• wellproc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-01 13:01
Voor mijn werk heb ik een nieuwe camera nodig. Ik doe inspectiewerk aan infrastructuur en moet vaak foto's maken op rare locaties met matige belichting (of tegen het licht in) met bewogen objecten. De camera moet makkelijk mee te nemen zijn en tegen een stootje kunnen.
Na wat zoeken in de pricewatch en op dit forum kom ik er toch niet uit welke camera's ik zou kunnen kiezen. Vandaar hier een aantal eisen en wensen en de vraag of jullie wat hulp kunnen bieden bij mijn zoektocht. Mocht er al een ander topic zijn waarin mijn vragen worden beantwoord (ik kon m niet vinden), verwijs me dan maar gewoon door :).

Eisen:
- compactcamera, moet in mijn broekzak mee kunnen;
- max 250 euro (alles daarboven levert discussie op met m'n baas, dus moet goed onderbouwd worden);
- beeldstabilisatie;
- groot optisch zoombereik;
- groothoeklens.

Wensen:
- draaibaar/kantelbaar scherm (ivm fotograferen onder en tussen allerlei objecten);
- krachtige flitser met instelmogelijkheid van hoeveelheid flitslicht;
- GPS.

Zoals aangegeven kan ik vaak niet op de juiste locatie komen voor een foto, of zit ik in kleine ruimtes waar ik niet voldoende afstand kan nemen tot een onderwerp. De camera moet dus zowel van dichtbij onder grote hoek kunnen fotograferen, als van veraf details kunnen waarnemen (optische zoom + veel MP en bijpassende sensor).
Daarbij is beeldstabilisatie vereist en liefst ook een krachtige flitser om een wat grotere (donkere) ruimte voldoende te kunnen verlichten bij een foto.

Het zijn nogal wat eisen/wensen die deels tegenstrijdig lijken (of dat misschien ook wel echt zijn). In de pricewatch kon ik geen selectie maken op draaibare/kantelbare schermen, zijn die er uberhaupt nog wel bij compactcamera's?

Zelf ben ik erg gecharmeerd van de Panasonic Lumix-serie (heeft mijn vrouw en is een heerlijk toestel voor vakantiefoto's). Ik las goede reviews van de DMC-TZ10 (of TZ7/TZ8), maar daar ontbreekt een draaibaar scherm en ben ik ook niet zeker van het bereik/de kracht van de flitser. Iemand hierover meer info?

Ik hoop dat dit geen 'wat voor toestel moet ik kopen'-vraag is geworden met te weinig info :P. Verwijs me gerust door naar andere interessante topics, alle hulp is welkom.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-01 19:32

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Kan je eens wat meer info geven over wat je verstaat onder "infrastuctuur". Hebben we het dan over snelwegen, of over datacenters, of...

En dan met name je eis om fatsoenlijke foto's te kunnen maken in "wat grotere (donkere) ruimte", over wat voor ruimtes heb je het dan? Dat lijkt me wel belangrijk om iets zinnigs te zeggen over welke camera's mogelijk wel of niet voldoen.

Voor de beeldvorming zou het helemaal ideaal zijn als je even kan aangeven welke camera je nu hebt en tegen welke specifieke beperkingen je aanloopt. Het liefst natuurlijk met voorbeeldfoto's van waar het mis gaat :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Als ik het lijstje eisen zo doorkijk, ben ik bang dat je hier uit komt:
Welke digitale camera tussen de 250 en 500 euro? - deel 4

Maar anders zou dit ook een optie moeten zijn:
Welke dig. camera onder de 250 euro? Deel 3

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:38
pricewatch: Olympus µ TOUGH-8010 Zwart

Je moet wel de discussie met je baas aangaan, hij is 39,- duurder dan gevraagd :P

Is een goeie stevige camera, water bestendig (tot enkele meters), kan je laten vallen van een meter of 2/3 zonder problemen, en maakt van dichtbij nog goeie foto's :+

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

• wellproc
Sorry, als vakidioot ga ik uit van bepaalde voorkennis. ;)

Met infrastructuur bedoel ik inderdaad bruggen, viaducten, sluizen, tunnels, metrobanen, etcetera.
Nu heb ik een oude Pentax Optio 60 oid, dat is een oude camera zonder beeldstabilisatie ed. Als ik nu voor €50 iets nieuws koop is dat allicht al beter. Maar als ik dan toch iets nieuws zoek, moet het ook weer een paar jaar meekunnen en beter functioneren dan wat ik al had. Dus liefst geen gedoe meer met slechte belichting en bewogen foto's.

Donkere ruimtes zijn dus tunnels (wel rijbaanverlichting, maar onvoldoende voor goed beeld van de wandpanelen, of van de vangrails ed.
Inwendige van diverse bruggen (geheel donker) komt ook voor, maar ook ruimtes tussen spoorrails en de onderconstructie waar ze op liggen. Dan lig je dus op je knieën, met de camera plat op de grond (geen zicht op het scherm) en de lens onder de rails. Weinig ruimte, geen licht (want vaak 's nachts inspecteren).

Voorbeeldfoto's:
Vloeropening naar kelder:
Afbeeldingslocatie: http://img203.imageshack.us/img203/6945/foto1bk.th.jpg
In een brug:
Afbeeldingslocatie: http://img651.imageshack.us/img651/166/foto2el.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img580.imageshack.us/img580/5821/foto3ta.th.jpg
De ruimte is te groot om met alleen de flitser te verlichting. Ik had een forse Maglite bij me, maar die lichtbundel is vaak verwarrend voor de camera (het lijkt lichter dan het in werkelijkheid is, dus flitst hij niet of minder...).

Voegovergang in de weg:
Afbeeldingslocatie: http://img192.imageshack.us/img192/836/foto4qe.th.jpg
Ik zie hier wel de constructie om de voegovergang heen, maar de voegovergang zelf is donker en daardoor kan ik niet (laten) zien wat de schade is. Dichterbij kon ik niet komen, en ik hoop dat met een grotere optische zoom ik kan inzoomen op de voeg en dat de camera dan daar ook op scherp kan stellen. De vraag is wat er met de belichting gebeurd en of het nut heeft om hier te flitsen. M.i. niet, want dan wordt het totaal extra verlicht en valt de voegovergang nog steeds weg...

De grootste problemen zijn vaak:
- bewegingsonscherpte;
- weinig licht, waardoor ik moeilijk de juiste delen gefotografeerd krijg.

Maar goed, eigenlijk ben ik gewoon geen goede fotograaf en zoek een camera die dat probleem kan oplossen :D

• Twisted
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2025

Twisted

Mogli <3

Koop een compactcamera naar keuze en neem een lamp mee als je in donkere omgeving gaat fotograferen.

B.v.: http://www.linkdelight.co...Kit-220V/flypage.tpl.html

Alle ingebouwde filtsers zullen onvoldoende zijn.

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-01 19:32

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Mja, met zo'n beetje elke compactcamera ga je tegen het probleem aanlopen dat de flitser nutteloos is voorbij een paar meter. Wellicht dat als je een wat forser model met uitklapflitser neemt dat je nog een paar meter wint, maar daar houdt het dan toch wel mee op. Ook met een camera waar je wat hogere iso waardes kan gebruiken (je voorbeeldfoto's zijn allemaal op iso100 zo te zien) kan je nog wel wat winnen en inzoomen zal ook wel wat helpen, maar in dat soort echt donkere ruimtes blijft het wel lastig vrees ik.

Voor dat soort dingen kan je misschien beter gewoon een losse lamp meenemen (en dan meer dan een mag-lite, want zoveel licht komt daar ook weer niet uit). Of toch een keer investeren in een spiegelreflexcamera met een serieuze externe flitser en een cursusje om daar ook echt het maximale uit te halen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Inspectiewerk & fotografie >> persoonlijk heb ik voor de Sony DSC-H10 gekozen,

pricewatch: Sony Cybershot DSC-H10 Zilver

Qua fotografie uitstekende prijs/prestatie verhouding.
En de ingebouwde flitser doet wat hij moet doen, en voor deze compact camera valt hij beslist niet tegen.
De instelmogelijkheden zijn perfect: vaste flits, dus altijd aan, belichting op automatisch.

Enig minpuntje wat ik heb kunnen vinden is dat de accu snel leeg loopt als hij uit staat en in mijn bureaula ligt. Hierdoor is het sterk aan te bevelen een extra accu er bij te kopen zodat je nooit zonder zit.
Optisch 10x zoom met macro en er blijft geen detail meer onzichtbaar ;-)).

Voorbeeld foto's;
http://img203.imageshack.us/i/dsc02447f.jpg/
http://img408.imageshack.us/i/dsc02217l.jpg/

[ Voor 20% gewijzigd door keur0000 op 05-07-2010 11:35 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-01 09:27
Licht is je grootste probleem, elke willekeurige camera kan dit soort foto's en beter nemen in principe. Er zijn 2 dingen waar ik aan denk:
1. Soort spot mee nemen en dan op afstand de foto maken.
2. Een Monopod mee nemen waarmee je de camera in een 90 graden hoek kan zetten. Dan maak je de foto net in het donkere gat in plaats van er voor waardoor je het daadwerkelijke object flits.

Als derde optie kan je een combo doen, een monopod maken met daarop een lamp en camera. Dan heb je in 1x beide voor elkaar.

• wellproc
Tsja, daar was ik al bang voor. Teveel wensen :)

Als we het punt van flitser en donkere ruimtes achterwege laten. Welke mogelijkheden heb ik dan tav een draaibaar scherm? Ik zie in de diverse topics die al zijn aangereikt dat een compactcamera onder de 250 euro eigenlijk nooit een uitklapscherm heeft. Bij een categorie hoger komt het nog wel eens voor maar ook niet altijd. Is dit een feature die voor weinig mensen belangrijk is, of moet ik gewoon in een duurdere categorie gaan kijken?
Het nadeel is wel dat de camera's zo groot worden en we lopen al met zoveel spullen te sjouwen tijdens de inspecties...

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:05
Tja, als je draaibaar scherm wilt en een flinke flitser...
D5000 met SB600 zou dan wat zijn, maar dan val je in de DSLR categorie en 2x je budget...

Sony heeft een aantal superzoom modellen die wel een draaibaar scherm hebben. Ik zelf had een H50 en die kon het ook.

Verwijderd

Zandpad schreef op maandag 05 juli 2010 @ 11:41:
Tja, als je draaibaar scherm wilt en een flinke flitser...
D5000 met SB600 zou dan wat zijn, maar dan val je in de DSLR categorie en 2x je budget...

Sony heeft een aantal superzoom modellen die wel een draaibaar scherm hebben. Ik zelf had een H50 en die kon het ook.
D5000+SB600 klinkt als een goede oplossing, maar dat is inderdaad te duur en waarschijnlijk ook te groot? Je kan evt kijken naar een wat compactere camera waar nog een externe flitser op kan.

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-01 13:33

mvh

State Governor

Op zoek naar een SLR/compact-oplossing voor iemand anders kwam ik bijvoorbeeld de Canon Powershot SX20 IS tegen. Dit is een compact met aansluiting voor een externe flitser, maar hij past misschien niet helemaal in de zak. Hij biedt stabilisatie, 20x zoom vanaf 28 mm (kleinbeeldequivalent), en een kantelbaar scherm. Hij zit alleen wel iets boven je budget bij een verkoopprijs van € 300,-.

Ik ben alleen bang dat iets als GPS alleen als optie op SLR's beschikbaar is, maar dat kan ik mis hebben.

http://tweakers.net/price...ershot-sx20-is-zwart.html

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:05
deblaauwn schreef op maandag 05 juli 2010 @ 18:44:
Ik ben alleen bang dat iets als GPS alleen als optie op SLR's beschikbaar is, maar dat kan ik mis hebben.

http://tweakers.net/price...ershot-sx20-is-zwart.html
Er zijn compacts met GPS in gebouwd, weet alleen niet zo even welke. DSLR's hebben het juist al losse optie met modules.

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:23
In reviews: Roundup: drie compactcamera's getest van vandaag hadden 2 van de 3 camera's GPS. Dat komt ook wel in compacts dus. Vraag is of je daar veel aan hebt in een kelder of in een brugelement.

• shaloca
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-10-2022
Fujifilm FinePix HS10
Zoek http://www.dpreview.com/reviews/compare.asp
review http://www.digifotopro.nl...iew-fujifilm-finepix-hs10
Kopen http://www.cameranu.nl/ar...m_FinePix_HS10_Zwart.html
Goed: Goede 2.8 bij wide angle, ISO tot 6400 en optie voor externe flitser
Slecht: Iets te duur, misschien wat te groot

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

samo

yo/wassup

Overweeg anders een klein statief voor de donkere ruimtes. Dan kan je met lange belichtingen werken en eventueel met een zaklamp bijlichten en met een laserpointer tekenen. Dan een camera die daar mee om kan gaan. Flitsen en lange sluitertijd gaan overigens heel goed samen.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-01 13:53

voodooless

Sound is no voodoo!

Is 250 euro niet ook een beetje een belachelijk budget voor een tool die je vrijwel dagelijks gebruikt..

Reken maar eens uit hoeveel tijd het je kan schelen als je een degelijke camera hebt met een externe flitser. Die 250 euro heeft je baas heel snel weer terugverdiend denk ik :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• wellproc
voodooless schreef op maandag 05 juli 2010 @ 19:57:
Is 250 euro niet ook een beetje een belachelijk budget voor een tool die je vrijwel dagelijks gebruikt..

Reken maar eens uit hoeveel tijd het je kan schelen als je een degelijke camera hebt met een externe flitser. Die 250 euro heeft je baas heel snel weer terugverdiend denk ik :)
De info die ik hier krijg is al heel waardevol om idd die discussie aan te gaan O-) . Ik heb ondertussen geleerd dat je goed moet weten wat je wilt en wat wisselgeld in de discussie moet inbouwen.

• wellproc
jip_86 schreef op maandag 05 juli 2010 @ 18:58:
In reviews: Roundup: drie compactcamera's getest van vandaag hadden 2 van de 3 camera's GPS. Dat komt ook wel in compacts dus. Vraag is of je daar veel aan hebt in een kelder of in een brugelement.
Check, heb m net gelezen. Kelders/besloten ruimtes zijn onderdeel van het werk, maar voor alle andere locaties is het erg prettig om gps te hebben. Hoef je achteraf nooit meer te denken: 'was dit nu de oostkant of de westkant?' :)

Verwijderd

Ik snap niet precies wat je werkzaamheden zijn, maar het is natuurlijk van de gekke, dat je zo'n laag bedrag te besteden hebt, en er dan ook nog eens jaren mee vooruit moet, dat budget moet minimaal een factor 10 omhoog, en je weet wel, goed gereedschap is het halve werk.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:54

DataGhost

iPL dev

Ik zie hier ook vooral zut die je wellicht op kan lossen door spotmeting te gebruiken in plaats van matrix/volledig/hoe<merk>hetnoemtcenter-weighted average, wat je nu gebruikt, of eventueel door het handmatig instellen van de flitsintensiteit of door het aangeven van een bias op de lichtmeting. Kijk eens of je huidige camera dat kan en/of neem dit mee in je keuze voor een nieuwe. Zoals bijvoorbeeld bij die voeg ziet de camera een heel groot licht stuk en vindt dat er niet veel bijgeflitst hoeft te worden en/of stelt de sluitertijd navenant in. Als je spotmeting gebruikt of aangeeft dat er wel veel licht nodig is zal dat grote deel wellicht wat overbelicht worden maar je krijgt dan tenminste een betere kijk op het donkere stuk.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:30

polthemol

Moderator General Chat
- statief halen, flitsers kun je shaken voor wat jij eist
- camera die lange sluitertijden aankan
- netjes op iso100 blijven voor je lange belichtingsfoto's (meer detail, meer MP gaan je niet redden ermee ;) ).
- eventueel een beanbag (ipv statief voor laagbijdegrondse onderwerpen).

Overweeg eventueel een of andere canon / <andere bridgecamera> zodat je met raw kunt werken. Scheelt ook weer een stukje met kwaliteit die je gaat krijgen en ook details in een foto.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Pagina: 1