Toon posts:

Problemen met formatteren Samsung F3 HD103SJ ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een samsung F3 HD103SJ 1TB harddrive gekocht. Maar volgens mij is er nu iets mis en loop ik nu tegen problemen aan.

de harddisk hing onder disk-management al sinds 2:39am - 3:59am in status: formatting,
en daarna kwam de melding: formatting (1%) <-- en hier staat hij al 31 minuten op :X

Dit kan toch niet kloppen?

Systeem: WinXP Gold 32bit met SP2, Sweex sata 1.5 pci-controller.

Ik heb eerder een Samsung (F1) 1TB zonder problemen geformatteerd in hetzelfde systeem.

Wat gaat er mis?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2010 04:39 ]

• OK13
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-12-2025
Als je geen quickformat gedaan hebt dan kan dat heel erg lang duren. Zeker op zo'n grote schijf.

Als je kan annuleren zou ik dat doen en dan het vinkje bij quickformat aanzetten. Is net zo goed maar dan een stuk sneller.

Verwijderd

Eens met bovenstaande. Je kan het beter annuleren en een quickformat doen. Heb je dan nog steeds je twijfels, dan kan je even een trial versie van HDTune downen en een full scan er overheen gooien. Geeft die fouten aan, dan even het tooltje van Samsung zelf downloaden en daarmee checken. Geeft dat tooltje dan ook fouten aan, dan heb je genoeg bewijs om de schijf te RMA'en cq. terrug te brengen.

Verwijderd

Topicstarter
Kan het ook zijn dat mijn sweex sata 1.5 controller problemen geeft?

Ik heb wel eerder een andere samsung met zelfde specs (Samsung UJ103SJ ? sata2 3.0Gb/s 1TB) geformatteerd zonder problemen.. Zelfde controller zelfde systeem..

Verwijderd

Sweex is natuurlijk niet het beste merk, laat dat duidelijk zijn. Ten 2e is die controller sata 1 met een sata 2 schijf eraan, Op zich hoeft dat niet altijd een probleem te zijn, maar het lijkt me dan dan wel een stuk trager te gaan dan met een sata 2 controller, maar ik kan het fout hebben. Theoretisch zou het met beide schijven moeten werken, maar dan zeg ik wel theoretisch. Het zou kunnen zijn dat de F3 en de sweex niet lekker samenwerken, iets wat hij misschien wel kan met de F1. Het lijkt me dat je het daar moet zoeken. De F1 is natuurlijk een stukje ouder dan de F3.

• Sjaak_Banaan
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-11-2025
Zit er geen jumpertje op zodat je de HD als sata1 kan instellen?

• OK13
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-12-2025
jumpers op een schijf met sata? Denk het niet...

Verwijderd

Desondanks dat ik het ook nog nooit heb gezien, schijnt het wel eens voor te komen. Meestal moet je hem terugzetten door middel van software, althans, dat heb ik ooit eens gelezen. Ik denk dat er gewoon een incompatability zit tussen controller en schijf. Meestal kan je dat oplossen met een biosflash, maar ik weet niet of dat mogelijk is met deze sweex controller.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

OK13 schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 23:21:
jumpers op een schijf met sata? Denk het niet...
hoezo niet ? op een aantal sata 2 schijven die ik hier heb zit er wel degelijk een om hem naar sata 1 te zetten. Op mijn oude mobo was dat ook een must anders ging het niet werken.

andere moest ik inderdaad aanpassen met een firmware tool. Alleen moet je hem dan wel kunnen benaderen en je raad het al...daarvoor moet je hem dus op een sata 2 controller aansluiten :)

[ Voor 21% gewijzigd door Ray op 08-07-2010 23:27 ]

• Sjaak_Banaan
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-11-2025
Ik wou net zeggen, heb onlangs een HD van mijn collega gekregen welke zo'n jumpertje had ;)
Pagina: 1