..
[ Voor 132% gewijzigd door ? ? op 25-01-2013 09:32 ]
[ Voor 132% gewijzigd door ? ? op 25-01-2013 09:32 ]
Want iemand die op staande voet ontslagen is komt graag terug voor zijn mailAloys schreef op maandag 05 juli 2010 @ 12:57:
Zijn het mails die inhoudelijk over werk gaan (bijv. offertes ed.) of zijn het privé mails? In ieder geval zou je nog met de ex-werknemer contact kunnen opnemen om hem te vragen of hij in zijn mailbox nog privé mails heeft staan, die gooi je dan weg, of hij mag het zelf komen doen .
[ Voor 5% gewijzigd door EnzoMatrix op 05-07-2010 13:08 ]
Enzo Blogt. Diablo 3| "It's possible that you stepped into a time displacement machine during a nexus moment in a quantum field."
[ Voor 133% gewijzigd door ? ? op 25-01-2013 09:32 ]
[ Voor 101% gewijzigd door RedHat op 05-07-2010 13:29 ]
[ Voor 28% gewijzigd door Roenie op 05-07-2010 13:28 ]
[ Voor 141% gewijzigd door ? ? op 25-01-2013 09:32 ]
Daar kan niemand bijkomen zonder Huiskamer-rechten.Fastman schreef op maandag 05 juli 2010 @ 13:27:
haha, neen :-)
Het is hier een groot bedrijf, maar zonder juridische dienst blijkbaarTrouwens verwijder die link eens aub, dit stond op een afgeschermde sectie van het forum !!
[ Voor 31% gewijzigd door RedHat op 05-07-2010 13:31 ]
[ Voor 187% gewijzigd door ? ? op 25-01-2013 09:32 ]
Verander dan minstens de topic titel in je link.RedHat schreef op maandag 05 juli 2010 @ 13:28:
[...]
Daar kan niemand bijkomen zonder Huiskamer-rechten.
[ Voor 8% gewijzigd door Paitor op 05-07-2010 13:29 ]
Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele
steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1
[ Voor 27% gewijzigd door JJ Le Funk op 05-07-2010 14:31 ]
~
Je kan natuurlijk niet iemand (op staande voet) ontslaan en daarna pas in z'n mailbox zoeken naar bewijs voor wanpresteren. Een kantonrechter veegt zoiets direct van de tafel lijkt me.MrJayMan schreef op maandag 05 juli 2010 @ 14:27:
juridisch is het al goed toegelicht. Maar ik vind het ook een etische kwestie en dat is meer een aspect van de bedrijfscultuur.
Ik heb persoonlijk voor deze keuze gestaan en toen het account getrashed. Maar er was geen juridisch conflict; slechts een vervelende exit. Het vergaren van bewijsmateriaal om wanpresteren te bewijzen was dus niet noodzakelijk.
mee eenssmesjz schreef op maandag 05 juli 2010 @ 14:57:
[...]
Maar dit is imho niet iets wat een ICT-afdeling op eigen houtje kan beslissen.
[...]
maar wat als dat beleid er niet is?Of je die mailbox archiveert, trasht e.d. hangt puur af van bedrijfsbeleid en is geen ethisch vraagstuk.
~
Vragen aan de lijnmanager wat hij er mee wil of anders het MT vragen wat het standpunt gaat worden?MrJayMan schreef op maandag 05 juli 2010 @ 15:02:
[...]
mee eens
[...]
maar wat als dat beleid er niet is?
All-Round nerd | iRacing Profiel
[ Voor 8% gewijzigd door IStealYourGun op 06-07-2010 14:21 ]
♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat
IStealYourGun schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 14:20:
Je werkt toch op een IT departement? Dat je dit nog moet vragen?
Het zelfde als je met spam doet: Alles wat het bedrijf aangaat laat je staan, de rest verwijder je zonder die grondig te doorlezen. Titel zoals: "Wat gaan we vanavond eten schat?" doe je meteen weg en als het niet meteen duidelijk is kijk je er vluchtig eens in. De eerste zinnen maken het vaak al duidelijk.
Als IT'er kom je vroeg of laat wel eens in aanmerking met privacy gevoelige gegevens en net zoals een rechercheur, een advocaat of dokter behandel je die professioneel af met alle respect voor de eigenaar van die gegevens. Ook al is het een op staande voet ontslagen werknemer.
Is één van de eerste dingen die ik aangeleerd kreeg in mijn opleiding.
Edit: overleg natuurlijk wel met je overste, als hij zegt dat je de hele handel moet verwijderen dan doe je dat zonder inzage.
valt onder briefgeheim. Sommige rechters zijn het er niet altijd mee eens, dit is wettelijk nog niet vastgelegd namelijk (of iemand moet hij het artikel kunnen aanwijzen?)Jejking schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 15:05:
Valt persoonlijke e-mail niet onder persoonlijk bezit?
[ Voor 12% gewijzigd door w4rguy op 06-07-2010 15:08 ]
Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.
Je spreekt jezelf nogal tegen. Eerst zeg je dat het onder briefgeheim maar dat dat nergens is vastgelegd. Wat is het nu?w4rguy schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 15:07:
valt onder briefgeheim. Sommige rechters zijn het er niet altijd mee eens, dit is wettelijk nog niet vastgelegd namelijk (of iemand moet hij het artikel kunnen aanwijzen?)
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Het is ook niet waarGunner schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 15:11:
[...]
Je spreekt jezelf nogal tegen. Eerst zeg je dat het onder briefgeheim maar dat dat nergens is vastgelegd. Wat is het nu?
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Anoniem: 238498
Ja en neeJejking schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 15:05:
Valt persoonlijke e-mail niet onder persoonlijk bezit?
[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 238498 op 06-07-2010 15:20 ]
Sommige rechters zien het als zijnde briefgeheim omdat het als het ware een brief is.Gunner schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 15:11:
[...]
Je spreekt jezelf nogal tegen. Eerst zeg je dat het onder briefgeheim maar dat dat nergens is vastgelegd. Wat is het nu?
hier wordt dus niet gesproken over een e-mail. Maar sommige rechters zijn van mening dat het wel onder briefrecht valt. Sommige advocaten gebruiken het om vrijspraak los te peuteren. Ze proberen om e-mails in de wet computervredebreuk te krijgen volgensmij.1 De persoon werkzaam bij enige openbare instelling van vervoer die een aan zodanige instelling toevertrouwde brief, briefkaart, stuk of pakket opzettelijk aan een ander dan de rechthebbende afgeeft, vernietigt, wegmaakt, zich toe-eigent, of de inhoud wijzigt of enig daarin gesloten voorwerp zich toe-eigent, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste 4 jaren of geldboete van de vierde categorie.
2 Indien zodanig stuk of voorwerp geldswaarde heeft, wordt de toe-eigening gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vierde categorie.
Met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft hij die opzettelijk en wederrechtelijk met een technisch hulpmiddel gegevens aftapt of opneemt die niet voor hem bestemd zijn en die worden verwerkt of overgedragen door middel van telecommunicatie of door middel van een geautomatiseerd werk.
2.Het eerste lid is niet van toepassing op het aftappen of opnemen:
1°. van door middel van een radio-ontvangapparaat ontvangen gegevens, tenzij om de ontvangst mogelijk te maken een bijzondere inspanning is geleverd of een niet toegestane ontvanginrichting is gebruikt.
2°. door of in opdracht van de gerechtigde tot een voor de telecommunicatie gebezigde aansluiting, behoudens in geval van kennelijk misbruik;
3°. ten behoeve van de goede werking van een openbaar telecommunicatienetwerk, ten behoeve van de strafvordering, dan wel ter uitvoering van de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten 2002.
[ Voor 31% gewijzigd door w4rguy op 06-07-2010 15:24 ]
/▌
♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat
Als ik een gewone systeembeheerder was had ik dit niet gedaanzonder een recherchebureau om advies te vragen. Zoiets hoef je maar 1 keer te doen en dan weet je genoeg. Je verteld je opdrachtgever gewoon wat de kosten zijn. Als die kosten te hoog zijn lock je de box en zorg je dat niemand erbij kan. als er echt belangrijke data in staat hebben ze er wel wat voor over om een onderzoeker/it-jurist in te huren.IStealYourGun schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 15:38:
Als je 100% kijkt naar de wet krijgt dan mag het lezen van e-mail niet.
Als je voor en rechtbank echter kan aantonen dat je enkel gegevens hebt verzameld die noodzakelijk zijn voor de goede werking van het bedrijf dan zal een rechter daar mogelijk weinig bezwaren mee hebben. Als het al tot een rechtszaak komt want volgens mij weet je ex-collega niet dat je dit van plan bent?
Verder, als je patron de opdracht geeft om die gegevens te verzamelen is hij toch verantwoordelijk.
Daar zou ik niet direct van uitgaan. Hij kan medeverantwoordelijk zijn, maar jij bent degene die het uitvoert en dus strafbaar is.IStealYourGun schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 15:38:
Verder, als je patron de opdracht geeft om die gegevens te verzamelen is hij toch verantwoordelijk.
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Precies. (wel zorgen dat je die opdracht op papier hebt....)IStealYourGun schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 15:38:
[ Voor 8% gewijzigd door leuk_he op 06-07-2010 15:55 ]
Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.
Dit dus al nietleuk_he schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 15:53:
[...]
Ende prive e-mail laat je met rust, en de werk e-mail forward(/kopieer) je naar degene die ermee moet werken.
Dus wat ik zei in mijn eerste bericht.DaMayan schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 16:00:
Kijk bijvoorbeeld hier: http://www.tenholter.nl/index.php?pageId=101&nieuws=46
Volgens de ombudsman moet je de email beoordelen op subject en afzender als dat niet duidelijk prive is mag je de email inzien zodra je door kunt hebben dat het prive moet je officieel stoppen met lezen.
Jij hebt te veel CSI gekeken ben ik bang. Wat wil je godsnaam gaan onderzoeken als de medewerker ontslag heeft gekregen op staande voet?w4rguy schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 16:00:
[...]
Dit dus al niet. Je moet een "vingerafdruk" maken van de mailbox. Dit is de MD5 waarde. Je moet namelijk bewijs veiligstellen voor je het gaat onderzoeken, net als een geweer waar een moord mee is gepleegd. Anders zal de verdediging roepen dat iemand met het bewijs heeft zitten kl*ten. Dit is ook in Belgie. Zelfs DAN moet je al een digitaal rechercheur/onderzoeker erbij hebben.
Ik doe opleiding particulier digitaal onderzoeker. Bij ons bestaat er niet de "ver-van-me-bed" show. Alles wat kan gebeuren moet je altijd rekening mee houden. Er van uit gaan dat iets niet gebeurd is het slechtste wat je kunt doen (assumption is the mother of all fuck-ups).smesjz schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 16:32:
[...]
Jij hebt te veel CSI gekeken ben ik bang. Wat wil je godsnaam gaan onderzoeken als de medewerker ontslag heeft gekregen op staande voet?
Dat belastend materiaal moet in dat geval de oorzaak van het ontstaande op staande voet zijn, anders is het irrelevant bij het aanvechten van dat ontslag. De vraag is dan vervolgens hoe jij aan dat bewijs bent gekomen.w4rguy schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 16:34:
[...]
Ik doe opleiding particulier digitaal onderzoeker. Bij ons bestaat er niet de "ver-van-me-bed" show. Alles wat kan gebeuren moet je altijd rekening mee houden. Er van uit gaan dat iets niet gebeurd is het slechtste wat je kunt doen (assumption is the mother of all fuck-ups).
Stel,
persoon die ontslagen is gaat zijn ontslag aanvechten. En er staat belastend materiaal in zijn/haar mailbox. Hoe wil je het dan gaan bewijzen?
oke, dat is in geval dat er geen relevante zaken voor ontslag in de mailbox stonden.smesjz schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 16:41:
[...]
Dat belastend materiaal moet in dat geval de oorzaak van het ontstaande op staande voet zijn, anders is het irrelevant bij het aanvechten van dat ontslag. De vraag is dan vervolgens hoe jij aan dat bewijs bent gekomen.![]()
Als een werkgever jou op staande voet ontslaat wegens diefstal en jij kan dat succesvol aanvechten (collega's verklaren dat je niks hebt gestolen, camera beelden laten dat zien e.d.) dan zijn andere dingen in jouw mailbox niet relevant.
De werkgever kan prima zaken opgeruimd hebben voordat ze een digitaal onderzoeker inschakelen dus die MD5 hash is ook een wassen neusw4rguy schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 16:45:
volgende vraagstuk:
Ex-werknemer had bepaalde taken op zich waar hij mee bezig was. Dit moet nu overgedragen worden. Dan zul je toch echt in de mailbox moeten gaan kijken voor informatie. Als een werknemer hier gehoor van krijgt en hij/zij gaat het aanvechten (geloof me, het gebeurd) moet je de procedures kunnen aantonen hoe de mailbox onderzocht is.
Tevens wordt een digitaal onderzoeker aangeleerd om altijd bewijsmateriaal veilig te stellen en dan pas te werk te gaan. Of het nou een strafzaak is, een audit, of civiele zaak.
Je gaat toch ook geen live website hacken? Je maakt eerst een kloon. Je moet alleen wel bewijzen dat die kloon exact hetzelfde is. Dat doet een MD5 waarde.
[ Voor 7% gewijzigd door smesjz op 06-07-2010 16:58 ]
Je begrijpt me niet helemaal denk ik. Kijk.smesjz schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 16:57:
[...]
volgende vraagstuk:
Ex-werknemer had bepaalde taken op zich waar hij mee bezig was. Dit moet nu overgedragen worden. Dan zul je toch echt in de mailbox moeten gaan kijken voor informatie. Als een werknemer hier gehoor van krijgt en hij/zij gaat het aanvechten (geloof me, het gebeurd) moet je de procedures kunnen aantonen hoe de mailbox onderzocht is.
Tevens wordt een digitaal onderzoeker aangeleerd om altijd bewijsmateriaal veilig te stellen en dan pas te werk te gaan. Of het nou een strafzaak is, een audit, of civiele zaak.
Je gaat toch ook geen live website hacken? Je maakt eerst een kloon. Je moet alleen wel bewijzen dat die kloon exact hetzelfde is. Dat doet een MD5 waarde.
[/quote]
De werkgever kan prima zaken opgeruimd hebben voordat ze een digitaal onderzoeker inschakelen dus die MD5 hash is ook een wassen neus
En verder hoort de werkgever al dat bewijs te hebben verzameld voordat iemand ontslagen wordt. En als ie slim is heeft ie ook al een dossier klaar liggen en met de werknemer hierover gesproken / gewaarschuwd / boete gegeven.
Dus stel ik word als werknemer ontslagen en ik heb prive mail in mijn inbox staan. Als je een copy maakt van die mailbox kom ik er nooit achter of jij die prive-mail ooit gelezen gelezen hebt of niet. MD5 doet er dan niet toe, toch?
Ik vraag me af wat de werknemer dan wil aanvechten?
omdat er vaste procedures voor zijn heb ik de vergelijking gemaakt. Procedures zijn bij een onderzoek van net zulk groot belang als het resultaat, soms groter!De vergelijking met hacken van een live website gaat een beetje mank omdat het hier een ethische / juridische kwestie is.
[ Voor 4% gewijzigd door w4rguy op 06-07-2010 17:07 ]
Anoniem: 40104
[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 40104 op 06-07-2010 18:29 ]
E-mail correspondentie valt niet onder briefgeheim. En een voorstel om dit te veranderen is nog geen wet.w4rguy schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 17:06:
Het uitlezen van de mail doet er pas toe als de taken, waar de ex-werknemer mee bezig was, moeten worden overgedragen naar een nieuwe werknemer. Dan moet de mailbox geopend en doorgekeken worden.
Als de ex-werknemer dit te horen krijgt, kan hij aanvechten dat er schending is geweest van zijn briefgeheim. Voordat een onderzoek gepubliceerd wordt dient een onderzoeker ook het rapport eerst met de betrokkene(n) te overleggen zodat hij/zij zich kan verdedigen. Dit is geen verplichting. Als het onevenredig veel moeite kost om in contact te komen met de betrokkene vervalt het inzagerecht voor de betrokkene.
Een betrokkene kan zich dan alsnog beroepen op een procedure fout (tijdens het overleggen van het rapport (noemen ze hoor- en wederhoor) wordt alleen overi nhoudelijke zaken gesproken. Bij een procedurefout wordt gekeken naar hoe het onderzoek is verlopen. Als de onderzoeker zich niet aan de procedures heeft gehouden (niet veiligstellen van bewijst inclusief bewaarplicht, of een systeembeheerder die niet bevoegd was de handelingen te verrichten) vervalt het rapport. In dat geval, als er ook in persoonlijke gegevens is gekeken, is er sprake van onrechtmatig gedrag en kan de ex-werknemer een schadevergoeding eisen.
Als een systeembeheerder de mailbox heeft bekeken en die was niet bevoegd en de ex-werknemer kan bewijzen dat hij/zij daar schade van heeft geleden, hang je als werknemer zijnde (verstoring van persoonlijke levenssfeer). Er zijn dus veel meer haken en ogen aan zo'n casus.
In België is het dus wel verboden, om de heel eenvoudige reden dat je bij het lezen niet enkel de rechten van de (ex-)werknemer schend, maar ook die van de persoon dat het gestuurd heeft.smesjz schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 19:48:
[...]
E-mail correspondentie valt niet onder briefgeheim. En een voorstel om dit te veranderen is nog geen wet.
In Nederland kan je dat als werkgever ook niet klakkeloos doen omdat je dan de privacy schendt van de werknemer.IStealYourGun schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 20:56:
[...]
In België is het dus wel verboden, om de heel eenvoudige reden dat je bij het lezen niet enkel de rechten van de (ex-)werknemer schend, maar ook die van de persoon dat het gestuurd heeft.
Je moet maar op enkele Belgische vacature sites zoeken, daar kan je altijd wel wat info rapen tussen de artikels, deze zegt meet dan genoeg eigenlijk: http://content.jobat.be/n...-professionele-mail-lezen
Als hij een goede reden heeft dan mag het.
De lijkt me eigenlijk ook de meest logische manier. Gewoon persoonlijke mails verbieden en dan mag je wel kijken. Hoef je medewerkers die toch een keer persoonlijk mailen niet te ontslaan, maar omdat je de mails niet hoeft te verwachten mag je wel gewoon kijken.PromWarMachine schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 17:20:
Bij ons staat in het arbeidscontract dat privé mails via het zakelijke e-mailadres niet zijn toegestaan.
Onlangs is bij ons ook iemand ontslagen. Zijn e-mailadres wordt nu doorgestuurd naar een collega. De ontslagen collega is overigens niet op staande voet ontslagen en heeft geen lopende zaken meer.
Wij zijn een klein bedrijf (+- 15 medewerkers) uit Nederland.
/▌
Spannend, want bij een typische mail server (exchange) is dit een draaiend systeem waarbij alle mails van alle personen in een centrale database zitten. De mail "Archiveren" naar een achief file waar je een vingerafdruk van neemt is al een actieve actie de data al bewerkt.w4rguy schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 16:00:
[...]
Dit dus al niet. Je moet een "vingerafdruk" maken van de mailbox. Dit is de MD5 waarde. Je moet namelijk bewijs veiligstellen voor je het gaat onderzoeken, .
[ Voor 12% gewijzigd door leuk_he op 07-07-2010 11:24 ]
Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
Dat is misschien een probleem voor Encryptie achtige technieken (het opslaan van een gehashed wachtwoord als beveiliging), maar in dit geval zou het gebruikt worden om achteraf vast te kunnen stellen of met de bron data niet geknoeid is. Daarvoor maakt een collision niet uit. Als de bron namelijk aangepast is, dan levert dat een andere HASH op en weet je dat dit niet meer origineel is. Dat de brondata zo aangepast wordt dat er eenzelfde hash uitkomt, die kans lijkt me verwaarloosbaar klein.leuk_he schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 11:22:
[...]
Overigens is MD5 in 2007 al gehackt voor hash collisiions, dus als je een MD5 vingerprint wil gebruiken is het op basis van techniek al geen goed bewijs meer, en is in ieder geval je geloofwaardigheid als digitaal onderzoeker niet erg groot meer. Gebruik dus zo snel mogelijk een stevigere vingerprint zoals wirlpool/sha-2
![]()
met je MD5 ben je zojuist gezakt voor je examen. in 2010 (in 2006 zou je nog geslaagd zijn....)
![]()
![]()
The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is
Even voor de duidelijkheid (en om nog meer offtopic te gaan), hierboven wordt juist gezegd dat er voor MD5 methodes zijn om collisions te vinden, dus het is dan juist WEL mogelijk om een nieuwe file te maken met dezelfde MD5 hash. Voor zover ik weet is dat voor SHA-1 (link) ook al in heel beperkte mate mogelijk en wij gebruiken daarom standaard SHA-2 als vingerprint in onze software.mbaltus schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 13:06:
[...]
Dat is misschien een probleem voor Encryptie achtige technieken (het opslaan van een gehashed wachtwoord als beveiliging), maar in dit geval zou het gebruikt worden om achteraf vast te kunnen stellen of met de bron data niet geknoeid is. Daarvoor maakt een collision niet uit. Als de bron namelijk aangepast is, dan levert dat een andere HASH op en weet je dat dit niet meer origineel is. Dat de brondata zo aangepast wordt dat er eenzelfde hash uitkomt, die kans lijkt me verwaarloosbaar klein.
[ Voor 3% gewijzigd door Coca-Cola op 07-07-2010 13:50 . Reden: link toegevoegd ]
The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is
Als je werkgever een brooddoos geeft wil dat niet meteen zeggen dat hij tussen je bokes (boterhammen) mag kijken om te zien wat er tussen ligt.Grolsch schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 14:37:
volgens mij ben ik 1 van de weinigen die zich hierover verbaast?
De werkgever verstrekt een zakelijk email adres om zakelijke dingen te doen.
Het is dan toch de werkgever zijn volste recht te weten wat er met zijn email adressen, op zijn mailserver, op zijn computers gebeurd?
Wij hebben een "internet en email protocol" waar in de werknemers getekend hebben dat ze de mail en internet alleen voor zakelijke doeleinden mogen gebruiken, en dat internet en email verkeer door de werkgever bekeken kan worden, mocht deze dat noodzakelijk vinden.
Privé mail doe je maar via hotmail/gmail/SMS ofzo.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Juist wel! Als iemand bewust wil knoeien met het bestand kan hij een zelfde email maken met dezelfde vingerprint (en tegelijketijd een andere niet relevante email aanpassen om de vingerprint gelijk te houden). In 2007 hebben onderzoekers dit al gedaan, en het zou me neit verbazen dat dit ook nu al gewoon via een applicatie zou kunnen. Het kan niet per ongeluk, maar express is het dus al mogelijk. Stel de ontslagen werknemer krijgt hetzlefde archief met een "aanpassen kan niet, want we hebben de md5". Ze passen het toch aan en tonen aan dat het dezelfde md5 heeft. Dan is heel je vingerprint en bewijs ineens waardeloos. Terwijl dit simpel te voorkomen is door een sterker algoritme te gebruiken.mbaltus schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 13:06:
[...]
Dat is misschien een probleem voor Encryptie achtige technieken (het opslaan van een gehashed wachtwoord als beveiliging), maar in dit geval zou het gebruikt worden om achteraf vast te kunnen stellen of met de bron data niet geknoeid is. Daarvoor maakt een collision niet uit. Als de bron namelijk aangepast is, dan levert dat een andere HASH op en weet je dat dit niet meer origineel is. Dat de brondata zo aangepast wordt dat er eenzelfde hash uitkomt, die kans lijkt me verwaarloosbaar klein.
Het hoeft niet betekenisvol te zijn. Als je een mailarchief hebt van 5 GB en er zit een mail bij met wat random tekens van een spamadres dan valt dat nouwelijks op.Rukapul schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 17:34:
@leuk_he: die aanvallen op MD5/SHA1 hebben betrekking op het feit dat de originele maker van data het zodanig kan construeren dat hij ook een data' kan maken met dezelfde hash. Vziw is het nog steeds vrijwel onmogelijk voor een derde om voor gegeven data een betekenisvolle data' te maken.
/▌
| MCTS:Exchange 2007/2010 | MCTS: SQL 2005 | MCSE:2003 | MCITP: EA | VCP 3/4/5 | CCNA |
[ Voor 16% gewijzigd door makila op 08-07-2010 23:28 ]
Hoe weet je of surfen 'nutteloos' is of niet als je niet bij houdt waar er naartoe gesurfd wordtRazorBlade72nd schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 21:46:
....Het monitorren van surfgedrag wordt gedaan door de IT manager en die zal eerst naar de betrokkenen zelf gaan en aan hem of haar een waarschuwing geven. Veranderd het gedrag niet dan wordt er contact opgenomen met de direct leidinggevende. Er wordt dan alleen aangegeven hoeveel tijd er globaal aan nutteloos surfgedrag wordt besteed, en niet waar naar toe....
Er wordt niet aangegeven aan de leidinggevende of het porno of spelletjes zijn. Dat is wat anders.Roenie schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 07:50:
[...]
Hoe weet je of surfen 'nutteloos' is of niet als je niet bij houdt waar er naartoe gesurfd wordt
/▌
Oh, op zo'n manier. Ik vond het al apartMarzman schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 07:54:
[...]
Er wordt niet aangegeven aan de leidinggevende of het porno of spelletjes zijn. Dat is wat anders.
[ Voor 30% gewijzigd door Roenie op 09-07-2010 08:14 ]
Ja en neen. Ik denk dat de regel in België je geen vrijgeleide geeft om de mails te lezen. Zelfs als het arbeidsreglement melding maakt dat verantwoordelijke in je inbox mag zitten, wil dat niet zeggen dat die de mailtjes naar je vrouw zomaar mag openen en lezen. Hij mag er wel ongestoord in zitten en de mails die belangrijk zijn voor het bedrijf openen.makila schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 23:25:
Even ter informatie. Stel dat de werkgever je een contract geeft met de volgende regel: Alle privé-emails zijn mijn eigendom en ik heb het recht deze te lezen! En stel dat er in één van je emails instaat naar je vrouw (dus een privé-email), dat jij een diefstal gepleegd hebt. En die werkgever ontslaat je op basis van die email. Dan zal de rechter gewoon doodleuk de werkgever terugfluiten! Want de wet gaat boven het contract!
Wat is er hier misgelopen? De werkgever zegt wel dat hij het recht heeft je emails te lezen, maar hij heeft je nooit om toestemming gevraagd! Dat moet dus echt expliciet vermeld worden!
Hoe kan een werkgever dit oplossen? Door in het contract volgende regel te zetten: De werknemer gaat akkoord en geeft toestemming aan de werkgever om alle emails te lezen. (of zoiets)
Een werkgever moet dus ook echt opletten dat hij het contract juridisch goed opstelt, anders kan hij/zij soms zelf de pineut zijn.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq