• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Heel tijd terug een pc samengesteld voor kennis. Wertke tot voor kort gewoon goed, maar sindskort klaagde hij maar over een te slome pc. Vervolgens heb ik er na gekeken en meteen viel mij op dat de cpu op 98 graden stond te bakken. Voordat we aanspraak gaan doen op garantie wil ik alle mogelijke oplossingen langslopen, om eventueel alleen het kapotte onderdeel op te sturen voor garantie. Totdat garantiekwestie is afgehandeld kan er dan een tijdelijke onderdeel ingezet worden zodat kennis kan blijven doorwerken

Config is als volgt;
Win7 64bit met alle updates
Intel Core i5 750 @ 2,6ghz
Asus P7P55 LX (LGA1156)
** 4GB DDR3 @ 667mhz (9-9-9-24)
Geforce 7600GT

Wat heb ik gedaan
- Clean OS install, dus vanaf scratch met gelijk een virusscanner. Ook alle schijven gescand op virus
- Bios update naar meest recente
- Alle mogelijke drivers geinstalleerd, begonnen met als eerst de chipsetdrivers
- Kast open gehad en ontdaan van stof (viel erg mee)

Wat is probleem
- Temperatuur van CPU constant boven 90 graden (alle cores)
- Taakbeheer geeft altijd cpu activiteit tussen 18 en 22 procent, hoe idle het systeem ook is

Wat nog te doen
- opnieuw koelpasta aanbrengen vanavond
- geheugen op dualchannel zetten

verder heb ik volop screens gemaakt om een duidelijk beeld te krijgen van het probleem;

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/9syl9k.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/jpiown.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/2u6gvf5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/2mh5xlv.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/2pq5543.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/35m47mh.jpg
excuses voor de te grote plaatjes, op de os staat helemaal geen software en moet het doen met paint

** tijdens tikken van dit topic viel me nu pas op dat het geheel op single-channel werkt. Dit ga ik vanavond als eerst aanpassen. Indien suggesties voor betere memtimings hoor ik ze graag (overclock gaat niet gebeuren)

edit/
cpuiz screen erbij gedaan

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-02 12:51

M2M

medicijnman

twee mogelijkheden:

of de thermal sensors zijn allemaal kaduuk,
of je cpu koeler zit niet goed op je processor.

ik schat zelf het laatste. Even openschroeven en hermonteren is dus het advies :)

-_-

• Dnomaid
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-02 09:58
Ik weet niet of de koeler van je processor pushpins heeft, mogelijk is er gewoon een losgeschoten oid. Ik zou het in de eerste plaats ook daar gaan zoeken.

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:20
Je harde schijven zijn ook erg warm. Hoe is de airflow in je kast?

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• SYQ
  • Niet online
oke, zal vanavond tijdens plaatsen van wat koelpasta ook goed opletten hoe de cpu erin zit plus alle tijd nemen om de cpukoeler te plaatsen. en dat de hd's ietwat te warm zijn kan voortkomen denk ik door de cpu's die gewoon te heet zijn.

maar het is dus logisch dat de prestaties zwaar afnemen als de cpu geen goede koeling heeft? met temperaturen van 90 graden?

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-02 13:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ja, CPU gaat dan throttlen om maar niet in de fik te vliegen ;)

Maar voel eens of het koelblok op de CPU uberhaupt warm wordt, want ik gok dat je die gewoon kunt vasthouden terwijl de CPU dit soort temperaturen aangeeft in dit geval, wat zou duiden op gewoon ronduit brak contact tussen CPU en koeler. Verzeker jezelf er van dat die koeler dus goed zit.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-02 14:17
SYQ schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 13:03:
oke, zal vanavond tijdens plaatsen van wat koelpasta ook goed opletten hoe de cpu erin zit plus alle tijd nemen om de cpukoeler te plaatsen. en dat de hd's ietwat te warm zijn kan voortkomen denk ik door de cpu's die gewoon te heet zijn.

maar het is dus logisch dat de prestaties zwaar afnemen als de cpu geen goede koeling heeft? met temperaturen van 90 graden?
Let wel op te veel koelpasta is ook niet goed he! druppel ter grootte van een rijstkorrel is meestal voldoende.
Ik vermoed echter dat je koeler er niet goed op zit. Probeer ook even zelf te voelen aan het koelblok. Als hij echt 90 graden is moet je dat erg goed kunnen voelen ;).
Prestaties nemen zeker af, want de cpu gaat terugklokken wanneer hij te heet wordt.

edit: ultraman was net sneller :X

Computer says no

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

en dat de hd's ietwat te warm zijn kan voortkomen denk ik door de cpu's die gewoon te heet zijn.
Lijkt me eigenlijk juist raar. Als de CPU te warm wordt, en dit komt door slecht contact met de CPU koeling of zo, dan wordt die warmte dus al nauwelijks afgevoerd, blijft in je CPU zitten en je HDD's zouden dan niet warm worden. Dat je HDD's ook te warm zijn lijkt mij een teken van slechte airflow of zo, immers moet dan de hele pc vol hangen met warme lucht lijkt me.

Staat de pc niet in een kast of zo waar de warme lucht niet weg kan? Heb je gecontroleerd of de airflow een beetje goed is, geen fans die tegen elkaar in staan te blazen o.i.d.? Weet je toevallig de temperaturen van toen de pc net gebouwd was, was het toen ook al te warm?

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
De cpu is heet, de harde schijf is heet, en de cpu is met "iets" bezig getuige de load van 20% constant.
Dan zou het dus ook kunnen zijn dat er iets hangt: de hd levert dan data aan de processor, die dat fout verwerkt, en opnieuw worden de data gelezen etc etc: een loop dus. Resultaat: hete schijf, hete cpu, sloom systeem door zowel de warmte als het feit dat de proc dus ook ergens anders druk mee bezig is..

Ik zou dus ook in taakbeheer kijken welk process zo aktief is, en het bijbehorende programma opsporen.

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
oke, zal vanavond tijdens plaatsen van wat koelpasta ook goed opletten hoe de cpu erin zit plus alle tijd nemen om de cpukoeler te plaatsen.
Welke koeler gebruik je?
Heb je het plastic beschermfolie van de koeler verwijderd?
Voelt het koelblok/heatsink ook alsof het 90 graden is of is het juist heel koel?
Reepje schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 14:13:
De cpu is heet, de harde schijf is heet, en de cpu is met "iets" bezig getuige de load van 20% constant.
Dan zou het dus ook kunnen zijn dat er iets hangt: de hd levert dan data aan de processor, die dat fout verwerkt, en opnieuw worden de data gelezen etc etc: een loop dus. Resultaat: hete schijf, hete cpu, sloom systeem door zowel de warmte als het feit dat de proc dus ook ergens anders druk mee bezig is..

Ik zou dus ook in taakbeheer kijken welk process zo aktief is, en het bijbehorende programma opsporen.
Zelfs onder full load mag een i5 niet zo heet worden.

• SYQ
  • Niet online
Ik ben momenteel op werk, dus kan niet zosnel dingen gaan lopen controleren of voelen. Enige wat ik wel kan ik doen is softwarematig dingen checken via remote :)

Taakbeheer als eerst gekeken, ook voordat een clean OS is geinstalleerd. Zit echt niks raars tussen, alsof willekeurig enkele processen steeds paar cpu cycles verbruiken met een piek tussen 18 en 20 terwijl ik geen reet doe. Koelpasta is volgens een youtube filmpje erop gezet, zoals eerder gezegd een klein stipje die zichzelf liet uitsmeren.

Telefonisch kennis gister gesproken; volgens hem voelde het geheel echt geen 90 graden aan, niet dat hij aan de cpu koeler zat maar wel met zn hand in de kast zeg maar om te voelen of het echt warm was. De cpu fans draaiden volgens hem ook niet op fullspeed, wat je toch wel mag verwachten als het geheel +90 graden is
En ook nog eens de opmerking maakte dat zn pc superstil was.. nou dat vond ik al sowiezo raar, je mag toch verwachten dat de fans overuren moeten maken

Checklist voor vanavond;
- HD's verwijderen en via bios checken of temperatuur oploopt. Alleen OS hd terug plaatsen
- Koelpasta opnieuw aanbrengen
- cpu + cpukoeler opnieuw monteren, ook controleren op plastic wat er vast niet tussen zit ivm aanbrengen koelpasta
- airflow controleren, en goed controleren of de ventilatoren niet verkeerd zijn geplaatst.

edit/
stel alles is toch goed gemonteerd, cpu is gewoon niet superheet kan de fout dan liggen bij het moederbord..?? iets brak ofzo

[ Voor 4% gewijzigd door SYQ op 06-07-2010 14:34 ]

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:20
SYQ schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 14:32:
[...] De cpu fans draaiden volgens hem ook niet op fullspeed, wat je toch wel mag verwachten als het geheel +90 graden is
En ook nog eens de opmerking maakte dat zn pc superstil was.. nou dat vond ik al sowiezo raar, je mag toch verwachten dat de fans overuren moeten maken [..]
Draait de CPU fan wel? (controleer dat door de computer aan te doen met de zijkant open en dan te kijken of de fan draait)

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• Grunnen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-02 22:39
Ik heb zelf ook een i5 750 (niet overklokt) met de stock koeler erop, en mijn temperatuur schommelt tussen de 40 en 45 graden. Mijn windows prestatie index voor de processor is 7.3.

Ik denk dat de koeler er gewoon niet op zit, of de koelpasta niet goed is aangebracht. Er mag ook niet teveel koelpasta erop.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik sluit mij ook aan bij andere posts en toch duidelijk een teken dat de koeler er niet goed op zit, en misschien eens kijken of de koeler er wel recht op zit en misschien tegen een of ander onderdeel van het moederboard aan komt.

Overigens wel de cpu eerst schoonmaken met alcohol voor je er nieuwe pasta op doet en ook eens kijken wanneer je de koeler eraf haalt hoe de vorige pasta zich verdeeld heeft op de core. Te weinig koelpasta kan ook net zo goed een oorzaak zijn want dan heb je te weinig contact tussen cpu en het koellichaam.

Verder twijfel ik ook wel aan de airflow want een harddisks van 49 en 50tig graden als ik het goed gezien heb vind ik toch wel erg aan de hoge kant. Afhankelijk ook van welk soort fans in de kast zitten lijkt mij gemiddeld 1000 rpm vrij weinig mits het bv fans zijn van Noctua, die draaien op een laag toerental en hebben toch een hoge airflow.

• SYQ
  • Niet online
heren allen bedankt... het was inderdaad de cpukoeler die er niet goed op zat

ff goed schoon gemaakt, opnieuw wat koelpasta aangebracht en voor de zekerheid de cpu ook eventjes eraf gehad en weer terug geplaatst.
Geheugen reepjes had kennis zelf van plaatst veranderd omdat het mooier oogde, waardoor het geheel dus overging op singlechannel :) Nu vermoed ik ook dat toen er iets is gedaan met de cpukoeler, want zoals ik al eerst zei het werkte voorheen als een tierelijer

cpu score is nu inderdaad 7,3, zo ook geheugen

de hardeschijven zijn aan vervanging toe dus daar ga ik me tijd op dit moment niet aan verdoen. Nadat dit gedaan is zal ik kijken hoe het zit met de airflow

/ edit :
pasta was goed verdeeld

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
SYQ schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 08:57:
heren allen bedankt... het was inderdaad de cpukoeler die er niet goed op zat

de hardeschijven zijn aan vervanging toe dus daar ga ik me tijd op dit moment niet aan verdoen. Nadat dit gedaan is zal ik kijken hoe het zit met de airflow
Dat verklaard dan al een boel wanneer die harde schijven op hun laatste loodjes draaien, want dan is het wel een normaal voorkoment iets dat ze nogal warm worden.
Pagina: 1