HD temperaturen verschillen nogal

Pagina: 1
Acties:

• Delta21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-06-2025
Ik heb sinds 2 dagen de HD uit mijn oude pc (5 jaar oude 250GB Seagate) overgezet in mijn nieuwe pc maar ik zie nu dat de temperatuur van de oude schijf wel aardig hoog is. Namelijk 44 graden dat is tegen over mijn andere HD vrij hoog die is maar 29c. De case koeling is trouwens prima in orde.

Ik vraag me nu af of dit kwaad kan en of het verstandig is hem er in te houden. Ik heb namelijk geen ruimte te kort op mijn huidige HD maar puur omdat die anders weggooit zou worden overgezet. Wat is wijsheid? Er toch in laten omdat het geen kwaad kan of toch maar er uit. Ik ben er niet zo heel erg wijs mee ;) Ik heb de temp nooit bij de andere pc gemeten dus ik weet ook niet wat hij standaard is, En of het dus kwaad kan. Maar omdat er nogal een verschil zit in de idle temp met de andere vroeg ik me dat toch een beetje af.

Temperaturen:
Afbeeldingslocatie: http://www.almere-life.nl/uploader/files/1/hd.png

Tips alvast bedankt.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-02 18:18
Tja, kan van alles zijn. Mogelijk wijkt één van de twee sensors gewoon iets af of wordt de schijf idd iets warmer. Niet al te druk om maken en zorgen dat je backup plan goed is. Als je 'm niet gebruikt kun je 'm er echter ook uithalen, scheelt warmte en energie. Eventueel druk je 'm in een externe behuizing zodat je 'm alleen gebruikt als je 'm nodig hebt, zal 'ie echter ook wel wat warmer in worden.

Je hebt een Matrox HD ipv een Maxtor (Seagate) :)

• Delta21
hehe, ja het is een beetje in haast getypt. Excus :P

Maar inderdaad misschien is zo een externe HD er van maken een beter idee. Ik heb nog zo een behuizing ervoor liggen + kabels van een oudere pc waar de voeding van het loodje had gelegd.

In elk geval bedankt!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

in mijn server zijn mijn HD's standaard 40 graden en meer met uitschieters naar 60. Dat gaat al > 4 jaar 24/7 zonder problemen goed. Persoonlijk zou ik me er niet zo druk over maken zolang je niet over de 65 graden gaat

edit. ook mijn externe schijven die er extra aanhangen worden ook lekker warm. Waarschijnlijk omdat het allemaal dicht op elkaar ligt en het 'server hok' slecht ventileert en lekker warm is.

Ik heb zelf tientallen dingen over HD temps gelezen met compleet tegenstrijdige tips.

Mijn advies, lekker laten lopen. Zorg voor een goede backup van dingen die je niet kwijt wilt en als er dan toch een keer een schijf kapot loopt lekker vervangen door een veel grotere :)

[ Voor 51% gewijzigd door Ray op 08-07-2010 08:59 ]

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Je kan moeilijk 2 hdd's vergelijken. Ten eerste zit er waarschijnlijk een redelijk leeftijdsverschil tussen de 2. En het zijn schijven van een ander merk/type. Tegenwoordig zijn veel bedrijven aan het proberen 'in' te zijn door groene producten op de markt te brengen. Waardoor de schijven zuiniger zijn en dus ook minder warmte genereren. Je kan bv ook geen oude 36GB raptor vergelijken met een huidige WD Green. Die temperaturen zullen ook dag en nacht verschillend zijn.

Dat gezegd zijnde; mijn oude 320GB maxtors hadden als ik me niet vergis een maximale temperatuur van 55°C (of was dat nu die oude 80GB WD?) Dus 44°C is nog veilig. Maar die maximum temperatuur kan dus ook van schijf tot schijf verschillend zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door kluyze op 08-07-2010 09:10 ]

• Delta21
Ik laat hem er denk ik dan gewoon in. Zo een USB stekker bos achter die pc met allemaal externe HD's heb ik geen zin in.

Ik heb hem in de tussen tijd nog nooit onder of boven de 44c gezien dus hij is vrij stabiel zo te zien dus.

@ray, Als ik het zo begrijp, zolang er geen OS op die schijf heb draaien en hij crasht om wat voor reden dan ook ben ik alleen de schijf en evt. data kwijt? Niet dat het enige gevolgen heb voor de rest van de pc? Dan drop ik gewoon al mijn torrents daar op die zit ik eens in de zoveel tijd toch weg op externe HD's.

bedankt allemaal :)

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Veel oude 200Gb schijven worden heel heet in vergelijking met de nieuwere schijven.
Maximale temp is 50 of 55 graden, dus onder de 50 blijven is het beste.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

Als de schijf stuk gaat ben je die data meestal kwijt. In het geval van de OS schijf zal je systeem dus niet meer werken (tot dat er een nieuwe schijf inzit, image terug gezet en daar ga je weer) Ik heb nog nooit meegemaakt dat een crashende schijf andere onderdelen stuk maakt maar het zal vast niet onmogelijk zijn.
Pagina: 1