[UG Aanschaf] Workstation

Pagina: 1
Acties:
  • 3.545 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:35

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Welkom in het upgradetopic voor Workstations! Als je op zoek bent naar de beste manier om je oude bak weer vloeiend door CS5 te laten rennen of nu eindelijk die simulatie binnen een half uur af wil ronden, zit je hier aan het goede adres.

Het soort workstation of je budget zijn niet van belang. Of je nu een prof bent of gewoon graag je vakantievideo bewerkt: in dit topic kun je advies inwinnen over de beste manier om je systeem te upgraden.

Wat moeten we van je weten?
  • Wat voor systeem heb je nu? (volledige specs)
  • Wat voor programma's gebruik je / wil je gebruiken?
  • Tegen welke performanceproblemen loop je aan?
  • Wat mag het kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 369324

Mijn pc loopt af en toe vast en ik denk dat het een hardware fout is.
Mijn RAM geheugen ( had eerst ocz reaper hpc 4gb kit) heb ik ge-upgrade, en sindsdien loopt hij af en toe vast. Graag advies voor een nieuwe setup.
Huidige setup:
Moederbord: Asus M4a78t-e
Processer: AMD Phenom IIx4 965 3.4GHz
RAM: CMP16GX3M4A1600C9 - DOMINATOR, 16GB (4x4GB), 1600MHz, 9-9-9-24, with Airflow fan ( hier zit de fout)
Videokaart: Asus ENGtx 260.
Voeding: 550 W
Ik gebruik Autocad Inventor 2011 64bit professional.
Het programma loopt 2-3x per dag vast.
Ik wil het RAM geheugen graag behouden, en wil de rest aan passen op dat geheugen.
Kosten: Limiet 1000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Wat voor merk en type heeft die voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Merk is Eminent.
type: Power Supply 550W Xtreme
http://www.eminent-online...r-supply-550w-xtreme.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Nofi, maar soms vraag ik me af hoe mensen zich dit soort dingen hebben laten aansmeren. Ik hoop niet dat je alles zelf hebt uitgezocht?

Je kunt natuurlijk eenvoudigweg zoiets kopen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 870€ 259,50€ 259,50
1Asrock P55 Deluxe3€ 132,54€ 132,54
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 392,04

Maar het is maar de vraag of de door jou aangehaalde geheugencompatibiliteit ook echt het probleem is. Nee, de modules staan niet op de QVL en ja, Corsair claimt dat ze speciaal voor Core ix systemen zijn. Dat wil echter niet zeggen dat hier ook het probleem ligt. Voor hetzelfde geld is één van je modules niet helemaal 100% of staan er instellingen in je BIOS niet helemaal lekker (zoals het voltage op je DIMMs). Heb je al eens een nachtje Memtest86+ gedraaid?

Verder zou ik nog eens wat reviews opzoeken van die voeding, want daar heb ik ook niet heel veel fiducie in, al is dat op dit moment nog een onderbuikgevoel.

Je hebt wel een 64-bit OS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ben geen kenner op dit gebied en heb mij laten adviseren door iemand die er verstand van claimt te hebben.
Ik draai wel op windows 7, 64 bit.
Ik heb al een vraag gesteld op de corsair, of het zou werken met mijn systeem, en kreeg het volgende antwoord:
It will most likely not work on your AMD system at 1600MHz however it should run at 1333MHz 9-9-9-24-2T. Although we do not guarantee compatibility on that platform.
Thank You!

Weer kom ik hier kennis te kort, en heb weinig verstand van wat hier gezegd word. Mijn excuses hiervoor.
Ik heb wel is een keer in mijn bios gekeken, maar heb het niet aangedurft iets te veranderen.
Ik heb wel een programma op mijn PC staan dat met het moederbord mee kwam, genaamd Turbo V. Daar kun je terwijl je in windows zit aanpassingen maken in je bios. Nu heb ik wel gelezen dat dit niet echt veel uitmaakt, dus heb ik het op standaard laten staan.
In mijn bios staat dan echter wel alle instellingen op automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Ach, kennis komt niet aanwaaien, natuurlijk. Lees bijvoorbeeld eens RAM FAQ. Dan kom je er ook achter wat die waardes betekenen. Hoe dan ook, MEMTEST86+ draaien blijft een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-05 23:27

RvL

Zoals ik al in je eerdere topic aangaf heb je vrijwel niets aan 1600MHz geheugen omdat de processor een dergelijke bandbreedte native niet ondersteunt: de processor ondersteunt standaard tot 1333MHz. Bij (stevig) overklokken kan 1600MHz geheugen wel handig zijn, maar daarvan is hier geen sprake. Het antwoord van Corsair bevestigt dit ook.

Dit geheugen dient te draaien op 1.65V. Controleer in de BIOS eens of het hier wel op staat. Anders kun je dit (volgens de manual) aanpassen in het Ai Tweaker menu, DRAM voltage.

Draai, als je dit eenmaal gecontroleerd/aangepast hebt, MemTest86+ eens voor een uur of 8. Simpelweg een ISO van de site downloaden en branden en de computer opstarten met de CD in de drive. Wel zorgen natuurlijk dat hij van de CD op kan starten.

En de RAM FAQ is ook handig om door te lezen inderdaad.

offtopic:
en inderdaad, wat Ed_L ook al zegt, fijne 'iemand' die je te duur geheugen en een crappy voeding aansmeert

[ Voor 4% gewijzigd door RvL op 09-08-2010 14:50 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mooi, kan ik mijn kennis weer enigzins vergroten, en degene die me die zooi aangepraat heeft even op zijn donder geven :).
Jullie denken dus dat het ook aan de voeding licht?
Volgens TurboV staat het DRAM voltage op 1.64, zal het in de bios veranderen naar 1.65.
Dan ga ik vanavond MemTest maar eens aanslingeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Je voeding hoeft niet direct een probleem te zijn en zal ook niet direct de oorzaak van je huidige problemen zijn, maar het is gewoon niet de beste keuze geweest. En een goede voeding is de basis voor een stabiel systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Voeding kan zijn, volgens de enige test die ik zo snel kan vinden ligt het max. vermogen van de Eminent zo rond de 400W. Volgens de website van Eminent ook. Helaas stonden de gemeten spanningen bij dit vermogen niet vermeldt. Maar het feit dat hij in diezelfde test in de Hall of Shame voorkomt, zou voor mij al een reden zijn om hem niet te kopen.

De geadverteerde 550W is het piekvermogen wat de voeding kan leveren. Het max. continue vermogen zou op de voeding vermeldt staan, aldus de test.

Hiermee is echter nog niet bewezen dat de voeding ook echt het probleem is. Feit is alleen wel dat er (veel) betere alternatieven te krijgen zijn die niet eens zo heel veel duurder (of zelfs goedkoper!) zijn. Zoals de pricewatch: Corsair CX400W. 400 echte watts en zeer goed ontvangen in verschillend reviews. Die Corsair is alleen wat licht voor jou systeem ben ik bang.

offtopic:
de voeding is door veel mensen met 'computer-kennis' een ondergewaardeerd onderdeel waar al snel op bezuinigd wordt. Je moest eens weten hoeveel goedkope voedingen ik al in rook op heb zien gaan.

[ Voor 23% gewijzigd door RvL op 09-08-2010 15:15 ]

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dus een degelijke voeding staat nu op de boodschappenlijst.
Enige andere tips om mijn systeem stabieler te krijgen?
Of is dat pas te zeggen nadat ik de memtest gedaan heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Ik zou eerst eens een nachtje Memtest draaien op het juiste voltage. Als daar geen fouten uit komen rollen, dan zou ik eens kijken of je het probleem nog hebt.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik ga hem gelijk aanzetten.
Jullie horen morgen hoe het gegaan is.
Mag ik jullie erg bedanken voor jullie hulp tot nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Dat mag ;)

Heb je de spanning van het geheugen nog gecontroleerd/aangepast voordat je 'm aanzette?

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nachtje MemTest86+ draaien zit erop, geen errors.
opzich goed nieuws, alleen weet ik nu nog steeds niet waarom mijn software af en toe crasht.
Misschien ligt het aan de software.
Het voltage op het geheugen van was 1.64, increments van 0.02.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Ok, dus het ligt niet direct aan je geheugen.

Wat je nog zou kunnen doen is je systeem eens flink stressen met Prime95. Om naast de processor veel RAM te stressen kies je voor Blend. In principe simuleer je daar dus zwaar render-werk mee, wat ook veel CPU en RAM vraagt.

Houd hierbij ook eens de temperaturen van processor en aanverwanten in de gaten met b.v. Speedfan. Veel fabrikanten leveren ook een tooltje bij het moederbord om temperaturen te monitoren. Hoewel het me sterk lijkt dat het daar aan ligt, dan zou namelijk de hele computer uitvallen/vastlopen is mijn ervaring, weet je maar nooit.

Als laatste: heb je alle drivers voor je moederbord (bijgeleverd op CD, anders te vinden op de site van Asus) en de (laatste) drivers voor je videokaart geinstalleerd staan?

Edit:
Krijg je trouwens een foutmeldingen als AutoCAD crasht?

[ Voor 8% gewijzigd door RvL op 10-08-2010 11:03 ]

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

toen ik vanochtend mijn pc opstarte, heb ik gelijk gekeken naar temperatuur (Asus AI Suite) en die was voor CPU 39 graden en het systeem 40. Niks aan de hand dus.
Prime95 heb ik al eens laten draaien, was volgens mij ook wel in orde.
Ik krijg inderdaad een foutmelding als inventor crasht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Wat zegt Google over die foutmelding? Wellicht valt daar nog iets uit te halen?

Ik denk niet dat het een hardwareprobleem is. Alle hardware lijkt me namelijk redelijk stabiel: als je na een langere tijd Prime95 op Blend geen fouten/crashes hebt gehad en je temperaturen daarbij ook nog binnen de perken blijven (processor mag volgens AMD max 62 graden worden), dan kan het eigenlijk alleen nog maar een softwareprobleem zijn.

Zorg er dan ook voor dat alle drivers correct geinstalleerd zijn. Neem ook eens contact op met Autodesk. Wellicht weten zij iets w.b. de foutmelding. Misschien in incompatibiliteit tussen een hardwarecomponent en Inventor?

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De foutmeldind die ik krijg heeft geen code. Het is meer een: er is een fout opgetreden, vul in wat u aan het doen was, dan zullen wij zo snel mogelijk met een oplossing komen.
Ik heb geloof ik al 50 van dat soort dingen ingevuld maar nog niks gehoord. Puike service (Y)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-04 15:36

gakkethijs

niks

Ik en velen andere hebben regelmatig last van dat Autodesk Revit crasht om geheugen errors. Kan me niet voorstellen dat het alleen die workstations ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zo te horen zal het dan wel een software fout zijn.
Ik ga binnenkort sowieso Solidworks testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan00
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-05 15:05
Aangezien mijn PC lichtjes sloom begint te worden, vroeg ik me af wat het slimste is om te vervangen/vernieuwen.
Systeemspecs;

MB MSI K9N V3
CPU Athlon 64 X2, Scythe Mugen2.
GPU HD 5750 1GB
DIMM ADATA 2 GB DDR2
Er ligt verder een 500w Solytech voeding in, een 1TB Spinpoint F3 en 4 extra casefans.

Ik gebruik deze setup eigenlijk alleen voor internet, muziek en officetoepassingen. Geen zware games etc.
De reden dat er zo'n videokaart in zit is omdat ik een eyefinity setup draai, ik heb meestal 5 Chrome schermen open, een muziekprogramma.

Ik zelf denk dat het geheugen als eerste moet worden geüpgrade, naar 4GB namelijk. een DIMM van 2 GB bijprikken is dan voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Daan00 schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 21:38:
Aangezien mijn PC lichtjes sloom begint te worden, vroeg ik me af wat het slimste is om te vervangen/vernieuwen.
Systeemspecs;

MB MSI K9N V3
CPU Athlon 64 X2, Scythe Mugen2.
GPU HD 5750 1GB
DIMM ADATA 2 GB DDR2
Er ligt verder een 500w Solytech voeding in, een 1TB Spinpoint F3 en 4 extra casefans.

Ik gebruik deze setup eigenlijk alleen voor internet, muziek en officetoepassingen. Geen zware games etc.
De reden dat er zo'n videokaart in zit is omdat ik een eyefinity setup draai, ik heb meestal 5 Chrome schermen open, een muziekprogramma.

Ik zelf denk dat het geheugen als eerste moet worden geüpgrade, naar 4GB namelijk. een DIMM van 2 GB bijprikken is dan voldoende?
Als je nu 1x 2GB hebt is een 2e DIMM sowieso verstandig, omdat je dan gelijk gebruik kunt maken van dualchannel geheugen. Dan heb je niet alleen een verbetering van hoeveelheid geheugen, ook van de snelheid ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ok, gisternacht Prime95 laten draaien, 669 torture tests in 15 uur, 0 errors 0 warnings.
Het zal dus echt aan de combinatie van de software en mijn systeem liggen.
Bedankt voor de hulp lui!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan00
Terw_Dan schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 21:44:
[...]

Als je nu 1x 2GB hebt is een 2e DIMM sowieso verstandig, omdat je dan gelijk gebruik kunt maken van dualchannel geheugen. Dan heb je niet alleen een verbetering van hoeveelheid geheugen, ook van de snelheid ervan.
Duidelijk.
Is het dan slim om 2 nieuwe DIMMen te kopen of kan ik ook 1 extra 2GB erbij kopen?
zijn alle DDR2-800 compatible met elkaar?
deze Kingston ValueRAM KVR800D2N6/2G zou ik er dus bij kunnen prikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:34

SeatRider

Hips don't lie

Anoniem: 369324 schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 12:01:
Ik wil het RAM geheugen graag behouden, en wil de rest aan passen op dat geheugen.
Kosten: Limiet 1000 euro.
Ook een beetje raar criterium; "ik heb hier nog een simmetje liggen, en daar wil ik graag voor 1000 euro een computer omheen laten bouwen".

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Daan00 schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 16:59:
[...]

Duidelijk.
Is het dan slim om 2 nieuwe DIMMen te kopen of kan ik ook 1 extra 2GB erbij kopen?
zijn alle DDR2-800 compatible met elkaar?
deze Kingston ValueRAM KVR800D2N6/2G zou ik er dus bij kunnen prikken?
In principe is het geheugen wel compatible, hoewel je altijd tegen eigenaardige dingen aan kan lopen. Maar als je geheugen koopt dat zich aan de specs houdt en compatible is met je mobo dan zit je goed. Als je al een 2GB DIMM hebt zou ik er gewoon eentje bijkopen. Ze hoeven niet per se uit 1 en hetzelfde kitje te komen.

• cassiekai
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-05 22:17
Hallo, Ik hoop dat ik hier wel mijn bericht mag plaatsen nadat ene Dion_b mijn gestarte topic meteen heeft gesloten. De opmerking waarom ging nergens over, zou niet gezocht/gelezen hebben. Ik heb echt veel zitten lezen, en dat is juist denk ik waarom mensen door de bomen het bos niet meer zien, net zoals ik.

Elke keer denk ik, dit wordt het en na verder lezen begin je weer te twijfelen. Mijn doel is om er weer een jaar of 3 a 4 tegenaan te kunnen. Ik game niet zo heel veel ivm RSI achtige klachten. Wat ik wel doe is foto bewerking, encoden van films e.d., par'n, unrar'n, enz enz. Mijn budget is +/- 650,-.

Mijn huidige systeem:

Asus P5K de luxe
Intel E 6750
3 gb Kingston Hyper X DDR2 800
Zalman 9700 Led

Mijn oude systeem is gewoon te traag geworden voor wat ik ermee doe. Als ik bijvoorbeeld aan het par'n ben dan kan ik daarnaast bijna niets meer.

Ik heb nu 3 opties in mijn hoofd zitten.

1) Asus Crosshair IV Formula

AMD Phenom II X6 1090T (6x 3200 MHz)

Kingston Geheugen DDR3-1600 4 GB DDR3-1600 Kit (4096 MB)

Scythe Mugen 2 Rev.B

2) Asus P7P55D-E EVO (Intel® P55)

Intel Core™ i7-860 (4x 2800 MHz)

Kingston Geheugen DDR3-1600 4 GB DDR3-1600 Kit (4096 MB)

Scythe Mugen 2 Rev.B

3) Asus P6X58D-E

Intel Core i7 930

Kingston HyperX 6GB DDR3-1600 CL9 XMP triple kit

Scythe Mugen 2 Rev.B

De laatste is wel iets duurder maar scheelt ook niet weer de hele wereld. Nu lees je op diversen fora weer dat intel en amd het begin volgend jaar weer over een hele andere boeg gaan gooien. Nu weet ik dat er altijd wat nieuws komt maar dit lijkt wel op een hele grote verandering. Tsja, wat is wijsheid?

Ik hoop dat er hier mensen zijn die mij willen voorzien van advies.

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franspen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-10-2021
Beste,

Ik volg al een tijdje het topic BBG workstation juli - aug 2010. Ik ben namelijk van plan om een PC te gaan kopen voor photoshop en het bewerken van video's tevens wil ik een spelletje kunnen spelen. Mijn budget ligt rond de 1000 euro voor de pc (exc monitor's).
Omdat ik zelf niet veel verstand van hardware heb leek mij de opzet zoals in dit topic genoemd een goede. De enige wijziging die ik zelf wilde doorvoeren is de SSD 40 gig ipv 80. Hiermee kom ik redelijk aan mijn budget.

Product Prijs Act.Prijs
Processor Intel Core i7 920 € 245,08
Processorkoeling Scythe Mugen 2 Rev. B € 32,49
Moederbord Asrock X58 Extreme3 € 154,80
Geheugen OCZ Gold Low-Voltage OCZ3G1333LV6GK € 99,90
Solid state drives Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2R5 80GB € 208,- € 183,-
Intel Postville X25-V SSDSA2M040G2C1 40GB €95
Harde schijf Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB € 50,50 (2x)
Videokaart Club3D HD 5750 1GB GDDR5 PCI-E (Passief) € 118,77
Behuizing Fractal Design Define R2 € 89,90
Voeding Antec TruePower TP-550 € 84,-
Ventilator Nexus Real Silent D12SL-12, 120mm € 4,22
Optische drive Sony Optiarc AD-7241S Zwart € 19,42

totaal 1045 euro.

Nu heb ik een aantal vragen:
Komt er binnenkort een nieuwe versie van BBG workstation uit?
Is er op dit moment een beteren configuratie?
Zijn er onderdelen welke ik beter kan wijzigingen?
Heeft iemand tips voor welke zaak het systeem voor een redelijke prijs in elkaar zet?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeunTycho
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-05-2023
Specs PC

- Voeding 700 watt
- Moederbord Asus M2N-sli deluxe ( socket am2+ )
- Videokaart ATI Radeon X1950 XT (R580)
- Geheugen PQI 1 GB ddr2 800 + PQI 2 GB ddr2 800
- Monitor Twee 27 inch Samsungsyncmaster 2770FH * Res 1980 x 1024
- Harde-schijf 1. WDC 232 GB 2. WDC 232 GB 3.WDC 298 GB

--- Budget 400 Euro ---

Moederbord Informatie

- Geheugen 4 x 240 pin Unbuffed - ECC/non DDr2 800/667/553 - Max 8 GB
- Systeem bus 2000 /1600 MT's
- Videokaart slot 2 x Pcie at x16 and x8
- Harde schijf 6 x ATA 3.0 gb/s

Problemen

Hd content zoals 1080 P speelt niet soepel af. het multitasken in windows 7 64 bit gaat niet soepel.
Het adobe CS5 pakket loopt verre van soepel met name photoshop.
Te weinig ruimte voor Hd content.

Mijn Suggesties

- Videokaart.

Oud
Radeon X1950 Serie Pro (512 MB)

Nieuw
Sapphire HD5830 1G GDDR5 PCIE
Sapphire HD 6850 1GB GDDR5 PCIE
XFX HD 5770 1024 MB DDR5

- CPU

Oud
AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 4600+

Nieuw
AMD Phenom II X4 940 Black Edition

- Harde schijf.

Oud
WDC 2x 232 GB 1x 298 GB

Nieuw
Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB.

- Geheugen
Oud
PQI 1 GB DDR2 800 + PQI 2 GB DDR2 800

Nieuw
TWIN2X4096-6400C5DHX

Wat is nou eigenlijk de bedoeling van mijn post.
Advies tips en of andere informatie. Ik ben een jaar geleden uit de ICT gestapt dus sindsdien volg ik het niet intens. vele van jullie wel! en ik hoop dat jullie die kennis willen delen.

Ik game overigens af en toe dus dat is geen belangrijk punt.
ik draai Windows 7 64 bit

Het is belangrijk dat de adobe CS5 programma's en HD content 1080 P Soepel afspeelt op mijn 27 inch scherm met een resolutie van 1980x1024.
Mijn budget is 400 euro

mvg Tycho

[ Voor 76% gewijzigd door TeunTycho op 01-11-2010 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Tycho, wat ik eigenlijk een beetje mis is een kort overzichtelijk lijstje van je specs... En dan met name je moederbord. :) het is nu ietwat onoverzichtelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeunTycho
Ah oke ik zal het wat leesbaarder maken . ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Nou, dat zit er alvast niet ver naast. Wat je je af moet vragen is in hoeverre een gpu je gaat helpen bij de zaken die jij opnoemt. Een 1080p filmpje doet het namelijk met dxva al prima op een onboard dingetje en die is echt minder krachtig dan jouw X1950XTX. Ik vermoed dus dat je nu video door je cpu laat doen en die heeft daar moeite mee.
Dan komt de gpu acceleratie in CS5. Het is nogal afhankelijk van wat je precies doet wat je beste keuze is. Premiere is nogal picky en heeft echt een NVidia gpu nodig voor CUDA (en dan ook nog één uit een korte lijst van ondersteunde gpu's), maar bijvoorbeeld AE werkt gewoon met OpenCL, waardoor je meer keuzevrijheid hebt.

Nog even zonder gpu:
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 48,-€ 48,-
1Corsair XMS2 TWIN2X4096-6400C5C€ 68,58€ 68,58
1AMD Phenom II X4 945 (C3, 95W)€ 127,-€ 127,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 243,58

[ Voor 64% gewijzigd door Edmin op 01-11-2010 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeunTycho
Ah oke.
Wat ik zoal gebruik van het Adobe pakket is Photoshop, Indesign. Illustrator, Fireworks.
En Af en toe voor een project Autodesk 3ds max.
Waar ik de pc voor 80 % voor gebruik is Intensief internetten 60 tabs open bij Chrome. rtl gemist etc.
En multitasken. vaak heb ik altbinz excel word photoshop chrome en een hd movie tegelijk open.
Dit wil ik dan ook soepel kunnen runnen en tussen kunnen switchen.

Maar goed de videokaart dient dus niet voor het afspelen van video content maar voor het renderen van 3d beelden en of het wisselen tussen die beelden ? of zie ik dat verkeerd.

[ Voor 35% gewijzigd door TeunTycho op 01-11-2010 02:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan00
Graag jullie hulp! Opzich ben ik redelijk tevreden met de snelheid van m'n systeempje omdat ik het niet zwaar belast, maar toch denk ik dat het wat sneller kan.
Ik gebruik mijn pc eigenlijk alleen voor internet/muziek en film. af en toe een Adobe Suite programmaatje tussendoor.
Ik wil graag wat meer snelheid met het laden van webpagina's.
Nu heb ik wat rondgezocht op het internet en op het forum, en nu denk ik dat ik het beste kan upgraden door een SSD in m'n systeem te zetten en daar het OS op te zetten.
Systeemspecs;

MB MSI K9N V3
CPU AMD Athlon 64 X2, Scythe Mugen2.
GPU HD 5750 1GB
DIMM 2x ADATA 2 GB DDR2
HDD Samsung F3 1TB
Er ligt verder een 500w Solytech voeding in en 4 extra casefans.

Boel is redelijk overgeclockt.
Reden voor de HD5750 is een eyefinity setup.

is een SSD een goede upgrade voor mijn systeem (ook erbij bedenken dat dit een AMD systeem is), of is er een ander component wat eerder een bottleneck is?

[ Voor 3% gewijzigd door Daan00 op 12-11-2010 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 394150

Ik ben zelfstandig fotograaf en mijn pc is er afgelopen week mee opgehouden. Ik heb dus asap een nieuwe pc nodig. Graag hulp bij de keuze van de juiste onderdelen.

Gebruik:
in gebruik de pc non stop en draai er dan zware beeld bewerkingsprogramma's op (photoshop etc.)

Budget:
circa 600- 650 euro (incl windows 7 en assemblage)

Benodigd:
alleen pc, randapparatuur heb ik nog

Wensen:
dvd brander met lightscribe
minimaal 4 gb werkgeheugen
minimaal 500 gb hd
snelle grafische kaart (min 1 gb) iid snel weet niet of daar perse gb voor nodig is
moederbord met minimaal 8x usb
snell processor

Graag snel advies. Ik ben een leek op dit gebied, dus zelf een voorbeeld samenstellen heeft niet zoveel zin.

Groet,

Tom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:58
Hoi tweakers,.

Ik heb bijna 3 jaar geleden een Dell XPS 420 gekocht met de volgende specs:
Base: XPS 420 Viiv E8400 Core2 Duo Processor (3,00 GHz, 6 MB, 1.333 MHz)
Geheugen: 4.096 MB 667 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [4 x 1.024]
Grafische kaart: 256 MB ATI® Radeon™ HD 2600 XT grafische kaart
Harde schijf: 640 GB Dual harde schijf, RAID 0 Stripe (2 x 320 GB - 7.200 rpm)
Tv-tuners: Geïnteg. (analoge/digitale) PCIe x1-kaart vr tv-tuner en Dell™ Media Centre-afstandsbediening

Nu is deze voor mij nog snel zat, maar bij echt zware klussen merk ik wel dat íe wat ouder is geworden. Zo heb ik sinds kort een Canon 60D camera waar raw-bestanden uit komen rollen van 25MB per stuk, dan gaat 'ie wel ratelen ;)

Mijn vraag nu, op welk punt zou ik bovenstaande configuratie het beste kunnen upgraden, uitgaande van:
- dat ik niet game
- dat ik veel bezig ben met beeldbewerking (2D, fotografie)

In afwachting van hopelijk nuttige tips, alvast bedankt,

V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Ik zou eerst even uitzoeken waar de bottleneck zit, Waarschijnlijk kom je gewoon RAM te kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

En een SSD kan ook geen kwaad, zeker als je veel foto's van disk moet lezen en wegschrijven scheelt dat het nodige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Anoniem: 303530 schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 16:40:
Ik zou eerst even uitzoeken waar de bottleneck zit, Waarschijnlijk kom je gewoon RAM te kort.
Ja.. dat denk ik ook, zal het eens testen.

NB: Ben ik nou gek of is DDR2 ram tweedehands bijna niet te vinden? Het enige wat ik vind is voor prijzen hoger dan nieuwprijzen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Valorian schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 16:46:
[...]

Ja.. dat denk ik ook, zal het eens testen.

NB: Ben ik nou gek of is DDR2 ram tweedehands bijna niet te vinden? Het enige wat ik vind is voor prijzen hoger dan nieuwprijzen..
Maar is het echt je ram? Als je pc traag voelt in lightroom, wat is er dan aan de hand? Hoeveel ram gebruikt hij dan? Of staat 1 of 2 cores op max?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zei ook:
Anoniem: 303530 schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 16:40:
Meten = weten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Dude, zo ver kom ik ook nog wel. Denk dat je mijn vraag verkeerd las, nieuwprijzen vind ik ook wel, bijvoorbeeld "Kingston Geheugen ValueRAM DDR2,800-4GB KIT" voor 50 euro bij mycom. Maar op basis daarvan zou je denken dat tweedehands geheugen van hetzelfde soort toch een stuk goedkoper te vinden zou moeten zijn, maar dat valt tegen.

Ik wil eigenlijk niet teveel geld in zo'n oude bak stoppen, heb best budget maar als ik honderden euros moet gaan uitgeven dan koop ik liever in een keer een nieuwe. Maar als ik voor onder +/- 100 euro een goede winst kan behalen dan vind ik het wel de moeite.

NB: Ik zal eens checken ja of het inderdaad het geheugen is of meer andere onderdelen.

In Lightroom gaat het vooral om het laden van de foto's, als ik een reeks beelden heb staan (18mp, raw) en scroll erdoorheen dan heeft 'ie steeds tijd nodig om de voorvertoning om te zetten naar hr beeld...

Een SSD zou ook niet gek zijn inderdaad, als opstartschijf en om vanuit te werken, dan kan mijn fotoarchief op een normale schijf maar de bestanden waarmee ik bezig ben op de SSD. Wel erg prijzig nog helaas.. maarja, voor niets gaat de zon op.

[ Voor 10% gewijzigd door Valorian op 08-03-2011 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
Ik wil graag nieuw leven in mijn huidige pc blazen. Ik heb hem destijds "op de groei" gekocht maar ik wil wel wat meer power (sneller kunnen werken)

Systeem:
Thermaltake Armor buizing
700w voeding (be quiet)
Gigabyte P45 moederbord (socket 775)
Intel Q6600 (de eerste revisie)
4gb pc800 geheugen van OCZ
Geforce 8800GTX videokaart
primaire harde schijf (10.000rpm raptor)
3x 500gb harde schijf
E-MU 1212M geluidskaart

Destijds wilde ik puur gamen... vandaar dat ik toen besloot om een videokaart van 550euro te installeren (8800gtx)

Op vandaag de dag, 3 a 4 jaar later, speel ik geen games meer.
Ik gebruik mijn pc nu enkel nog voor:
Audio productie (ableton live + diverse VST's)
Webdesign/multimedia
Office taken

De videokaart is ruim voldoende voor hetgeen ik er nu nog mee doe.
4gb geheugen is ook meer dan voldoende (heb 32bit win XP)

Dan blijft de processor over....

Ik ben gebonden aan dit moederbord... en dus socket 775. als ik kijk naar de CPU's die hierop passen dan is de Q9650 (3.0 GHZ) de snelste uit de reeks. (270 euro)

Levert het vervangen van deze CPU een merkbare prestatie winst op?
Ik doel hiermee voornamelijk op algemene zaken als de pc opstarten, werken in windows en werken in bepaalde applicaties. (en niet op zaken als rendering, procession etc.)

Stel dat ik zou overstappen op Windows XP 64 bit (of windows 7 64 bit?)
Levert dit dan prestatiewinst op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Laatst online: 19-04 14:34
Verkoop mobo CPU en het geheugen en koop Sandy bridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerberos84
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Ik denk dat de prestatiewinst voor 270 euro te weinig is. Ok, de Q9650 is snel, maar de Q6600 is ook geen watje. Zeker niet als je puur officegebruik doet. Als deze setup niet voldoet voor jou, dan zou ik gewoon zoals n0elite zegt, voor de Sandy Bridge gaan... En dan liefst i7 (want i5 zal dan ook snel tekort doen...)

Maar ik blijf erbij, voor jouw gebruik is deze setup nog méér als voldoende

No Gillette, No Minette

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timv37
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06-05 21:28
Hele pc verkopen en investeren in wat nieuws :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Overstap naar 64bit levert je de mogelijkheid op om 4GB+ memory aan te spreken.
Nu zal je je hele 4GB nog niet eens kunnen aanspreken (ivm bezette geheugenadressen voor DMA, tops 3.5GB usable)
64bit geeftje ook de mogelijkheid om de 64bit instructieset van de CPU aan te spreken. Als je overige software ook 64bit is, heeft dat een performance voordeel.
Zelfde geld voor multi core. Als je software dat lust, heb je baat bij meer cores.

Dus, als je software er iets mee kan, neem 4GB extra RAM, een quadcore en 64bit windows.
XP x64 is trouwens de Windows 2003 kernel, en niet de originele XP kernel met extenties.
Imho een prima upgrade, als je software het vreet.

Maargoed, aan de andere kant, 270 euro is veel voor een CPU op dat socket. Als je een 2dehansje kan krijgen zou ik het doen, maar besteed niet de volle 270 euro aan zo'n CPU. Dan kan je beter een nieuw mobo met een i5 CPU (of desnoods i3) nemen.

[ Voor 15% gewijzigd door McKaamos op 26-04-2011 15:38 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-04 20:10

Fid3lity

Spectre X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-05 11:50
n0elite schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 15:31:
Verkoop mobo CPU en het geheugen en koop Sandy bridge.
Dit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Overstap naar 64 bit moet ik eens goed over nadenken (lees: mijn huidige software nalopen om te zien of ik gratis een 64 bit versie kan krijgen (met name bij mijn VST's)
Ik heb reeds een quad core (q6600)
Ik heb reeds 4GB (een extra 4 gb kan ik me niet van voorstellen dat mijn applicaties dat gebruiken)

Ik ga eens goed voor mezelf op een rijtje zetten wat de opties zijn.

Het hele systeem verkopen lijkt me geen goed idee... (althans, geen idee wat ik voor dit systeem kan vragen)
Maar ik denk niet dat het meer dan een euro of +/- 500/600 zal zijn. En voor dat geld vind ik geen ander systeem met enkel A kwaliteit onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:02

M2M

medicijnman

het is geen gamebak als er enkel 2d werk op gedaan wordt.

Ik zou de processor en het geheugen laten zitten.

Vervolgens de videokaart vervangen voor een exemplaar wat iets minder belastend is voor de stroomrekening. Je maakt er toch geen gebruik van, en het vervangen van je raptor door een SSD. Je kunt de raptor dan nog steeds als tempdisk gebruiken.

De processor is in ieder geval snel genoeg voor de taken die je noemt. Het is niet zo dat bij een upgrade naar sandybridge, alles ineens vier keer zo snel gaat.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shagura
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-04 00:24
Ik denk eerlijk gezegd dat de grootste prestatiewinst bij dit soort applicaties een SSD is. Sowieso kan je voor 270 euro denk ik beter een nieuwe Mobo + Sandy Bridge kopen dan die Q9650.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb weer stof tot nadenken.

Mijn applicaties binnen audio producties lopen perfect. Ook gebruik van meerdere (cpu intensieve) VST's gaat perfect. (vaak multi core ondersteuning)

Alleen zou ik graag de " overall " snelheid willen verhogen. Maar wellicht hebben jullie gelijk en heeft het vervangen van enkel de CPU geen significante meerwaarde.

Ik wil wel overwegen om eens een keer een nieuw mobo+cpu te kopen (i7)

Ook kan ik eens een volledige format en herinstall van windows doen. Dat wilt ook wel eens schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Dacide schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 15:40:
Overstap naar 64 bit moet ik eens goed over nadenken (lees: mijn huidige software nalopen om te zien of ik gratis een 64 bit versie kan krijgen (met name bij mijn VST's)
Ik heb reeds een quad core (q6600)
Ik heb reeds 4GB (een extra 4 gb kan ik me niet van voorstellen dat mijn applicaties dat gebruiken)

Ik ga eens goed voor mezelf op een rijtje zetten wat de opties zijn.

Het hele systeem verkopen lijkt me geen goed idee... (althans, geen idee wat ik voor dit systeem kan vragen)
Maar ik denk niet dat het meer dan een euro of +/- 500/600 zal zijn. En voor dat geld vind ik geen ander systeem met enkel A kwaliteit onderdelen.
Denk dat 500 euro nog te voorbarig is, je socket is outdated ( heb zelfde systeem )
Alles kwa upgrade is bijna een waste of money tenzij je via V&A een Q9550 ofzo kan scoren voor een leuke prijs.

8800gtx = Oud en niet meer dan 50euro waard.
Q6600 = is ook niet de nieuwste meer en komen al vaak voor een cheap prijsje voorbij
DDR2 8gb = prima maar kan je niet meenemen want alles is DDR3
P45 bordje = niks mis mee maar je kan er niets aan veranderen.

Dan hou je alleen je schijven / kast / voeding over.

Verder Zou ik meer investeren in een nieuwe pc dan in een upgrade.

[ Voor 13% gewijzigd door Mektheb op 26-04-2011 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Helder!

Ik steek geen geld meer in mijn huidig systeem (tenzij ik via marktplaats oid een goedkope Q9650 op de kop kan tikken)

Verder alles houden, enkel op termijn nieuw Mobo + cpu. Behuizing, voeding en harde schijven zijn immers nog bij de tijd.

nogmaals dank allen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Dacide schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 15:46:
Helder!

Ik steek geen geld meer in mijn huidig systeem (tenzij ik via marktplaats oid een goedkope Q9650 op de kop kan tikken)

Verder alles houden, enkel op termijn nieuw Mobo + cpu. Behuizing, voeding en harde schijven zijn immers nog bij de tijd.

nogmaals dank allen
Dat zou ik wel doen ja, :) als de rest nog prima is is het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shagura
Echt waarom iedereen SSD's blijft ontkennen is schokkend :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
  • Laatst online: 11-04 16:08
een ssd is de investering wel waard deze kun je zo meenemen naar een eventueel nieuw systeem prijzen hiervan zijn op het moment ook al redelijk

[ Voor 21% gewijzigd door dezejongeman op 26-04-2011 15:50 . Reden: info toevoegen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudvandeBeeten
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-10-2024
Ik zeg: luister naar de mensen die een SSD aanbevelen. Lees een aantal reviews op Tweakers.Net van mensen die recent de overstap naar SSD hebben gemaakt. Voor +-200 heb je leuke SSD's en zoals hierboven al aangegeven kan je de huidige schrijven gebruiken als dataopslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Excuus, ik negeerde de SSD niet. Ik wist enkel niet precies wat het was. Ben daarom even gaan researchen. Maar zoals ik het begrijp is het een soort geheugenkaart als harde schijf (dus geen bewegende onderdelen) en deze systemen zijn sneller dan reguliere harde schijven.

beetje een opvolger van de 10.000 rpm raptor schijf die ik destijds als primaire schijf gebruikte. Zal dit meenemen in mijn keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Ikzelf heb in een soortgelijke setup de primaire hd vervangen door een (kleine, goedkope) ssd, en ik werd werkelijjk omver geblazen door het prestatie-verschil.

Als je enkel het os + applicaties al overzet naar ssd ga je een serieus verschil merken, en dat al vanaf 100 euro of zo voor een budget-ssd.

Een ssd is de beste pc-upgrade die ik in de afgelopen 10 jaar heb meegemaakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mee_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-04 21:13
Je applicaties werken snel genoeg, je wil "Alleen zou ik graag de " overall " snelheid willen verhogen".

Dat spelt gewoon SSD, heel simpel :). Steek er daar eentje in, zet daar je Windows en andere programma's op en alles (overall dus ;)) zal veel sneller starten waardoor alles gewoon veel sneller is en aanvoelt. Je zal het je niet beklagen voor die €150... En het is geen weggesmeten geld, want als je binnen een jaar toch beslist om de pc te upgraden neem je ze gewoon mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VSA100_victim
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 31-01 17:11
Maar Dacide moet met een SSD als boot-drive wel rekening houden met het feit dat Windows XP geen TRIM ondersteunt, en je moet oppassen met partition alignment.

Ikzelf zit ook te denken om als laatste upgrade voor mijn huidige pc (core2 duo / win-xp) een SSD te nemen, en die later te verhuizen naar een Sandybridge / Win7 systeem. Ik weet alleen niet hoeveel problemen dat zal geven in XP met het ontbreken van TRIM... Weet iemand hier hoe erg het in de praktijk is als de write-performance van de volle SSD ineenstort? Of valt dat mee?

En heeft het zin om een SSD zolang alleen te gebruiken voor programma's en games? (Aangezien die toch alleen maar reads gebruiken, en dus geen last hebben van het ontbreken van TRIM)

R7 5700X, 16GB DDR4-3200, RTX 3070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-04 21:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Dacide schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 15:46:
V&A aangeboden: Intel Core 2 Quad Q9650 ;)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

VSA100_victim schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 20:08:
Maar Dacide moet met een SSD als boot-drive wel rekening houden met het feit dat Windows XP geen TRIM ondersteunt, en je moet oppassen met partition alignment.

Ikzelf zit ook te denken om als laatste upgrade voor mijn huidige pc (core2 duo / win-xp) een SSD te nemen, en die later te verhuizen naar een Sandybridge / Win7 systeem. Ik weet alleen niet hoeveel problemen dat zal geven in XP met het ontbreken van TRIM... Weet iemand hier hoe erg het in de praktijk is als de write-performance van de volle SSD ineenstort? Of valt dat mee?

En heeft het zin om een SSD zolang alleen te gebruiken voor programma's en games? (Aangezien die toch alleen maar reads gebruiken, en dus geen last hebben van het ontbreken van TRIM)
Gebrek aan TRIM is wel lastig idd.
In jouw geval zou ik iets nemen waar een meer autonome methode in zit. De eerste serie van de OCZ Vertex bevat zogeheten "Garbage Collection". Het is geen volledige vervanger voor TRIM, maar het helpt wel om de degradatie te beperken en beperkt te houden.

Als je geen enkele vorm van rommel-opruimer hebt, kan de performance inkakken tot zo'n 50%.
Of je er veel van merkt? Ligt er aan hoeveel je wegschrijft. Op lezen heeft het geen impact, en schrijven is sowieso al minstens 30% trager als lezen.

Verder, "alleen programma's en games omdat die alleen lezen" klopt natuurlijk niet ;) waar gaan je savegames heen? Wat dacht je van swappen? Windows schrijft ook om de haverklap logs weg...

Edit:
Verder kan je het tegenhouden van degradatie ook zelf een handje helpen. Zorg dat de partitie "aligned" is, en dat je een stukje ongepartitioneerde ruimte (5 tot 10%) overhoud zodat de SSD een reserve set "blocks" heeft om naar te schrijven als er geen directe vrije blocks zijn.

Oh, en btw, onder WinXP kan je wel TRIM draaien ;) Dat weet niet iedereen, maar het kan.
Voorwaarde is dat je een Intel of AMD chipset hebt, geen RAID draait en Intel's of AMD's AHCI driver gebruikt. (MS AHCI driver met TRIM passthrough is niet beschikbaar voor XP)
Dan installeer je O&O Defrag v14.4 of hoger. Daar zit namelijk TRIM in, die als appart programma commando's naar de SSD gaat sturen.

[ Voor 16% gewijzigd door McKaamos op 27-04-2011 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:41

Quad

Doof

McKaamos schreef op woensdag 27 april 2011 @ 10:57:
[...]
Edit:
Verder kan je het tegenhouden van degradatie ook zelf een handje helpen. Zorg dat de partitie "aligned" is, en dat je een stukje ongepartitioneerde ruimte (5 tot 10%) overhoud zodat de SSD een reserve set "blocks" heeft om naar te schrijven als er geen directe vrije blocks zijn.

Oh, en btw, onder WinXP kan je wel TRIM draaien ;) Dat weet niet iedereen, maar het kan.
Voorwaarde is dat je een Intel of AMD chipset hebt, geen RAID draait en Intel's of AMD's AHCI driver gebruikt. (MS AHCI driver met TRIM passthrough is niet beschikbaar voor XP)
Dan installeer je O&O Defrag v14.4 of hoger. Daar zit namelijk TRIM in, die als appart programma commando's naar de SSD gaat sturen.
Ik dacht juist dat zulke programma's juist níet bevorderend zijn voor de SSD.. En dat ze juist de duur van de SSD verkortten.

Verder ben ik het er wel mee eens dat de TS het best een SSD kan aanschaffen, en zijn (ruimte innemende) programma's op de Raptor installeert, heb je prima systeem imho.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:23
Of om het concreet en zo goedkoop mogelijk te maken:
pricewatch: OCZ Onyx SATA II 2.5" SSD 32GB

zet hier alleen windows en program files op.
voor schrijfbewerkingen (opslag) gewoon je raptor gebruiken (zorgen dat ie niet standby gaat).

als je wat meer ruimte wilt voor bv grotere programma's kun je kijken naar deze:
pricewatch: Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Quad schreef op woensdag 27 april 2011 @ 11:17:
[...]

Ik dacht juist dat zulke programma's juist níet bevorderend zijn voor de SSD.. En dat ze juist de duur van de SSD verkortten.

Verder ben ik het er wel mee eens dat de TS het best een SSD kan aanschaffen, en zijn (ruimte innemende) programma's op de Raptor installeert, heb je prima systeem imho.
Je moet ook niet defragmenteren, nee. dat klopt. Is idd slecht voor de levensduur.
Maar O&O Defrag defragmenteert niet op SSD's. Er zit juist TRIM in voor SSD's, om systemen die geen TRIM support bieden alsnog de voordelen er van te geven.
Dat is uiteraard hardware en driver afhankelijk, maar zolang je systeem er dus op voorbereid is, kan O&O Defrag het software gedeelte van TRIM uitvoeren wanneer je OS dat niet doet.

TRIM is namelijk een 4 delig systeem.
Je SSD moet het kunnen, je SATA controller moet de instructieset kennen, je moet drivers voor je OS hebben die het TRIM commando kunnen doorgeven (AHCI drivers van Intel en AMD hebben dat tegenwoordig), en je OS of support software moet TRIM kunnen aansturen.

TRIM is namelijk niets meer dan middels de MFT of FAT kijken welke blokken gecleared kunnen worden. Welke software dat doet (je OS of een support tool) is niet relevant. Zolang er een open pad is om de SSD de commando's te geven, kan elk gewenst stuk software dit doen.

Het komt er op neer dat een filesystem bijhoud welke files "gedelete" zijn, maar de ruimte wordt niet daadwerkelijk leeg geveegd.
Op een normale harddisk maakt het niet uit of dat wel of niet gebeurt, gezien die simpelweg een magnetisch veld produceert met de kop waardoor het vakje de correcte polarisatie krijgt. Of het toevallig al de goede kant op is, of juist niet, doet er dan niet toe.
Een SSD moet echter eerst de ruimte leeg vegen voordat er weer in geschreven kan worden.

Daar zit hem dus de crux. Zolang je de SSD niks vertelt over wat er gecleared mag worden, zal hij dus uiteindelijk vol lopen. Filesystem technisch is er ruimte zat, maar de SSD heeft geen daadwerkelijk lege blocks over, en zal een overwrite actie moeten doen.
Die actie bestaat uit leeg maken en dan schrijven.

En dat is waar TRIM een handje komt helpen. Die vertelt aan de SSD wat het filesystem doet. Welke file is volgens het FS gedelete en mag dus van de SSD worden verwijderd.
Daardoor komt de inhoud van de SSD exact overeen met het filesystem, waardoor je nooit overtollige volgeschreven blokken hebt, en de SSD dus altijd direct met schrijven kan beginnen.

Kort samengevat komt de performance hit voort uit het moeten doen van een extra handeling.
Dat ga je tegen met TRIM.

Er zijn nog wel andere technieken die de performance hoog houden trouwens.
Zo kan een SSD blokken als substituut gebruiken voor de daadwerkelijke schrijf actie. Hij pakt wat lege blocks uit z'n voorraad en schrijft daar heen. Dan zet hij een flag dat de lokatie is gewijzigd.
Echter lopen daardoor ook weer blocks vol omdat voor elke overwrite actie vanuit je FS (save je word documentje maar b.v.. das een overwrite) een nieuw stukje SSD wordt aangesproken., en de oude lokatie een oude versie van je document bevat.
Daar komt Garbage Collection om de hoek kijken. Die ruimt dergelijke rommel op.
Schijnbaar is OCZ zelfs zo ver met GC dat die ook nog bepaalde filesystems kan lezen en zo een "soort van" TRIM kan uitvoeren die autonoom is. Schijnbaar werkt dat alleen op NTFS en FAT.

@Mitsumark: Voor een beetje systeem is 64GB al gauw te krap. Zeker als je met allerlei muzieksoftware bezig bent en er VST's bij installeert. Dat vreet ruimte. Ik zou persoonlijk echt 120GB+ aanraden.
Die hoeven ook niet meer als 200 euro te kosten.

[ Voor 81% gewijzigd door McKaamos op 27-04-2011 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VSA100_victim
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 31-01 17:11
McKaamos schreef op woensdag 27 april 2011 @ 10:57:
[...]
Verder, "alleen programma's en games omdat die alleen lezen" klopt natuurlijk niet ;) waar gaan je savegames heen? Wat dacht je van swappen? Windows schrijft ook om de haverklap logs weg...
Ik bedoelde een configuratie waarin windows op de HDD staat, en je alle programma's installeert in een custom folder op de SSD, in plaats van "program files" op de HDD. De logs en savegames van die programma's gebruiken gewoon nog de "docsandsettings" folder op de trage HDD. Vandaar dat ik me afvroeg of het dan voor de snelheid het waard was...Maar ik stel me zo voor dat programma's die "veel" installatie-bestanden hebben, zoals Openoffice, daar wel sneller door zullen laden.
En als het goed is wordt het schrijven naar de SSD dan beperkt tot het updaten van de fileatrributes als "laatst geopend".

R7 5700X, 16GB DDR4-3200, RTX 3070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Ik zou persoonlijk juist windows en bijbehorende items op een SSD parkeren. Dat is waar je je snelheid haalt.
Docs&Settings kan je idd parkeren op een normale HDD, maar als je software gebruikt die daar vaak heen schrijft of vandaan leest (denk aan je webbrowser, ladingen kleine HTML files, plaatjes, javascripts, cookies, etc) en applicaties die de "temp" folder gebruiken (zit ook in D&S, Winzip extract b.v. eerst naar temp en copy'd daarna naar eindlokatie), doe je imho afbreuk aan het effect van een SSD.
Als je snel wil, zet je alles wat verwant is aan belangrijke dingen op SSD's en zet je alleen "finished work" en downloads e.d. op een normale HDD.

Ik zou zeggen: face it, je hebt nou eenmaal logge software in gebruik, en software wordt er ook niet compacter op tegenwoordig.
Parkeer windows, swapfile en al je grote apps op een SSD, eventueel met de hele Docs&Sets erbij (die kanje splitsen trouwens! user en system van elkaar gescheiden in separate folders. Makkelijkste te doen met een nLite customised windows installer CD)

Edit: oh, en wat TRIM betreft, jouw systeem leent zich voor een applicatie als O&O Defrag.
Je hebt een Intel chipset, en de hardware en drivers kunnen TRIM aan. Je hebt alleen een 3rd party app nodig die het daadwerkelijke TRIMmen doet.
Performance hit heb je dus niet zo gauw last van op die manier.
En anders een OCZ Vertex (eerste serie, geen 2 of 3) kopen omdat die extra actieve Garbage Collection bied. Ze zijn ook nog eens een tikkie goedkoper.

SSD's koop je niet omdat de constante throughput 2 of meer keer zo snel is als een reguliere HDD, maar omdat de accesstimes zo absurd laag zijn (150x sneller, 15ms vs 0,1ms). Dat is waar je de meeste winst boekt, en dat kunnen alle fatsoenlijke SSD's. Throughput wordt welliswaar hoger op de nieuwere modellen, maar dat is alleen nuttig als je in 1 keer een complete DVD ISO kopieert..
Windows en apps hebben veel meer baat bij lage accesstimes omdat die bestaan uit kleine files die in sequence geladen worden.

[ Voor 54% gewijzigd door McKaamos op 27-04-2011 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-04 21:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Of je doet gewoon niet zo moeilijk en upgrade gelijk naar een OS welke wel TRIM ondersteuning biedt.
Als je toch geld aan het uitgeven bent is het imo onzin om het niet gelijk goed te doen.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shagura
En laat lekker alles verder met rust en gooi gewoon windows + program files + standaard user files op de SSD zoals je met een normale harde schijf ook doet... Op Windows 7 wordt defrag/prefetch/superfetch toch automatisch disabled, swapfiles worden nauwelijks gebruikt en als je dan toch te weinig RAM hebt wil je deze juist op een SSD hebben.

Garandeert Intel geen 5 jaar levensduur met 20GB writes/dag (Met een X-25-M)? Dat haal je toch nauwelijks lijkt mij dus waarom zo moeilijk doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Het ging niet om de levensduur, Shagura ;)
De vraagstelling was met betrekking tot performance degradatie, iets waar alle SSD's in zekere mate last van hebben als je geen tegenmaatregelen tot je beschikking hebt.
Vandaar het advies voor een Vertex1 of Onyx1 van OCZ, ivm idle time GC. Een tool of een Windows upgrade kan ook, maar kost extra duiten

Maargoed, wat levensduur betreft hoef je je idd geen zorgen te maken. SSD's gaan langer mee dan de gemiddelde PC.

[ Voor 18% gewijzigd door McKaamos op 27-04-2011 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
McKaamos schreef op woensdag 27 april 2011 @ 11:33:
[...]
@Mitsumark: Voor een beetje systeem is 64GB al gauw te krap. Zeker als je met allerlei muzieksoftware bezig bent en er VST's bij installeert. Dat vreet ruimte. Ik zou persoonlijk echt 120GB+ aanraden.
Die hoeven ook niet meer als 200 euro te kosten.
Heb je gelijk in, mijn insteek was om zo goedkoop mogelijk veel 'snappiness' te creeëren, dus zonder de muziekbestanden op de SSD zelf, deze kunnen op de raptor.
Voor alleen windows, program files en mijndo's is doorgaans 30GB meer dan genoeg, heb je nog 25+GB over voor de muzieksoftware en VST's (ik heb werkelijk geen idee hoe groot die zijn).
Een beetje 120GB kost 170-190 euro, valt nog te overzien inderdaad, zeker als je al een Q9650 in gedachte had die eigenlijk niet nodig is (met sata 300 heeft het weinig zin nog meer uit te geven voor een snellere ssd).
Misschien de discussie verder voeren in het SSD topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 395810

voor 600 euro stel ik voor jou een I5 2500K & 5850 samen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Wat muzieksoftware en VST's betreft, ik ben geen kenner, maar heb wel eens met Psycle geprutst. Die vreet ook VST's, en heb voor het prutsen eens wat van internet binnen getrokken. Die VST gevallen willen van enkele tientallen MB's tot meerdere GB's gaan.
De software die je er als semi-pro/advanced-amateur bij gebruikt staat tegenwoordig ook op DVD, dus dat is ook de kleinste software niet. Je bent zo 20GB verder iig. En dan heb je nog geen noot muziek gemaakt ;)
Anoniem: 395810 schreef op woensdag 27 april 2011 @ 13:35:
voor 600 euro stel ik voor jou een I5 2500K & 5850 samen
Ik denk dat de TS daar ook prima toe in staat is ;)
Het was ook helemaal de vraag niet hoe je een systeem samenstelt voor X euro, maar advies over hoe veel bang-for-your-buck een upgrade naar een andere CPU op hetzelfde socket is, terwijl er al Core i* bestaat.

[ Voor 31% gewijzigd door McKaamos op 27-04-2011 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
McKaamos schreef op woensdag 27 april 2011 @ 13:39:
Wat muzieksoftware en VST's betreft, ik ben geen kenner, maar heb wel eens met Psycle geprutst. Die vreet ook VST's, en heb voor het prutsen eens wat van internet binnen getrokken. Die VST gevallen willen van enkele tientallen MB's tot meerdere GB's gaan.
De software die je er als semi-pro/advanced-amateur bij gebruikt staat tegenwoordig ook op DVD, dus dat is ook de kleinste software niet. Je bent zo 20GB verder iig. En dan heb je nog geen noot muziek gemaakt ;)
enkele GB's aan VST's die je daadwerkelijk gebruikt lijkt me wat veel.
de muziek die je maakt kun je natuurlijk op de raptor opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Even een reactie op het gebruik van VST's,

Ik gebruik zelf meerdere VST's. Deze variëren van enkele Kb's tot aan 60 GB (bv voor een VST met een zeer uitgebreide library)

Deze laatste valt onder een categorie die ik niet persé op mijn primaire schijf hoef te hebben.

anyway,

Ik denk dat ik eruit ben.

Ten eerste ga ik een legale windows 7 (64bit) kopen. Er vindt dan sowieso een volledige herinstallatie van mijn systeem plaats. Dit zal al de nodige performance boost geven.

Vervolgens wacht ik nog heel even tot aan de zomermaanden alvorens ik een SSD zal aanschaffen (mogelijk nog een prijsdaling)... ik heb voldoende aan een +/- 200gb.

De raptor schijf wordt dan een normale (snelle) harde schijf waar ik programma's of data op kan installeren.

Vervolgens kan ik als laatste stap kijken voor een 2ehands processor.

Alle bovenstaande stappen zullen dan leiden tot een significante performance boost. Denk ook niet dat ik er nog veel meer uit kan halen.

Dan kan ik altijd nog over een jaar (of twee) een nieuw mobo + cpu kopen.

Bedankt voor jullie stof tot nadenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 404967

je kunt er gewoon een paar gig RAM bijsteken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Anoniem: 404967 schreef op donderdag 28 april 2011 @ 23:49:
je kunt er gewoon een paar gig RAM bijsteken?
Met welk doel?
Z'n huidige OS vreet niet meer als 4GB, en dat heeftie al.
Daarbij claimt hij het niet vol te krijgen (wat me sterk lijkt, gezien windows preventief swapt, maar dat terzeide), dus wat moet je dan met meer? Sneller wordt het er niet van. Of iig niet significant.
Een SSD is dan een veel betere investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _matt_
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-05 20:01

_matt_

Never forget T6

Even een beroep doen op de community voor mijn vader, hij doet veel video bewerken en bij de laatste schoonmaaksessie van de PC heeft hij het voor elkaar gekregen om de processor los te krijgen... :?
Lang verhaal kort; pinnen krom, processor niet meer te gebruiken.

Ham vraag; repareren, upgraden of een nieuwe desktop?

Ik ga eerst door het topic format heen.
Wat voor systeem heb je nu?
Een Alternate systeem, met een:
ASUS socket 940 AM2. (type M4A78-vm in/si) moederbord,
AMD AMD Phenom II X4 940 Black Edition (pinnen krom = dood)
GeForce 9500GT 550M 1Gb DDR2
2x kingston DDR2 800Mhz 2Gb, totaal 4Gb.
Voeding onbekend
HDD seagate Barracuda 7400rpm 1Tb
kast is alternate eigen merk. (voeding hoog)

Wat voor programma's gebruik je / wil je gebruiken?
Video bewerkingsprogramma's (mainstream)

Tegen welke performanceproblemen loop je aan?
Behalve dat het renderen altijd sneller kan, geen.

Wat mag het kosten?
Afhankelijk van de oplossing;
(Nieuwe processor is 170 euro)
Maar een upgrade rond de 300/400 euro is bespreekbaar.

Indien dit trekken aan een dood paard is, komt nieuw om de hoek als alternatief.

Thinkpad T470 | HP N54L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

De pinnetjes van de processor zijn niet meer terug te buigen? Bovendien zitten er een hoop redundant pinnetjes tussen. Soms kom je er mee weg als je er eentje mist :)

Verder is het misschien een handig idee om te zeggen welk programma er gebruikt wordt voor de videobewerking. Als ik me niet vergis zijn er een aantal pakketten beschikbaar die handig gebruik maken van de power van een videokaart.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _matt_

_matt_

Never forget T6

Bedankt voor de tip, ik ga het in ieder geval proberen. Niet geschoten is altijd mis.
Verder heb ik de vraag uitstaan welke software hij precies gebruikt, zodra ik het antwoord heb edit ik deze erbij.

Edit: Hij gebruikt MAGIX Video deluxe Plus 17 voor filmbewerking en Corel Paintshop Photo Pro X3 voor fotobewerking.

[ Voor 23% gewijzigd door _matt_ op 14-04-2012 23:34 . Reden: aanvullen info ]

Thinkpad T470 | HP N54L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _matt_

_matt_

Never forget T6

Hmmm, pinnetjes terugzetten gaat het niet worden, er zijn er 2 afgebroken en ik ben bang er nog wat te breken als ik ze terug buig.
Voor de socket 940 ben ik nu aan het kijken naar een athlon processor omdat de phenom II niet meer te krijgen is. Zo hoop ik in ieder geval een werkend systeem te krijgen.
tips blijven welkom (zie boven).

Thinkpad T470 | HP N54L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-05 08:19
Ligt het aan mij of is er geen "workstation topic" ?
Wil namelijk niet gaan upgraden, maar een compleet nieuw systeem in elkaar zetten :) Kan ik dan ook hier terecht?

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

UG Aanschaf workstation... ik denk het wel :)

Maar dan heb je vast zelf al een lijstje hardware, eisen en een budget toch?

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:58
@ kaos-: Voor een compleet nieuw workstation, kan je hier terecht. Een beetje eigen input is wel wenselijk natuurlijk.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wat moeten we van je weten?

* Wat voor systeem heb je nu? (volledige specs)
* Wat voor programma's gebruik je / wil je gebruiken?
* Tegen welke performanceproblemen loop je aan?
* Wat mag het kosten?