Na een hele avond debuggen om te kijken wat nu precies de crash veroorzaakt als m'n ubee modem zonder router is aangesloten. Inmiddels een crash aan de kant van het modem en sinds vandaag ook een crash aan de kan van Linux kwam ik bij dom toeval ook een setting tegen die ik helemaal over het hoofd had gezien.
Situatie is de volgende (PC => Modem)
Gigabit - Switch - 100mbit (4 aderig) - Thomson Router - 100mbit (8 aderig) - Modem, geen problemen
Gigabit - Gigabit, geen problemen
Gigabit - Switch - Gigabit, reset van het modem, maar niet goed te reproduceren
100mbit - Switch - 100mbit (8 aderig) geen noemenswaardige problemen, betere performance dan gigabit(!)
100mbit - Switch - 100mbit (4 aderig) pc hangt zich op, lijkt op kernel panic
Na herstarten van pc en /var/log/messages bekijken zie ik dat de MTU via DHCP niet 1500 is, maar per option: 576, mijn bizar-o-meter gaat aan. Dus ik stel mtu 1500 in, modem nu wel te pingen met grotere pakketgrotes.
Mijn vraag is dus best eenvoudig. Wat zou een goede reden voor Ziggo kunnen zijn om de MTU bijna 3x te verlagen?
Situatie is de volgende (PC => Modem)
Gigabit - Switch - 100mbit (4 aderig) - Thomson Router - 100mbit (8 aderig) - Modem, geen problemen
Gigabit - Gigabit, geen problemen
Gigabit - Switch - Gigabit, reset van het modem, maar niet goed te reproduceren
100mbit - Switch - 100mbit (8 aderig) geen noemenswaardige problemen, betere performance dan gigabit(!)
100mbit - Switch - 100mbit (4 aderig) pc hangt zich op, lijkt op kernel panic
Na herstarten van pc en /var/log/messages bekijken zie ik dat de MTU via DHCP niet 1500 is, maar per option: 576, mijn bizar-o-meter gaat aan. Dus ik stel mtu 1500 in, modem nu wel te pingen met grotere pakketgrotes.
Mijn vraag is dus best eenvoudig. Wat zou een goede reden voor Ziggo kunnen zijn om de MTU bijna 3x te verlagen?
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!