Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ClementL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-08 19:22
Beste medetweakers,

hier bij mij thuis staan 2 vrij nieuwe computers die uit de volgende hardware bestaan:

Computer 1:
AMD X3 720 (2,8 GHz)
OCZ Gold 2x2GB 1600MHz (gedownclockt naar 1333 op 1,83V met CL9)
XFX Ati 4770 OEM koeler
Asrock M3a790GXH/128

Computer 2:
AMD X3 705e (2,5 GHz)
Team Elite 2x2GB 1333MHz (1,5v met CL9)
XFX Ati 4770 OEM koeler
MSI 785GM-E51

Deze setups lijken enorm op mekaar, maar toch heeft computer 2 een veel betere performance. Hebben jullie een idee waardoor dit komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Een veel betere performance waar, in Word? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:14

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Werkt Cool 'n Quiet wel? Of blijft de processor op een lage snelheid hangen wanneer hij aan het werk moet?

BIOS updates, driver updates, etc...

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem
  • Laatst online: 05-09 11:13

Deem

Ontcijfer mij!

Verschillende Harddisk's? Verschillende drivers? Kan je het verschil zichtbaar maken met benchmarks?

"May our framerates be high and our temperatures low."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ClementL
Je merkt het in windows 7 al een beetje, maar in games wordt het pas echt duidelijk zichtbaar. Het spel Audiosurf werkt op setup 1 zelfs maar met 30fps.
En is het normaal dat mijn 4770 in idle 74 graden wordt? Toen ik de kaarten nog in crossfire had was die ook altijd het warmst.

[ Voor 30% gewijzigd door ClementL op 05-07-2010 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:07
Ja, door het stopcontact en de positie ten opzichte van de maan, zon, sterren en andere planeten. Als je het nog niet wist, dan vertel ik het nu. Iedere computer heeft namelijk, net als een mens, zijn eigen sterrenbeeld. Deze is van invloed op de prestaties van het systeem. Daarom moet je eerst met je computer surfen naar www.hetsterrenbeeldvanmijnpc.nl/genereer.html en uitzoeken wat het digitale sterrenbeeld is.

Zodra je deze, binaire, waarde hebt, kun je de beste locatie bepalen voor je PC op diezelfde site. Daarvoor moet zijn naast de binaire sterrenbeeld ook het adres worden doorgevoerd. Het genereren door de supercomputers kan wel even duren. Na een paar uur zou je de ultieme locatie binnen je huis bekend moeten zijn.

Deze coördinaten kun je vervolgens met een GPS vinden. Een TomTom of mobiele telefoon met GPS werkt ook gewoon. Wanneer de computer op de juiste plaats, onder de juiste hoek, is geplaatst kunnen we door naar de volgende stap. De voedingskabel. Ook deze is van belang. Je moet namelijk zorgen voor een speciale kabel.

De worden gemaakt door elven met fluwelen handschoenen in het maanlicht bij volle maan. De aders zijn van goud vervaardigd. Zorg er voor dat de computers op dezelfde groep worden aangesloten en geaard zijn. In dat geval kan ook de digitale aura tussen de computers worden uitgewisseld. Op die manier zullen de prestaties stabiliseren en grofweg gelijk aan elkaar zijn.

Succes

Ja, ik verveel me. :P

Zonder gekte: Geef informatie zoals de anderen al aangeven. Jij kunt met mijn lulverhaal evenmin wat als wij met dat korte stuk in je topicstart. Welk OS? Wanneer leeggemaakt? Welke software? Welke scores? Waarom si hij trager? Beschrijvingen? We hebben geen GlazenBol TM om te zien wat het probleem is. Hoe meer informatie, hoe beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem
  • Laatst online: 05-09 11:13

Deem

Ontcijfer mij!

ClementL schreef op maandag 05 juli 2010 @ 13:50:
Je merkt het in windows 7 al een beetje, maar in games wordt het pas echt duidelijk zichtbaar. Het spel Audiosurf werkt op setup 1 zelfs maar met 30fps.
En is het normaal dat mijn 4770 in idle 74 graden wordt? Toen ik de kaarten nog in crossfire had was die ook altijd het warmst.
Zelfde airflow? Zelfde bios, drivers, windows installatie, updates, extra software, deframentatie. Veeel meer info nodig, plz.

"May our framerates be high and our temperatures low."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ClementL
@GENETX
:'D:'D:'D

Allebij de pc's hebben windows 7 64x. Windows is pas nog geinstalleerd op pc 2. Pc 1 is gisteren volledig gedefragmenteerd en opgeruimd inclusief spyware- en virusscan.
Als ik het met fraps bekijk haalt pc 1 gemiddeld 20-40 fps in Borderlands met alles op hoog (zonder AA) en een resolutie van 1650x1050. Pc 2 haalt met dezelfde instellingen 40-50fps. In audiosurf haalt pc 1 met alles op hoog (zonder AA) 30 fps, terwijl pc 2 gewoon soepeltjes op 60fps werkt. Dit is sinds ik mijn 2e 4770 in de andere pc heb gezet. Heb jullie aan deze informatie wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ClementL
De enige software die ik naast Steam draai is de Ati CCC. Ik heb drivers versie 10.6. De bios van pc 1 heeft versie 1.70 van american megatrends. Pc 2 heeft Ami bios V2.61.

P.S. excuseer voor dubbele post.

[ Voor 24% gewijzigd door ClementL op 05-07-2010 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Draai eens 3Dmark Vantage op beide systemen. Dan kunnen we echt de scores gaan vergelijken tussen beide systemen.

Eventueel wil een printscreen van het prestie-tabblad van taakbeheer ook wel helpen. Verder heb je Windows 7, wat zijn de scores die Windows geeft aan je PC als je kijkt bij de systeemeigenschappen in "Computer"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbles
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:37

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Ander tipje: wat gebeurd er als je de videokaarten in die 2 systemen verwisseld? Of het geheugen/processor? Misschien dat 1 van die onderdelen gaar is waardoor de prestaties lager zijn dan je zou verwachten.

Vouw mee bij Fatal Error Group! - F@H: #10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ClementL
Hier zijn vast de windows scores:

PC 1:
Afbeeldingslocatie: http://img819.imageshack.us/img819/9548/pc1score.th.png

PC 2:
Afbeeldingslocatie: http://img121.imageshack.us/img121/9043/pc2score.th.png

Het vreemde is dat pc 1 theoretisch inderdaad sneller hoort de zijn, maar daar merk ik totaal niets van.

@bubbles: Daar zat ik ook al aan te denken ja, zou kunnen zijn dat de GPU in pc1 in CFX altijd ondersteund werd door de 2e GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Het zou misschien ook nog kunnen liggen aan een instelling in je ATI drivers. De ene had dus een crossfire opstelling. Heb je na het wegahlen van de videokaart ook de drivers even volledig gedeïnstalleerd en de nieuwsten er op gezet? Misschien dat er nog wat mis is in de configuratie waardoor deze maar de helft van de performance (zo zie ik het tenminste) geeft? Check eventueel ook de instellingen.

Een andere optie kan ook nog zijn dat de kaarten (of juist maar 1) in crossfire draait met de IGP. Eventueel zou PC1 wellicht nog een crossfire instelling gehouden hebben waardoor deze nu echt de HD 3300 IGP gebruikt en alle data netjes deelt waarbij de IGP itt de 2e HD 4770, een dikke bottleneck vormt.

[ Voor 27% gewijzigd door GENETX op 05-07-2010 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ClementL
Ik had wel de drivers opnieuw geinstalleerd maar niet verwijderd. Nu ik het me bedenk is dat wel een beetje dom ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 14:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Zoals PD2JK al aangeeft: werkt CnQ wel correct? Blijft het ASRock moederbord er niet in hangen oid? Ik heb met ASRock borden ook problemen met CnQ gehad. Zou mogelijk fixbaar kunnen zijn middels een BIOS update, check dat dus zeker even.

Verder zul je echt benchmarks moeten doen, en als het even kan op een verse installatie.

Onderdelen verwisselen vind ik ook een goede. Met name videokaarten en RAM, maar je kunt natuurlijk verder gaan.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ClementL
Ultraman schreef op maandag 05 juli 2010 @ 14:48:
Zoals PD2JK al aangeeft: werkt CnQ wel correct? Blijft het ASRock moederbord er niet in hangen oid? Ik heb met ASRock borden ook problemen met CnQ gehad. Zou mogelijk fixbaar kunnen zijn middels een BIOS update, check dat dus zeker even.
Nee, met mijn CPU heb ik geen problemen en ik heb al de nieuwste BIOS.

Ik heb net 3Dmark vantage gerund en de scores geven inderdaad aan da pc1 sneller is. Het is P7040 tegen P6877. Ik ga nu kijken of het werkt door de drivers te deinstallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerdemon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-09 16:32
MSI is ook een stuk beter/stabieler imho :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Dat verschil is niet schokkend groot en kan zelfs wel voor een groot deel door de CPU worden bepaald.

Het kan overigens ook zijn dat de software zelf nog op CF staat ingesteld. Zeker omdat 3DMark wel dezelfde scores geeft. Eventueel die instellingen nalopen of het spel opnieuw installeren kan dan ook geen kwaad.
killerdemon schreef op maandag 05 juli 2010 @ 15:08:
MSI is ook een stuk beter/stabieler imho :)
Jup, het sterrenbeeld van een MSI is namelijk ook veel beter 8)7 . Lekker nuttige opmerking.... Zoiets hangt gewoon af van het model. Doorgaans zal MSI wel beter zijn, maar dat wil niet zeggen dat Asrock geen goede borden heeft. In tegendeel zelfs.

[ Voor 40% gewijzigd door GENETX op 05-07-2010 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ClementL
GENETX schreef op maandag 05 juli 2010 @ 15:09:
Dat verschil is niet schokkend groot en kan zelfs wel voor een groot deel door de CPU worden bepaald.
Klopt, de videoprestaties zelf waren bijna hetzelfde met 20 punten verschil ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerdemon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-09 16:32
GENETX schreef op maandag 05 juli 2010 @ 15:09:

Het kan overigens ook zijn dat de software zelf nog op CF staat ingesteld. Zeker omdat 3DMark wel dezelfde scores geeft. Eventueel die instellingen nalopen of het spel opnieuw installeren kan dan ook geen kwaad.

[...]

Jup, het sterrenbeeld van een MSI is namelijk ook veel beter 8)7 . Lekker nuttige opmerking.... Zoiets hangt gewoon af van het model. Doorgaans zal MSI wel beter zijn, maar dat wil niet zeggen dat Asrock geen goede borden heeft. In tegendeel zelfs.
Mijn opmerking is ook uit ervaring met meerdere en verschillende MSI en Asus/ASrock mobo's. :) (Met AMD, Intel mobo's houdt ik me niet mee bezig, misschien daar wel, who knows)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ClementL
Bedankt voor jullie hulp jongens! Deze topic is een heel wijze les voor mij dat ik voortaan het stappenplan moet volgen en vooral de stap "oude drivers verwijderen" niet moet overslaan. Mijn heel donkerbruine vermoeden en GENETX hadden gelijk. Mijn pc stond in hybrid crossfire met de IGP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-09 17:16
Is de voeding wel goed genoeg van computer1?
Staat alle extra dingen uit in de bios?
Staat de onboard videokaart uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
ClementL schreef op maandag 05 juli 2010 @ 15:26:
Bedankt voor jullie hulp jongens! Deze topic is een heel wijze les voor mij dat ik voortaan het stappenplan moet volgen en vooral de stap "oude drivers verwijderen" niet moet overslaan. Mijn heel donkerbruine vermoeden en GENETX hadden gelijk. Mijn pc stond in hybrid crossfire met de IGP.
Dus de performance is nu zoals hij moet zijn?

In dat geval heb ik er ook iets van geleerd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ClementL
@GENETX
Jup, helemaal okay. Nog succes met je computerhoroscoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ik moet echt een site beginnen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-09 17:16
GENETX schreef op maandag 05 juli 2010 @ 15:36:
Ik moet echt een site beginnen :P
Die heb je toch al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ClementL
Word vast een succes 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paranoid_Flake
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-07 21:14
GENETX schreef op maandag 05 juli 2010 @ 13:59:
Ja, door het stopcontact en.........

...................
Deze worden gemaakt door elven met fluwelen handschoenen in het maanlicht bij volle maan. De aders zijn van goud vervaardigd. Zorg er voor dat de computers op dezelfde groep worden aangesloten en geaard zijn. In dat geval kan ook de digitale aura tussen de computers worden uitgewisseld. Op die manier zullen de prestaties stabiliseren en grofweg gelijk aan elkaar zijn.

Succes
Toevallig! dit sluit aan op volgende wijsheid die ik gehoord heb van een ware NORgate-shamaan uit het verre oosten; dat computers die op de zelfde groep zijn aangesloten in perfecte harmonie werken. Daarmee bereiken ze samen de innerlijke bron van spanning en stromen. Deze eenheid wordt alleen ervaren als beide processoren op de zelfde IPC golflengte werken.
Dit verklaard ook waarom huishoudens met Intel èn Amd op dezelfde groep verstoorde aura's hebben en daardoor slechter presteren.

Daarom zeg ik altijd maar; een goed geaarde pc staat direct in contact met zijn innerlijke kracht!
Pagina: 1