Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Naafversnelling slipt

Pagina: 1
Acties:

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Recentelijk heb ik een probleem gekregen met mijn naafversnellingen. Ik heb een 3 versnellingen naafversnelling van een onbekend merk. De fiets waar het wiel bij hoort bestaat al lang niet meer dus ik heb ook geen mogelijkheid om uit te zoeken welke wiel in dat model hoort.

Wanneer ik kracht zet op mijn trappers valt alle weerstand weg tot je stopt met trappen. Wanneer je heel weinig kracht zet dan gaat het wel goed. Eerst dacht ik aan problemen met mijn tandwielen. Deze waren enigsinds versleten en zijn dus vervangen. De ketting is tegelijkertijd vervangen. Helaas heeft dit niets opgeleverd. Het probleem lijkt hem dus in de naafversnelling te zitten. Deze heb ik uit elkaar gehaald. Zie de foto's op http://s1044.photobucket....emmingnl/Naafversnelling/.

Ik heb niet zoveel ervaring met naafversnellingen. De naafversnelling grijpt op de hub aan via een set 'haakjes' welke blijven hangen achter de hobbels in de naaf. Dit leek mij een mogelijke kandidaat voor slijtage. Echter, als ik het wiel vast zet en dan probeer te trappen krijg ik de boel niet in beweging. Iets wat ik wel zou verwachten als hij over deze hobbels heen stuitert.

Is er iemand die ervaring heeft met dergelijke versnellingen en die mij kan helpen met het zoeken van de fout?

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:47

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Is het niet een kwestie van slecht afgesteld staan, doordat het kabeltje in de loop der tijd wat is opgerekt? Ik heb ook wel eens last van dit soort symptomen met een van mijn fietsen die een naafversnelling heeft en dat is dan te verhelpen door even het kabeltje wat strakker te zetten bijvoorbeeld.

Slijtage kan ook, maar ik zou als ik jou was zeker even proberen of het niet te verhelpen is door de afstelling wat te tweaken :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Helemaal waar, Orion, je had 'm niet uit elkaar hoeven schroeven. Het aanpassen van de kabelsterkte (vooral als je een wiel uitwisselt) is de sleutel.

Mocht dat niet helpen, of krijg je de naaf niet meer in elkaar, check dan dit:
http://www.users.globalnet.co.uk/~hadland/samaintind.htm

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Bedankt voor de tips. Ik heb de naafversnelling weer in elkaar gezet. De versnellingskabel werkt echter redelijk vernuftig waardoor er weinig af te stellen valt. Er zitten nokjes in welke ervoor zorgen dat hij maar in bepaalde standen vast kan staan. Als de kabel slapper wordt dan moet het hendeltje in een andere positie staan maar de daadwerkelijke versnelling veranderd niet van plek. Het lijkt dus toch ergens anders mis te gaan.

@dnhelle, bedankt voor de link, ik zal de informatie eens doorspitten om te kijken of ik daar bruikbare informatie in kan vinden.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld