iTunes echt een onhandig programma, hulp nodig

Pagina: 1
Acties:

• Siebelouis
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-06-2022
Hee tweakers,

Ik ben inmiddels al weer bijna 3 jaar overgestapt op mac, en het is een verademing. Het enige probleem waar ik nog steeds tegen aan loop is iTunes; je muziek is totaal niet te managen.

Ik verkrijg mijn muziek met het programma "snowtape", dit is een programma wat automatisch muziek streamed van radio stations. Hierdoor heb ik al een aardig grote verzameling, en ik wil dit graag zo netjes mogelijk houden.

Eisen:
Ik wil graag al mijn muziek in 1 map hebben, zonder artiesten verdelingen o.i.d. Verder heb ik dus al die muziek ook in mijn library staan onder "muziek". Nu wil ik dit onder verdelen in genres met playlists, maar het wil maar niet lukken.

Probleem:
Ik heb een aardig volle library, nu heb ik toevallig weer eens wat muziek verkregen d.m.v. snowtape, een hoop muziek van verschillende artiesten. Ik heb geen idee of ik alle muziek leuk vind of niet, dus ik maak een nieuwe playlist aan en gooi het daar in om het uit te zoeken. In ideale omstandigheden verwijder ik de muziek dan uit de playlist en verwijderd itunes dit meteen van de computer (ik vind het immers geen mooie muziek). Maar iTunes doet dit anders; ik moet eerst in een waslijst (de library) gaan zoeken naar het betreffende nummer, en wanneer ik dan op backspace druk om het lied te verwijderen moet ik 5 keer bevestigen dat ik het nummer echt van mijn computer wil verwijderen.

Kortom niet werkbaar, hoe managen jullie je muziek? Iemand misschien een slimme oplossing voor me?

Alvast hartelijk bedankt :)

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ja, maak je niet meer druk om de locatie op disk en gebruik alleen de iTunes abstractielaag om je muziek te sorteren. Het is even acepteren dat je los moet laten, maar je leven word er een stuk makkelijker door.

Op een gegeven moment denk je zelfs "waarom zou ik me druk maken WAAR dat bestand ergens op disk staat"...

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

_DH schreef op maandag 05 juli 2010 @ 23:22:
Ja, maak je niet meer druk om de locatie op disk en gebruik alleen de iTunes abstractielaag om je muziek te sorteren. Het is even acepteren dat je los moet laten, maar je leven word er een stuk makkelijker door.

Op een gegeven moment denk je zelfs "waarom zou ik me druk maken WAAR dat bestand ergens op disk staat"...
Het mooie van het zelf aanbrengen van die abstractielaag (in de vorm van nette namen voor mappen en bestanden) is natuurlijk dat ieder ander programma ermee om kan gaan, en dat ook de MP3-speler uit Taiwan het nog snapt als je er een paar mappen heen sleept.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik voeg alleen muziek aan iTunes toe die ik ook wil hebben, dus het komt bij mij amper of niet voor dat ik muziek wil verwijderen. Als ik dat toch wil, dan doe ik dat gewoon op de manier die iTunes voorschrijft: door het nummer uit de Music Library te verwijderen.

Een optie die voor jou wel interessant kan zijn is de volgende: in de Music Library kun je een kolom toevoegen genaamd 'Date Added', die de datum en de tijd laat zien waarop het betreffende liedje aan je library is toegevoegd. Door daarop te sorteren kun je vervolgens de juiste liedjes bewerken.
Voorts, door op ⌘+backspace te drukken kun je snel een bestand verwijderen, zonder dat je dat nog duizend keer moet bevestigen.

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
CodeCaster schreef op maandag 05 juli 2010 @ 23:25:
[...]

Het mooie van het zelf aanbrengen van die abstractielaag (in de vorm van nette namen voor mappen en bestanden) is natuurlijk dat ieder ander programma ermee om kan gaan, en dat ook de MP3-speler uit Taiwan het nog snapt als je er een paar mappen heen sleept.
Als ik even mijn /Users/harm/Music/iTunes/iTunes Music/Music directory bekijk dan zie ik daar heel veel mapjes staan met de namen van de artiesten van wie ik muziek in mijn library heb staan. Open een van de mapjes en daarin staan de albums van de betreffende artiest. Dat is zoals iTunes het zelf regelt en volgens mij een prima systeem waar ook andere spelers toch wel mee moeten kunnen werken? :?

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Ik gebruik het zelf niet, maar ging alleen af op de post van _DH. :)

• Siebelouis
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-06-2022
_DH schreef op maandag 05 juli 2010 @ 23:22:

Ja maar ik wil geen muziek op mijn computer die ik niet mooi vind natuurlijk, met mijn manier van verkrijgen van muziek heb ik nogal veel muziek die ik niet mooi vind. Als ik daar niks om moet geven heb ik binnen de kortste keren 1 gb muziek die ik mooi vind, en 10 die ik niet mooi vind, redelijk zonde van de ruimte vind je niet?
Harm schreef op maandag 05 juli 2010 @ 23:26:
Ik voeg alleen muziek aan iTunes toe die ik ook wil hebben, dus het komt bij mij amper of niet voor dat ik muziek wil verwijderen. Als ik dat toch wil, dan doe ik dat gewoon op de manier die iTunes voorschrijft: door het nummer uit de Music Library te verwijderen.

Een optie die voor jou wel interessant kan zijn is de volgende: in de Music Library kun je een kolom toevoegen genaamd 'Date Added', die de datum en de tijd laat zien waarop het betreffende liedje aan je library is toegevoegd. Door daarop te sorteren kun je vervolgens de juiste liedjes bewerken.
Voorts, door op ⌘+backspace te drukken kun je snel een bestand verwijderen, zonder dat je dat nog duizend keer moet bevestigen.
Heb je nooit dat je van 1 artiest meerdere liedjes download omdat je 1 nummer goed vind, waarna na het luisteren van 20 liedjes blijkt dat dat ene nummer inderdaad het enige mooie nummer was? :P

Verder bedankt voor de goede tip betreffende het sorteren op "Date added", dit kan van pas gaan komen!

Het verwijderen met ⌘+backspace is natuurlijk een optie, maar het zou beter zijn als ik iTunes kan laten syncen tussen playlist en map op de een of andere manier. Op windows met iTunes zijn hier programma's voor, voor zover ik weet voor mac niet. Iemand?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

CodeCaster schreef op maandag 05 juli 2010 @ 23:30:
Ik gebruik het zelf niet, maar ging alleen af op de post van _DH. :)
Dan ging er toch iets mis want het punt van een abstractielaag is nou juist dat je 't níet zelf doet :P

Anyway.

Onderverdelen in artiest, album, genre, etc. doet iTunes allemaal automatisch. Zorg dat de ID3 tags (of whatever de tag format in je audio) goed staan en het gebeurt.

Voor dat andere probleem ben je nu playlists aan het gebruiken op een manier zoals dat helemaal niet kan. Een playlist is een verzameling verwijzingen naar muziek. Iets uit een playlist verwijderen, haalt alleen de verwijzing weg. Zo gebeurt dat in alle software. Zelfs als je zelf zit te kutten met M3U's: als je de regel uit je M3U haalt is de file niet weg.

Wat je wel kunt doen is je library zelf sorteren op date added, en dan aan de hand daarvan shit weggooien. (Oh, te laat zie ik nu :P)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Tjoekbezoer
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-12-2025
Nummers van je computer verwijderen via een playlist is niet mogelijk, en dat is soms best lastig inderdaad. Misschien maakt deze tip het iets gemakkelijker:

Als je in een playlist staat op een nummer dat je wilt verwijderen, rechter klik op dat nummer en kies 'Show in Playlist' -> 'Music'. De weergave verspringt dan naar de locatie van het nummer in de 'Music' lijst, van waaruit je het vervolgens wel kunt verwijderen.

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01:58

aex351

I am the one

Op Windows is iTunes ook niet de meest denderende programma. Ik denk dat iTunes voor op de mac precies datgeen is waar heel Apple op mikt. Simpliciteit. Wat je nu wil is functionaliteit. Dan moet je een Windows systeem hebben. Heb je meteen tientallen applicaties die dat kunnen doen. Wellicht dat er voor de mac inmiddels ook enkele applicaties zijn.

< dit stukje webruimte is te huur >

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

CyBeR schreef op maandag 05 juli 2010 @ 23:39:
Dan ging er toch iets mis want het punt van een abstractielaag is nou juist dat je 't níet zelf doet :P
offtopic:
Een directorystructuur is ook een vorm van abstractie, namelijk voor de bij elkaar horende brokjes data die samen bestanden vormen. :p

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-01 07:34

Bosmonster

*zucht*

CodeCaster schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 14:38:
[...]

offtopic:
Een directorystructuur is ook een vorm van abstractie, namelijk voor de bij elkaar horende brokjes data die samen bestanden vormen. :p
Een directory-structuur is echter wel een hele onhandige vorm van abstractie als het om een library gaat als je het puur technisch bekijkt. Iedere file wil je kunnen archiveren a.d.h.v. de meta-data (in dit geval ID3 tags). Fysieke lokatie op het medium is nogal irrelevant. Neem bijvoorbeeld 1 nummer dat op 5 albums voorkomt, of gerelateerde artiesten/muziek, etc.

Veel onhandiger en inefficienter dan een fysieke structuur wordt het niet. Muziek wil je in een database op basis van meta-data. En dat is precies wat iTunes doet.
CodeCaster schreef op maandag 05 juli 2010 @ 23:25:
[...]

Van iedere ook maar enigszins degelijke MP3-speler mag je verwachten dat ie structureert op basis van ID3-tags ipv fysieke lokatie. En anders kun je vanuit de ID3-tags natuurlijk ook weer een directory structuur terugbrengen. Daar zijn vast wel tools voor mocht het echt nodig zijn.

[ Voor 35% gewijzigd door Bosmonster op 06-07-2010 15:03 ]

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
[b][message=34295885,noline]Op een gegeven moment denk je zelfs "waarom zou ik me druk maken WAAR dat bestand ergens op disk staat"...
Omdat je een backup wilt maken van een map, waar al je muziek centraal staat en je geen zin hebt om heel je disk af te zoeken naar .mp3's?

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

PixelShooter schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 15:04:
[...]

Omdat je een backup wilt maken van een map, waar al je muziek centraal staat en je geen zin hebt om heel je disk af te zoeken naar .mp3's?
Die map heb ik met iTunes, "iTunes Music"

Vanuit iTunes kun je trouwens ook bestanden naar een mp3-speler uit welk land dan ook slepen :P
Zorg dat de playlist die je op je speler wilt zetten zichtbaar is en sleep vanuit iTunes de bestanden naar de disk van je speler, simpel, helemaal geen gedoe met folders slepen maar gewoon muziek slepen.

Ik weet trouwens niet of dat onder Windows ook werkt.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Bosmonster schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 15:00:
Een directory-structuur is echter wel een hele onhandige vorm van abstractie als het om een library gaat als je het puur technisch bekijkt. Iedere file wil je kunnen archiveren a.d.h.v. de meta-data (in dit geval ID3 tags). Fysieke lokatie op het medium is nogal irrelevant. Neem bijvoorbeeld 1 nummer dat op 5 albums voorkomt, of gerelateerde artiesten/muziek, etc.
Ik moet toegeven dat ik nog nooit heb geprobeerd te synchroniseren vanuit een medialibrary. Ervaring met iTunes heb ik niet, maar Windows Media Player (mag ik dat woord gebruiken hier?) werkte daarmee nooit fijn. Ik wil niet moeilijk doen met afspeellijsten maken, maar gewoon op de eenvoudigste manier muziek kopiëren vanaf mijn computer naar mijn mp3-speler. Voor mij is dat vanuit de Explorer kiezen voor "kopiëren naar -> naam MP3-speler".
Veel onhandiger en inefficienter dan een fysieke structuur wordt het niet. Muziek wil je in een database op basis van meta-data. En dat is precies wat iTunes doet.

Van iedere ook maar enigszins degelijke MP3-speler mag je verwachten dat ie structureert op basis van ID3-tags ipv fysieke lokatie. En anders kun je vanuit de ID3-tags natuurlijk ook weer een directory structuur terugbrengen. Daar zijn vast wel tools voor mocht het echt nodig zijn.
Veel spelers in het segment van vijftig euro en goedkoper (wederom, mag dat hier? ;) ) lezen gewoon de directorystructuur zoals die op de speler staat. Natuurlijk zijn er tools die dat kunnen aanpassen, maar als je wel eens wat muziek downloadt (buiten iTunes om) dan weet je dat de tags vaak niet kloppen, terwijl je wel weet wat je downloadt (dus makkelijk in een map met de artiestnaam kunt zetten).

[ Voor 3% gewijzigd door CodeCaster op 06-07-2010 15:25 ]

• MoietyMe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

MoietyMe

zij/haar

Doe in een playlist eens:

1. Nummer selecteren
2. option + backspace indrukken
3. Verwijderen

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

CodeCaster schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 15:19:
Veel spelers in het segment van vijftig euro en goedkoper (wederom, mag dat hier? ;) ) lezen gewoon de directorystructuur zoals die op de speler staat. Natuurlijk zijn er tools die dat kunnen aanpassen, maar als je wel eens wat muziek downloadt (buiten iTunes om) dan weet je dat de tags vaak niet kloppen, terwijl je wel weet wat je downloadt (dus makkelijk in een map met de artiestnaam kunt zetten).
Ik heb zelf nog nooit muziek gedownload, maar als je een tagloze track in iTunes importeert kun je de tags toch gewoon laten invullen vanuit de CCDB? Dan past iTunes ook automatisch de tracknaam en folderstructuur aan in een algemeen herkenbaar en werkbaar formaat.

Bestanden kopiëren vind ik iets achterhaalds. Muziek is niet zo eendimensionaal hiërarchisch in te delen. Je kunt het proberen, door een indeling als genre/artiest/album/nummer te maken, maar dan heb je al een probleem als een artiest albums in verschillende genres heeft gemaakt. En hoe moet het dan met verzamelalbums?

Ik zou echt niet meer zonder m'n smart playlists kunnen, zoals m'n "Top 200 Most Played", "Lossless", "Never played", "2009" en "Recently added" playlists. Vraag me af hoe je met een directorystructuur zulke playlists kunt (laten) samenstellen O-)

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:13
Je kan alleen CDDB raadplegen als je muziek hebt gekocht vanuit de iTunes Store, echter zijn de tags daarvan altijd al goed. Het is met een plugin wel mogelijk trouwens, maar dit werkt maar half tam vind ik. Even googlen op "Doug iTunes plugin".

PSN: Sluuz

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Sluuz schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 15:53:
Je kan alleen CDDB raadplegen als je muziek hebt gekocht vanuit de iTunes Store, echter zijn de tags daarvan altijd al goed. Het is met een plugin wel mogelijk trouwens, maar dit werkt maar half tam vind ik. Even googlen op "Doug iTunes plugin".
Nee hoor, kan ook met imports. Je denkt toch niet dat ik een paar honderd cd's handmatig heb getagd :P Ik kijk ze wel altijd even na op consistentie. De enige plugin die ik ervoor heb gebruikt is de LAME-plugin.

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-01 07:34

Bosmonster

*zucht*

Dan doet ie het op basis van de CD. Losse MP3's kun je niet auto-taggen, aangezien er geen referentie naar is.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Sterker nog, CDDB is precies voor het taggen van CD's. iTunes heeft er niets mee te maken. Daar krijg je gewoon AAC's die al voorzien zijn van de juiste metadata.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1