Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Als computergebruiker met redelijke kennis ben ik nog niet in staat geweest om een snelheidsprobleem in mijn netwerk zelf op te lossen. Om wat dingen uit te kunnen sluiten plaats ik dan ook hier mijn vraag.

De feiten:

- Alles-in-één-extra (80 mbit) van Ziggo met een Ubee modem (14 dagen oud).
- Sitecom 300N XR Gaming Router II (type WL-309) (vandaag bezorgd gekregen)
- 4 PC's met draad aangesloten op Router
- 1 PC draadloos
- 2 Laptops draadloos
- 2 telefoon + 1 PS3 draadloos

De router heeft een theoretische maximale WAN doorvoersnelheid van 300 mbit, de 80 mbit van mn Ziggo abbo moet ik dus makkelijk kunnen halen. Maar nu komt het frustrerende probleem, slechts in de meest onpraktische opstelling haal ik die snelheid down maar is mn upload kut. Bij de meest praktische opstelling is de download slechts exact de helft van het maximum maar de upload wel de volle 9.9/10 mbit.

Wat betreft de opstelling bedoel ik het volgende:

De aansluiting van Ziggo komt hier in huis in de woonkamer binnen. Het modem staat in de woonkamer maar vanwege de vele aansluitingen die vereist zijn op de eerste en tweede verdieping, staat de router op de eerste verdieping. Tussen het modem en de router zit een kabel van ongeveer 5 meter die door de muur loopt. Vanaf de router op de eerste verdieping lopen de kabels naar de andere kamers. --> dit is de meest praktische opstelling en hierbij is de downloadsnelheid exact de helft (80: 2=40 mbit) en de upload 9.9/10 mbit.

Wanneer ik de router met het bijgeleverde kabeltje van 1 meter aansluit op het modem in de woonkamer en daarop met draad een laptop, schetst zich de volgende situatie: Ten eerste is deze situatie het minst praktisch omdat ik nu niets aan kan sluiten op de eerste en tweede verdieping. Ten tweede is de download nu wel de volle 80 mbit maar de upload slechts iets van 2 tot 4 mbit.

In beide situtaties is de draadloze snelheid overigens erg wisselvallig.

Ik kan slechts tot een conclusie komen met de kennis die ik heb, de netwerkkabel in de muur is rot/kapot/beschadigd. Maar als dit het geval is, hoe verklaart dat de EXACT gehalveerde downloadsnelheid en dat in die situatie wel de upload goed is en visa versa? :?

Hopelijk weet iemand hier nog een conclusie te trekken waar ik nog niet op gekomen ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:31

D4NG3R

kiwi

:)

Heb je je router al gereset?
Is het met elke pc zo?
Heb je al contact opgenomen met Ziggo?

Ik zie nog weinig wat je geprobeert hebt eerlijkgezegt :/

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itons
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
er van uitgaande dat het een wl-306 betreft zou je volgens hardware info maar 96mbps moeten halen van wan->lan, vrij krap voor je 80mbit dus

http://www.hardware.info/...ss_Gigabit_Router_300NXR/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:53

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Test in elk geval ook even wat voor snelheden je haalt met een laptop of PC direct aan het modem om uit te sluiten dat de router toch voor problemen zorgt. Daarbij kan je die laptop of PC dan ook eens aan de kabel hangen waar nu de router aan hangt, om te kijken of dat nog verschil oplevert t.o.v. aansluiten met een andere kabel.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn excuses, de uitleg was een beetje karig. Ik heb het modem en router al meerdere malen gereset. Ziggo is de afgelopen weken al 3 keer langsgeweest voor een ander probleem met het modem en onstabiele telefonieverbinding. Die hebben ook alles hier in huis doorgemeten (behalve de netwerkkabels) en konden niets vinden.

Het probleem is op elke pc op de eerste en tweede verdieping zo. Ik heb eigenlijk wel vrij weinig speelruimte op de eerste en tweede verdieping vanwege hoe het huis in elkaar zit en waar de kabels lopen. Enkel wanneer ik dus in de woonkamer de router aansluit en daarop rechtstreeks weer een laptop is het probleem met de download verholpen maar is de upload gehalveerd.

Mijn router is van de tweede generatie dus niet de WL-306 maar de WL-309 met tweede grote antennes ipv 3.

Wanneer ik een laptop rechtstreeks op het modem aansluit haal ik wel altijd de maximale download maar de upload is wisselvallig.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2010 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:01

M2M

medicijnman

skip de router eens, en hang je laptop bedraad aan het modem. (mac adres en routernaam clonen versnelt het verbinding maken bij sommige ziggo abbonnees, waaronder mijzelf). En loop gelijk even door alle settings op je laptop.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Zo te horen zit je probleem in het coax kabel deel van je huis.

Hoe ziet je coax netwerk er uit? Splitters, versterkers, kabels en kabellengtes? Welke types van deze componenten?
Is een eventuele versterker retourgeschikt?
Kun je docsis parameters uitlezen in het kabelmodem?
Kun je de topologie uittekenen?

[ Voor 5% gewijzigd door joopv op 06-07-2010 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kijk kijk, nu komen de experts met ideeen!!

Zoals gezegd komt de aansluiting van Ziggo binnen in de woonkamer. In de muur wordt de coax gesplits zodat een we een aansluiting in de woonkamer hebben en eentje die naar de eerste verdieping gaat. Op de eerste verdieping komt ie dan ook weer uit de muur om daar verdeeld te worden naar de rest van de kamers boven. De splitsing aldaar vindt plaats d.m.v. een versterker. De versterker kan niet in de woonkamer aangesloten worden gezien het feit dat de coaxkabel die naar boven gaat niet eerst in de woonkamer uit de muur komt.

De kabels waren de duurste die we konden krijgen bij de Praxis. 70 ohm staat erop en vanaf de splitter allemaal rond de 5 tot 8 meter naar de tv's toe.

De netwerkkabel vanaf het modem gaat door dezelfde gleuf naast de coaxkabel naar boven.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2010 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Als het de WL-308 router is er firmware upgrade te vinden.

http://www.sitecom.com/support-product/productid/680

Heb je de 5 meter kabel al getest door er een laptop aan de ene kant en een PC aan de andere kant op aan te sluiten en dan een of andere netwerk benchmark te draaien.

Maar eigenlijk heb je zelf al bepaald dat die 5 meter kabel niet in orde is? Als je deze nu vervangt door een lange (onhandige) kabel en dan de router weer boven zet wat dan? Zondermeer kan het de moeite waard zijn de connecters op de "kapotte"5 meter kabel er eens opnieuw op te zetten. (heb je dus een kabeltang voor nodig..en 2 connecters van minder dan 1 euro)

Is de 5 meter kabel wel echt een CAT5 (/568A) cabel?

AAARGHH... wellicht niet goed gelezen....

Ik zou zelf namelijk de modem beneden hebben neergezet en die via een CAT5 kabel naar de router hebben gevoerd.

[ Voor 10% gewijzigd door leuk_he op 06-07-2010 16:30 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:53

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Maar het modem zit neem ik aan gewoon netjes direct op de aansluiting van Ziggo? Dan is de rest van de COAX installatie volgens mij weinig interessant om te bespreken :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Modem zit direct op de aansluiting van Ziggo in de woonkamer en staat ook keurig in de schaduw (om eventuele oververhitting te voorkomen. Alle netwerkkabels hier in huis zijn allemaal Cat5-E (vraag me niet waar die E voor moet staan:P)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2010 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 16:26:
De kabels waren de duurste die we konden krijgen bij de Praxis. 70 ohm staat erop en vanaf de splitter allemaal rond de 5 tot 8 meter naar de tv's toe.
70?

http://blob.ziggo.nl/dyna..._DigitaleTV_v1.0b_web.pdf
Coaxkabel
Het beste is een coaxkabel met metaalfolie en vlechtwerk, een doorsnede van
minstens 7 mm en een weerstand van 75 Ohm. Koop de kabel bij voorkeur op de
juiste lengte.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oepsie, 75 idd. Had 70 in m'n hoofd van de laatste keer dat de monteur van ziggo hier alles gecheckt had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:12
Maak is een overzichtschets van hoe de bekabeling nu zit aangesloten, het is mij namelijk niet helemaal meer duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:51

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik krijg toch het gevoel, dat die router het gewoon niet aan kan wat jij allemaal wil. Of er is een firmware update.
Als je nu een laptop met draad direct aansluit op de modem wat gebeurt er dan?

Ook moet je uitsluiten of die 5 meter kabel naar boven wel of niet goed is, pas dan weten we meer.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik eruit ben. Leuke_he had nog een idee dat ik compleet vergeten was te testen. De kabel die door de muur kwam gewoon rechtstreeks tussen het modem en een laptop plaatsen. Stom stom stom dat ik daar niet aan gedacht heb!!! Het probleem is nu opgelost volgens mij als ik gewoon die kabel in de muur vervang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tweakduke schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 16:52:
Ik krijg toch het gevoel, dat die router het gewoon niet aan kan wat jij allemaal wil. Of er is een firmware update.
Als je nu een laptop met draad direct aansluit op de modem wat gebeurt er dan?

Ook moet je uitsluiten of die 5 meter kabel naar boven wel of niet goed is, pas dan weten we meer.
De WL-309 Gaming Router II kan WAN - LAN tot snelheden van 400 Mbps routeren. 80Mbps van is geen probleem weet ik ook uit eigen ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:51

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ja ik zat ernaast. Het lag blijkbaar niet aan de router, maar aan een slechte kabel :)

Tweakers Discord

Pagina: 1