Nieuw systeem: 256Mb geheugen, 128Mb gebruikt?!

Pagina: 1
Acties:

• Explore
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-04-2011

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Hoi Tweakers!

Recentelijk heb ik mezelf getracteerd op een nieuw systeem, aangezien de oude het had laten afweten. Een overzichtje van de specs:

AMD Athlon Thunderbird 1Ghz CPU
ASUS A7V133 moederplank
256MB intern geheugen
40Gb Matrox HD
etc...

Het ding werkt op zich perfect, alleen is er 1 probleem: als ik Windows 2000 installeer (of Windows 98 overigens), dan ziet het systeeem 'maar' 128Mb geheugen, ipv. de 256 die er in zit. Ook in de BIOS staat dan maar 128Mb intern geheugen en ook bij het opstarten van het systeem... Als ik Windows er compleet af gooi (fijn: DOS), dan staat er wel overal braaf dat er 256Mb intern geheugen in het systeem zit.

In eerste instantie dacht ik dat ik genept was door MyCom, maar er blijk dus weldegelijk 256Mb RAM in de bak te zitten. Heeft iemand enig idee waarom dit niet goed lijkt te werken? En vooral: wat is er aan te doen?

MyCom suggereerde om de bak terug te brengen zodat ze het kunnen fixen. MyCom zit in R'dam en A'dam en ik woon in Den Haag, dus daar heb ik niet zo veel zin in...

Heeft iemand nog andere suggesties?

Bedankt...

|:(

[ specs ] [ Tweaker gallery ]

Verwijderd

Heb je gekeken hoeveel je Bios detecteerd?

Verwijderd

Is het toevallig OEM geheugen, dat geeft nogal eens problemen

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:07
Zoals je aangeeft staat er in de BIOS ook maar 128MB, dus terugbrengen die hap, want dit klopt niet. Je kan wel proberen de modules in andere DIMM sloten te steken maar da's in mijn optiek met een compleet nieuwe systeem een zwaktebod.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Op zondag 11 maart 2001 14:29 schreef abbadon het volgende:
Zoals je aangeeft staat er in de BIOS ook maar 128MB, dus terugbrengen die hap, want dit klopt niet. Je kan wel proberen de modules in andere DIMM sloten te steken maar da's in mijn optiek met een compleet nieuwe systeem een zwaktebod.
Ik denk dat als je het idd in een andere geheugen bank drukt het probleem is opgelost. Je kan het in ieder geval proberen.

• Explore
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-04-2011

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
't Punt is dus dat het systeem soms ook 256Mb aangeeft. Dit blijkt er dus wel in te zitten - ik bedoel: het lijkt me stug als er 256Mb aan wordt gegeven terwijl er maar 128Mb inzit. Er zit dus ergens een bug ofzo...

Ik ga een BIOS update proberen...

[ specs ] [ Tweaker gallery ]

• Martinus_E
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Martinus_E

Suck on my Boomstick...

Het meeste OEM 256MB geheugen zijn high density dimms (zijn goedkoper te maken). Op nieuwe mainboarden hoort het prima te werken(op alle socket A planken moet het goed werken) maar op BX moederborden kan het dezelfde problemen opleveren met detecteren als jij nu hebt.

Omdat het op jou moederbord zonder meer moet werken denk ik eerder aan brak geheugen. Laat Mycom er maar een andere dimm inzetten.

Never get in a discussion with an idiot, he will bring you down to his level, and beat you with experience.

Verwijderd

is het 1 bankje of zijn het er twee?

Verwijderd

het kan natuurlijk ook zijn dat de verkoper in het verkeerde bakje heeft gegrabbeld (heb ik ook wel eens |:( )
Pagina: 1