Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-08 18:42
Let op: eerst een inleiding (niet heel belangrijk), vragen staan onderaan. ;)

Nadat ik nu ruim een jaar een iPod Touch 2G in bezit heb begin ik erg enthousiast te worden over de verschillende computers die Apple aanbied. Ik heb momenteel een laptop van Sony VAIO en heb dus lange tijd naar de MacBook Pro zitten kijken, ook vanwege m'n studie en de regelmaat waarin mijn vader presentaties moet geven voor zijn goede doel. Ik ben bijna 17 en kan zo'n MBP wel betalen maar ben toen toch gaan kijken naar de iMac, dit komt omdat ik veel HD film op vakantie met mijn vader en zelf enkele 10.000'en aan digitale foto's heb (rond de 4MB per stuk). Ik ben verder geen zware photoshopper, de functies in iPhoto zijn al bijna genoeg.. Eerst leek de 21.5" me een leuke maat maar toen ik de 27" in de winkel zag was ik verkocht, samen met mijn vader trouwens, die wilde mij financieel wel steunen dan. De simpelheid om met meerdere schermen naast elkaar te werken (iChat/pages/safari) op zo'n groot scherm is enorm en ook het programma iMovie maakt een zeer goede indruk op 27".

De camera waarover mijn vader beschikt is een Sony HDR-SR12. Deze filmt full HD in 16:9 en daarom is dit scherm ideaal. Kan zo het aantal frames per seconde niet vinden, maar in een vakantie schiet ik al gauw enkele tientallen GB vol. Wat ik dan wil is een iMac waarmee ik kan zeggen, dit wil ik erin, knippen vanaf hier en hup aan elkaar, overgang ertussen en af en toe een titel erbij of beschrijving. Naar mijn mening voldoet iMovie hier wel aan. Of zijn er mensen die mij toch wat anders aanraden?

Dan nu de vragen die ik nog had:
- Het beeldscherm is 16:9, wat uiteraard een HDresolutie is, maar is dit ook een stille hint voor BluRay spelers of HDMI ingangen bij de volgende update?

- Kan mijn externe HDD 1.5TB die op NFTS staat gewoon op de Mac (daar staan alle HD films op) of moet ik dan een programma zoeken (parafgon bijv) zodat ik zowel kan lezen als schrijven of kan ik beter alles op m'n Mac zetten en dan m'n HDD omzetten naar HFS?

- Ik ben momenteel in het bezit van een Linksys WRT54G voor mijn draadloos internet, ik lees ook hierover dat er wat problemen zijn. Is het verstandig alvast een andere router te kopen zit op 2 etages hoger? (Ik denk dat ik zelf eerst kijk of het echt zo ernstig is. De sitecom Wireless Gigabit Router 300N WL-351 werkt volgens mensen wel)

- Wat raden jullie aan als model van de 27"iMac ? Ik weet niet zo goed welke verstandig is om te kopen. De C2D, i5 of i7. En wat raden jullie aan als geheugen? Ik dacht zelf aan C2D met 8GB. Echter heb ik gelezen dat het geheugen makkelijk zelf bij te prikken is (onderin je scherm, tussen de twee boxen zit een klepje), maar ik weet niet of de garantie vervalt. Klikje.

- Wat betreft de update, volgens de buyersguide van Macrumours is het momenteel niet verstandig de iMac te kopen. Persoonlijk verwacht ik pas een update in November. Staat er al iets van een evenement gepland?

- Apple Care kost een hoop geld zeker als je het uiteindelijk niet nodig hebt. Maar ik las dat het op Ebaygoedkoper was, iemand ervaring met bepaalde verkopers ? Linkje?

Dan de puntjes waar ik op moet letten zodra ik de iMac heb aangeschaft:
- geen gele waas. (Tip: http://imac.squeaked.com/test.php)
- geen dode pixels.
- geen strepen in het beeld.
- geen vervelende piep.

Alvast bedankt voor uw antwoord !

Groet,

Robbert

[ Voor 5% gewijzigd door Vitruvius op 05-07-2010 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawree
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 02-04-2024
Robberto schreef op maandag 05 juli 2010 @ 11:59:
- Het beeldscherm is 16:9, wat uiteraard een HDresolutie is, maar is dit ook een stille hint voor BluRay spelers of HDMI ingangen bij de volgende update?
Ik denk dat bluray op de Mac er niet zal komen, mede doordat Steve bluray een aantal jaar geleden nog een 'bag of hurt' noemde, en ook zijn recente emails daar niet heel veel aan veranderen.

Andere video ingangen zou nog best kunnen in een eventueel volgend model, maar dat kan dan bijvoorbeeld wel gelimiteerd zijn aan een bepaalde aansluiting.
- Kan mijn externe HDD 1.5TB die op NFTS staat gewoon op de Mac (daar staan alle HD films op) of moet ik dan een programma zoeken (parafgon bijv) zodat ik zowel kan lezen als schrijven of kan ik beter alles op m'n Mac zetten en dan m'n HDD omzetten naar HFS?
Het wordt van huize uit niet ondersteund door OS X om op NTFS schijven te schrijven (alleen lezen), je geeft zelf al een programma aan als Paragon waarmee dat goed kan. Als je je externe HDD ook nog goed onder windows wil kunnen blijven gebruiken dan is dat je beste optie. (Er zijn eventueel voor windows ook programma's om HFS+ te kunnen lezen.)
- Ik ben momenteel in het bezit van een Linksys WRT54G voor mijn draadloos internet, ik lees ook hierover dat er wat problemen zijn. Is het verstandig alvast een andere router te kopen zit op 2 etages hoger? (Ik denk dat ik zelf eerst kijk of het echt zo ernstig is.)
Ik denk dat het inderdaad het beste is om gewoon eventueel te kijken of je een goed bereik kunt krijgen met je huidige netwerk situatie. Mocht het bereik dan niet zo goed zijn zou je bijvoorbeeld een Airport Express kunnen kopen en die gebruiken als range extender.
- Wat raden jullie aan als model van de 27"iMac ? Ik weet niet zo goed welke verstandig is om te kopen. De C2D, i5 of i7. En wat raden jullie aan als geheugen? Ik dacht zelf aan C2D met 8GB. Echter heb ik gelezen dat het geheugen makkelijk zelf bij te prikken is (onderin je scherm, tussen de twee boxen zit een klepje), maar ik weet niet of de garantie vervalt.
Dat ligt er helemaal aan waar je de computer voor wilt gaan gebruiken. Voor 'huis-, tuin- en keukengebruik heb je echt niet het beste model nodig. Maar als je bijvoorbeeld er ook mee wilt gamen dat is de videokaart in de quad-core modellen zeker geen verkeerde optie. Hier staat een mooie benchmark tussen de verschillende modellen.
- Wat betreft de update, volgens de buyersguide van Macrumours is het momenteel niet verstandig de iMac te kopen. Persoonlijk verwacht ik pas een update in November. Staat er al iets van een evenement gepland?
Als je hem nodig hebt, koop hem, als je kunt wachten, doe dat dan vooral. Je zult in ieder geval geen miskoop doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik heb een tijdje gebruik gemaakt van een WRT54G met een 27" iMac en dat werkt op zich prima, maar door al het aluminium is het bereik van de iMac wel vrij slecht dus de router moet wel een beetje in de buurt staan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
Frietsaus schreef op maandag 05 juli 2010 @ 12:34:
Ik heb een tijdje gebruik gemaakt van een WRT54G met een 27" iMac en dat werkt op zich prima, maar door al het aluminium is het bereik van de iMac wel vrij slecht dus de router moet wel een beetje in de buurt staan. :)
Hmm, laat ik het zo zeggen. M'n VAIO nu is sneller beneden maar scheelt maar weinig. M'n iPod daarentegen heeft wel last van wegvallend bereik op m'n kamer, ben benieuwd hoe m'n iMac hierop reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-08 20:06
Als je toch een 27" iMac gaat kopen, schaf dan ook gewoon een Airport Extreme voor wifi 802.11N aan. Veel beter bereik en hogere snelheden, voor mij in huis was het een wereld van verschil tussen deze type routers. Eigenlijk heb je pas echt wat aan wireless met 802.11N (hetgeen ook standaard in die iMac zit overigens).

[ Voor 8% gewijzigd door vgroenewold op 05-07-2010 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:08
[b][message=34291738,noline]

- Wat raden jullie aan als model van de 27"iMac ? Ik weet niet zo goed welke verstandig is om te kopen. De C2D, i5 of i7. En wat raden jullie aan als geheugen? Ik dacht zelf aan C2D met 8GB. Echter heb ik gelezen dat het geheugen makkelijk zelf bij te prikken is (onderin je scherm, tussen de twee boxen zit een klepje), maar ik weet niet of de garantie vervalt. Klikje.
de garantie vervalt niet, ik heb zelf een mac in huis gehaald maar hij ging niet aan. wij hebben de supportline gebeld en we kregen te horen dat we het werkgeheugen opnieuw moesten installeren (3 schroefjes los, lostrekken, opnieuw erin stoppen en weer dichtmaken) dus dan lijkt het me raar als de garantie vervalt als je van een servicepunt te horen krijgt dat je hem moet openmaken. het zit ook in een speciaal compartimentje je hoeft dus niet de hele mac te openen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchzilla
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-09 20:18
Garantie vervalt niet bij het aanpassen van het werkgeheugen, gezien de taken die jij met de Imac wil gaan uitvoeren, denk aan HD video is het misschien handiger om minimaal een I5 processor te nemen.
deze zal de taken wat makkelijker uitvoeren,

daar waar een C2D het ook wel kan is de I5 of i7 meer futureproof.
en wachten op een nieuw model kan, maar je zult nu absoluut geen miskoop begaan als je nu een Imac koopt!

er zijn geen i9 procesoren, wat betekend dat ze er een nieuwe videokaart in doen, en misschien een sneller model i7 en wat kleine andere wijzigen in de volgende update van de imac. Wat natuurlijk de prijs weer opkrikt.

De extra garantie is een must, reparaties buiten een jaar zijn duur!!

op ebay is deze te koop, en dient afgesloten te worden binnen de standaard garantie van de mac.

You act like you've never seen a German U-boat in the jungle before

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisBos
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-09 19:15
Ik zit zelf een beetje in hetzelfde dilemma als jij; nu kopen of wachten?
Op macrumors staat wel dit:
LOOPRumors reports that it has received information claiming that Apple will be holding a special media event within the next 60 days to introduce a new iMac running both Mac OS X and an iOS touch interface.
Dus ik twijfel nog.
Maar hoewel ik toch ook wel fan ben van dat grote scherm weet ik niet of het nodig is om te wachten, want ik neem aan dat dat eventuele touchscreen dan geen 27 inch wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
liemjordi schreef op maandag 05 juli 2010 @ 20:51:
Maar hoewel ik toch ook wel fan ben van dat grote scherm weet ik niet of het nodig is om te wachten, want ik neem aan dat dat eventuele touchscreen dan geen 27 inch wordt...
Nee inderdaad, dat zou ik eigenlijk liever niet willen of het moet er als extra bijkomen..

Alle andere bedankt voor het antwoord ! Hier kan ik wat mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Een eventuele update zal zeker geen betrekking hebben op het scherm. Denk meer aan een nieuwe GPU (een 5830 oid) en een CPU (standaard i7) en verder niets. Ik denk dat er niet gek veel mensen met een i7 iMac spijt zullen hebben na de update. Het systeem werkt en komt namelijk goed mee met wat er zoal te koop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Om antwoord te geven op je puntjes (ik heb zelf een 27"iMac met i7 en 8GB):
Niet echt, zoals je weet heeft de iMac momenteel een mini Displayport, die de native resolutie en 1280x720p kan ontvangen (input). Daarentegen heeft de nieuwe Mac mini wel een HDMI poort meegekregen, stiekem hopen dat de nieuwe iMac dat ook krijgt?
Lezen vanaf NTFS kan sowieso, middels Paragon kan je ook schrijven al haal je volgens mij niet de volledige snelheid ivm conversie, maar het werkt wel!
- Ik ben momenteel in het bezit van een Linksys WRT54G voor mijn draadloos internet, ik lees ook hierover dat er wat problemen zijn. Is het verstandig alvast een andere router te kopen zit op 2 etages hoger? (Ik denk dat ik zelf eerst kijk of het echt zo ernstig is. De sitecom Wireless Gigabit Router 300N WL-351 werkt volgens mensen wel)
Kan ik je niet mee helpen, ligt ook aan wat factoren thuis. Ik heb een kabel naar boven doorgetrokken.
Ligt eraan wat je ermee doet, de C2D zal voldoen voor de meeste mensen, als je het geld overhebt zou ik kiezen voor de i5/i7. Benchmarks wijzen uit dat er (nog) niet superveel verschil zit tussen de 2 laatstgenoemde. Het vervangen van geheugen kan je geheel zelf doen (bijklikken aan de onderkant) en hiermee vervalt niet je garantie.
Weet ik ook niet :)
- Apple Care kost een hoop geld zeker als je het uiteindelijk niet nodig hebt. Maar ik las dat het op Ebaygoedkoper was, iemand ervaring met bepaalde verkopers ? Linkje?
Bestaat een topic van, zie: [AppleCare] Op eBay kopen?

Ik heb het ook via eBay besteld, zoek op gebruiker deals4mac.

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxurydiver
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Altijd mooi om te lezen dat mensen willen wachten op updates van hardware of software.
Als je kan wachten is de noodzaak van het kopen dus niet hoog en kan je de overweging ook lekker uitstellen.
Mocht je een systeem nu nodig hebben omdat je oude kapot is en je kan niet verder werken, moet je gewoon nu kopen.
Hardware en Software is al verouderd als je het uitpakt, de afschrijving is nog erger dan een auto. Dus wachten heeft vaak weinig zin!
Ik raad je aan om de Imac 27 inch I5 te kopen (midden segment) die redelijk toekomstvast is, waar een redelijke video kaart inzit en waar je voor weinig geld extra geheugen kan indoen om hem echt snel te maken (4gb voor 100 euro).
Succes met kiezen

Apple, AP, Porsche, Rolex & Panerai

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Voor NTFS kan je ook gewoon NTFS-3G gebruiken. Gratis met Read & Write, en ik dacht ook met filesystem cache.

http://macntfs-3g.blogspot.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
aramdin schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 09:33:
Niet echt, zoals je weet heeft de iMac momenteel een mini Displayport, die de native resolutie en 1280x720p kan ontvangen (input). Daarentegen heeft de nieuwe Mac mini wel een HDMI poort meegekregen, stiekem hopen dat de nieuwe iMac dat ook krijgt?
Hmm, ik zag die Mac mini dus hoop erop, maar aan de andere kant zet je die Mac Mini wel wat makkelijker aan je TV bijvoorbeeld. Ook worden de meesten beeldschermen tegenwoordig met HDMI uitgerust dus die stap was best logisch. Ben benieuwd voor de iMac of Apple dit ook erin zet !
Lezen vanaf NTFS kan sowieso, middels Paragon kan je ook schrijven al haal je volgens mij niet de volledige snelheid ivm conversie, maar het werkt wel!
Wat ik zeg maar wil is gewoon snel en vlot beginnen met de stapel HD opnames van vakanties die hier staan op mijn externe HDD. Ik wil dus snel kunnen lezen vanaf die schijf. Vervolgens wil ik 't project tussendoor waarschijnlijk opslaan, dat moet of op de iMac of externe HDD. Kan je een onvolledig project opslaan op de iMac zonder dat ik de volgende keer alles moet opnieuw moet importeren (maakte laatst een filmpje met Windows Movie Maker, verplaatste wat bestandjes op m'n computer en vervolgens kon ik overnieuw beginnen) of kan ik het dan beter opslaan op mijn externe HDD ? Vervolgens als ik klaar ben ga ik de film dan converteren, hoelang dit duurt maakt ook niet zo uit, als ik tijdens het knippen/plakken en bewerken maar niet hoef te wachten, want tijdens het converteren kan ik gewoon gaan slapen of iets anders gaan doen. :)
Kan ik je niet mee helpen, ligt ook aan wat factoren thuis. Ik heb een kabel naar boven doorgetrokken.
Ik zat te denken, als ik dan toch een nieuwe router moet kopen, kan ik beter een timecapsule kopen. Dan gaat het backupen van de iMac ook wat sneller omdat deze dan niet hoeft de converteren naar NFTS. Bovendien kan ik mijn PC dan toch ook hierop backuppen via Back-upcentrum, Timecapsule als locatie toewijzen dan toch? En vervolgens houd ik mijn externe HDD over als opslag voor mijn Full HD opnames (die ik dan beter kan converteren naar HFS+ als ik hem puur daarvoor gebruik..
Ligt eraan wat je ermee doet, de C2D zal voldoen voor de meeste mensen, als je het geld overhebt zou ik kiezen voor de i5/i7. Benchmarks wijzen uit dat er (nog) niet superveel verschil zit tussen de 2 laatstgenoemde. Het vervangen van geheugen kan je geheel zelf doen (bijklikken aan de onderkant) en hiermee vervalt niet je garantie.
Ik heb heel even gekeken naar mijn desktop, deze bevat een Intel(R) Core(TM)2 Quad CPU @ 2,40Ghz en een NVIDIA GeForce 8500 GT . Als ik de standaard iMac 27" neem, dan overtref ik dit toch ? Of niet, ik heb er niet zoveel verstand van.
Bestaat een topic van, zie: [AppleCare] Op eBay kopen?
Ik heb het ook via eBay besteld, zoek op gebruiker deals4mac.
Oke bedankt, ga ik dat eens doorbladeren ! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
Buayakeren schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 11:48:
Ik raad je aan om de Imac 27 inch I5 te kopen (midden segment) die redelijk toekomstvast is, waar een redelijke video kaart inzit en waar je voor weinig geld extra geheugen kan indoen om hem echt snel te maken (4gb voor 100 euro).
Succes met kiezen
Ik heb even naar de schemaatjes gekeken, maar het verschil tussen de i5 en i7 is niet zo groot. Tussen de C2D en de i5 zit wel een groot verschil, maar als je er 4GB bij prikt, dus totaal 8GB, is het verschil dan nog groot tussen de C2D en de i5? Ik ben iniedergeval blij dat je dit geen garantie kost..

Inmiddels heb ik de tip "Heb je hem nu nodig ? Dan nu kopen. Kan je wachten? Dan wachten" wel overgenomen. Als ik wacht, betekend dat bij de update dat ook de prijzen kunnen stijgen voor een nieuw standaard model iMac 27" ?

[ Voor 14% gewijzigd door Vitruvius op 07-07-2010 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Maybe ook interessant:
Robberto schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 13:49:
iPod Mania bij Media Markt, maar dit keer dus ook iMac's met 100 euro korting: http://www.mediamarkt.nl/...d=10101&special=ipodmania

Is dit om de voorraad leger te maken voor de nieuwe modellen ? :?
En antwoord op je vraag:
Inmiddels heb ik de tip "Heb je hem nu nodig ? Dan nu kopen. Kan je wachten? Dan wachten" wel overgenomen. Als ik wacht, betekend dat bij de update dat ook de prijzen kunnen stijgen voor een nieuw standaard model iMac 27" ?
Ja...

[ Voor 26% gewijzigd door aramdin op 07-07-2010 15:32 ]

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
Dat berichtje had ik daar zelf gedropt, haha. :P Toch bedankt voor de tip. Waar ik nu opeens voor begint te vrezen is dat de iMac straks met 3/400 euro omhoog schiet. Dan baal je ook. Hmm, wat moet ik nou doen... De dag na de aankondinging snel nog een 'oudere' iMac 27" kopen is zeker geen optie of wel? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-08 19:45
Ik heb momenteel ook de 27" iMac met Core i7 - top machine. Eventjes ter opklaring: upgrade geheugen doet de garantie niet vervallen. Als je echter niet weet hoe je het moet doen, dan zou ik toch gewoon de 8GB kopen bij aanschaf (de prijsverschillen zijn niet zo groot en iemand betalen om het in te steken en dan stukke reepjes krijgen van de computerboer maakt het al helemaal niet waard).

Verder, kun je het scherm aansluiten via DisplayPort (als in- en output), HD kun je weergeven op zowel het scherm als de DisplayPort, 120Hz gaat ook als je een Dual-DVI scherm hebt (en passende converter).

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Lol daar zeg je wat, niet eens op gelet. Dan zou ik op afstand kopen, dan heb je sowieso nog de wet koop op afstand mochten ze binnen x dagen een nieuwe aankondigen.

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
aramdin schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 16:34:
Lol daar zeg je wat, niet eens op gelet. Dan zou ik op afstand kopen, dan heb je sowieso nog de wet koop op afstand mochten ze binnen x dagen een nieuwe aankondigen.
Ja, dat is wel een goed plan. Echter moet ik wel weten wanneer ze hem updaten dan, anders komt het alsnog uit de lucht vallen... En heb ik m'n iMac niet op het juiste moment op afstand besteld (want dat kan ik vast niet nu doen tot ergens November).. :-(
Guru Evi schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 16:18:
Ik heb momenteel ook de 27" iMac met Core i7 - top machine. Eventjes ter opklaring: upgrade geheugen doet de garantie niet vervallen. Als je echter niet weet hoe je het moet doen, dan zou ik toch gewoon de 8GB kopen bij aanschaf (de prijsverschillen zijn niet zo groot en iemand betalen om het in te steken en dan stukke reepjes krijgen van de computerboer maakt het al helemaal niet waard).

Verder, kun je het scherm aansluiten via DisplayPort (als in- en output), HD kun je weergeven op zowel het scherm als de DisplayPort, 120Hz gaat ook als je een Dual-DVI scherm hebt (en passende converter).
Bedankt, maar ik wil geen scherm aansluiten, maar een Sony HD Filmcamera. Weet je zeker dat dit ook via deze uitgang kan of kan ik beter USB nemen? :/ Ik weet gelukkig wel hoe je wat geheugen moet bijprikken, moet niet het lastigste zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchzilla
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-09 20:18
Robberto schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 09:58:
[...]

Ja, dat is wel een goed plan. Echter moet ik wel weten wanneer ze hem updaten dan, anders komt het alsnog uit de lucht vallen... En heb ik m'n iMac niet op het juiste moment op afstand besteld (want dat kan ik vast niet nu doen tot ergens November).. :-(

[...]

Bedankt, maar ik wil geen scherm aansluiten, maar een Sony HD Filmcamera. Weet je zeker dat dit ook via deze uitgang kan of kan ik beter USB nemen? :/ Ik weet gelukkig wel hoe je wat geheugen moet bijprikken, moet niet het lastigste zijn. ;)
De video gewoon van de camera halen via usb!!

You act like you've never seen a German U-boat in the jungle before

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
Vandaag even wat winkels ingelopen, mijn laptop heeft ook een Core 2 Dual. Omdat dit opzicht wel goed is maar ik toch graag naar een quad core wil, ga ik denk ik voor het i5 model en prik ik later een 4GB RAM erbij. Denk dat dit wel voldoende is.

Tip: YouTube: Upgrading RAM in the 27" iMac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Nog een erg goede guide: http://www.ifixit.com/Gui...-Intel-27-Inch-RAM/1630/1

Staat nog veel meer op die site, echt een aanrader!

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:55
Ik heb de Linksys WRT54G ook gehad, ook i.c.m. een iMac 27" gebruikt. De Linksys beneden en de iMac op zolder (2e etage). Belabberd(e) bereik/snelheden. Vandaar een AirPort Extreme + AirPort Express gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 22:13

Zoefff

❤ 

Robberto schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 15:35:
Dat berichtje had ik daar zelf gedropt, haha. :P Toch bedankt voor de tip. Waar ik nu opeens voor begint te vrezen is dat de iMac straks met 3/400 euro omhoog schiet. Dan baal je ook. Hmm, wat moet ik nou doen... De dag na de aankondinging snel nog een 'oudere' iMac 27" kopen is zeker geen optie of wel? >:)
Hoewel ik dit niet direct kan staven met cijfers is het in het verleden volgens mij altijd zo geweest dat het standaardmodel nooit in prijs omhoog gaat. In tegendeel, bij veel vernieuwingen krijg je voor het zelfde geld meer, of zelfs voor minder geld meer.

De laatste MiniMac is daarin wel uitzondering op de regel, maar wat Apple daar met de prijspositie probeert te bereiken begrijp ik zelf ook niet zo heel goed.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thmz159
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-09 19:25
Je kan best geen C2D nemen (mijn mening). Voor HD video heb je best een krachtige processor nodig. Als je er 8 gb RAM in wilt gaan prikken en dit niet direct via de configuratie gaat meebestellen, kan je misschien wachten en kijken hoe hij presteert met 4 gb.

Het wachten op een nieuw model is het meestal waard. De prijs blijft gelijk, maar er komt altijd een mooie hardware update. Ook is het bij Apple-producten zo dat de prijs nooit omlaag gaat naarmate het product bestaat. Daarmee bedoel ik dat, als een iMac 6 maanden geleden is geïntroduceerd, de prijs nu nog altijd hetzelfde is als 6 maanden geleden. Daarom kan je vaak gefrustreerd zijn als je bv nu een nieuwe iMac koopt, en volgende week ineens het nieuwe model uitkomt, die voor dezelfde prijs een veel krachtigere processor en grafische kaart heeft.
Daarom raad ik altijd aan als je tijd zat hebt gewoon te wachten tot de nieuwste versie.

De laatste versie is van oktober 2009, dat is al zo'n 9 maanden geleden. Het wordt wel eens tijd dat ze een mooie update geven.

Met de Mac Pro (dus die desktop) is het nog schandaliger, dat ding is al 15 maanden oud. Apple begint stilletjes aan zijn OS X besturingssysteem te verwaarlozen. Ze hebben al gezegd dat ze trager nieuwe versies van OS X gaan uitbrengen en het team kleiner gaan maken.

En voor die hardeschijf, je kan inderdaad best eerst alles eraf halen met een programma (dit http://ntfs-mounter.en.softonic.com/mac is gratis in tegenstelling tot die paragon-dingen) en je hardeschijf naar HFS formateren.

EDIT: Ik heb even de prijzen eens bekeken van de online store en de meeste modellen lopen echt nog op een C2D. Alleen het duurste op een i7. De volgende update gooien ze er misschien overal een Core i3/i5/i7 in.

Ik heb ook nog net gezien dat er drivers voor de nieuwe ATI grafische kaarten zijn uitgekomen (5000 serie) dus die zullen ook wel in een update van de Mac's gaan zitten.

[ Voor 18% gewijzigd door Thmz159 op 10-07-2010 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:55
Thmz159 schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 11:06:
Met de Mac Pro (dus die desktop) is het nog schandaliger, dat ding is al 15 maanden oud. Apple begint stilletjes aan zijn OS X besturingssysteem te verwaarlozen. Ze hebben al gezegd dat ze trager nieuwe versies van OS X gaan uitbrengen en het team kleiner gaan maken.
Bron??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thmz159
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-09 19:25
Ik kan geen originele uitpsraak van Apple meer vinden maar wel dit: http://www.macrumors.com/...urces-from-mac-os-x-10-7/
Wel spijtig dat ze de nadruk gaan leggen op hun mobile devices (iPad, iPhone) en daar meer mensen voor laten werken en minder voor OS X.

[ Voor 18% gewijzigd door Thmz159 op 10-07-2010 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
Ik wacht gewoon op de update, hoop dat dit binnen enkele maanden is. Daarbij blijf ik stiekem hopen op HDMI/BluRay maar acht de kans klein. Verder hoop ik nog op i5 als instapmodel en wat kleine upgrades. Dan prik ik er zelf 4GB RAM bij en dan kan ik lekker werken met m'n nieuwe iMac 27".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:10
Ik heb inmiddels een 27" iMac i5 gehaald bij de Mediamarkt, met de 100 euro korting actie :)
Bedankt voor de tip!

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
Ik was vandaag in een winkel en daar hadden ze zo'n beetje alle apple producten, zag een kabel van MiniDisplayPort naar HDMI, weet iemand of dat die snelheid nog belemmerd dan ofzo ? Want de enige reden dat ik HDMI kabel wil gebruiken ipv USB is om sneller kunnen te importeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:46

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Robberto schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 16:59:
Ik was vandaag in een winkel en daar hadden ze zo'n beetje alle apple producten, zag een kabel van DVI naar HDMI, weet iemand of dat die snelheid nog belemmerd dan ofzo ? Want de enige reden dat ik HDMI kabel wil gebruiken ipv USB is om sneller kunnen te importeren...
Haal je niet 2 dingen door elkaar, "transport van data en opslaan daarvan via USB of Firewire en Video signaal doormiddel van een kabel Mini display naar VGA|HDMI| etc. etc.

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
Montana schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 17:27:
[...]

Haal je niet 2 dingen door elkaar, "transport van data en opslaan daarvan via USV of Firewire en Video signaal doormiddel van een kabel Mini display naar VGA|HDMI| etc. etc.
Ik heb m'n bericht wat aangepast, het is niet DVI maar MiniDisplayPort, even verkeerd. Het gaat om deze kabel: http://store.apple.com/nl/product/TX175ZM/A?mco=MTY3ODQ5OTY Is het bericht dan wel goed ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 14:31

breinonline

Are you afraid to be known?

Met die kabel kan je een HDMI scherm aansluiten op je Mac om er een computerbeeld op te laten zien. Met snelheid heeft dat niets te maken.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
breinonline schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 20:05:
Met die kabel kan je een HDMI scherm aansluiten op je Mac om er een computerbeeld op te laten zien. Met snelheid heeft dat niets te maken.
Is het importeren van HDfilmbestanden niet sneller via HDMI ? :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana
  • Laatst online: 10:46

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Robberto schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 22:48:
[...]

Is het importeren van HDfilmbestanden niet sneller via HDMI ? :F
Dat staat er helemaal los van, doe je zelf een plezier en zoek even op google wat HDMI is en wat je er mee kan. HDMI is voor video signaal en mogelijk een audio signaal. Het heeft niets met data te maken en ook niet met uploaden / downloaden of kopiëren van bestanden.

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
Montana schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 23:15:
[...]

Dat staat er helemaal los van, doe je zelf een plezier en zoek even op google wat HDMI is en wat je er mee kan. HDMI is voor video signaal en mogelijk een audio signaal. Het heeft niets met data te maken en ook niet met uploaden / downloaden of kopiëren van bestanden.
Hmm ,dan ben ik verkeerd ingelicht... |:( Maar ik heb die kabel toen gekocht voor van m'n camera naar m'n TV, dus alsnog bruikbaar. Dan heb ik dus helemaal geen HDMI nodig op m'n iMac.. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
Ik heb inmiddels even gekeken en ik heb een Firewire400 kabel voor de verbinding tussen m'n iMac en m'n camera, dit leverd dan ongeveer 10 mb/s ofzo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Google is yer friend :)

Wikipedia: FireWire

code:
1
FireWire 400    400 Mbit/s  50 MB/s

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
Hmm, de update is er inmiddels. Wat betreft de i5: Van 2.66 GHz naar 2.8 GHz en de 4850 naar de 5750. Da's zowaar alles. Maar dan is íe ook 200 euro duurder. Wat zeggen jullie, wachten tot hij leverbaar is of nu een i5 halen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
Ik ga waarschijnlijk toch nog snel een oude i5 halen met korting. Daar wil ik dan wel Apple Care op hebben, weet iemand of dit een betrouwbare verkoper is ? Of weet iemand een alternatief voor de iMac? http://cgi.ebay.nl/Apple-...19bde27fa6#ht_2812wt_1137

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Volgens mij heb ik daar mijn AC ook vandaan, check rechtsbovenin:

Verkopergegevens
Gebruikersnaam deals4mac ( Feedbackscore van 5556Groene ster voor feedbackscore van 5000 tot 9999) Lid is een PowerSeller Over lid
100% Positieve feedback

Check ook: [AppleCare] Op eBay kopen?

-----------

Ik zie net dat je ook in dat topic hebt gereageerd. Je had ook een search kunnen doen in dat topic!

Instagram / YouTube

Pagina: 1