• Thijss
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01-02 12:59
Ik heb al weer ongeveer 4 jaar een Samsung 22 inch monitor (226BW) die het nog uitstekend doet. Mijn vriendin zegt dat hij nog jaren mee kan, dus wordt het hoog tijd voor een nieuwe ;)
Het design is weer een beetje gedateerd en ik zie steeds vaker schermen die groter en scherper zijn. Bovendien heb ik een HD tv en wil ik beide schermen op dezelfde resolutie hebben draaien. Ik speel geen games en internet voornamelijk op mijn pc. Nu wil ik een 27 inch monitor gaan aanschaffen en heb ik hier wat vragen over:

1. Ik heb een 27 inch monitor in de winkel zien staan, en het ziet er lekker groot uit. Maar heeft iemand er ervaring mee en is het misschien niet té groot? Ik kijk geen films/tv via mijn pc en zit er nog geen halve meter vandaan.
2. Is HDMI noodzakelijk? Ik gebruik nu DVI en dit schijnt hetzelfde signaal te zijn, of wordt de dvi aansluiting op den duur weer vervangen door HDMI?
3. Zijn er belangrijke dingen waar ik bij zo'n groot scherm extra op moet letten? (los van de vraag of ie op mijn bureau past :P )
4. Mijn budget is max. 300, iemand een goed advies?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:15
HDMI is vooral nuttig indien er speakers in de monitor zitten, aangezien deze naast beeld ook geluid kan voeren. Verder boeit het niet zo, aangezien het videogedeelte idd hetzelfde is en je heel makkelijk met kabels of adapters van de ene naar de andere aansluiting kan.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Tieskut schreef op maandag 05 juli 2010 @ 22:16:
1. Ik heb een 27 inch monitor in de winkel zien staan, en het ziet er lekker groot uit. Maar heeft iemand er ervaring mee en is het misschien niet té groot? Ik kijk geen films/tv via mijn pc en zit er nog geen halve meter vandaan.
Ik heb een 30" en dat is echt niet te groot moet ik zeggen. Alleen zou ik niet snel een 27" kiezen, omdat een 24" monitor net zoveel pixels hebt. En hoe kleiner de pixels, hoe scherper je beeld.

Verwijderd

Met de bovenstaande post betreft kan ik wel in meegaan , alleen het prijsverschil tussen 27" en 30" is nogal groot.Voor een budget van rond de 300 euro kom je terecht in 27" .

30" http://tweakers.net/price...ieW1PvVMc4mYPR5lTf7qGU8gM

27" http://tweakers.net/price...A8WdPv0sew7mC0ufS3e2it_QA

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ja, maar dat komt ook omdat 30" gelijk een hogere resolutie heeft. Als je gaat voor 27" zit je met dat budget toch op 1920*1200/1080 als resolutie. En als dat de resolutie is zou ik gaan voor een 24" met die resolutie in plaats van een 27", omdat dan je pixels gewoon kleiner zijn.

Verwijderd

Persoonlijk vind ik een 24" monitor echt de max. Gebruik deze nu zo'n 1,5 jaar en voor mijn gevoel is het haast onmogelijk een groter scherm compleet waar te kunnen nemen als je er maar 50 cm vanaf zit :)

Verwijderd

Vergeet de aspect ratio niet , als je dezelfde resolutie als je hdtv wil draaien kom je uit op 16/9 met Schermresolutie 1920x1080 (Full HD 1080p) . Zit zelf ook op een normale afstand van een 27 monitor ,ingesteld op 1440/900 is die scherp genoeg om twee webpaginas naast mekaar goed te lezen.

50 cm van je monitor af zitten is wel erg dicht bij , wees blij dat je niet voor een crt zit , met al die straling :)

• Magic V
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-08-2025
Bij monitoren voor thuisgebruik is er altijd een heel belangrijke factor die meegewogen moet worden in de aanschaf. Dit is de afstand tussen de computergebruiker en de monitor.
Misschien dat mijn gebruikerservaringen je verder kunnen helpen:

1. Op het moment gebruik ik op m'n kamer een 24inch iiyama prolite E2403WS. Deze is met een vogels aan de muur bevestigd en bevindt zich normaal gesproken op een afstand van zo'n 40-50 cm van me vandaan. Ik draai hierop een resolutie van 1920x1200 over HDMI (maar idd DVI-D is wat videokanaal identiek, DVI-I/A niet!). Het mooie aan een 24inch monitor is dat hij op deze gebruiksafstand perfect leesbaar beeld geeft, en niet hinderlijk is, maar bovendien ook op grotere afstand (2-2,5 meter) goed beeld geeft bij films.

2. In de woonkamer hebben we een zeer groot bureau staan.
Omdat een 24inch een beetje tegen de omgeving zou wegvallen en de gebruikersafstand hier zo'n 60-70 cm bedraagt heb ik gekozen voor een 26inch iiyama welke ook op 1920x1200 draait. Het voordeel van een 26inch is dat je perfect leesbaar 2x A4 Word bestanden naast elkaar kunt zetten op ware grootte. Dit gaat op een 24inch net niet goed leesbaar. Bovendien is het veel prettiger films kijken op een afstand vanaf 3-4 meter.

Tip: let altijd op de aansluitmogelijkheden van grote monitoren. Heel vaak zie je goedkope monitoren van 26-27 en 24inch met enkel een VGA-aansluiting. Dit is een no-go area aangezien je op dit formaat het verschil tussen VGA en DVI-D/HDMI echt goed ziet.
Let er bovendien op welke videokaart je gebruikt, er zit bijvoorbeeld al zichtbaar verschil bij dagelijks gebruik tussen een Nvidia Geforce 8800GT en een Nvidia Geforce 275GTX!

Zoals je al hebt kunnen merken heb ik in deze prijsklasse goede ervaringen met iiyama monitoren, ze zijn goed geprijsd en kwalitatief sterk. Bovendien (maar dat is persoonlijk) is het design veel robuster en degelijker dan dat van de nieuwe Samsung monitoren die erg futuristisch overkomen. Ik lees dat veel Tweakers deze nieuwe Samsungstijl mooi vinden, maar ik hou toch echt meer van de traditionele flatscreenvormen. ;)

Veel succes met zoeken

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Magic V schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 03:08:
Let er bovendien op welke videokaart je gebruikt, er zit bijvoorbeeld al zichtbaar verschil bij dagelijks gebruik tussen een Nvidia Geforce 8800GT en een Nvidia Geforce 275GTX!
Nee, dat is niet waar. Als je iets digitaal aansluit maakt het weinig uit. Als het analoog is aangesloten ligt het helemaal aan de kwaliteit van de kaart, niet aan de videochip.

• Magic V
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-08-2025
Terw_Dan schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 15:34:
[...]

Nee, dat is niet waar. Als je iets digitaal aansluit maakt het weinig uit. Als het analoog is aangesloten ligt het helemaal aan de kwaliteit van de kaart, niet aan de videochip.
Het is wel waar, of het aan de drivers ligt of aan de verschillende BIOS van de kaart, er zit een merkbaar verschil in de kleurweergave...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dat ligt dan waarschijnlijk gewoon aan de kleurprofielen die de driver laadt, maar het staat los van de kaart zelf.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-02 19:39

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Vroeger, toen de kwaliteit van je RAMDACs nog uitmaakte, ja. Vandaag de dag is het verschil echt nihil.
Pagina: 1