Prijsstijging elektronica uit China verwacht

Pagina: 1
Acties:

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Topicstarter
Uit nieuws: Prijsstijging elektronica uit China verwacht
Foxconn, een grote assembleerder die onder andere voor Apple produceert, kondigde aan daar te gaan produceren omdat de lonen er lager liggen
Waarom moet Apple hier weer aangehaald worden? Foxconn produceert nog voor veel meer partijen die vele malen groter zijn dan Apple, waarom dan per se Apple erbij halen?

Ik krijg echt steeds meer de indruk dat t.net overal Apple wel bij probeert te slepen, ook al is het lang niet relevant (net zoals in dit artikel) en vraag me echt af wat de journalistieke meerwaarde er van is. Als Foxconn nou 90% van zijn productie zou gebruiken voor Apple was er wat voor te zeggen, maar Foxconn maakt minstens net zoveel spul voor moederbordfabrikanten en grote OEMs als Dell.

Verder snap ik de tags niet. Waarom Apple en Dell wel, maar Intel, AMD, Asus, Asrock, Gigabyte, MSI, DFI, XFX, Sapphire en dergelijke niet?

[ Voor 7% gewijzigd door TERW_DAN op 07-07-2010 11:41 ]

• natasdiamon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-04-2021
Ik ben het met je eens, check bijvoorbeeld de tags even:
* apple, china, dell, iphone

Wat heeft een iphone ermee te maken? :)

edtit, TS heeft het ook al toegevoegd. :P

[ Voor 14% gewijzigd door natasdiamon op 07-07-2010 11:47 ]

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Oorspronkelijk stond er nog wat over de iPhone in het stuk, overgenomen uit de bron, maar juist omdat we Apple er niet overal met de haren bij willen slepen hebben we dit eruit gesloopt. Dit waren nog wat overblijfselen. :P

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Uiteraard wordt er stilgestaan bij de noodzaak van zo'n vermelding. Ik heb deze Apple-vermelding in de eindredactionele slag laten staan omdat Foxconn de eigenaar is van een complex dat wel bekend stond als 'iPod City' en dat bekendheid verwierf door de slechte arbeidsomstandigheden:

nieuws: Apple onderzoekt 'iPod-slavernij'
nieuws: Foxconn geeft overtreden arbeidswet in iPod-fabriek toe
nieuws: Foxconn trekt aanklacht 'iPod City'-journalisten in
nieuws: Foxconn moet vakbond voor werknemers oprichten

Van andere fabrikanten is me een dergelijke rel niet bekend, dus als we een grote naam zoeken om de activiteiten van Foxconn af te kaderen, dan is zeker in het verband van dit nieuwsartikel Apple de aangewezen kandidaat.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Van andere fabrikanten is me een dergelijke rel niet bekend,
Mwah, 5 seconden Google:
Apple, Dell and HP to Investigate Suicides at Asian Supplier
Uit http://www.wired.com/gadgetlab/2010/05/foxconn-suicides/

Dell en HP kan je toch wel als grote naam beschouwen lijkt me.

[ Voor 12% gewijzigd door wildhagen op 07-07-2010 18:18 ]

Virussen? Scan ze hier!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
@Rataplan,

is het echt nog noodzakelijk om bij zo'n gigantische speler als Foxconn te activiteiten af te kaderen dan? Om maar bij Apple te blijven, dat is hetzelfde als zeggen "Apple, maker van de Ipod,...." ook overbodig, want iedereen kent Apple, net zoals iedereen Foxconn inmiddels wel kent.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Ik geef dit topic maar even een schop, nav dit artikel nieuws: Foxconn neemt Poolse assemblagefabriek Dell over
De firma, onderdeel van het Taiwanese Hon Hai Precision, bouwt in opdracht van Apple onder andere de iPhone en iPod.
Waarom moet Apple hier weer bijgehaald worden? Iets anders dan extra reclame voor Apple kan ik me bijna niet bedenken.

Het is nou niet alsof iPods het hoofdproduct van Foxconn is. Die gasten hebben vele malen meer PCIsloten en CPUsockets gemaakt dan iPods.

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-02 21:58

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Terw_Dan schreef op woensdag 29 september 2010 @ 20:17:
Ik geef dit topic maar even een schop, nav dit artikel nieuws: Foxconn neemt Poolse assemblagefabriek Dell over

[...]

Waarom moet Apple hier weer bijgehaald worden? Iets anders dan extra reclame voor Apple kan ik me bijna niet bedenken.

Het is nou niet alsof iPods het hoofdproduct van Foxconn is. Die gasten hebben vele malen meer PCIsloten en CPUsockets gemaakt dan iPods.
Omdat itt wat velen denken Foxconn echt niet bij iedereen bekend is en we dus een voorbeeld noemen van een fabrikant die in de media veelvuldig is geassocieerd met Foxconn. Reclame zal het amper zijn gezien de manier waarop Foxconn in het nieuws is geweest. Ik heb nog wel enkele fabrikanten toegevoegd.
Pagina: 1