Waarom staat de MTU van Ziggo op 576?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
Na een hele avond debuggen om te kijken wat nu precies de crash veroorzaakt als m'n ubee modem zonder router is aangesloten. Inmiddels een crash aan de kant van het modem en sinds vandaag ook een crash aan de kan van Linux kwam ik bij dom toeval ook een setting tegen die ik helemaal over het hoofd had gezien.

Situatie is de volgende (PC => Modem)
Gigabit - Switch - 100mbit (4 aderig) - Thomson Router - 100mbit (8 aderig) - Modem, geen problemen
Gigabit - Gigabit, geen problemen
Gigabit - Switch - Gigabit, reset van het modem, maar niet goed te reproduceren
100mbit - Switch - 100mbit (8 aderig) geen noemenswaardige problemen, betere performance dan gigabit(!)
100mbit - Switch - 100mbit (4 aderig) pc hangt zich op, lijkt op kernel panic

Na herstarten van pc en /var/log/messages bekijken zie ik dat de MTU via DHCP niet 1500 is, maar per option: 576, mijn bizar-o-meter gaat aan. Dus ik stel mtu 1500 in, modem nu wel te pingen met grotere pakketgrotes.

Mijn vraag is dus best eenvoudig. Wat zou een goede reden voor Ziggo kunnen zijn om de MTU bijna 3x te verlagen?

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Te hoge packet loss?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Geen idee, maar interessant genoeg heeft een virnd van mij in Noorwegen hetzelfde op glasvezel. Die krijgt via dhcp een MTU van 476. Mischien een attempt op rate-limiting (dwz, de performance van je lijn wat afzwakken?) Want ik kan werkelijk niets anders bedenken.

* CyBeR vraagt even na of 't niet toch 576 was

Edit: 576 blijkbaar ook.

[ Voor 14% gewijzigd door CyBeR op 06-07-2010 09:42 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
Ik ook niet, maar als dit de oorzaak van m'n problemen is, dan gaan we eens zoeken naar full disclosure. M'n queste "Waarom crasht m'n Ubee" begint nu epische vormen aan te nemen, omdat na de MTU verhoging er geen enkele probleem meer lijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit klinkt als een combo van iets in DHCP config over het hoofd zien met gare factory defaults van de DHCP server, en dat weer gecombineerd met een afwijkende dhcp client.

Vermoedelijk gaat de DHCP server er vanuit dat de client via PMTU discovery ontdekt dat een MTU van 1500 correct is. Sommige clients verzoeken de DHCP server echter expliciet om een waarde. Aan die mogelijkheid is waarschijnlijk niet gedacht in de DHCP config, met als gevolg dat een factory default van 576 uit het apparaat rolt (heb ik een Cisco CNR wel eens zien doen onder vergelijkbare omstandighegen - geen idee of Ziggo die dingen gebruikt of iets anders).

Ik heb dit dus ook gehad bij mijn UPC ED3 verbinding over een Cisco EPC3000 modem met m'n Linux thuisserver. Ding draait Debian en maakt gebruik van dhclient als DHCP client. Sinds ik in de config daarvan een MTU van 1500 hard ingesteld heb, heb ik hier geen last van.

Probleem heb ik met verschillende Windows bakken niet kunnen reproduceren, en m'n Gentoo bakken met dhcpcd hebben er ook geen last van.

Ik neig er dus naar om het probleem te zien als afwijkend gedrag van dhclient icm de DHCP server van m'n provider. Oplossingen zijn dus om ipv dhclient dhcpcd te gebruiken, danwel om hard een MTU van 1500 in te stellen. Jumbo frames heb ik trouwens niet geprobeerd.

Edit:
Als je googlet op dhclient en MTU vind je tig bugmeldingen en klachten over interfaces die onterecht op 576 zitten. Ondertussen krijg ik redelijk het idee dat het probleem 100% daar ligt en niet bij onze providers...

[ Voor 9% gewijzigd door dion_b op 06-07-2010 00:28 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
Gentoo hier, met dhcpcd. En hier direct het bewijs dat het wel aan Ziggo ligt:
Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/281fn8o.jpg

Wat betreft dhcp client die netjes vraagt om een Interface MTU (option 26) kan ik dat trouwens ook bevestigen.

[ Voor 30% gewijzigd door Skinkie op 06-07-2010 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hmm, dan loopt het bij jou anders dan bij mij. Wat gebeurt er als je in de .conf file nadrukkelijk vraagt om option 26 te negeren?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
dion_b schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 00:56:
Hmm, dan loopt het bij jou anders dan bij mij. Wat gebeurt er als je in de .conf file nadrukkelijk vraagt om option 26 te negeren?
In mijn default config staat hij zelfs expliciet genoemd. Met er boven:
# Respect the network MTU.

(om je vraag dan te beantwoorden: dan wordt hie niet gezet, omdat hij niet is aangevraagd)

Maar zoals ik nu al in m'n lange e-mail aan het optikken ben. Dit verklaart volledig waarom ook m'n Asus WL500g er de brui aan gaf. En m'n Thomson modem niet (daar moet je zelfs in de DHCP config expliciet je default gw aanvraag toevoegen).

[ Voor 33% gewijzigd door Skinkie op 06-07-2010 01:18 ]

Pagina: 1