Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:20

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
We hebben hier problemen met onze voip telefoons. Soms kunnen ze wel inloggen bij onze voip provider en soms niet. Uiteraard heb ik met onze voip provider aan de lijn gehangen die claimt dat ze geen poging tot inloggen zien wanneer de telefoon zegt dat deze geen connectie kan krijgen. Het probleem zou, volgens hen in onze router moeten liggen.

Even wat specs:
Telefoons zijn de Snom 300 (PDF)
De router is een Draytek Vigor 2900 firmware 2.5.6
De voip provider is speakup

Onze telefoons krijgen wel gewoon een verbinding met met de router omdat ze via DHCP een ip adres krijgen toegewezen. Daarna gaat het inloggen blijkbaar fout en komt er NR in het scherm te staan (zie manual). Inmiddels heb ik ze geprobeerd opnieuw te configureren zoals staat op bij speakup, maar helaas zonder succes.

Ik heb overigens over wel problemen gehoord met QoS confuguratie in de router, maar dat lijkt hier niet te spelen. Wanneer een telefoon wel inlogt is de kwaliteit prima. QoS staat overigens uit.

Ik zit me af te vragen hoe ik de fout moet gaan traceren. Netwerken en voip zijn nou niet echt mijn "core business".

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

Even een hubje/mirror-poort tussen 1 telefoon die problemen geeft en een pc met bijv. Wireshark. Zo kan je de SIP-dialog messages opvangen (die nog best duidelijk human-readable zijn) om te kijken wat er nou fout gaat.

Verder kunnen de meeste telefoons ook hun logs wegschrijven naar een syslog server, misschien dat daar ook meer uit te halen valt. Als je bijv. tftpd32 op een willekeurige pc even aanzet en dat ip in je telefoon zet kan je in ieder geval proberen wat meer te debuggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:31
Ik weet niet wat er met dat PDF'je is maar mijn McAfee gaat ervan over de zeik...

Wat BarthezZ zegt en kijk is in je Vigor of je iets in je UPNP log langs ziet komen?

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Die telefoons hebben ook firmware upgrades he?

http://wiki.snom.com/Firmware/V8

in die wiki staat ook het syslog verhaal hoe je de telefoon verder kun uizoeken..

http://wiki.snom.com/Web_Interface/V8/SIP_Trace

[ Voor 45% gewijzigd door leuk_he op 07-07-2010 13:12 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.