Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil777
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 21:52
Wij hebben gisteren een weerballon de lucht in gestuurd (zie topic). Deze was uitgerust met een GPS logger, een goedkope camera en een GSM zender die de GPS coördinaten doorgeeft(van DealExtreme). We merkten dat kort na het oplaten, op zo'n 300m hoogte we geen sms-contact meer konden krijgen met deze tracker. Kort voor de landing kregen we wel weer contact, en we zijn nu eigenlijk op zoek naar de oorzaak van dit probleem.

Ik kan me namelijk voorstellen dat er geen ontvangst is op 10km hoogte, maar 300m zou toch moeten lukken? Deze tracker had eerder wel altijd bereik, ik heb hem uitgebreid getest. Ook na de landing werkte hij prima. Het kan niet aan de temperatuur liggen, want die isolatie hebben we gestest in een -80 vriezer. Zelfs in die vriezer bleef die werken.

Misschien heeft iemand hier nog nieuwe inzichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

de huidige antennes op de masten van de providers dekken maar een beperkte hoek. het zou totaal onzin zijn om die vermogens lukraak de ruimte in te sturen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:55
Ik denk dat je GSM module teveel 'cells' ziet en continu probeert verbinding te maken, soms met de dichtstbijzijnde (zoals op de grond) maar meestal met stations die te ver weg zijn (die hij wel goed ontvangt, maar er niet in slaagt verbinding te maken).

Via google is wel het e.e.a. te vinden.

Edit: check idd dit:
First of all, at take off, the connection disappears quite quickly (ascending speed, lateral reception of ground stations etc.), I would estimate from 500 meters [1500 feet approx.] and above, the connection breaks.

Secondly, when making the approach for landing, the descent is more gradual and the plane is travelling longer in the reach of cellphone stations, but also only below 500 meters. What I noticed was that, since the plane is travelling with high speed, the connection jumps from one cellphone station to another, never actually giving you a chance to make a phone call. (I have never experienced this behaviour over land, e.g. by car). Then, if a connection is established, it takes at least 10-30 seconds before the provider authorises a phone call in the first place. Within this time, the next cellstation is reached (travel speed still > 300KM/h) and the phone , always searching for the best connection, disconnects the current connection and tries to connect to a new station.
http://www.physics911.net/projectachilles

Daarnaast is mijn ervaring dat GPS in een vliegtuig minder goed werkt, mijn uitstekende GPS ontvanger had het in het vliegtuig wel moeilijk om een fix te krijgen, mede door de hoge snelheid.

[ Voor 70% gewijzigd door Arnout op 05-07-2010 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil777
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 21:52
Dat is grappig dat je inderdaad naar een 911 website refereert want daar zat ik ook al aan te denk: hoe kan dat nou, op tv zeiden ze dat ze contact hadden... (niet dat ik er echt in geloof maar het is wel iets vreemds)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillie
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Waarom zend/ontvangst patroon van de antenne omhoog richten als de mobiele telefoons dichtbij het aardoppervlak bevinden? ;)

Uitgaande van montage zonder mechanisch tilt, is het verticale straalpatroon van een GSM antenne naar beneden (downtilt) gericht.
Echter afhankelijk van toepassingsgebied installeren de operators de antenne met een paar extra graden downtilt. Hierdoor kunnen de zendfrequenties vaker hergebruikt worden.

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/b/bf/Sector_antenna_radiation_pattern.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:28

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Ik heb ca. 3 jaar geleden een GPS tracker op een heteluchtballon gemonteerd, voor een ballonnenfestival in Oostenrijk. Tracker stuurde z'n positie iedere 60 sec. via GPRS naar een servertje. De ballon is tot 3900 m hoogte gegaan en we hadden continu verbinding.

Misschien komt dit doordat er in bergachtige gebieden op een aantal bergtoppen basestations staan, die mogelijk wat minder 'tilt' naar beneden hebben.

Aardig was dat de temperatuur tot -25C ging, waarbij de mensen aan boord het moeilijk begonnen te krijgen, maar de tracker ging gewoon door :)

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Pagina: 1