Geen geluid op frontend Mythtv

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:50

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Ten eerste hoop ik dat dit topic hier goed staat, ik kon iig geen apart subforum vinden over programma's als Mythtv.

Ik heb dus zojuist Mythtv verdeeld geinstalleerd. Daarmee bedoel ik: Ik heb op mijn server (waar de TV-kaart in zit) de backend geinstalleerd en op mijn main-PC de frontend.
Beide PC's draaien Ubuntu 10.04.

Dit werkt allemaal prima: Ik kan TV kijken op mijn PC, terwijl de TV-kaart in de server zit.
Ik heb alleen 1 probleem: ik heb geen geluid op de frontend. Er is wel geluid op de server (de backend), die onboard speakers heeft.
Ik heb het geluid via een male-male jack kabeltje van de output van de TV-kaart naar de line-in van de geluidkaart doorgelust.
Als ik dan in Alsamixer (op de server) het geluid hoog zet en dus de line-in capture, hoor ik op de server zelf het geluid van de zender die ik op de frontend aan het bekijken ben.
Ook loopt dat geluid voor/achter (geen idee wat het is :+) op het beeld. Op zich best logisch.

Nu snap je wel dat dat niet hoort: Ik wil het geluid juist op de frontend hebben afgespeeld. Heb al zitten prutsen met de instellingen van Mythtv, maar ik krijg dat alleen niet voor elkaar.
Op internet vind ik er ook niets over (of ik zoek verkeerd :p).

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Bumpje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Er zijn via de search diverse topics te vinden over Mythtv.

In dit specifieke geval word dus je analoge geluid niet gecaptured bij de video. Wat voor soort kaart heb je? Op http://www.mythtv.org/wiki/Video_capture_card staat veel info over tv kaarten.
Het zou kunnen dat je in de mythtv-setup aan moet geven dat de geluidscapture van de kaart via de line-in moet gebeuren (het kan ook zijn dat de capture-kaart een extra 'geluidsbron' in alsamixer introduceert en je zal niet de eerste zijn waarbij die dat standaard op mute staat).

Ik kijk nog wat rond op de wiki van mythtv en daar zie ik dit: http://www.mythtv.org/wiki/Btaudio
(als je dus zo'n software-encoder kaart hebt, zou het me niet verbazen dat je probleem hiermee opgelost kan worden)

Ik heb jaren geleden volgens mij ook een soortgelijk probleem gehad met een oude software encoder kaart, maar ik werk nu al weer een jaar met een tweetal DVB-T kaarten. Direct de mpeg-stream binnenhalen, ook wel prettig.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Thanks voor je reactie, ik heb een terratec-nogwat kaart. Doet het er toe welke het precies is? Dan zoek ik het namelijk even voor je op.
Het is iig een software-encoder kaart, ja.

Waar kan ik instellen dat de soundcapture van de kaart via de line-in moet gebeuren? Dat lijkt me de makkelijkste optie.

Dat BTaudio gaat (volgens mij) niet werken, de kaart heeft namelijk geen bttv maar een SAA7134 chipset.

[ Voor 15% gewijzigd door Compizfox op 07-07-2010 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
Als je hier kijkt staat er een kopje 'get your ALSA sound'. Daarmee zou het je in principe wel moeten kunnen lukken.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Ja, dat heb ik al gedaan. In Alsamixer zie ik ook die kaart staan.

Maar hoe krijg ik het nou voor elkaar dat Mythtv het geluid van die kaart captured? Waar kan ik dat instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Genoeg te vinden met google : SAA7134 audio
zo ook een optie dat het kabeltje er helemaal niet meer tussen hoeft. En heb je al eens met kernelmodule parameters van de SAA7134 zitten spelen ?

And this !! Is to go even further beyond!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Ja, dat snap ik, maar dat bedoel ik niet.

Ik heb het nu voor elkaar dat het audio-gedeelte van de kaart werkt. Ik zie hem ook in Alsamixer en zo, heb het volume daar ook open staan.

Maar hoe krijg ik nu voor elkaar dat de Mythtv-backend de audio van die kaart captured? Waar kan ik dat instellen?
Bij de mythbackend-setup (of hoe dat dan ook mag heten) kan ik bij de instellingen van de capturekaart alleen een audiodevice instellen. Die staat ingesteld op /dev/dsp1. Moet ik het daar zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
Ja, daar moet je het zoeken.
De alsamixer bevat het device, dus wellicht kun je daar iets mee. En anders kan het ook met de tussenstap van mplayer zoals die in een van mijn eerdere links genoemd wordt, ook daar kies je een audio-device.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
OK, daar moet ik het zoeken. Maar wat moet ik daar dan instellen? /dev/dsp1 lijkt me toch goed? Dat is toch het sound-capture-device?

Wat klopt er dan niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
Ja, maar /dev/dsp1 is OSS, en je hebt ook ALSA (en tegenwoordig ook PulseAudio... Werkt 10.04 daar niet toevallig mee?)
Bij de audio-output device in je frontend staat ook iets toch? Wat geeft die aan? Toevallig een alsa device, zoals hw:0,2.
En werkt die methode met mplayer ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Ja inderdaad, tuurlijk. We hebben tegenwoordig in Ubuntu ALSA, al zo lang ik me kan herinneren :p

In de audio-output van de frontend staat idd Default ALSA device.

De methode met mplayer heb ik nog niet geprobeerd.

Pagina: 1