Bij het bedrijf waar ik werk willen ze hun SD camera's vervangen door HD camera's, omdat ze de weg door het oerwoud aan camera's niet kunnen vinden hebben ze de overgang uitgesteld en uitgesteld omdat het om enorm veel geld gaat en ze niet de verkeerde keus willen maken, vandaar dat ik nu onderzoek doe naar wat voor hun het beste is.
Budget €6000,- t/m €10.000
Doel:
- Filmen in studio en op locatie binnen met weinig licht en soms ook buiten.
- Camera's worden voor opname gebruikt en dus niet voor live beelden.
- Montage gebeurt naderhand op de computer met adobe premiere.
Eisen/wensen:
- Schoudercamera
- Beste beeldkwaliteit voor het geld.
- Camera is binnen 2 maanden nodig dus we kunnen niet wachten op nieuwe modellen.
- Minimaal 1920x1080 25P/50I maar liever 1920x1080 50P
- Camera's moeten mobiel zijn op locatie (bijv. feesten) en dus geen kabels, alle apparatuur moet mobiel zijn en gedragen kunnen worden door de cameraman.
- Video data te editen met adobe premiere
- Moet een goede AF hebben.
P2 en SxS
Zelf had ik al gevonden dat dure camara's geen SD of compact flash meer gebruiken maar P2 systeem (Panasonic) of SxS (Sony), deze systemen zijn bedoeld om snel mee te kunnen monteren met bijbehorende (dure) montage systemen, dit waren wij niet van plan.
HD-SDI
In TV studio's word er echter geen(of minder) gebruik gemaakt van P2 of SxS maar van HD-SDI.
Dit is in de studio de standaard en levert een ongecomprimeerde digitale datastroom met 10bit kleur en geen chroma subsampeling.
De video stream word dan op een externe kast opgeslagen of op een computer of direct naar de regie.
Zie voor meer informatie:
Link Canon
Link Wikipedia
HD-SDI opnemen met de Convergent Nanoflash
Mijn idee is om een camera te kopen die een HD-SDI uitgang heeft, gelukkig hebben eigenlijk alle camera's in dit prijs segment dat wel, en dan een los kastje die de beelden opslaat.
Omdat het kastje meegedragen moet worden kan deze niet groot zijn, zelf kwam ik in mijn zoektocht dit kastje tegen: Convergent Nanoflash (ongeveer 2800,- euro)

Hier zie je in extreme situaties het verschil tussen 35mbit 4:2:0 en 100mbit 4:2:2
Het maakt vooral verschil met scenes met veel detail ruis en/of beweging, of beelden met weinig contrast waar anders door compressie detail verloren gaat.
Ook gaat chroma keyen met greenscreen beter en gaat er in post veel minder detail verloren.
De opname functies zijn helemaal zelf in te stellen:
- 18 t/m 280mbits/sec
- Neemt op in High-Quality Sony XDCAM HD 422 CODEC (MPEG2 variant)
- Dubbele kleur subsampeling resolutie 4:2:2 ipv 4:2:0 Link met uitleg
- Passen 2 gewone compactflash kaarten in, met 2x 64gb heb je zo 128gigabyte, daarmee film je op 100mbit 160minuten en op 140mbit 120minuten.
Met mijn zoektocht naar geschikte camera's kwam ik de volgende modellen tegen:
- Panasonic AG-HPX500 - 3x 2/3inch CCD
- Sony PMW-EX3 - 3x 1/2inch CMOS
- Canon XL H1S - 3x 1/3inch CCD
- JVC GY-HM700 -3x 1/3inch CCD
Eigen plaatje met vergelijking van sensors:

De panasonic AG-HPX500 heeft 2x grotere sensors dan de sony, en de panosonic heeft zelfs 4x grotere sensors dan de canon en jvc, dus deze camera heeft een groot potentieel om de beste beeldkwaliteit te leveren.
Op vimio vind ik wel het één en ander maar is lastig vergelijken omdat ik het niet full res zie en de compressie hoog is, ook weet ik niet in hoeverre de films bewerkt zijn:
Panasonic
Kerk opname met weinig licht
Vergelijk tussen de Panasonic en Canon 7D, gaat vrij gelijk op! O+
Scene bij nacht
Sony
Lasvegas bij nacht, toch af en toe zichtbare ruis
Viool optreden op toneel - ziet er goed uit, alleen jammer van de ruis in de gang op 22sec
Ik vond wel een review tussen de EX3 vs canon XL H1s
Wat vinden jullie van HD-SDI?
Raden jullie mij een andere HD-SDI recorder aan?
Welke schouder camera zouden jullie kiezen met dit budget? (mag ook een hele andere zijn)
Budget €6000,- t/m €10.000
Doel:
- Filmen in studio en op locatie binnen met weinig licht en soms ook buiten.
- Camera's worden voor opname gebruikt en dus niet voor live beelden.
- Montage gebeurt naderhand op de computer met adobe premiere.
Eisen/wensen:
- Schoudercamera
- Beste beeldkwaliteit voor het geld.
- Camera is binnen 2 maanden nodig dus we kunnen niet wachten op nieuwe modellen.
- Minimaal 1920x1080 25P/50I maar liever 1920x1080 50P
- Camera's moeten mobiel zijn op locatie (bijv. feesten) en dus geen kabels, alle apparatuur moet mobiel zijn en gedragen kunnen worden door de cameraman.
- Video data te editen met adobe premiere
- Moet een goede AF hebben.
P2 en SxS
Zelf had ik al gevonden dat dure camara's geen SD of compact flash meer gebruiken maar P2 systeem (Panasonic) of SxS (Sony), deze systemen zijn bedoeld om snel mee te kunnen monteren met bijbehorende (dure) montage systemen, dit waren wij niet van plan.
HD-SDI
In TV studio's word er echter geen(of minder) gebruik gemaakt van P2 of SxS maar van HD-SDI.
Dit is in de studio de standaard en levert een ongecomprimeerde digitale datastroom met 10bit kleur en geen chroma subsampeling.
De video stream word dan op een externe kast opgeslagen of op een computer of direct naar de regie.
Zie voor meer informatie:
Link Canon
Link Wikipedia
HD-SDI opnemen met de Convergent Nanoflash
Mijn idee is om een camera te kopen die een HD-SDI uitgang heeft, gelukkig hebben eigenlijk alle camera's in dit prijs segment dat wel, en dan een los kastje die de beelden opslaat.
Omdat het kastje meegedragen moet worden kan deze niet groot zijn, zelf kwam ik in mijn zoektocht dit kastje tegen: Convergent Nanoflash (ongeveer 2800,- euro)

Hier zie je in extreme situaties het verschil tussen 35mbit 4:2:0 en 100mbit 4:2:2
Het maakt vooral verschil met scenes met veel detail ruis en/of beweging, of beelden met weinig contrast waar anders door compressie detail verloren gaat.
Ook gaat chroma keyen met greenscreen beter en gaat er in post veel minder detail verloren.
De opname functies zijn helemaal zelf in te stellen:
- 18 t/m 280mbits/sec
- Neemt op in High-Quality Sony XDCAM HD 422 CODEC (MPEG2 variant)
- Dubbele kleur subsampeling resolutie 4:2:2 ipv 4:2:0 Link met uitleg
- Passen 2 gewone compactflash kaarten in, met 2x 64gb heb je zo 128gigabyte, daarmee film je op 100mbit 160minuten en op 140mbit 120minuten.
Met mijn zoektocht naar geschikte camera's kwam ik de volgende modellen tegen:
- Panasonic AG-HPX500 - 3x 2/3inch CCD
- Sony PMW-EX3 - 3x 1/2inch CMOS
- Canon XL H1S - 3x 1/3inch CCD
- JVC GY-HM700 -3x 1/3inch CCD
Eigen plaatje met vergelijking van sensors:

De panasonic AG-HPX500 heeft 2x grotere sensors dan de sony, en de panosonic heeft zelfs 4x grotere sensors dan de canon en jvc, dus deze camera heeft een groot potentieel om de beste beeldkwaliteit te leveren.
Op vimio vind ik wel het één en ander maar is lastig vergelijken omdat ik het niet full res zie en de compressie hoog is, ook weet ik niet in hoeverre de films bewerkt zijn:
Panasonic
Kerk opname met weinig licht
Vergelijk tussen de Panasonic en Canon 7D, gaat vrij gelijk op! O+
Scene bij nacht
Sony
Lasvegas bij nacht, toch af en toe zichtbare ruis
Viool optreden op toneel - ziet er goed uit, alleen jammer van de ruis in de gang op 22sec
Ik vond wel een review tussen de EX3 vs canon XL H1s
Wat vinden jullie van HD-SDI?
Raden jullie mij een andere HD-SDI recorder aan?
Welke schouder camera zouden jullie kiezen met dit budget? (mag ook een hele andere zijn)