Asrock G41MH-GE & Pentium Dual-Core E6500

Pagina: 1
Acties:

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-02 00:53
Ik heb een Asrock G41MH-GE moederbord, socket 775 (http://www.asrock.com/mb/overview.nl.asp?Model=G41MH-GE) en ga er een CPU bij kopen. Ik heb het oog op een Pentium Dual-Core E6500. Echter, staat deze niet in de CPU supportlist van het moederbord.

Ik vraag me af of het inderdaad niet gaat werken, of dat het alleen ongetest is? De CPU moet namelijk wel werken als ik alleen naar de specificaties kijk, de hogere FSB van 1066 moet in principe ook geen probleem zijn voor het bord als ik kijk naar de andere ondersteunde CPU's.

Mocht het niet werken, zal ik voor een Pentium Dual-Core E5400 moeten gaan, maar voor 11 euro meer heb ik eigenlijk liever de E6500.

Heeft iemand een idee of het wel gaat werken?

P.s. Eerst kopen, dan terugbrengen is geen optie, ik heb het systeem namelijk snel nodig en ben niet in het bezit van een auto, de winkel staat niet op de hoek :|

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:37
Ik denk dat je pech hebt want hij wordt niet ondersteund en als je bij andere G41 borden kijkt (G41-USB3 bijv.), dan zie je dat ie wel ondersteunrd wordt.

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Het lijkt me heel stug dat-ie niet zou werken, de E6500 is een standaard Wolfdale (niets meer dan een iets hoger geklokte E6300), er hoeft geen nieuw voltage, FSB, stepping, etc ondersteund te worden - aan de lijst te zien zijn ze gewoon ergens eind 2009 gestopt met nieuwe CPU's testen: de Celeron E3200 (2.4 GHz) en E3300 (2.5GHz) staan er wel op, de in Januari 2010 geintroduceerde, 0.1 GHz hoger geklokte E3400 niet. Maar 100% zeker kan je t niet zeggen...

[ Voor 51% gewijzigd door Dreamvoid op 05-07-2010 10:01 ]

• chim0
Lijkt me sterk want bij andere G41 borden staat ie er wel tussen en Asrock kennende is het geen foutje en er is geen BIOS update voor, anders had het er wel tussen gestaan "Update CPU microcode" ofzo.

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:31
Zou mij ook sterk lijken als deze niet werkt, als er andere cpu's tussen staan met dezelfde kern(opbouw) dan zal het wel werken. Maar voor de zekerheid zou ik even Asrock mailen ;)

Specs

• chim0
Solid_Aapie schreef op maandag 05 juli 2010 @ 22:38:
Zou mij ook sterk lijken als deze niet werkt, als er andere cpu's tussen staan met dezelfde kern(opbouw) dan zal het wel werken.
Dat zegt dus niet altijd iets.

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-02 00:53
Ik ben uiteindelijk maar voor de E5400 gegaan. De winkelier zei dat het risico het niet waard is om uit te proberen, omdat indien hij niet zal werken, ik de processor niet meer mocht terugbrengen :(

Mijn leek het ook wel vreemd als hij niet zal werken, maar ja, 79 euro is wel een beetje veel om de gok te wagen...

[ Voor 23% gewijzigd door Josefien op 06-07-2010 17:11 ]

• chim0
Hoezo vreemd als ie bij andere borden wel staat en bij jouw bord niet? 8)7

Ik snap echt niet dat mensen gewoon blijven volhouden. Ik heb het graag mis hoor, want ik zou ook willen dat je de processor hebt die je echt wilt maar hij staat er toch echt niet bij de specs op de site van Asrock. Dat is geen foutje ofzo. Dit is niet het eerste en het laatste bord met dezelfde chipset die bepaalde processoren niet ondersteund, gebeurt zo vaak.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
ik denk dat je een verstandige keuze hebt gemaakt, watn niet op de support list is meestal ook echt niet gesupport..

daarnaast is de E5400 erg leuk :) heb er zelf 1 gehad en die deed lachend 4 GHz :)

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik heb de afgelopen 20 jaar voortdurend moderne cpu's op oude mobo's geprikt (waarvan de BIOS dus 'officieel' de cpu niet support). In mijn ervaring gaat het alleen mis als er iets nieuws moet worden ondersteund: nieuwe FSB, nieuw voltage, nieuwe core. Als een cpu niet op het lijstje staat maar verder in alles identiek aan wel ondersteunde procs is het doorgaans alleen een cosmetisch verhaal: je ziet tijdens de bootup niet je cpu naam, maar "unknown processor" ofzo.

In dit geval ben ik 95% zeker dat een E6500 (of een E3400) ook had gewerkt. Maar ja, als het gegarandeerd moet werken, dan maar liever het zekere voor het onzekere genomen. E5400 is ook prima, iets zuiniger ook.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
en zo is mijn ervaring omgekeerd. ik heb al meerder amlen meegemaakt dat een cpu die in een latere biosversie wel werd ondersteund in een eerdere bios versie gewoon niet thuis gaf. dat het bij jou wel werkt wil ook niet zeggen dat je dan ook daadwerkelijk alles wat de cpu te bieden head eruit kon halen. zodoende hou ik me toch altijd aan die lijst...

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:31
Xenon processoren staan bijna nooit in de lijst maar mijn X3210 doet het toch echt prima ;) Ik snap dat je het risico niet wilt lopen MAAR door de wet van kopen op afstand kan je het product binnen 10 dagen gratis en zonder reden retourneren. Dus ik zou zeggen maar er gebruik van, test de snellere cpu en werkt die niet stuur hem dan gewoon terug en ga voor de E5400 ;)

Specs

Pagina: 1