Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasonxx
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-04 18:41
Hallo ik hoop dat er hier wat mensen zijn die een oplossing op het probleem weten :

Ik heb een nieuwe router van TP-Link, de TL-WR1043N.
Alles van mijn oude netwerk draait goed, alleen mijn Conseptronic Nas die op zolder staat geeft geen link.
Het lampje op de router van de poort waar hij op zit brand niet, bij DHCP client list staat ie er niet in.

Haal ik de NAS naar beneden, waar de router staat sluit hem op dezelfde poort aan, dan ziet de router hem wel.
Om de lijn te testen heb ik mijn laptop aan dezelfde kabel gehangen waar de NAS op de zolder normaal aan hangt is er geen probleem, de kabel is prima. Moet ook wel want er is niets veranderd sinds de vorige router en het deed het prima toen.

de router heeft de nieuwste firmware er opstaan

Wat kan het probleem zijn ? ik kom er niet meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Wellicht is het een crosskabel en ondersteunt deze router dat niet? Dit zou je kunnen bekijken door de volgorde van de kleuren van de draden te vergelijken.

Anders is deze router wellicht aan het proberen een gigabit-link op te zetten wat niet lukt. Stel hem eens hard in op 100 Mbit?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:43
Lijkt me toch een bekabelingskwestie, weet je zeker dat alle connectors op de juiste manier erop zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Kan ook weer een kwestie zijn van niet de aderparen onderscheiden. de enen netwerkaart kan daar gevoeliger voor zijn dan de andere

humor me, vertel even wat de kleuren van de draadjes in de stekker zijn (op volgorde van links naar rechts of andersom)

spuit 11 .. maar ja

[ Voor 4% gewijzigd door Fish op 05-07-2010 20:38 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasonxx
Alles heeft perfect gefunctioneerd met de Linksys wrt40gl.
Alleen de router is vervangen, verder is alles bij het oude gebleven.
Kabel naar de zolder is goed, want als ik er een laptop of pc aan hang gaat het ook goed.
Alle kabels zijn Straight-Through. (CAT5e)

Aan gigabit lan kan het niet liggen,want als ik hem direct op de router aansluit doet ie het wel.
Aan het netwerk lampje op de NAS is wel te zien dat ie probeert te conecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
jasonxx schreef op maandag 05 juli 2010 @ 21:43:
Aan gigabit lan kan het niet liggen,want als ik hem direct op de router aansluit doet ie het wel.
Natuurlijk kan dat er wel iets mee te maken hebben. Je nieuwe router heeft Gb LAN aansluitingen en je oude ws niet, afhankelijk van welk model Conceptronic NAS je hebt heeft deze mogelijk ook Gb en probeert deze zo dus te verbinden. Mocht je kabel niet helemaal lekker zijn kan dat dus problemen geven, hoewel dan eigenlijk op 100Mb terug gevallen zou moeten worden. Op je oude router met 100Mb LAN kan de kabel probleemloos gewerkt hebben omdat maar 4 van de 8 adres gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasonxx
de NAS staat nu vast op 100 mb, nog steeds niets.
fish schreef op maandag 05 juli 2010 @ 20:37:

humor me, vertel even wat de kleuren van de draadjes in de stekker zijn (op volgorde van links naar rechts of andersom)

spuit 11 .. maar ja
De kleuren : zowel beneden als boven heb ik zo'n utp kastje neer gehangen en is als volgt aangesloten :
Met het lipje naar beneden gericht en van links naar rechts :

GR/W-GR-OR/W-OR
BL/W-BL-BR/W-BR

Dus groen/wit zit tegenover Blauw/wit de kabel van router naar UTP kastje is meegeleverde kabel van Router
Kabel van NAS naar UTP kastje is meegeleverde kabel van de NAS, maar daar heb ik al meerdere kabels geprobeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
jasonxx schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 11:50:

[...]

De kleuren : zowel beneden als boven heb ik zo'n utp kastje neer gehangen en is als volgt aangesloten :

GR/W-GR-OR/W-OR
BL/W-BL-BR/W-BR
De kabel die naar boven gaat heb je dus aan allebeide kanten op een outlet aangesloten? Staat daar ook een aansluitschema opgeprint dat het in deze volgorde moet? Voor een normale kabel is de/een volgorde namelijk W-OR|OR|W-GR|BL|W-BL|GR|W-BR|BR, maar afhankelijk van het type outlet kan dit deze volgorde ook intern gedaan worden en kun je de kabel dus per kleur aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
En hoe lang is de kabel naar de NAS toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

jasonxx schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 11:50:

[...]

GR/W-GR-OR/W-OR
BL/W-BL-BR/W-BR

Dus groen/wit zit tegenover Blauw/wit de kabel van router naar UTP kastje is meegeleverde kabel van Router
Kabel van NAS naar UTP kastje is meegeleverde kabel van de NAS, maar daar heb ik al meerdere kabels geprobeerd
ja dat is dan het probleem, je aderparen moet je bij elkaar houden. even opnieuw aansluiten
http://gathering.tweakers...ak-ik-zelf-een-UTP-kabel-

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nt/straight.png

waarom ? Wikipedia: Twisted pair

[ Voor 8% gewijzigd door Fish op 06-07-2010 14:05 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasonxx
De kabel die tussen de kastjes zit zal denk ik nog geen 10 mtr zijn.

de fabrieks kabel is op deze volgorde aangesloten, en moet juist zijn :

1 2 3 4 5 6 7 8
or/w or gr/w bl bl/w gr br/w br

Op het stekker doosje staan de kleuren geprint hoe de kabels er in moeten (klikken tussen die mesjes)

Voor de duidelijkheid :
GR/W- GR- OR/W- OR
BL/W- BL- BR/W- BR

Als ik de laptop op de plek van de NAS zet en ping naar de Laptop :
Pinging 192.168.1.103 with 64 bytes of data:

Reply from 192.168.1.103: bytes=64 time=1 TTL=128 seq=1
Reply from 192.168.1.103: bytes=64 time=1 TTL=128 seq=2
Reply from 192.168.1.103: bytes=64 time=1 TTL=128 seq=3
Reply from 192.168.1.103: bytes=64 time=1 TTL=128 seq=4

Ping statistics for 192.168.1.103
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milliseconds:
Minimum = 1, Maximum = 1, Average = 1
Verder nog een trace route gedaan :
Tracing route to 192.168.1.103 over a maximum of 20 hops
1 1ms 1ms 2ms 192.168.1.103

Trace complete.
Anders moet ik maar een kabel tester aanschaffen maar het heeft jarenlang gewerkt, en ook met de laptop eraan gaat het prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
jasonxx schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 14:08:
Anders moet ik maar een kabel tester aanschaffen maar het heeft jarenlang gewerkt, en ook met de laptop eraan gaat het prima
Die laptop heeft ook Gb lan? En weet niet hoeveel kabel je 'over' hebt aan beide kanten, maar misschien is het nog een optie om ze een klein stukje in te korten en nogmaals te punchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasonxx
Zoals bovenstaand schema maak ik mijn kabels ook zo (als er een stekker aan moet)
Maar nu moet ik tussen die mesjes klikken van het kastje en gebruik het schema zoals daar op is afgebeeld.

Ik weet ook niet hoe het dan binnen in de stekker doos gaat, want uiteindelijk komen ze naast elkaar.
Misschien zijn die doosjes dan niet goed ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze conseptronic (duala sata NAS) is vlgs mij het zelfde als de D-Link323? Bij de 323 zit een stukje software om het apparaat te benaderen en hem ook een vast IP adres te geven wat mogelijk gebeurt is waarmee je router niet overweg kan. Kan je als test het apparaat niet aan een PC hangen en via (de dlink variant heet DNS-323 D-Link Easy Search Utility) de bijgeleverde software een verbinding maken met je NAS? De kabel is dus het probleem niet, sucsess

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasonxx
De NAS is wel goed als ik hem met een standaard kabel op de router aansluit doet ie het direct.
Heb de software ook niet nodig.
En als hij weer op de zolder staat kan ik hem ook niet met de software benaderen om de eenvoudige reden dat de router hem niet ziet.
Het gaat om de CH3SNAS.
De stekker doos is van het type T568B en die worden voor crosslink gebruikt zag ik hier staan
Misschien ligt het wel aan de aansluit dozen
Edit : dit kan ik vinden over de stekkerdoos :
T568A and T568B are the two wiring standards for an 8-position modular connector, permitted under the TIA/EIA-568-A wiring standards document. The only difference between T568A and T568B is that the orange and green wire pairs (pairs two and three) are interchanged.
Dus denk dat dat het probleem is

[ Voor 26% gewijzigd door jasonxx op 06-07-2010 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
jasonxx schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 14:43:
De stekker doos is van het type T568B en die worden voor crosslink gebruikt zag ik hier staan. Misschien ligt het wel aan de aansluit dozen
Nee, niet specifiek alleen daarvoor. T568A en B gebruiken wel elk een afwijkende volgorde, maar zolang deze aan beide kanten hetzelfde is maakt dat niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasonxx
Zowel beneden als boven zelfde aansluit doos de T568B dus.
EDIT : heb even een oude switch te voorschijn getoverd en via die switch werkt het wel, maar die is 100mb.
En de NAS heb ik vast gezet op 100mb.

Lijkt mij dan niet dat het aan het gigabit netwerk ligt :?

[ Voor 64% gewijzigd door jasonxx op 06-07-2010 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasonxx
Geen oplossing daarvoor ?
Het is te makkelijk om te zeggen "het ligt aan je kabel" laptop doet het prima, als een switch eraan hang gaat het ook goed.
Maar als ik de NAS direct aansluit geeft ie geen connectie.
Dan maar een kabeltester kopen alhoewel het waarschijnlijk nutteloos is, want ik weet wel hoe ik een kabel moet aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Verwijderd schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 14:18:
Deze conseptronic (duala sata NAS) is vlgs mij het zelfde als de D-Link323? Bij de 323 zit een stukje software om het apparaat te benaderen en hem ook een vast IP adres te geven wat mogelijk gebeurt is waarmee je router niet overweg kan.
Het lampje op de router gaat niet branden. Dat werkt op hardwareniveau, dat zit een paar lagen onder IP. Of een apparaat al dan geen IP-adres krijgt maakt voor het aanwezig zijn van de link niet uit. :)
jasonxx schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 10:42:
Het is te makkelijk om te zeggen "het ligt aan je kabel" laptop doet het prima, als een switch eraan hang gaat het ook goed.
Maar het werkt op alle mogelijke manieren, behalve via die kabel. Lijkt me toch wel genoeg aanwijzing. Controleer gewoon nog eens of alle draadjes op alle punten op exact dezelfde volgorde zitten.

[ Voor 27% gewijzigd door CodeCaster op 08-07-2010 10:50 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

jasonxx schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 10:42:
Maar als ik de NAS direct aansluit geeft ie geen connectie.
Dan maar een kabeltester kopen alhoewel het waarschijnlijk nutteloos is, want ik weet wel hoe ik een kabel moet aansluiten.
sja je hoeft ook niet te lezen, en je mag gewoon eigenwijs zijn. maar post dan gewoon geen topic als je het antwoord niet wil horen.

De meeste kabeltesters zien geen overspraak. dus dat zegt juist in jouw geval niets

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Wanneer je de router poort die naar boven gaat fixeerd op 100 mbit gaat het dan wel goed?

En vertel even welk type aansluitdoosje je hebt gebruikt of een foto daarvan dat geeft wat beter beeld.

Ook ben ik het eens met de mensen boven mij de kabel is of onjuist aangesloten of mist een ader (los contact) zeker gbit is daar erg gevoelig voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasonxx
Maar het werkt op alle mogelijke manieren, behalve via die kabel. Lijkt me toch wel genoeg aanwijzing. Controleer gewoon nog eens of alle draadjes op alle punten op exact dezelfde volgorde zitten
De switch hangt aan "die"kabel
De meeste kabeltesters zien geen overspraak. dus dat zegt juist in jouw geval niets
Die kabeltesters zien toch of de aderparen juist zijn aan beide kanten ?

Wanneer je de router poort die naar boven gaat fixeerd op 100 mbit gaat het dan wel goed?
En vertel even welk type aansluitdoosje je hebt gebruikt of een foto daarvan dat geeft wat beter beeld.
De T568B
De nas heb ik vast staan op 100
Morgen ga ik de draden opnieuw aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-09 11:08
ik heb toevallig 't zelfde probleem gehad alleen dan tussen de modem en de router, probeer het echt even met een andere kabel, doet werkelijk waar wonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

jasonxx schreef op zondag 11 juli 2010 @ 14:46:
[...]
[...]

Die kabeltesters zien toch of de aderparen juist zijn aan beide kanten ?
Een hele goeie wel, helaas het gros niet.
de meeste kijken of alles is doorverbonden en controleren niet op overspraak

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasonxx
Nou heb ff een kabeltester gehaald met het resultaat dat nummertje 8 het niet doet.
Nu moet ik nog uitzoeken of de kabel een breuk heeft, of dat de aansluitdoos(jes ) niet goed zijn.
Pagina: 1