Acties:
  • 0Henk 'm!

• Reveller
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-12-2022
Ik heb deze ochtend gespendeerd aan het zoeken naar een leuk netbookje. Wat opvalt is dat de basisspecs gelijk zijn (Atom N450, 1GB RAM, etc.). Het verschil zit hem in wel / geen multigesture touchpad, aantal USB poorten of de resolutie van de webcam.

Maar ook in de netwerkkaart/-module blijkbaar. Nu ben ik opzich van plan om een Asus EEE PC 1001PX te kopen, voornamelijk vanwege het matte scherm en het niet-hebben van die irritante bolletjes op het touchpad (zoals alle andere seashells).

Alleen: de 1001PX ondersteunt b/g (en dus niet b/g/n). In hoeverre is dat een nadeel? Gaan er netwerken zijn waar je dan geen IP krijgt of ga je grote verschillen in download snelheid merken?

"Real software engineers work from 9 to 5, because that is the way the job is described in the formal spec. Working late would feel like using an undocumented external procedure."

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:00
Wifi N is alleen leuk als je veel data via het netwerk kopieert. Voor de rest ga je nooit een verschil merken. Internet gaat doorgaans toch tot 20mbit, en g kan 54mbit/s aan. Alleen plaatsen waar je dus boven die snelheid komt (snel internet op een uni of iets dergelijks) zul je het met wat minder snelheid moeten doen. Ook dan geldt het verschil eigenlijk voor downloaden. Bij normaal gebruik ga je het niet merken. Voor de b en g-standaarden afgeschaft zijn heb jij wss ook al lang een andere netbook.

[Voor 43% gewijzigd door GENETX op 06-07-2010 13:50]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Reveller
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-12-2022
GENETX, thanks. Ik schaf het laptopje aan voor mijn master-jaar op de uni. Er is dus wel een >20mbit netwerk, maar ook daar gebruik ik internet slechts voor zaken die weinig bandbreedte vereisen. En inderdaad; ik ga er vanuit dat ik over 2/3 jaar een nieuw netbookje aanschaf dus ik ben blij te horen dat ik tot die tijd met b/g toe kan :)

"Real software engineers work from 9 to 5, because that is the way the job is described in the formal spec. Working late would feel like using an undocumented external procedure."

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-03 07:40

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

GENETX schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 13:48:
Wifi N is alleen leuk als je veel data via het netwerk kopieert. Voor de rest ga je nooit een verschil merken. Internet gaat doorgaans toch tot 20mbit, en g kan 54mbit/s aan. Alleen plaatsen waar je dus boven die snelheid komt (snel internet op een uni of iets dergelijks) zul je het met wat minder snelheid moeten doen. Ook dan geldt het verschil eigenlijk voor downloaden. Bij normaal gebruik ga je het niet merken. Voor de b en g-standaarden afgeschaft zijn heb jij wss ook al lang een andere netbook.
Het G-protocol is 54Mbit half duplex, dus 27Mbit up en down ;)

Dit topic krijgt een kickje richting Netwerken :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:35
Zolang je niet gaat downloaden op de uni, is WIFI-G meer dan voldoende..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:10

_Apache_

For life.

Het is beter om te kijken welke beveiling je kaartje ondersteunt, WPA2 is wel minimaal wat dat betreft.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

GENETX schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 13:48:
ADSL gaat doorgaans tot 20 Mbit ja, genoeg kabelaansluitingen die daar tegenwoordig (ruim) boven zitten.
En G is zoals gezegd 54/2 = 27 Mbit/ max.

Dat gezegd hebbende, @TS: vaak kun je laterop makkelijk een (mini PCI-e) wifi N kaartje erin zetten. Nu doen merken als Lenovo en HP daar doorgaans vrij moeilijk over mbt whitelists in de BIOS, met Asus zou het wellicht beter kunnen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:00
Qua draadloze snelheid: Ja, dan is wifi G prima te doen. Echter: Bij N heb je wel een beter bereik van het netwerk, en deze heeft ook minder last van andere apparatuur die kan storen.

Dat is wel een voordeel van de N-standaard. (ik merk het verschil zelf met de opvolger van de intel interne b/g standaard van mijn laptop. De nieuwe, met n-draft heeft minder last van de storingen)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee