze geen computers meer verkopen en het boeltje zakt in elkaar.
Als ik het geld niet nodig had dan zou ik dit werk niet doen. Ik moet ook mijn rekeningen betalen en ik moet ook eten. Als een substantieel bedrag (€850 is geen sinecure) een maand te laat binnenkomt begint dat toch echt een probleem te worden.
Vanuit een rijke huishouden (hoge maandelijkse vaste loon/inkomen - rijtje maandelijkse lasten - extra uitgaven) situatie redeneren is te simpel. Daar is elke keer dat er geld ontvangen wordt, direct geld in de inkopen steken en als er wat geld teveel is, dan kan er wat naar de operationele kosten geschoven worden. De productielijn/logistiek draaiend houden is prioriteit nummer 1. Het is niet omdat ze te arm zijn of minima zijn. De bestellingen veranderen elke week, als er meer inkocht moet worden, dan worden operationele kosten betalen on-hold gezet. De volgende week kan het aantal bestellingen laag staan zodat er weinig ingekocht moet worden en operationele kosten worden in een burst betaald.
Maar zoals ik al zei, ook hij is een freelance vertaler. Ook hij heeft vrijwel geen onkosten, behalve dan aan het werk dat hij weer uitbesteed aan conculega's. Zoals ik al aangaf, is dat zijn ondernemersrisico. Of zijn klant nu wel of niet betaalt of te laat betaalt, daar heb ik niets mee te maken.
Je maakt een vertaling in een huishoudelijke omgeving met kosten = 0 (je hebt geen grondstoffen, halffabrikaten,... nodig voor elke vertaling, dus je moet niet meer spullen aanwenden als je meer vertalingen moet uitvoeren) en kan probleemloos enkele maanden wachten. Dat probleemloos wachten is juist het enige waarmee je in de markt kan onderscheiden van de rest. Door over-the-top gehaast achter betalingen aan te zitten, jaag je zoveel mogelijk klanten weg.
Over-the-top gehaast? Betalingstermijn was 15 dagen. Verlengd tot 50% over 30 dagen en de rest 60 dagen, dat is al een flink compromis. Ondertussen zitten we op 40 dagen en er is nog steeds niets binnen. Is het dan echt over-the-top en gehaast om op mijn strepen te gaan staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
rapture schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 13:11:
Wat ook typisch aan België is, is de grote vrijheid en lage drempel om een bedrijf op te starten. In Nederland reguleert de staat sterk, (...)
Ik heb de twijfelachtige eer gehad om in zowel Belgie als Nederland een onderneming (twee keer eenmanszaak) te hebben opgericht, en ik kan zeggen dat Nederland veel vriendelijker is voor het oprichten van bedrijven. In Nederland mag iedereen een bedrijf oprichten, mits je met een adres en identificatie bij de KVK komt aanzetten. In Belgie mag je alleen een bedrijf oprichten als je bepaalde papieren hebt, een universitair diploma danwel een of andere handelsschool. Heb je dat niet dan moet je loonslaaf blijven. Toevallig was mijn Nederlandse universitaire diploma erkend, dus ik mocht aan de slag.

Maar meer on-topic: TS kan wellicht eens voorzichtig te informeren hoe het met zijn klant gaat, ik krijg het idee dat het contactpersoon probeert zijn schuldeisers te ontlopen. Misschien is er een cashflowprobleem waarvoor hij tijd nodig heeft, maar het verhaal over Zuid Afrika is zeer verdacht - vooral als je een cashflow probleem hebt.
Dit is overigens niet een typisch Belgische zaak, dat gedrag (ontlopen van schuldeisers bij problemen) zie je overal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:11

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Mx. Alba schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 12:34:
Gaat in Nederland net zo, het hangt er gewoon van af hoe groot de partij is. Voor jou 1001 anderen die er geen moeite mee hebben. Ja het is vervelend, maar je kunt er ook voor kiezen geen zaken meer met ze te doen. Het voordeel van zo'n grote partij is dat het een constante(re) stroom aan opdrachten op kan leveren, het nadeel is dat zo'n langere betalingstermijn je de eerste periode op je geld laat wachten. Contractors werken vaak via een agent die gewoon maandelijks uitbetaalt tegen een provisie, die waarschijnlijk maanden kunnen wachten op knaken van opdrachtgevers.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

TS, als de noodzakelijke termijnen voorbij zijn zou ik gewoon het hele traject van de hand doen. Het heeft geen zin om hier, met je beperkte kennis van zaken, persoonlijk achteraan te gaan. Jij kan je veel beter met het vertalen bezig houden dan met debiteurenbeheer.

Overigens zal dit waarschijnlijk niet de laatste keer zijn dat je op je geld mag wachten. Het is cru maar dit is gewoon ondernemersrisico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Hillie schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 20:30:
Gaat in Nederland net zo, het hangt er gewoon van af hoe groot de partij is. Voor jou 1001 anderen die er geen moeite mee hebben. Ja het is vervelend, maar je kunt er ook voor kiezen geen zaken meer met ze te doen. Het voordeel van zo'n grote partij is dat het een constante(re) stroom aan opdrachten op kan leveren, het nadeel is dat zo'n langere betalingstermijn je de eerste periode op je geld laat wachten. Contractors werken vaak via een agent die gewoon maandelijks uitbetaalt tegen een provisie, die waarschijnlijk maanden kunnen wachten op knaken van opdrachtgevers.
Tsja, ik heb een aantal regelmatige opdrachtgevers, die er totaal geen moeite mee hebben om op tijd te betalen. Als ik bij al mijn klanten zoveel moeite moest doen om mijn geld binnen te halen dan was de lol er snel af... Ik doe regelmatig vertalingen voor een groot Duits vertaalbureau, en die betalen zonder mokken binnen 15 dagen. Goed, soms is het pas de 16e of 17e dag binnen, maar van die Belgische praktijken kom ik daar niet tegen gelukkig :)
Brons schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 20:32:
TS, als de noodzakelijke termijnen voorbij zijn zou ik gewoon het hele traject van de hand doen. Het heeft geen zin om hier, met je beperkte kennis van zaken, persoonlijk achteraan te gaan. Jij kan je veel beter met het vertalen bezig houden dan met debiteurenbeheer.
Is een optie, maar mijn omzet is niet groot genoeg om het debiteurenbeheer uit handen te geven. Deze Belg is de eerste echt slechte betaler dit jaar. Die Koreaan heb ik nu in het gareel dankzij mijn concessie om zijn betalingstermijnen naar 30 dagen te verhogen. >:)
Overigens zal dit waarschijnlijk niet de laatste keer zijn dat je op je geld mag wachten. Het is cru maar dit is gewoon ondernemersrisico.
Eensch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Update-tijd :)

Gisteren is het "ultimatum" verlopen, maar nog steeds niets.

Vandaag heb ik dus de beide rekeningen, plus 10% administratiekosten, bij een incassobureau ondergebracht, kijken of die meer succes hebben om die Belg mijn geld te ontfutselen.

Het totaalbedrag was zo'n €840. Nu is dat met alle bijkomende kosten tot ruim €1100 opgelopen... Ik snap dat niet hè, dat je het (uit principe?) zo ver laat komen. :F

[ Voor 24% gewijzigd door Mx. Alba op 04-09-2010 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Laatst online: 24-06 11:15

LauPro

Prof Mierenneuke®

@TS: ik heb al een paar jaar een eigen bedrijf in Nederland en 2009 zit ik op 51 dagen gemiddeld en van het afgelopen jaar is het gemiddeld 39 dagen. Dit komt vooral omdat ik er nu wat strakker bovenop zit. 39 Dagen is dan wel historisch laag en dan heb je het ook nog eens over hardware die soms verkocht wordt en gewoon ook voorgeschoten moet worden.

Dus jij als pure dienstverlener mag zich wel wat flexibeler opstellen. Of je moet gewoon zeggen vooraf betalen en er geen uitzonderingen mee maken. Dat is jouw fout geweest en moet je die klant nu mee opzadelen.

Ik neem betaaltermijnen van 2 weken ook niet serieus bij mijn leveranciers. Dat is gewoon het spelletje. Ik heb ook bij een klant gewerkt waar standaard de eerste herinnering door de versnipperaar ging, en bij de tweede herinnering werd er overwogen om te betalen. Praat je ook over een betaaltermijn van 90 dagen die ze aanhielden.

Heel soms als een klant wil dat iets op tijd af is dan kan je ze wel voor het blok zetten mbt het eisen van een betaling. Ik heb het 2 keer gedaan in 4 jaar tijd omdat ik toen niet weer gigantische BTW-bedragen wilde voorschieten. Zelf hou ik een betaaltermijn van een maand aan wat redelijk schappelijk is mijns inziens. Toch wordt deze zelden gehaald. En jij hebt waarschijnlijk niet eens BTW op die factuur staan!

En je kan je klanten echt niet gaan opjagen met allemaal herinneringen en dreigementen van incasso's. Dat is meer iets voor het klootjesvolk en bedrijven als Tricijn ( :r ) waar je als consument gewoon niet onderuit kan komen.

[ Voor 4% gewijzigd door LauPro op 04-09-2010 12:43 ]

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Tsja, 15 dagen is in de vertaalwereld echt geen ongewone betalingstermijn, ik heb het zelfs wel korter gezien.

Zoals ik al zei, als er van tevoren wordt aangegeven dat 15 dagen te kort is, dan maak ik er zonder morren 30 dagen van. Maar overeenkomst is overeenkomst. Als jij een overeenkomst aangaat om binnen 15 dagen te betalen, dan neem ik aan dat je je daaraan houdt.

Wat betreft die Belgische klant zijn we nu twee maanden verder, hoewel de betalingstermijn 15 dagen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

15 dagen slaat helemaal nergens op. Dan kan je net zogoed geen betalingstermijn vragen. Je doet OF direct betalen OF betalen binnen de normale redelijke termijnen en dit is ergens tussen de 30 en 90 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Mx. Alba schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 13:04:
Zoals ik al zei, als er van tevoren wordt aangegeven dat 15 dagen te kort is, dan maak ik er zonder morren 30 dagen van. Maar overeenkomst is overeenkomst. Als jij een overeenkomst aangaat om binnen 15 dagen te betalen, dan neem ik aan dat je je daaraan houdt.
De rechtsgeldigheid van een overeenkomst is in België relatief ipv absoluut (Er zijn al processen geweest over "de offerte was veel goedkoper dan het contract, maar er stond ook veel minder in de offerte wordt niet erbij gezegd." met als resultaat dat de lage prijs in de offerte de echte prijs en de echte overeenkomst is. Dan moet je maar een vier hoeken clausule in het contract opnemen, waarin duidelijk gezegd wordt dat er alleen wat binnen de vier hoeken van het contract van toepassing is en dat er geen externe zaken erbij gesleurd kan worden. Afdingen in de rechtbank kan bij ons ook.). Regeltjes? Dat is niet aan ons besteed!

Het bedrijfsleven kijkt naar die 15 dagen alsof ze een verkiezingsbelofte voorbij zien vliegen "yeah right, alsof dat er ooit iemand daaraan houdt" en dat klopt als je naar het Nederlands gemiddelde van 77 dagen.

De machtsverhoudingen tussen de bedrijven ipv papieren bepalen wat kan of niet kan. Je bent geen onmisbare leverancier, de klant kan altijd bij een ander. Of zoals LauPro zegt: "Voor een snellere levering, moet het geld eerst binnen zijn.", met onderhandelen is meer mogelijk.

Of zoals bij ons in de winkel in Antwerpen. Als de enige leverancier van een bepaald product in Vlaanderen met een zeer beperkte productielijn, nemen we met plezier een andere klant of we hopen dat de werkdruk ooit eens zakt. Maar er komt altijd wel een klant langs die meer wilt bieden en de dagen zijn weer overvol gevuld. We accepteren alleen cash/contant, maar de leveranciers vragen sinds de kredietcrisis ook allemaal cash. De klanten gooien op voorhand cash naar ons om een hogere zekerheid op een bestelling te hebben. Als je te laat komt afhalen of de dagproductie is te laag, dan zullen andere klanten met een gedeelte of zelfs met je hele bestelling weglopen.

15 dagen is een klote termijn. Niemand heeft een fulltime administratieve afdeling om die rekeningen zo snel te verwerken zodat het snel enkele maanden wordt. Als je snel geld wilt ontvangen, laat ze betalen op het moment dat je de diensten oplevert of vooraf laten betalen.

[ Voor 19% gewijzigd door rapture op 04-09-2010 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
@rapture wat een belachelijke gang van zaken 8)7

Ik ben gelukkig actief in de dienstverlinging, dus kunnen we ons flexibeler opstellen. Maar 14 dagen wachten op dit, 14 dagen wachten op dat. We gaan lekker met ons alle zitten wachten...

Als we een bericht krijgen van een nieuwe klant die iets wilt, reageren we -tijdens kantooruren- binnen een uurjte of 2/3 met een voorstel om te gaan praten e.d. 's Avonds en in het weekend komen ook wel aanvragen binnen, maar dat is altijd binnen 24 uur beantwoord.
En reacties van klanten? Die vinden het superfijn dat we snel reageren, zorgt het meteen voor een beter vertrouwen en zo hebben we zelfs meteen een opdracht gekregen van de klant omdat we in tegenstelling tot onze concurrenten zo enorm snel waren.

Daarnaast ligt bij offertes altijd vast wanneer we gaan factureren: welke termijnen en bijbehorende data. Niet zeuren dus over de betaaldatum, je weet al bij het geven van een akkoord dat je op datum x een factuur van ons krijgt. En die termijn ligt dan op 14 dagen, waarvan 75% ook binnen 14 dagen binnen is. De rest is binnen 30 dagen wel overgemaakt. In Nederland is dat best een normale gang van zaken.

@Albantar: zou ik ook zo gedaan hebben. Eigen schuld dat het nu dus zoveel meer kost. Dat had de klant echt zelf kunnen voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
mithras schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 14:10:
Daarnaast ligt bij offertes altijd vast wanneer we gaan factureren: welke termijnen en bijbehorende data. Niet zeuren dus over de betaaldatum, je weet al bij het geven van een akkoord dat je op datum x een factuur van ons krijgt. En die termijn ligt dan op 14 dagen, waarvan 75% ook binnen 14 dagen binnen is. De rest is binnen 30 dagen wel overgemaakt. In Nederland is dat best een normale gang van zaken.
Dat is dus ook mijn ervaring inderdaad. Het overgrote deel van mijn betalingen waarbij een betalingstermijn van 15 dagen is gemoeid heb ik binnen 20 dagen binnen. Een paar uitzonderingen daargelaten, maar die uitzonderingen zouden ook bij een betalingstermijn van 30 dagen nog in overtreding zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnGalt
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-05-2024
Waarom zou jij je aanpassen aan de Belgische bedrijfscultuur? Ik bedoel, als je het vooraf in de offerte duidelijk gecommuniceerd hebt, dan kan men dit gewoon accepteren. Heel simpel lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

mithras schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 14:10:
Ik ben gelukkig actief in de dienstverlinging, dus kunnen we ons flexibeler opstellen. Maar 14 dagen wachten op dit, 14 dagen wachten op dat. We gaan lekker met ons alle zitten wachten...
Dit is niet wat rapture en ik hebben gezegd.

Er zijn 3 opties:

• Je vraagt vooraf de volledige betaling.
• Je vraagt vooraf een gedeeltelijke betaling (aanbetaling).
• Je vraagt vooraf geen betaling.

Alle opdrachten die niet per omgaande dienen te worden betaald daar zal je in Nederland gewoon te maken krijgen met de gemiddelde betaaltermijnen van tussen de 30 en 90 dagen. Misschien wat kleinere bedrijven daargelaten, maar in een grootbedrijf is 30 tot 90 dagen zeker niet ongewoon.
Als we een bericht krijgen van een nieuwe klant die iets wilt, reageren we -tijdens kantooruren- binnen een uurjte of 2/3 met een voorstel om te gaan praten e.d. 's Avonds en in het weekend komen ook wel aanvragen binnen, maar dat is altijd binnen 24 uur beantwoord.
Ik reageer ook 's avonds en in het weekend, ik laat mijn klanten ook niet tot maandag wachten. Toch heb ik gewoon te maken met gemiddeld 39 dagen betaaltermijn.
Voor jou 10 anderen, zeker bij grotere bedrijven. Als jij een toeleverancier bent en je gaat zitten zeuren over die betaaltermijn dan kan het maar zo dat ze in het vervolg een andere pakken. Zo simpel is het.

Het is vechten tegen de bierkaai. Vrijwel alle bedrijven redeneren zo.

Als je je geld direct wil, dan vraag je maar een aanbetaling. En zo zijn er ook bedrijven die aanbetalingen weigeren te betalen omdat ze eerst goederen willen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Mx. Alba schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 09:12:
Er is trouwens nog een intrige.

Het viel me op dat de SMS die ik gisterenochtend gestuurd heb als "afgeleverd" in mijn Sent Box staat, wat zou inhouden dat het op een telefoon is ontvangen.

Vanmorgen stuurde ik dus nog een testberichtje, gewoon "."

En een paar seconden na het versturen kwam er "BIEP, bericht ontvangen".

Dat gebeurt alleen als de SMS op een telefoon is ontvangen. Als de telefoon uit staat, dan krijg ik dat piepje niet, en dan blijven de berichtin in de Sent Box staan als Pending.

Of geven Belgische providers ook een ontvangstbevestiging als een SMS nog niet bij de telefoon is aangekomen?

Maar het begint er steeds meer op te lijken dat ik door onze Belgische vriend flink genaaid wordt :(

[edit]

Volgens mij is het inderdaad allemaal bullshit. Ik heb net zijn nummer gebeld, en die gaat eerst meermaals over voordat hij naar de voicemail gaat. De telefoon zit dus wel op het netwerk, want als hij geen netwerk heeft of de telefoon staat uit, dan krijg je (eventueel na een paar seconden stilte) direct de voicemail.
Ik weet niet hoe het in andere landen is, maar hier in Belgie krijg je een bevestiging indien het afgeleverd is. Maar afgeleverd wil zeggen aan de persoon OF aan het netwerk van de persoon. Dus als ik met Mobistar naar Base een sms stuur, kan ik alleen weten of dit aan het Base netwerk afgeleverd is. Dus als jij een bevestiging krijgt dan kan je alleen weten dat jouw sms aan het netwerk van de bestemmeling afgeleverd is.
Het bedrijf waar ik werk maakt gebruik van een bepaalde dienst die een extra mogelijkheid heeft om effectief een bevestiging bij het afleveren van de persoon in kwestie te verkrijgen.

Dat die overgaat bij het bellen is vreemd, maar bedenk je dat er moet bepaald worden waar die zit. De telefoon is niet te vinden op het eigen netwerk. Hoe weet de provider dan dat die in het buitenland zit en op welk netwerk? Kan het zijn dat de provider een tijdje nodig heeft om dit te controleren en in die tijd jouw gsm gewoon laat over gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

LauPro schreef op zondag 05 september 2010 @ 14:11:
Er zijn 3 opties:

• Je vraagt vooraf de volledige betaling.
• Je vraagt vooraf een gedeeltelijke betaling (aanbetaling).
• Je vraagt vooraf geen betaling.
4de optie is je klanten standing/reputatie laten opbouwen (en altijd contant laten betalen).

Iedereen begint vanaf standing 0 en duur tarief. Als ze wekelijks genoeg volume afnemen en geen problemen veroorzaken, dan kunnen ze kortingen op prijsverhogingen (als het +10% op slaat, dan slaat het bij trouwe klanten bv +5% op) krijgen zodat ze na vele jaren 1 à 2 prijsverhogingen achter staan. En ze verwerven een voorrecht op x aantal exemplaren bij schaarste omdat wij weten dat ze op korte termijn zoveel nodig hebben. Enkele dagen later kunnen ze de resterende exemplaren ophalen. Als klant wil je de korting en het voorrecht behouden, want als je het kwijt speelt. Dan kom je nooit meer op zulke lage prijzen en meestal verliezen de klanten (bedrijven) hun klanten (die het product kopen) omdat er geen vervanging is. Andere ondernemers zien dat gat in de markt en worden nieuwe klanten bij ons (en betalen nog meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt rapture.

Het prijsmodel staat toch los van het betaalmoment? Je moet een keuze maken of je het betaalmoment gelijk wil leggen aan het prestatiemoment, dit is afhankelijk per sector.

In een restaurant is het betaalmoment na het prestatiemoment. Voor vrijwel alle andere zaken is als consument het betaalmoment voor het prestatiemoment. Denk bijvoorbeeld aan een supermarkt, daar zijn de spullen pas van jou als je ze betaalt.

In het bedrijfsleven is het meestal ook eerst een prestatiemoment en dan pas een betaalmoment, tenzij je anders afspreekt.

Bij goederen moet er vaak een aanbetaling plaatsvinden, maar ook hier komt veel voor dat het betaalmoment gelijk ligt aan het prestatiemoment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Het prijsmodel kan je van allerlei zaken laten afhangen. Ook hoe netjes een klant gedraagd, niet moeilijk over van alles en nog wat doet. Zorg dat de klant veel belangen heeft om jou te vriend te houden of hoe macht boven de relatieve contracten stijgt. Dan staan ze wel bang bij de brievenbus op je rekening te wachten en doen de overschrijvingen snel. Uiteraard is betaalmoment en prestatiemoment gelijk leggen, het gemakkelijkst om het geld te ontvangen.

Maar als je die machtspositie niet hebt en de klant heeft de keuze bij minstens 10 anderen. Dan bepaalt de klant grotendeels de spelregels.

[ Voor 32% gewijzigd door rapture op 05-09-2010 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Dan sluit je jezelf dus uit bij heel veel bedrijven in de markt...

Ik vind het niet erg om een paar maanden op mijn geld te wachten. Ik heb genoeg buffer om dat te overleven. En mijn uurtarief is er ook naar ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

LauPro schreef op zondag 05 september 2010 @ 17:34:
Dan sluit je jezelf dus uit bij heel veel bedrijven in de markt...
Dat is inderdaad op de TS van toepassing. Dankzij globalisatie kan een vertaling eender waar en altijd wel door iemand uitgevoerd worden. Dan is het niet meer voor jou 10 anderen, maar duizenden, tienduizenden,... anderen.

Er zijn ook studenten in Nederland met een Koreaanse, Chinese,... afkomst. Als ze de oorspronkelijke handleiding kunnen lezen, dan is een Nederlandse versie zo geschreven als ze in het Nederlandstalige hoger onderwijs kunnen functioneren. Velen beheersen de taal van afkomst niet meer zodat je toch nog 2 personen nodig hebt. Iemand die de oorspronkelijke taal kan lezen/duidelijk-maken en iemand die het boeltje begrijpt en in het Nederlands kan beschrijven. Waarschijnlijk zitten daar ook veel bejaarden die wat willen bijverdienen.

Dat TS heeft niet het geld van de vorige bestelling nodig om de grondstoffen/materiaal/hardware voor de volgende bestelling in te kopen en kan dus heel flexibel opstellen ipv jezelf bij zoveel mogelijk bedrijven uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
Mx. Alba schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 12:04:
Update-tijd :)
Gisteren is het "ultimatum" verlopen, maar nog steeds niets.

Vandaag heb ik dus de beide rekeningen, plus 10% administratiekosten, bij een incassobureau ondergebracht, kijken of die meer succes hebben om die Belg mijn geld te ontfutselen.

Het totaalbedrag was zo'n €840. Nu is dat met alle bijkomende kosten tot ruim €1100 opgelopen... Ik snap dat niet hè, dat je het (uit principe?) zo ver laat komen. :F
Zulk gedrag is heel begrijpelijk.
Je klant is failliet aan het gaan. Trek je conclusies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:34
Als je zaken doet met Koreanen moet je heel goed op passen dat je je geld krijgt.

Het is een verschrikking.

Wij leveren machines in Korea, maar altijd met LC en termijn facturen, want als het eenmaal op de boot zit, kun je fluiten naar je geld.

Je weet niet of je ze bij de kop, of bij de kont hebt, zijn vaak erg onredelijk, en snappen onze cultuur niet.

Voorlaatst waren ze in NL voor een Afname, lopen ze 's avonds om 1900 door de fabriek heen, snappen ze niet waarom iedereen naar huis is, we hadden stroom, en we hadden licht, ze vroegen zich af wat het probleem was :)

[ Voor 44% gewijzigd door Grolsch op 06-09-2010 12:24 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Nogmaals een update over die Belg.

Op de brieven van het incassobureau heeft hij simpelweg totaal niet gereageerd. Tijd dus om een deurwaarder in te gaan schakelen :(

Morgen werk ik toevallig in Antwerpen, en op de terugweg een omweg maken via het adres van die klant kost me maar een uur extra. Ik denk dat ik dat maar eens ga doen om te kijken of we van man tot man tot een bevredigende oplossing kunnen komen; stel dat hij ter plekke aanbiedt om de hoofdsom (minus de 10% administratiekosten die ik hem in rekening heb gebracht) te voldoen dan zal ik dat zeker aannemen. Mocht hij er niet zijn of niet voor rede vatbaar, dan zal ik wel een Belgische deurwaarder in moeten schakelen, vrees ik, misschien dat hij daar meer ontzag voor heeft.

Het probleem is dat meneer beëdigd vertaler aan het gerechtshof van Luik is :/ hij kent dus alle ins en outs van het gerechtelijke spelletje dus daar zal ik nog een flinke kluif aan hebben. Maar voor €920 is het dat zeker wel waard.

Mocht het voor de rechter moeten komen, dan zal dat gelukkig in Nederland zijn :D

[ Voor 4% gewijzigd door Mx. Alba op 22-09-2010 19:04 ]

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Goed, net thuis na een dagje werk in Antwerpen en een uitstapje naar meneer Klant op de terugweg.

Ik kom daar dus aan, parkeer mijn auto, loop naar de voordeur en bel aan. Prompt staat er een blond jochie van een jaar of 6 in pyjama bij het raam naast de voordeur en zwaait naar me; ik zwaai terug. Vervolgens doet mevrouw Klant de deur open.

"Goedenavond?"
"Goedenavond. Woont meneer Klant hier?"
"Uh, ja..."

"Dat ben ik" klinkt er vanuit de keuken. Meneer klant komt de gang in en zegt "Ik ken u niet..."

"Jawel, u kent me wel, ik ben meneer Albantar."

Vervolgens een stilte bij meneer Klant, en mevrouw Klant vraagt hoe ik haar man ken en waarvoor ik kom.

Ik zeg dat ik vertaalwerk heb gedaan voor haar man en nog geld van hem krijg. Prompt loopt mevrouw zich helemaal op te winden en gaat me toch tekeer tegen haar man :o

Al met al ben ik door haar uitgenodigd om even binnen te komen om de zaak te bespreken, en tussen de door mij ontketende echtelijke ruzie door heeft mevrouw mij de toezegging gedaan dat zij er persoonlijk voor zal zorgen dat ik binnen een week mijn geld heb. Ik heb daarop aangeboden om dan de 10% administratiekosten te laten schieten, waar ze allebei zichtbaar opgelucht over waren.

Maar mocht a.s. donderdag het geld niet op mijn rekening gearriveerd zijn, dan blijft die 10% staan, start ik een gerechtelijke procedure tegen hem waarvan alle kosten op hem zullen worden verhaald, en breng ik hem ook €50 per uur en €0,19 per kilometer in rekening; de teller daarvan alleen al voor vandaag op zo'n €400 :X

Ik hoop dat dat voldoende stokken achter de deur zijn en zo niet dan is het een principekwestie geworden.

Uiteraard heb ik net na thuiskomst ons mondelinge akkoord per email schriftelijk bevestigd.

Het enige jammere eraan is dat ik terwijl ik daar was gebeld werd door één van mijn beste klanten die een spoedklus voor me had waar ik in een avondje werk zo'n €100 aan zou hebben kunnen verdienen... Maarja, daar had ik dus helaas geen tijd voor :/

[ Voor 6% gewijzigd door Mx. Alba op 23-09-2010 22:08 ]

• Brons

Brons

Fail!

De vraag is natuurlijk of je recht hebt op die €50 per uur en de kilometervergoeding.

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Albantar, sowieso is rekeningen betalen in België niet even gedisciplineerd als in Nederland. Wij (=zeer grote Belgische organisatie) betalen onze rekeningen meestal tussen de 3 à 6 maanden later met aardig wat gevallen meer dan een jaar later. De voornaamste reden is een administratieve molen plus boekhoudkundige hocus-pocus.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Brons schreef op donderdag 23 september 2010 @ 23:02:
De vraag is natuurlijk of je recht hebt op die €50 per uur en de kilometervergoeding.
Die vraag is dan eventueel aan een rechter om te bepalen. Dreigen staat vrij. ;) Maar als ik 6 uur bezig ben om achter mijn geld aan te rennen, zijn dat 6 uur waarin ik geen geld kan verdienen.
YellowOnline schreef op donderdag 23 september 2010 @ 23:08:
Albantar, sowieso is rekeningen betalen in België niet even gedisciplineerd als in Nederland. Wij (=zeer grote Belgische organisatie) betalen onze rekeningen meestal tussen de 3 à 6 maanden later met aardig wat gevallen meer dan een jaar later. De voornaamste reden is een administratieve molen plus boekhoudkundige hocus-pocus.
Heh, ken ik ook, ik werk in vast dienstverband bij een grote international (50.000 werknemers wereldwijd in 168 landen). Ik had een keer in één bestelling 20 laptops besteld, en voordat die rekening eenmaal goedgekeurd was waren we een maand of vier verder, want het moest zelfs tot aan de Europese financiële baas op het hoofdkantoor in Parijs :X

Vorige week heb ik 18 laptops besteld, opgesplitst in 6 losse orders, dan kunnen de rekeningen door mijn manager goedgekeurd worden ;)

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-07 21:25
Het is nu een week later. Ik ben benieuwd, heeft hij betaald? :o

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:30
Steephh schreef op donderdag 30 september 2010 @ 20:08:
Het is nu een week later. Ik ben benieuwd, heeft hij betaald? :o
TS kan je ons nog een update geven aub? Ik ben benieuwd!

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Ja, het geld is eindelijk binnen :)

Oftewel: vrouwen, beter dan incassobureaus >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:30
Dus van beiden klanten heb je het totale bedrag incl. verhoogde administratiekosten binnen?

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
Mx. Alba schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 11:12:
Ja, het geld is eindelijk binnen :)

Oftewel: vrouwen, beter dan incassobureaus >:)
Ze zal wel gedreigd hebben met een weekje onthouding, zal redelijk effectief geweest zijn gok ik zo.. >:)

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Radeoxx schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 11:24:
Dus van beiden klanten heb je het totale bedrag incl. verhoogde administratiekosten binnen?
Bij de Belg ben ik uiteindelijk akkoord gegaan met dat hij (nou ja, zij) alleen de originele kosten betaalt, maar echt wel als allerlaatste kans, want als er niets zou zijn gekomen dan zou ik wel alle extra's erbij opgooien natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Of de rechter over de grens mag kijken of handelen is niet altijd zo duidelijk. Zo kunnen Nederlanders die in België gewapende overvallen, moorden,... plegen, gewoon over de grens springen om buiten het bereik van de Belgische rechter te blijven. Dit kan omdat ergens in een Brussel een verdrag van 40 jaar geleden stof ligt te happen en de Belgische politiek heeft tot nu toe nog niet de moeite genomen om dat verdrag te tekenen. Nederland levert zijn burgers niet zomaar uit.

Niet raar dat je op YouTube onder de "only in Belgium" reclamespot van België reacties krijgt zoals:
"In België kan alles... maar echt alles."

[ Voor 17% gewijzigd door rapture op 01-10-2010 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

rapture schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 13:10:
Nederland levert zijn burgers niet zomaar uit.
offtopic:
Bijna geen enkel land levert z'n eigen staatsburgers uit. Toen die Saban B naar turkije gevlucht was maar hier nog een paar jaar moest brommen kreeg justitie hem ook niet retour met complimenten van de Turkse regering.

[ Voor 4% gewijzigd door Gunner op 01-10-2010 13:13 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Als de Belg weet dat de Nederlander tegen een juridische of politiek muur loopt, dan lacht hij nog eens met Albantar die helemaal over zijn toeren geraakt. Van een late betaling laten opwinden en escaleren totdat de Belg gewoon niet betaalt. Albantar schopt te hard tegen de Belg en de Belg geeft tegengas.

Beter rustig doen en een late betaling dan escalatie en nooit meer je geld terugzien.

[ Voor 44% gewijzigd door rapture op 01-10-2010 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
Overigens: Ga je nog wel opdrachten aannemen van die Belg?

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Steephh schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 13:26:
Overigens: Ga je nog wel opdrachten aannemen van die Belg?
Ik weet nu hoe ik mijn geld moet krijgen >:)

Maaruh, nee, hij mag zijn opdrachten ergens stoppen waar de zon nooit schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 409064

*knip ongerelateerde rant*

[ Voor 98% gewijzigd door Rukapul op 03-06-2011 16:37 ]

Pagina: 1