Digitale HD TV op PC

Pagina: 1
Acties:
  • 1.339 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
(Ik ben me ervan bewust dat \[DVB-C] Digitale kabel TV op de PC [DEEL 4] bestaat. Dat topic beperkt zich echter tot DVB-C. In dit topic wil ik kijken naar de andere mogelijkheden dan DVB-C.)

Ik ben aan het kijken welke mogelijkheden er zijn op je PC TV te kunnen krijgen in HD kwaliteit.

Voorwaarden:
  • het signaal moet digitaal op de PC ontvangen worden. Er moet dus geen scart, s-video, composite of andere analoge verbinding gebruikt worden.
  • opnemen/capturen is geen eis
Componenten / definities
In het hele systeem/netwerk zijn ruwweg de volgende componenten nodig. (Sommige componenten komen in de praktijk voor als 1 geheel):
  • Provider: een bedrijf dat de mogelijkheid biedt om digitale tv aan huis te ontvangen. Bijv. UPC of Ziggo.
  • Medium: het medium waarover het signaal aan huis ontvangen wordt. Bijv. satelliet, kabel, ADSL.
  • Ontvanger: een aparaat dat het signaal van de provider binnen krijgt. Vaak een kastje geleverd door de provider.
  • Interface: een aparaat/hardware dat direct aan de PC aangesloten is (extern of intern), en ook aangesloten is op de ontvanger.
  • Display: de pc die digitale TV laat zien, eventueel kan dit speciale software zijn indien vereist.
Mogelijkheden:
Er zijn ruwweg drie mogelijkheden kwa aansluiten, afhankelijk van de provider, en je eigen wensen:
1) De ontvanger en Interface in 1. Dit is een PC interface kaart / DVB tuner hardware. Deze kan intern in de PC worden geplaatst via PCI, of met de PC worden verbonden via bijv. USB. Meer info, zie: \[DVB-C] Digitale kabel TV op de PC [DEEL 4]
Dus:
[PROVIDER] ---medium---> [PC HARDWARE] ---Firewire/PCI/USB---> [PC]

2) De ontvanger is een extern kastje, meestal geleverd door de provider, welke via HDMI met de PC kan worden verbonden. Dus:
[PROVIDER] ---medium---> [ONTVANGER VAN PROVIDER] ---HDMI/DVI---> [PC HARDWARE] ---Firewire/PCI/USB---> [PC]

3) Via IPTV
[PROVIDER] ---medium---> [ONTVANGER VAN PROVIDER] ---TCP/IP-NETWERK---> [PC]
Meer info, zie: IPTV op je HTPC

=== Providers & Medium ===
Let op, niet elke provider biedt dezelfde HD zenders aan. Verder heeft niet elke provider volledige dekking over heel Nederland.

-Ziggo: DVB-C (via kabel)
-UPC: DVB-C (via kabel)
-CanaalDigitaal: DVB-S (via satelliet, dus via een schotel)
-KPN Interactieve TV + HD-pakket: Glasvezel / IPTV
-Tele2: IPTV
-Online: gaat via CanaalDigitaal

=== Optie 1 ===
-DVB-C PC Hardware: zie en discussieer verder in \[DVB-C] Digitale kabel TV op de PC [DEEL 4]
-DVB-S

=== Optie 2: HDMI/DVI naar PC ===
-Blackmagic Design - Intensity Pro (HDMI-in PCIe kaart)
-AVerMedia - AVerTV CaptureHD (HDMI-in PCIe kaart). Werkt niet met RAM > 4GB? RAM > 4GB zou moeten werken met de nieuwste drivers.
Demovideo: YouTube: AVerTV CaptureHD - H727.
Pricewatch: pricewatch unsorted: AVerMedia AVerTV CaptureHD

=== Links === Mocht iemand meer tips, producten of oplossingen weten, dan hoor ik dat graag.

(Ik zal deze thread nog verder uitbreiden.)

[ Voor 11% gewijzigd door Cyb op 13-07-2010 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aart44
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-05 07:26
Cyb schreef op maandag 05 juli 2010 @ 16:37:

=== Providers & Medium ===
-Ziggo
-UPC
-CanaalDigitaal
-KPN Digitenne: lucht=het gaat toch over HD digitenne heeft geen HD en bij mijn weten geen plannen ook, misschien KPN IP TV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
thx, aangepast.

• Cyb
  • Niet online
Om er nog even op terug te komen, ik heb uiteindelijk HDTV van UPC genomen i.c.m. een AVerMedia - AVerTV CaptureHD, waardoor ik dus puur HD over HDMI TV kan kijken op mijn PC. (Puur in de zin dat mijn PC het HDMI signaal ontvangt.)
Wel bleek mijn videokaart niet HDCP te ondersteunen, wat een vereiste is. Dus heb ik ook een nieuwe videokaart moeten aanschaffen.

Mogelijk dat UPC nu meer opties gaat bieden: nieuws: UPC gaat CI+-modules verhuren.

[ Voor 18% gewijzigd door Cyb op 15-09-2010 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 378612

Dit is wel fantastisch nieuws voor mij.
Zolang je dus een videokaart hebt met HDCP support, en zo'n Avermedia HD Capture kaart, kan je dus via je PC HD programma's opnemen van UPC?
Ik begreep namelijk dat bijvoorbeeld de Blackmagic intensity Pro, beveiligde content niet decodeerd?
Dit staat op hun site: ''For legal reasons HDMI input is unable to capture from copy protected HDMI sources. Always confirm copyright ownership before capture or distribution of content.''

Of geldt dit niet voor HDTV bronnen, en alleen voor bijvoorbeeld Bluray disks met beveiliging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-04 00:53

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Anoniem: 378612 schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 00:48:
Zolang je dus een videokaart hebt met HDCP support, en zo'n Avermedia HD Capture kaart, kan je dus via je PC HD programma's opnemen van UPC?
Ik begreep namelijk dat bijvoorbeeld de Blackmagic intensity Pro, beveiligde content niet decodeerd?
Dit staat op hun site: ''For legal reasons HDMI input is unable to capture from copy protected HDMI sources. Always confirm copyright ownership before capture or distribution of content.''

Of geldt dit niet voor HDTV bronnen, en alleen voor bijvoorbeeld Bluray disks met beveiliging?
Mag ik je er subtiel op wijzen, dat je je nu in een grijs gebied bevindt :)

Volgens mij kan UPC die vraag het beste beantwoorden:
Bij het maken van opnames van beveiligde content, hoe goed bedoeld ook voor eigen gebruik, kunnen we je niet helpen.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
Anoniem: 378612 schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 00:48:

Als de uitzending HDCP protected is, lukt het niet. Ik gebruik de CaptureHD eigenlijk puur om af te spelen, en neem eigenlijk nooit op. Ik heb het zojuist geprobeerd, en krijg een melding dat de uitzending (NOS) protected is, en krijg dit ook bij andere geteste kanalen. Je kan de CaptureHD daarnaast ook analoog aansluiten, dan kan je neem ik aan wel opnemen, alleen wordt het niet in HD/digitaal ontvangen op je PC.

Ik denk dat elke fabrikant die HDCP implementeert, zich aan de protectie zal houden, anders heeft het product en de fabrikant automatisch problemen bij nieuwe content indien er een ban wordt opgelegd?

Verder heb ik wel wat stabiliteits problemen met Windows 7, welke volgens mij door de CaptureHD komen, maar dat weet ik niet zeker. Heb last van random freezes indien ik TV kijk en tegelijkertijd andere dingen (browsen, programmeren) doe. Ruwweg 1x in de 16 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Michael Knight schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 01:10:
[...]

Mag ik je er subtiel op wijzen, dat je je nu in een grijs gebied bevindt :)

Volgens mij kan UPC die vraag het beste beantwoorden:
Bij het maken van opnames van beveiligde content, hoe goed bedoeld ook voor eigen gebruik, kunnen we je niet helpen.
Point taken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Cyb schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 01:10:
[...]

Als de uitzending HDCP protected is, lukt het niet. Ik gebruik de CaptureHD eigenlijk puur om af te spelen, en neem eigenlijk nooit op. Ik heb het zojuist geprobeerd, en krijg een melding dat de uitzending (NOS) protected is, en krijg dit ook bij andere geteste kanalen. Je kan de CaptureHD daarnaast ook analoog aansluiten, dan kan je neem ik aan wel opnemen, alleen wordt het niet in HD/digitaal ontvangen op je PC.

Ik denk dat elke fabrikant die HDCP implementeert, zich aan de protectie zal houden, anders heeft het product en de fabrikant automatisch problemen bij nieuwe content indien er een ban wordt opgelegd?

Verder heb ik wel wat stabiliteits problemen met Windows 7, welke volgens mij door de CaptureHD komen, maar dat weet ik niet zeker. Heb last van random freezes indien ik TV kijk en tegelijkertijd andere dingen (browsen, programmeren) doe. Ruwweg 1x in de 16 uur.
Oke, dan weet ik dat. Overigens ben ik al lang blij dat je UPC Digitale TV kan kijken op je PC.
En wat betreft HDCP, ik meen ooit eens gelezen te hebben op tweakers dat ze die beveiliging al gekraakt hebben. Oftewel, ze komen vast wel een keer met een capture programma. En de incompatibiliteit met windows 7 kom ik vaker tegen. Heb het ook met HP printers, dat bijvoorbeeld de scan functie niet werkt. Erg slordig als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

EDIT: En dat is dus niet de bedoeling... Het omzeilen van beveiligingen is niet de bedoeling. Lijkt me duidelijk?

[ Voor 86% gewijzigd door Michael Knight op 15-12-2010 15:18 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.