(Ik ben me ervan bewust dat \[DVB-C] Digitale kabel TV op de PC [DEEL 4] bestaat. Dat topic beperkt zich echter tot DVB-C. In dit topic wil ik kijken naar de andere mogelijkheden dan DVB-C.)
Ik ben aan het kijken welke mogelijkheden er zijn op je PC TV te kunnen krijgen in HD kwaliteit.
Voorwaarden:
In het hele systeem/netwerk zijn ruwweg de volgende componenten nodig. (Sommige componenten komen in de praktijk voor als 1 geheel):
Er zijn ruwweg drie mogelijkheden kwa aansluiten, afhankelijk van de provider, en je eigen wensen:
1) De ontvanger en Interface in 1. Dit is een PC interface kaart / DVB tuner hardware. Deze kan intern in de PC worden geplaatst via PCI, of met de PC worden verbonden via bijv. USB. Meer info, zie: \[DVB-C] Digitale kabel TV op de PC [DEEL 4]
Dus:
[PROVIDER] ---medium---> [PC HARDWARE] ---Firewire/PCI/USB---> [PC]
2) De ontvanger is een extern kastje, meestal geleverd door de provider, welke via HDMI met de PC kan worden verbonden. Dus:
[PROVIDER] ---medium---> [ONTVANGER VAN PROVIDER] ---HDMI/DVI---> [PC HARDWARE] ---Firewire/PCI/USB---> [PC]
3) Via IPTV
[PROVIDER] ---medium---> [ONTVANGER VAN PROVIDER] ---TCP/IP-NETWERK---> [PC]
Meer info, zie: IPTV op je HTPC
=== Providers & Medium ===
Let op, niet elke provider biedt dezelfde HD zenders aan. Verder heeft niet elke provider volledige dekking over heel Nederland.
-Ziggo: DVB-C (via kabel)
-UPC: DVB-C (via kabel)
-CanaalDigitaal: DVB-S (via satelliet, dus via een schotel)
-KPN Interactieve TV + HD-pakket: Glasvezel / IPTV
-Tele2: IPTV
-Online: gaat via CanaalDigitaal
=== Optie 1 ===
-DVB-C PC Hardware: zie en discussieer verder in \[DVB-C] Digitale kabel TV op de PC [DEEL 4]
-DVB-S
=== Optie 2: HDMI/DVI naar PC ===
-Blackmagic Design - Intensity Pro (HDMI-in PCIe kaart)
-AVerMedia - AVerTV CaptureHD (HDMI-in PCIe kaart). Werkt niet met RAM > 4GB? RAM > 4GB zou moeten werken met de nieuwste drivers.
Demovideo: YouTube: AVerTV CaptureHD - H727.
Pricewatch: pricewatch unsorted: AVerMedia AVerTV CaptureHD
=== Links ===
(Ik zal deze thread nog verder uitbreiden.)
Ik ben aan het kijken welke mogelijkheden er zijn op je PC TV te kunnen krijgen in HD kwaliteit.
Voorwaarden:
- het signaal moet digitaal op de PC ontvangen worden. Er moet dus geen scart, s-video, composite of andere analoge verbinding gebruikt worden.
- opnemen/capturen is geen eis
In het hele systeem/netwerk zijn ruwweg de volgende componenten nodig. (Sommige componenten komen in de praktijk voor als 1 geheel):
- Provider: een bedrijf dat de mogelijkheid biedt om digitale tv aan huis te ontvangen. Bijv. UPC of Ziggo.
- Medium: het medium waarover het signaal aan huis ontvangen wordt. Bijv. satelliet, kabel, ADSL.
- Ontvanger: een aparaat dat het signaal van de provider binnen krijgt. Vaak een kastje geleverd door de provider.
- Interface: een aparaat/hardware dat direct aan de PC aangesloten is (extern of intern), en ook aangesloten is op de ontvanger.
- Display: de pc die digitale TV laat zien, eventueel kan dit speciale software zijn indien vereist.
Er zijn ruwweg drie mogelijkheden kwa aansluiten, afhankelijk van de provider, en je eigen wensen:
1) De ontvanger en Interface in 1. Dit is een PC interface kaart / DVB tuner hardware. Deze kan intern in de PC worden geplaatst via PCI, of met de PC worden verbonden via bijv. USB. Meer info, zie: \[DVB-C] Digitale kabel TV op de PC [DEEL 4]
Dus:
[PROVIDER] ---medium---> [PC HARDWARE] ---Firewire/PCI/USB---> [PC]
2) De ontvanger is een extern kastje, meestal geleverd door de provider, welke via HDMI met de PC kan worden verbonden. Dus:
[PROVIDER] ---medium---> [ONTVANGER VAN PROVIDER] ---HDMI/DVI---> [PC HARDWARE] ---Firewire/PCI/USB---> [PC]
3) Via IPTV
[PROVIDER] ---medium---> [ONTVANGER VAN PROVIDER] ---TCP/IP-NETWERK---> [PC]
Meer info, zie: IPTV op je HTPC
=== Providers & Medium ===
Let op, niet elke provider biedt dezelfde HD zenders aan. Verder heeft niet elke provider volledige dekking over heel Nederland.
-Ziggo: DVB-C (via kabel)
-UPC: DVB-C (via kabel)
-CanaalDigitaal: DVB-S (via satelliet, dus via een schotel)
-KPN Interactieve TV + HD-pakket: Glasvezel / IPTV
-Tele2: IPTV
-Online: gaat via CanaalDigitaal
=== Optie 1 ===
-DVB-C PC Hardware: zie en discussieer verder in \[DVB-C] Digitale kabel TV op de PC [DEEL 4]
-DVB-S
=== Optie 2: HDMI/DVI naar PC ===
-Blackmagic Design - Intensity Pro (HDMI-in PCIe kaart)
-AVerMedia - AVerTV CaptureHD (HDMI-in PCIe kaart). Werkt niet met RAM > 4GB? RAM > 4GB zou moeten werken met de nieuwste drivers.
Demovideo: YouTube: AVerTV CaptureHD - H727.
Pricewatch: pricewatch unsorted: AVerMedia AVerTV CaptureHD
=== Links ===
- Overzicht digitale TV providers: http://www.digitaaltvkijken.nl
(Ik zal deze thread nog verder uitbreiden.)
[ Voor 11% gewijzigd door Cyb op 13-07-2010 10:51 ]