Toon posts:

[Macbook Pro] Veel defecten binnen korte tijd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heren en dames,

Sinds een week of twee spelen er in eens heel veel problemen op met mijn MBP. En ik wou deze problemen eerst hier eens bespreken voordat ik Apple bel aangezien ik geen garantie meer heb.

Mijn MBP is nu 20 maanden oud, dit is de eerste Unibody model (2,53ghz, 4gb intern, 9600GT met 512mb)

Dit zijn de problemen die in chronologische volgorde zijn gebeurd:

Mijn DVD brander wil geen dvd's meer branden, hij geeft altijd op het begin een fout (zowel bij DVD-R als bij DVD+R). De fout is altijd anders, maar is altijd voor dat hij begint met branden. CD's branden werkt nog wel.

Het lichtje wat aan het uit einde van mijn adapter zit brand soms wel, en soms ook niet (maakt niet uit of hij groen of rood moet zijn, hij doet het soms beide niet). Geen oorzaak of reden te vinden.

Er zijn haarscheurtjes gekomen in het kunststof gedeelte van het scharnier, deze haarscheurtjes zitten helemaal aan de rechterkant van het kunststof gedeelte. Deze haarscheurtjes lijken erg veel op die je krijgt in je iPhone. Deze zijn uit het niets er in gekomen.

Als ik mijn laptop soms open klap dan is er een baan in het midden die allemaal blauwe spikkels laat zien en flikkert. Ik kan dit verhelpen door mijn laptop bijna dicht te klappen en dan weer open te doen, en dan is het in eens weg (soms wel.. soms niet). Het zijn ongeveer de zelfde blauwe strepen als het plaatje hier onder, echter is het maar een baan van ±6cm in het midden van het scherm die dat doet.
Afbeeldingslocatie: http://www.gizlounge.com/wp-content/uploads/2009/03/3-6-09-mbp-nvidia-issues.jpg

Gister is de melding gekomen bij me batterij "onderhoud vereist". Hij is van 95% batterij health op 180 cycles naar 74% gegaan. Kalibreren lijkt geen verschil te maken.

En vanmorgen is er weer iets nieuws gebeurd, hij herkend mijn interne geluidsboxen niet meer. Hij zegt in het Systeem voorkeuren dat hij alleen nog een digitale uitgang heeft. Opnieuw opstarten maakt geen verschil. probleem opgelost met het in en uit trekken van een headset, blijkbaar bleef de sensor hangen.

Er is niets anders met mijn Macbook gedaan de laatste weken, gewoon normaal mee nemen naar het werk in bescherm hoes. Ik ben er altijd super voorzichtig mee en hij is ook nog nooit gevallen of iets anders. Hij ziet er verder ook nog perfect uit enzo. Ook is mijn laptop niet veel gebruikt in dit warme weer want op het werk staat de airco gewoon op 22 graden en wordt de laptop niet warm.

Iemand de zelfde problemen gehad? Ik ben bang als ik hem op laat sturen dat het me flink geld gaat kosten..

Alvast bedankt voor de reacties.

• Spookie
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-01 20:53
Je kan proberen om een nieuwe installatie te doen?
Mogelijk verhelpt dit de problemen met het branden en de geluid?

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Even enkel een reactie op het interne speaker verhaal, want dat heb ik ook wel eens gehad. Echter had ik toen gebruik gemaakt van een USB Headset. Ik verwijderde het ding een keer en toen herkende hij mijn speakers dus niet meer, nogmaals headset erin en eruit verhielp de problemen (ik weet nog goed dat een herstart het niet verhielp iig).

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Verwijderd

Topicstarter
Herby schreef op maandag 05 juli 2010 @ 10:56:
Even enkel een reactie op het interne speaker verhaal, want dat heb ik ook wel eens gehad. Echter had ik toen gebruik gemaakt van een USB Headset. Ik verwijderde het ding een keer en toen herkende hij mijn speakers dus niet meer, nogmaals headset erin en eruit verhielp de problemen (ik weet nog goed dat een herstart het niet verhielp iig).
Dit kan inderdaad wel eens het probleem zijn van dat aangezien ik de zelfde situatie thuis heb heb het er snel uitgehaald vanmorgen om in mijn tas mee te nemen en ik zag het op mijn werk.
timgoud schreef op maandag 05 juli 2010 @ 10:52:
Je kan proberen om een nieuwe installatie te doen?
Mogelijk verhelpt dit de problemen met het branden en de geluid?
Als je opnieuw installeert en dan op het eind terug zet van een TimeMachine backup, neemt hij dan sommige dingen niet weer over of zijn het alleen de persoonlijke gegevens die hij overzet?

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Nee hoor met Time Machine, kun je vrijwel al je instellingen behouden, zie dit Apple artikel.

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Verwijderd

Topicstarter
Herby schreef op maandag 05 juli 2010 @ 11:52:
Nee hoor met Time Machine, kun je vrijwel al je instellingen behouden, zie dit Apple artikel.
De vraag was meer met de achter liggende gedachte van, als ik een Time Machine backup terug zet, komt het probleem dan niet terug?

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Die DVD branders zijn helaas een bekend probleem.. ik heb zelf 3 Macbook Pro's met niet of nauwelijks funtionerende Superdrives (medium error bij branden, of gewoon uitspugen zodra je een cd/dvd erin doet). Ik heb het idee dat er teveel stof door het slot-in mechanisme naar binnen komt. Ik moet nog steeds een keer op zoek naar zo'n schoonmaak CD.. die zijn misschien niet echt geschikt voor DVD branders, maar ik heb inmiddels weinig meer te verliezen :)

Dat van die optische ingang heb ik wel eens gehad na het gebruik van de hoofdtelefoonuitgang. Er zit in die aanlsuiting een klein schakelaartje wat aanvoelt of de plug een elektrische of optische is (die laatste zijn namelijk iets langer) en die wil wel eens blijven plakken. Overigens zie je dan wel het rode licht in de uitgang schijnen. Dit los ik zelf op met een paperclip (eigen risico).

Die blauwe vlek op je scherm gaat je in ieder geval wel geld kosten als je dat laat repareren: De standaard Apple policy is om het volledige scherm (incl. behuizing en bekabeling) te vervangen.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:42

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Allereerst: je lijkt een power issue te hebben. Een SMC-reset kan hier een positief effect op hebben. Zie hier voor info over het uitvoeren van een SMC reset.

Daarnaast zou je je geheugen eens kunnen testen met de Apple Hardware Test. Zie de opdruk van je install discs van de MBP voor meer info. Defect geheugen kan zorgen voor artefacten in het beeld bij gebruik van de 9400M, al sluit ik niet uit dat het hier gaat om een probleem met het scharnier.

De haarscheurtjes in het scharnier heb ik al vaker gezien. Lijkt een gevalletje 'goedkoop plastic'

Launching containers into space

Verwijderd

Topicstarter
Whieee schreef op maandag 05 juli 2010 @ 12:37:
Allereerst: je lijkt een power issue te hebben. Een SMC-reset kan hier een positief effect op hebben. Zie hier voor info over het uitvoeren van een SMC reset.

Daarnaast zou je je geheugen eens kunnen testen met de Apple Hardware Test. Zie de opdruk van je install discs van de MBP voor meer info. Defect geheugen kan zorgen voor artefacten in het beeld bij gebruik van de 9400M, al sluit ik niet uit dat het hier gaat om een probleem met het scharnier.

De haarscheurtjes in het scharnier heb ik al vaker gezien. Lijkt een gevalletje 'goedkoop plastic'
Ga ik meteen even doen als ik thuis ben.

Net wel de SMC-reset geprobeerd, maar er is geen indicatie meer dat het goed is gegaan? Kan me herhinderen dat op mijn oude MBP een BEEP kreeg toen ik dit deed.

• Vinsheep
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 31-01 20:35
Ik heb op het moment ook redelijk veel mankementen met mijn MacBook Pro (Mid 2009)

- Hoofdtelefoon ingang is kapot, dus als er nu een stekker in zit valt hij er met meteen weer uit..
- Schroeven zijn plotseling verdwenen uit de onderkant van de behuizing.
- Standby LED werkt niet meer.
- Dode pixels op scherm.

Morgen breng ik hem terug, en gelukkig heb ik nog net iets meer dan een maand garantie. Dus ben benieuwd wat ze ermee gaan doen :-)

• s1ck
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:12
Wat naar voor je! Ik heb soort van het zelfde probleem denk ik maar dan die van mij gaat rete traag, echt zeer traag. ben nu die hardware test aan het doen maarja.

Misschien een clean install? Het is Macbook mid 2009, zit eigenlijk wel te denken om upgraden naar 4Gb want als dat het probleem verhelpt ben ik zeer blij. Iemand tips?

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-01 06:48
Vinsheep schreef op maandag 05 juli 2010 @ 13:38:
Ik heb op het moment ook redelijk veel mankementen met mijn MacBook Pro (Mid 2009)

- Hoofdtelefoon ingang is kapot, dus als er nu een stekker in zit valt hij er met meteen weer uit..
- Schroeven zijn plotseling verdwenen uit de onderkant van de behuizing.
- Standby LED werkt niet meer.
- Dode pixels op scherm.

Morgen breng ik hem terug, en gelukkig heb ik nog net iets meer dan een maand garantie. Dus ben benieuwd wat ze ermee gaan doen :-)
had je die dode pixels dan ook al toen je de macbook ontving? Mocht dat zo zijn had je beter destijds al terug kunnen gaan.
Maar vind het nogal opmerkelijke mankementen. De schoeven uit je behuizing verdwijnen over het algemeen niet zomaar... gelukkig heb je nog garantie. Ook apple care?

...

• Vinsheep
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 31-01 20:35
koentjuh1987 schreef op maandag 05 juli 2010 @ 14:43:
[...]

had je die dode pixels dan ook al toen je de macbook ontving? Mocht dat zo zijn had je beter destijds al terug kunnen gaan.
Maar vind het nogal opmerkelijke mankementen. De schoeven uit je behuizing verdwijnen over het algemeen niet zomaar... gelukkig heb je nog garantie. Ook apple care?
Nee die had ik toen nog niet, is ongeveer 2/3 maanden geleden gebeurd. En dat van die schroeven uit de behuizing heb ik ook van andere mensen gehoord.. Een half jaar geleden toen ik me MBP terug bracht voor een defecte HDD hadden ze een nieuwe schroef geplaatst maar ben die vervolgens ook kwijt geraakt zonder er ook maar aan te hebben gezeten.

Zit nu wel te twijfelen om er ook nog apple care bij te doen..
Pagina: 1