Heel tijd terug een pc samengesteld voor kennis. Wertke tot voor kort gewoon goed, maar sindskort klaagde hij maar over een te slome pc. Vervolgens heb ik er na gekeken en meteen viel mij op dat de cpu op 98 graden stond te bakken. Voordat we aanspraak gaan doen op garantie wil ik alle mogelijke oplossingen langslopen, om eventueel alleen het kapotte onderdeel op te sturen voor garantie. Totdat garantiekwestie is afgehandeld kan er dan een tijdelijke onderdeel ingezet worden zodat kennis kan blijven doorwerken
Config is als volgt;
Win7 64bit met alle updates
Intel Core i5 750 @ 2,6ghz
Asus P7P55 LX (LGA1156)
** 4GB DDR3 @ 667mhz (9-9-9-24)
Geforce 7600GT
Wat heb ik gedaan
- Clean OS install, dus vanaf scratch met gelijk een virusscanner. Ook alle schijven gescand op virus
- Bios update naar meest recente
- Alle mogelijke drivers geinstalleerd, begonnen met als eerst de chipsetdrivers
- Kast open gehad en ontdaan van stof (viel erg mee)
Wat is probleem
- Temperatuur van CPU constant boven 90 graden (alle cores)
- Taakbeheer geeft altijd cpu activiteit tussen 18 en 22 procent, hoe idle het systeem ook is
Wat nog te doen
- opnieuw koelpasta aanbrengen vanavond
- geheugen op dualchannel zetten
verder heb ik volop screens gemaakt om een duidelijk beeld te krijgen van het probleem;

excuses voor de te grote plaatjes, op de os staat helemaal geen software en moet het doen met paint
** tijdens tikken van dit topic viel me nu pas op dat het geheel op single-channel werkt. Dit ga ik vanavond als eerst aanpassen. Indien suggesties voor betere memtimings hoor ik ze graag (overclock gaat niet gebeuren)
edit/
cpuiz screen erbij gedaan
Config is als volgt;
Win7 64bit met alle updates
Intel Core i5 750 @ 2,6ghz
Asus P7P55 LX (LGA1156)
** 4GB DDR3 @ 667mhz (9-9-9-24)
Geforce 7600GT
Wat heb ik gedaan
- Clean OS install, dus vanaf scratch met gelijk een virusscanner. Ook alle schijven gescand op virus
- Bios update naar meest recente
- Alle mogelijke drivers geinstalleerd, begonnen met als eerst de chipsetdrivers
- Kast open gehad en ontdaan van stof (viel erg mee)
Wat is probleem
- Temperatuur van CPU constant boven 90 graden (alle cores)
- Taakbeheer geeft altijd cpu activiteit tussen 18 en 22 procent, hoe idle het systeem ook is
Wat nog te doen
- opnieuw koelpasta aanbrengen vanavond
- geheugen op dualchannel zetten
verder heb ik volop screens gemaakt om een duidelijk beeld te krijgen van het probleem;

excuses voor de te grote plaatjes, op de os staat helemaal geen software en moet het doen met paint
** tijdens tikken van dit topic viel me nu pas op dat het geheel op single-channel werkt. Dit ga ik vanavond als eerst aanpassen. Indien suggesties voor betere memtimings hoor ik ze graag (overclock gaat niet gebeuren)
edit/
cpuiz screen erbij gedaan