Wireless BG en N tegelijk. Laptop ziet N-netwerk niet

Pagina: 1
Acties:

• Mexxus
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-09-2025
Hola!

Ik heb sinds kort een Linksys 610N router zie zowel wireless B/G als wireless N kan praten en dit ook nog eens tegelijk. De router zet als het ware twee netwerken op met beide een eigen SSID. Ik heb de SSID's de naampjes "MEXXUS_BG" en "MEXXUS_N" gegeven.

Daarnaast heb ik een Acer 5740 laptop met een NIC die wireless B/G/N begrijpt. Het beestje draait Windows 7. Vreemd echter is dat ik via de laptop wel het MEXXUS_BG netwerk zie, samen met nog een heleboel andere netwerken, maar niet het MEXXUS_N netwerk. Zelfs als ik handmatig zoek op het MEXXUS_N netwerk en de WPA code invoer, weet 'ie 'm niet te verbinden.

Als ik inlog op de Linksys dan zie ik dat beide netwerken 'aan' staan en correct zijn geconfigureerd. Ik heb de Linksys uit/aan gedaan, maar dat mocht helaas niet baten.

Ik heb op de laptop de wireless-NIC drivers opnieuw geïnstalleerd, maar dit resulteerde in een laptop crash en na een systeemherstel was het wireless N netwerk nog steeds niet zichtbaar.

heeft er hier iemand enig idee waar het probleem zich kan bevinden? Ik vermoed de laptop, maar dat ding zou toch werkelijk wireless N moeten kunnen verstaan. Moet er ergens iets van een frequentie worden geconfigureerd of iets dergelijks?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Je laptop is b/g/n, ofwel 2.4GHz-only. Je access point doet b/g op 2.4Ghz en N op 5GHz. Dat gaat nooit samen werken.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Rudy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-06-2024
Hoe ver zit je van de router af? N signalen ketsen eerder af tegen muren bijv. vanwege de hoge frequentie.

Oh hierboven staat de uitleg al. Had de specificaties van de laptop niet doorgenomen.

Als het goed is kun je ook N op 2.4 ghz stralen toch? Probeer dat eens.

[ Voor 43% gewijzigd door Rudy op 05-07-2010 16:11 ]

• Mexxus
CyBeR schreef op maandag 05 juli 2010 @ 16:10:
Je laptop is b/g/n, ofwel 2.4GHz-only. Je access point doet b/g op 2.4Ghz en N op 5GHz. Dat gaat nooit samen werken.
Ok, maar dan vervalt natuurlijk het hele nut van wireless N?.. Dus ik heb die nieuwe router voor niks gekocht? :'(

• Slurpgeit
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:03
Je kan in die router ook Wireless N op 2.4Ghz gebruiken. Of je dat wil is natuurlijk een ander verhaal.

Verwijderd

CyBeR schreef op maandag 05 juli 2010 @ 16:10:
Nee, 802.11n is Dual-Band, m.a.w. 802.11g/n en 802.11a/n als ik het een beetje raar mag formuleren :)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Mexxus schreef op maandag 05 juli 2010 @ 16:16:
[...]

Ok, maar dan vervalt natuurlijk het hele nut van wireless N?.. Dus ik heb die nieuwe router voor niks gekocht? :'(
Zoals gezegd, wellicht kun je de 2.4GHz radio ook instellen om 802.11n te doen. Dat wordt dan wel wat minder snel maar allicht sneller dan de 54mbps van 802.11b.

Maar inderdaad: jouw laptop is niet van de goede hardware voorzien om het beste te maken van 802.11n.
Verwijderd schreef op maandag 05 juli 2010 @ 16:18:
[...]

Nee, 802.11n is Dual-Band, m.a.w. 802.11g/n en 802.11a/n als ik het een beetje raar mag formuleren :)
Neen. 802.11n heeft de mogelijkheid om zowel op 2.4GHz als 5GHz te werken, maar dat is allerminst een verplichting om aan de specificaties te voldoen. Een laptop die wel 802.11n op 5GHz kan, kan ook (over het algemeen) 802.11a, wat ook op 5GHz werkt. Deze laptop doet geen 802.11a. Daaruit valt op te maken dat 't ding geen 5GHz radio aan boord heeft, en dus geen 5GHz 802.11n kan.

Apparaten die 802.11n op 2.4GHz én 5GHz kunnen, worden meestal aangegeven met a/b/g/n.

[ Voor 40% gewijzigd door CyBeR op 05-07-2010 16:20 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Mexxus
Ok, tof.. dan ga ik maar eens kijken of ik die Linksys zo ver kan krijgen om 802.11n op 2.4GHz te doen.. Ik ben het in de settings nog niet tegen gekomen. Iemand daar ervaringen mee?

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Dual-band routers zijn er eigenlijk al redelijk lang, aangezien een 802.11a/b/g router ook dual-band is. Simultane Dual-band routers zijn daarentegen wel wat anders in het feit dat ze kunnen uitzenden op de 2,4GHz (802.11/b/g/n) en de 5GHz (802.11a/n) tegelijk. In principe dus gewoon twee Access Points, niet meer dan dat. De term Dual-Band klinkt natuurlijk leuk en verkoopt waarschijnlijk ook netjes zo, maar bijvoorbeeld de WRT320N is geen simultane dual-band router, wat natuurlijk wel verwarrend is. Jouw WRT610N is dat daarentegen wel en kan dus gewoon uitzenden op de 2,4GHz (802.11b/g/n) en 5GHz (802.11a/n) tegelijk. Of en met welke wireless netwerk standaard je er mee kan verbinden is natuurlijk afhankelijk van je instellingen en je wireless client zijn ondersteuning daarvoor.
Bij basic wireless settings en dan je network mode kun je voor de 2,4GHz mixed (b/g/n) of N-only selecteren wil je met 802.11n kunnen verbinden. Gebruik daarbij WPA2 met AES beveiliging en wil je kunnen verbinden op 300Mbps dan is de optie wide channel (40MHz) van belang, wederom moet de wireless client ook goed ingesteld zijn en het natuurlijk wel ondersteunen ook.

[ Voor 9% gewijzigd door Nivk op 05-07-2010 17:09 ]

Pagina: 1