Hoofdtelefoonversterker, opstelling voor onderzoek.

Pagina: 1
Acties:

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:04
Voor een EEG onderzoek zitten we met volgende probleem: we zouden het huidige systeem (pc -> attenuator (verzachter) -> sennheiser HD202) zo moeten veranderen dat we in staat zijn om 70dB achtergrondruis te produceren, met daarboven ruis van 78 en 86 dB en tenslotte heel hard ruis van 120 dB.

Mijn idee was concreet om ruis te maken op 10dB, daarop de andere ruissterktes (dus 70dB als max) en dat te versterken door achter attenuator een hoofdtelefoonversterker te hangen (attenuator mogen we niet verwijderen uit het systeem), om dan te calibreren met een dB meter in de hoofdtelefoon.

Heeft iemand een zicht hoe realistisch dat is? En welke versterker we best gebruiken (klankkwaliteit is niet zo belangrijk, consistentie van versterking wel)? Weet iemand een hoofdtelefoon die meer dan 120 SPL aankan (alle sennheisers stoppen op 115 dB SPL).

bedankt!

Verwijderd

En dat ding moet je dan op je hoofd zetten? 120 dB is geen pretje. Bij 120 dB staan de volgende voorbeelden;
"autoclaxon op 1 m, startend vliegtuig op 70 m, klinkhamer, kettingzaag (120-125 dB), hameren op een spijker, pneumatische boor (100-120 dB), zware machine, sirene van ambulance, "
Daarnaast; (en wellicht even belangrijk)
Verschillende ruis signalen bij elkaar optellen levert nog steeds ruis. Ik vrees dat je geen verschil gaat waarnemen tussen ruis en ruis met een gedempte ruis welke 34 respectievelijk 42dB lager ligt. Een willekeurig signaal (ruis) bij een ander willekeurig signaal (ruis) optellen levert namelijk nog steeds ruis. En aangezien je ruis niet kunt voorspellen lijkt het me ook lastig om een verschil te kunnen aanwijzen tussen harde ruis en harde ruis met gedempte ruis erbij.
Met andere woorden, wat wil je in vredesnaam doen met 120dB en een optelling van ruis?

Update; (ga je een BAEP doen?, zo ja, in de omschrijving die ik vond stond dat de duur tussen de 30 en 90 minuten kan zijn, 30 minuten 120dB is denk ik vrij funest voor je oren)
Tijdens het onderzoek ligt u op een bed. De laborant vraagt u of u zich zoveel mogelijk kunt ontspannen. De laborant plaatst elektroden (kleine metalen plaatjes) op de huid naast de oren en op het hoofd. Via een koptelefoon worden er aan het te onderzoeken oor geluidsprikkels toegediend in de vorm van een reeks klikgeluiden.

Aan het andere oor hoort u een ruisend geluid. De elektroden vangen de reacties van de gehoorzenuw en de hersenen op en geven deze door aan de computer voor verdere verwerking. Beide oren worden op deze wijze onderzocht. Het onderzoek wordt minstens één keer herhaald om een goed resultaat te verkrijgen.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2010 09:54 ]

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:42
Misschien is de eenvoudigste oplossing om 2 ruisbronnen en 2 stereo versterkers te nemen, Deze met wat verloopjes aan te sluiten op een hoofdtelefoon met 4 of 6 drivers ( http://www.hardware.info/...ons_van_Zalman_en_Trust/2 ) en dan inderdaad alle twee de ruisniveau's met een dB-meter af te regelen.
Je basis niveau (70dB) leg je vast op 1 set drivers en het variabele niveau regel je via de tweede versterker. Wellicht kun je hierbij zelfs gebruik maken van een vaste instelling op de versterker en een variabele input.

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:04
Idd, moet op hoofd staan. En ik weet dat het geen pretje is.

In mensentaal uitgelegd: Je kan de schrikreflex (op bv 120 dB) onderdrukken door ongeveer een halve seconde ervoor kort een zachter geluid te laten horen. (bv 86 dB). Bij sommige ziektes (in dit geval schizofrenie), werkt dat mechanisme vaak minder goed, waardoor mensen blijven schrikken.

Gaat over stukjes van 120 ms @ 120 dB. maar dat wel ongeveer 10 minuten aan een stuk. Protocol is ongeveer hetzelfde als http://www.ncbi.nlm.nih.g...s/PMC2716219/?tool=pubmed , en we communiceren met die mensen om zo identiek mogelijk te werken. Alleen, zoals altijd, hebben we niet het geld om dezelfde machines te kopen als zij, dus moeten we het doen met onze machines. (die op zichzelf niet slecht zijn, maar niet aangepast)

@ blissard: kan geen hoofdtelefoon met meerdere luidsprekers gebruiken (calibratie wordt dan een ramp, omdat geluid niet van 1 plaats komt, wat we nodig hebben. ) Wat wel zou kunnen idd is 2 signaalbronnen, 2 versterkers en dan geluid samenbrengen in 1 telefoon, maar weet niet of we dan de telefoon niet opblazen.

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:42
@manzonderdas

ik denk dat vooral de versterkers dit niet prettig vinden. Als je werkt met koptelefoons met een enkele driver, moet je denk ik ook voor een enkele versterker kiezen. Je kunt nog wel met 2 verschillende bronnen werken en deze met een mengtafel aan de versterker voeren.
kan. 1 instellen op 70dB
kan. 2 instellen op + 6 dB
etc.
Dan kun je met de mute-knoppen de verschillende niveau's instellen.

Voor deze mengtafel kun je een goedkoop analoog ding kopen, maar misschien kun je beter een software oplossing zoeken.