Toon posts:

kapotte condensator? En super hete cpu

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb hier een Gigabyte GA 81945 PE die geen beeld meer geeft. Heb vga, psu, ram etc al vervangen, geen baat. Toen hij een tijdje aanstond viel me op dat de cpu koeler wel heel heet werd. Niet meer vast te pakken na ongv 3 minuten al. Dus even de koeler er af, toen kon ik gelijk de achterliggende condensator zien, deze heeft een bolle kop er op. En een andere ook een klein beetje, en het lijkt of er een roestige plek op zit.

Condensators kapot, en hierdoor geen beeld? Of CPU kapot? Zou vervangen van de condensators de moeite zijn, of is er dan alsnog de kans dat het mobo verderop ook nog kapot is? Cpu vervangen?

Afbeeldingslocatie: http://img293.imageshack.us/img293/3703/imag0043t.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img716.imageshack.us/img716/7335/imag0047s.jpg

Thanks

• MissileHugger
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-07-2025

MissileHugger

I wonder...

Mijn ervaring is dat het zeer goed kan komen door de condensator en meestal als er 1 schaap over de dam is...
Ik denk dat je op zoek moet naar een nieuw moederbord.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:03

D4NG3R

kiwi

:)

CPU kun je uitsluiten door het simpelweg op een ander bord te testen. Je MoBo zou ik terugsturen voor garantie/weggooien voordat je er echt componenten mee sloopt.

Edit: Of zelf de condensator vervangen ;)

[ Voor 12% gewijzigd door D4NG3R op 05-07-2010 17:22 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:42

Dark

who tweaked the light?

die links onder op de 1e foto lijkt ook al wat bol te staan, mogelijk is er meer stuk?

• natasdiamon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-04-2021
Dat hele mobo ziet er niet lekker meer uit, garantie of een nieuwe denk ik :P

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Is de boel nu roestig, of lijkt dat maar zo?

• Thierry88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-02 18:19
Waarschijnlijk is dat geen roest, maar het elektrolyt wat normaal in de condensator zit en naar buiten komt door de druk die ontstaan is.

Intel Core i7 6700, MSI B150A Gaming Pro, MSI Radeon RX480 Gaming X 8G, 2x 8GB Kingston HyperX Fury DDR4-2133, Crucial MX300 525GB, WD Desktop Blue 2TB

Verwijderd

ik denk inderdaad dat een nieuw mobo een betere oplossing is.
zoals hierboven ook vermeld lijkt het hele mobo geinfecteerd door mogelijke overbelasting naar aanleiding van de defecte condensator.
en zeker even e cpu op een ander mobo testen alvorens je andere onderdelen voor niets vervangt.

mits je nog garantie hebt denk ik dat een gesprongen / lekke condensator wel onder garantie valt dat hoor immers niet zomaar te kunnen,

Verwijderd

Topicstarter
bedankt jongens, duidelijk :-) !

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 12:15
Vaak als er 1 condensator stuk is, is het verstandig om alle condensators van de zelfde waarde te vervangen. Maar omdat ze dubbelzijdig gesoldeerd zijn, en vaak aan massa gesoldeerd zijn, is het erg lastig om ze te vervangen. Ik hoop dat je cpu of geheugen ook niet een opdonder gekregen hebben.

Ik zou net als de anderen hier het bord maar gewoon vervangen. Straks heb je met veel pijn en moeite de elko's vervangen en dan gaat de andere reeks ook eens stuk... (of het bord is al verder defect en dan is al je werk / geld ook voor niets geweest)

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:42

Dark

who tweaked the light?

Idd met boven, ik zie er zo al 3 die vervangen moeten worden, zelfs op die bewogen foto lijken die nog bol te staan. Waarschijnlijk zijn er nog wel meer lek, want het is op die foto lastig te zien en ze knappen niet altijd boven open, het kan ook aan de onderkant gaan lekken.

Als je een goeie regelbare soldeerbout hebt, en een vaste hand ;) is het wel te doen om de ze te vervangen, maar echt heel makkelijk is het niet. En dan is het nog maar de vraag of het nog werkt na de reparatie, of dat op korte termijn de volgende stuk gaat.

garantie aanspreken als die er nog op zit en je het de moeite nog waard vindt, anders mooi excuus om een nieuwe te halen ;)

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Dit zou wel eens een moederbordje uit 2007 kunnen zijn, lijkt me stug dat daar nog garantie op zit.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Frank__B schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 11:41:
Vaak als er 1 condensator stuk is, is het verstandig om alle condensators van de zelfde waarde te vervangen. Maar omdat ze dubbelzijdig gesoldeerd zijn, en vaak aan massa gesoldeerd zijn, is het erg lastig om ze te vervangen.
Zelf condensatoren vervangen is niet moeilijk. Heb het samen met Atlas jaren terug gedaan op 60 MS6340 bordjes, en dat ging eigenlijk vrij gemakkelijk en met een hoog succespercentage (+- 70%).

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja maar je hebt dan denk ik geen garantie meer.

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 12:15
Terw_Dan schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 12:10:
[...]

Zelf condensatoren vervangen is niet moeilijk. Heb het samen met Atlas jaren terug gedaan op 60 MS6340 bordjes, en dat ging eigenlijk vrij gemakkelijk en met een hoog succespercentage (+- 70%).
Klopt, maar vaak zitten ze met de min aan massa, dan moet je flink heet stoken om ze eruit te krijgen. Vaak blijft het gaatje dan ook niet helemaal goed open waardoor je er lastig een nieuwe in kan steken. Wat ik dan vaak deed was met een scherpe dunne meetpen de gaatjes wat groter maken. Ik heb het regelmatig gedaan met uiteenlopende modellen. Mijn ervaring was dat sommige borden heel erg makkelijk gingen, en sommige borden echt een pain in the *** waren...

Het kan wel, maar je moet wel een flinke soldeerbout hebben qua vermogen anders blijf je het heet stoken maar dankzij de massa van het moederbord wordt alle warmte zo weer afgevoerd waardoor de soldeertin niet of nauwelijks wil smelten.

• JW1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-02 19:43

JW1

@Terw_Dan
Heb je toen de condensatoren van de pootjes gehaald en nieuwe condensatoren op de oude pootjes gesoldeerd of de oude condensatoren netjes gedesoldeerd en nieuwe geplaatst?
Wat Frank__B al zegt: ze kunnen ook dubbelzijdig gesoldeerd zijn (aan meerdere lagen in de print?).

• Terrier529
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-02 16:27
Boudewijn schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 12:14:
Ja maar je hebt dan denk ik geen garantie meer.
Nee maar als je condensatoren beginnen te lekken, is de garantie termijn meestal wel voorbij.

Heb echt tientallen moederborden onder handen gehad met dit probleem, maar waren allemaal buiten de garantie periode.
Je kan ze inderdaad afknippen, en op de overgebleven draadeindjes een nieuwe solderen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

JW1 schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 12:23:
@Terw_Dan
Heb je toen de condensatoren van de pootjes gehaald en nieuwe condensatoren op de oude pootjes gesoldeerd of de oude condensatoren netjes gedesoldeerd en nieuwe geplaatst?
Wat Frank__B al zegt: ze kunnen ook dubbelzijdig gesoldeerd zijn (aan meerdere lagen in de print?).
We hebben ze destijds gewoon helemaal vervangen. Dus de oude er helemaal uit en de nieuwe erin gezet.
Pagina: 1