Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:28

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
Hoi :)

Mijn vrouw heeft een contract voor onbepaalde tijd als consultant bij een bedrijf. De functie inhoudelijk is eigenlijk niet consultant, maar programmeur. Reden waarom is mij altijd onduidelijk gebleven, maar goed.

Nu wordt er in het arbeidscontract niet gerept over werk in het buitenland en daar zit ik nou even mee. Mijn vrouw gaat regelmatig naar het buitenland. Uiteraard worden de reis- en hotelkosten volledig vergoed. Ze heeft ook een creditcard van de zaak om haar maag tevreden te houden in het buitenland. Ze is dan voor lange(re) tijd weg van huis, weggestopt in een hotel. Dat hotel is ook niet het meest luxueuze hotel en haar enige ontspanning is een TV kijken of een boek lezen.

Nou vertelde een vriend van mij dat dit normaal gesproken ook vergoed zou moeten worden onder het mom van "verlies van prive-leven". Klopt dit en zo ja, wat is hier in redelijk?

[ Voor 33% gewijzigd door WHiZZi op 12-10-2012 14:11 ]

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Dit lijkt me allemaal onderhandelbaar. Betaald krijgen per uur dat je in het buitenland zit, meer reiskostenvergoeding (fiscaal aantrekkelijk), hoger salaris, etc.
Het ligt er ook een beetje aan of ze nu in de positie zit om eisen te stellen...

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik denk dat dat heel erg afhankelijk is van het salaris- en functieniveau. Als je op een bepaalde positie zit krijg je normaliter geen vergoedingen voor dit soort dingen. Ik zit regelmatig in een hotel maar ik krijg daar geen vergoeding voor. Dat is onderdeel van mijn werk en zit in mijn salaris verwerkt is het standpunt van mijn werkgever, en ik ben het daar wel mee eens.

Ben je echter in een juniorpositie ingeschaald zou ik dit in ieder geval bespreekbaar maken en dan het liefst door een hogere inschaling.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
Ze is nu nog steeds de enige programmeur binnen het bedrijf en laten we zeggen dat een van de core-business-zaken is wat zij dus als enige kan...

Ze heeft nu al een vast contract, alleen ze heeft het gevoel dat het niet klopt en morgen gaat ze wederom naar Antwerpen en haar baas rijdt haar daar heen, dus ze heeft zo'n anderhalf uur om eens te praten hierover..

[ Voor 92% gewijzigd door WHiZZi op 12-10-2012 14:11 ]

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

WHiZZi schreef op zondag 04 juli 2010 @ 23:07:
Mijn vrouw heeft een contract voor onbepaalde tijd als consultant bij een bedrijf.
Ze was oorspronkelijk aangenomen als (junior) programmeur om zo het product te leren kennen
Wat is het nu precies?

Waarom zijn na 1 week alle drie de programmeurs vertrokken? Dat is niet zonder reden.

Een reiskostenvergoeding van 30 euro per maand is erg laag. Dit is ongeveer 1,5 euro per dag = 75 cent per rit. Meestal is zoiets gebaseerd op het OV, maar hoeft niet.

Een vergoeding op "verlies van privé-leven" ken ik niet. Doorgaans wordt wel een hogere vergoeding uitgekeerd als je niet thuis kan overnachten (bijvoorbeeld bezoek in buitenland). Het zijn namelijk geen werkdagen van 8 uur meer.

[ Voor 3% gewijzigd door Onbekend op 04-07-2010 23:18 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
Volgens contract: Consultant
IRL: Programmeur + consultancy werk

[ Voor 66% gewijzigd door WHiZZi op 12-10-2012 14:12 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:05

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ze is de enige die het boeltje draaiend houdt en het bedrijf wordt bang om helemaal zonder iemand te zitten. Lijkt mij een goede positie om te onderhandelen.

Ik zou het op het dubbele van een reguliere (startende) programmeur nemen. Als de ene met een verse diploma 2000 à 2500 euro bruto per maand krijgt, dan heb je mensen die in een dermate zwaar consultancybedrijf werken waar je 16 uur per dag met de business bezig bent (etentje met de klant en andere avondactiviteiten voor werk is ook werken). In die situaties zie je starters met 3000 euro netto (Belgisch) of rond 4500 euro bruto per maand. Dubbel loon als compensatie voor no life. Zeker als ze het werk van 3 seniors doet voor de prijs van 2 juniors.

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Bij m'n vorige werkgever kreeg ik een daily allowance voor verblijf in een hotel, om de extra kosten te dekken die je maakt als je niet thuis overnacht. Deze was bedoeld voor lectuur, internet in de kamer, kleding laten wassen en maaltijden buitenshuis. De hoogte van de vergoeding was afhankelijk van de kosten van levensonderhoud in het land of de regio.

Verder vind ik dat ze erg weinig verdient, als senior java-developer zou je wel wat meer kunnen verwachten, eventueel met een leaseauto erbij.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
Ze heeft alleen (nog) geen rijbewijs dus een leaseauto is niet handig ;)

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
M'n vrouw (niet programmeur overigens) zit met enige regelmaat tot een maand in het buitenland en daar vangt ze een extra dagelijkse vergoeding boven op de algemene onkosten. Daarnaast krijgt ze tijd voor tijd voor de weekenden + nog een paar dagen om weer in het ritme te komen (ze maakt vaak vluchten naar Azie).
Hoe bedrijven ermee omgaan lijkt me uiteindelijk wel weer sterk afhankelijk van hoe iemand gewaardeerd wordt. Zo ken ik er ook die idem vaak weg zijn maar daar dus niets voor zien behalve tijd voor tijd.

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-10 10:49

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Maar een dagvergoeding in het buitenland lijkt me toch wel echt op zijn plaats. Ik krijg een bedrag dat gerelateerd is aan het aantal maaltijden wat per dag verzorgt is maar houd der altijd wel een leuk extraatje aan over. Ik weet alleen niet hoe het belastingtechnisch zit, of zo'n regeling nadelig is (werk voor Europa, dus alles is belastingvrij).

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

P_de_B schreef op zondag 04 juli 2010 @ 23:12:
Ik denk dat dat heel erg afhankelijk is van het salaris- en functieniveau. Als je op een bepaalde positie zit krijg je normaliter geen vergoedingen voor dit soort dingen. Ik zit regelmatig in een hotel maar ik krijg daar geen vergoeding voor. Dat is onderdeel van mijn werk en zit in mijn salaris verwerkt is het standpunt van mijn werkgever, en ik ben het daar wel mee eens.

Ben je echter in een juniorpositie ingeschaald zou ik dit in ieder geval bespreekbaar maken en dan het liefst door een hogere inschaling.
Inderdaad, het heeft vaak met het functieniveau te maken. Ik reis regelmatig voor het werk, maar neem de privetijd voor lief maar heb dan ook een zeer redelijk salaris. Soms wordt het ook als een extraatje wordt gezien, zoals een congres in een leuke locatie. Bij dat laatste zul je niet echt gedwongen worden te gaan. Het heeft ook te maken met het type organisatie; bij een universiteit (non-profit) zal het eerder als normaal worden gezien.

Als het gaat om een junior functie en het van groot belang is voor het bedrijf, dan mag er best wat extra's tegenover staan. Dat hoeft niet perse financieel te zijn, maar kan ook tijd-voor-tijd zijn.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:51

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Je zit nu in een sterke positie te onderhandelen, maar als je daar het type niet voor bent krijg je 50 euro per maand extra. Laat ik even eerlijk, maar wellicht hard, zijn: Ik proef niet echt dat jullie sterke onderhandelaars zijn. Overigens gaat het om haar, niet om jou.

Richt je niet op die marginale ongein als overtijd laten betalen of dat soort gein. Dan manouvreer je jezelf al in een klotepositie qua onderhandeling. Ga voor de hoofdprijs: Het salaris. Gewoon hoog inzetten en beargumenteren met het feit dat de verantwoordelijkheid en zwaarte aanmerkelijk toegenomen zijn en je de enige bent met de kennis in huis.

Laat je niet in de luren leggen door het diploma wat niet geldig zou zijn. Spendeer desnoods een paar knaken op een parallel traject om dat door OCW "gekeurd" te krijgen, en anders jammer dan. HR mutsen proberen het altijd als tackel te gebruiken, maar daar hups je zo overheen. Ik kreeg ook te horen dat mijn masters geen echte zou zijn omdat het niet van een Amerikaanse school zou zijn. Niet eens naar geluisterd, ze zoeken het maar uit. Daar moet je je niet het veld door uit laten slaan.

Ze zou ook gewoon eens halve dagen vrij kunnen nemen en dan de middag erna of ochtend ervoor tip-top sjiek op kantoor verschijnen. De vrije momenten zijn persoonlijk, daar hebben ze niets mee te schaften, maar een baas die z'n 3 coders al de deur uit heeft zien lopen zal de zweetpareltjes over het voorhoofd hebben.

Dat natuurlijk alleen als ze al niet bezig is met sollicitatie elders. :)

Dagvergoedingen zijn overigens vaak slechter dan expenses betaald krijgen, en in menig land nog belastbaar ook.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Twee Dee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:23

Twee Dee

Morgen weer een ondertitel.

Dan maar een contrasterende vraag:
Is je vrouw tevreden in haar werk? Heeft ze voldoende vertrouwen in de toekomst (van/met het bedrijf)? Of vindt JIJ eigenlijk dat ze wel wat meer mag eisen?

Ik ben het al meermaals tegengekomen dat dit soort gesprekjes over andermans arbeidsvoorwaarden iemands werkvreugde verpesten.

Als ze zich goed voelt in haar werk, vertrouwen heeft in haar toekomst en die van het bedrijf waarin ze werkt loont het om bescheiden te zijn en te investeren in de toekomst waar de vruchten kunnen worden geplukt van de loyaliteit en de opgebouwde kennis en ervaring.

Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 22:17
WHiZZi schreef op zondag 04 juli 2010 @ 23:14:
Ze heeft in Rusland een universitaire studie gedaan (Wiskundig programmeren) die in NL dus verder geen waarde heeft.
Dat lijkt me heel sterk, zelfs op nederlandse universiteiten worden gewoon mensen aangenomen die daar hun diploma hebben gehaald. Wiskunde en informatica zijn redelijk universeel qua onderwijs. Anders dan zeg logopedie ofzo.

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties so far :). Wordt erg gewaardeerd ;) _/-\o_

[ Voor 138% gewijzigd door WHiZZi op 12-10-2012 14:12 ]

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:46

JaQ

Veel bedrijven (de meeste?) hanteren voor buienlandvergoedingen het RBB. Vaak is dit opgenomen in de secondaire arbeidsvoorwaarden dat deze regeling (ook wel RBB, of reisbesluit buiteland genoemd) gevolgd wordt. Deze link is uit 2008, ik kan zo snel geen nieuwere variant vinden.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:45
JaQ schreef op maandag 05 juli 2010 @ 08:14:
Veel bedrijven (de meeste?) hanteren voor buienlandvergoedingen het RBB. Vaak is dit opgenomen in de secondaire arbeidsvoorwaarden dat deze regeling (ook wel RBB, of reisbesluit buiteland genoemd) gevolgd wordt. Deze link is uit 2008, ik kan zo snel geen nieuwere variant vinden.
Er zijn maximumbedragen genoemd, maar niet of dit een declaratie systeem op basis van gemaakte kosten of een dagtoelage betreft. Mijn werkgever heeft ook een vergelijkbare lijst, maar dat is gewoon een declaratiesysteem op basis van gemaakte kosten.

Voor zover mij bekend heeft het merendeel van de werkgevers een systeem op basis van gemaakte kosten. Die kosten zijn veelal aan bepaalde grenzen gebonden (zoals de lijst hierboven).

Juist in functies waarbij reizen hoort en het salaris bovenmodaal is worden er vaak geen extra toelages betaald of extra werkuren gerekend. Uiteindelijk komt het er dus neer of om ergens een grens te trekken met de hoeveelheid reizen, het gecompenseerd te krijgen in het vaste salaris, of een beetje informeel wat te verrekenen bijvoorbeeld door na lange vermoeiende reizen (incl. weekenden) een dag of wat vrij te kunnen nemen.

In dit specifieke geval zou ik richten op een significante stijging van het salaris.

• Jeroen V
  • Laatst online: 16-11 22:43

Jeroen V

yadda yadda yadda

WHiZZi schreef op maandag 05 juli 2010 @ 07:35:
Dit is _exact_ wat ik gisterenavond tegen haar heb gezegd. Daarbij ook nog eens dat ze eigenlijk 3x seniorprogrammeur-salaris minder verlies is voor het bedrijf (ze doet namelijk wel al het werk). Ze gaat nu hoog inzetten (verdubbeling salaris) en daarbij gokken op wat leuke extra's (nieuwe(re) laptop, rijbewijs halen vergoed worden + leaseauto) etc.
In tegenstelling tot de anderen zou ik toch iets voorzichtiger zijn. Dat ze het werk doet van 3 senior programmeurs gaat er bij mij eerlijk gezegd moeilijk in. Ze zal ongetwijfeld een behoorlijke hoeveelheid werk verzetten en alles netjes draaiende houden, maar als het drie 'echte' seniors waren wordt er op dit moment toch echt minder werk verzet. (en als ze de heren maar 1 week heeft gezien lijkt het me toch erg moeilijk om in te schatten wat ze precies deden.)

Een verdubbeling van het salaris en andere vergoedingen is naar mijn mening totaal niet redelijk. Ik zou als leidinggevende toch vrij vreemd staan te kijken als iemand met een dergelijk voorstel komt. Ruim 5000 per maand plus extras voor iemand van die leeftijd is simpelweg niet reeel. Ze is 24 jaar oud en heeft nog niet zo heel veel werkervaring, voor dat geld kan je met gemak iemand vinden die ruime ervaring heeft en naar alle waarschijnlijkheid veel meer kennis heeft.

Een forse verhoging lijkt me wel op zijn plaats, maar dan zou ik eerder denken aan zo'n 30 procent. Daarnaast duidelijke afspraken maken over een toekomstplan en bijbehorende loonsverhogingen in de toekomst en de uren/dagen dat ze in het buitenland zit.
WHiZZi schreef op maandag 05 juli 2010 @ 07:35:
Niet geschoten is altijd mis..
Denk je dat iemand nog serieus overkomt als je meer dan een verdubbeling vraagt?

Probeer je eens voor te stellen hoe het over zou komen als jij een dergelijk voorstel zou krijgen. Zou je dat serieus nemen?

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11 22:20
foutje

[ Voor 99% gewijzigd door descon op 05-07-2010 09:43 ]

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
WEG

[ Voor 99% gewijzigd door WHiZZi op 12-10-2012 14:12 ]

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

WHiZZi schreef op maandag 05 juli 2010 @ 09:59:
Dubbel is natuurlijk hoog, dat snap ik ook wel. Werkervaring mja... ze werkt al een aantal jaar als programmeur bij diverse (Internationale) bedrijven maar dat kun je ook nog niet classificeren als veel werkervaring. IMHO zou ze in ieder geval meer moeten krijgen dan waarvoor ze nu aan het werk is..
Dat ze meer moet krijgen dan ze nu krijgt is gezien de reacties iedereen wel met je eens ;)
Ze stuurde zojuist een email dat ze gesproken heeft met haar baas. Loonsverhoging komt (pas) in december en wordt een "forse loonsverhoging".
Voor haar reizen naar de UK zou ze €30 per dag extra moeten krijgen. Helaas is dit dus nooit gebeurt en wordt nu wel rechtgezet. Haar overuren worden in het tijd-voor-tijd principe uitgekeerd, maar dat is dus ook nooit gebeurt (en hopelijk nu wel).
Wat overuren en kosten betreft netjes. Overigens zou ik weer moeite hebben met het feit dat de loonsverhoging pass in December is. Is daar een goede reden voor?
Over de laptop is verder nog geen duidelijkheid, evenals reiskosten woon-werk-verkeer.
Laptop zou ik me totaal niet druk over maken; dat is een apparaat om je werk mee te kunnen doen. Als dat ding oud en traag is, dan is dat een probleem van je werkgever. Ik zie een laptop niet als mooie secundaire arbeidsvoorwaarde, als zelf een goede laptop voor thuis nodig zou hebben dan haal je die voor een paar honderd euro....

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:55

Dubbel is natuurlijk hoog, dat snap ik ook wel. Werkervaring mja... ze werkt al een aantal jaar als programmeur bij diverse (Internationale) bedrijven maar dat kun je ook nog niet classificeren als veel werkervaring. IMHO zou ze in ieder geval meer moeten krijgen dan waarvoor ze nu aan het werk is..

Ze stuurde zojuist een email dat ze gesproken heeft met haar baas. Loonsverhoging komt (pas) in december en wordt een "forse loonsverhoging".
Voor haar reizen naar de UK zou ze €30 per dag extra moeten krijgen. Helaas is dit dus nooit gebeurt en wordt nu wel rechtgezet. Haar overuren worden in het tijd-voor-tijd principe uitgekeerd, maar dat is dus ook nooit gebeurt (en hopelijk nu wel).

Over de laptop is verder nog geen duidelijkheid, evenals reiskosten woon-werk-verkeer.
Ik kreeg voor naar Duitsland (Heidelberg) gaan 150 euro per dag voor hotel, eten, lunch, parkeren etc. daarnaast werd er achteraf 30% dagloon extra uitbetaald (per overnachting) en de overwerkuren werden tijd-voor-tijd uitgekeerd. We deelden met 2 man een hotel kamer waardoor het eten lekker 'uitgebreid' kon :+

Al met al voor een junior (23) niet heel erg slecht te noemen, dus dat moet zeker beter kunnen. Vervoer was mijn vorige leaseauto (Fiat Bravo) en diesel werd daarvan natuurlijk gewoon vergoed. (met een salaris van 2000 bruto at that time)

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
ewg

[ Voor 99% gewijzigd door WHiZZi op 12-10-2012 14:12 ]

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

@Jeroen: ik kan me niet voorstellen dat een junior met een salaris van minder dan € 2.400 bruto meer dan 1x per jaar kortdurend naar 't buitenland moet.

Nou moet ik toegeven dat ik niet veel ervaring heb met consultancy en IT, maar ik kan me best voorstellen dat je behoorlijk wat verantwoordelijkheid draagt als er die eisen aan je gesteld worden. Daar mag iets tegenover staan, en een fatsoenlijk salaris zou wel het minste zijn. Misschien nog niet eens vanwege het geld, wel vanwege de erkenning.

@WHiZZI: ik zou nu alvast de verhoging zwart op wit laten zetten. Tevens mag ze best reageren met een zinssnede dat ze verwacht dat de loonsverhoging rekening houdt met de gemiste loonsverhogingen vanaf heden tot eind december.

Er is nl. geen reden om geen tussentijdse loonsverhoging te verstrekken indien daar aanleiding toe is. Een reden als "loonsverhogingen geven we alleen in december" is BS en vind ik altijd onacceptabel.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Dit klinkt als een goede onderhandelingspositie in combinatie met beroerde onderhandelingstechnieken. Om het echt op te lossen zal je beter moeten onderhandelen.

De kern van het onderhandelen is het samen zoeken naar oplossingen. Laat werkgever toegeven dat je vrouw eigenlijk meer werk doet dan haar huidige salaris eist. Willen ze pas aan het eind van het jaar een salarisverhoging geven? Vraag om een bonus per kwartaal, bijvoorbeeld een maandsalaris per kwartaal. Geen kwartaalbonussen, hoe doen ze dat met commercieel personeel? Geen cashflow? Kijk dan nog eens goed wat je van het bedrijf vind. Vraag om opties/aandelen (let op, impliceert een lange termijn relatie), of besluit dat het bedrijf eigenlijk geen solide financiele toekomst heeft.
Verder kan je vragen om dagvergoedingen voor overnachtingen buitenshuis, en compensatie in vrije dagen voor weekenddagen en vakantiedagen die gedeeltelijk in het buitenland zijn doorgebracht.

En laat die laptop en vergelijkbare zaken rusten. Dat zijn problemen die je op andere manieren oplost, niet tijdens onderhandelingen. Het laatste dat je wil is dat je een andere laptop krijgt en dat daarmee de zaak is afgedaan.

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

WHiZZi schreef op maandag 05 juli 2010 @ 11:02:
En toch krijgt ze het voor elkaar om het te laten werken en dat vind ik wel benoemenswaardig. Met beperkte middelen toch goed werk weten te leveren..
Sla je nou niet een beetje door? Het is niet echt een kunst om op een ouder type notebook je werk te doen. Het zal ongetwijfeld trager zijn dan op een notebook met een sloot geheugen en een snelle processor, maar om dat nou meteen noemenswaardig te noemen???

Je zegt: "ze krijgt nu nog betaald voor junior programmeur." Niet om het een of ander, dat is ze toch ook nog? Dat ze nu misschien meer heeft gedaan dan dat het bedijf had kunnen verwachten maakt haar niet meteen medior of senior. Je geeft zelf aan dat wat ze tot nu toe heeft gedaan niet kan worden geclassificeerd als veel ervaring, en na een half jaartje zie ik iemand niet groeten van junior naar medior.

En als je in het topic "Wat verdient een ICTer gemiddeld" dan zal je zien dat je eigenlijk gewoon een marktcomform salaris heeft voor iemand met een universitaire opleiding en nog weinig werkervaring.

Nogmaals, afgaande op je verhaal denk ik dat ze gerust om een loonsverhoging kan vragen, maar maak jezelf niet belachelijk en onrealistisch door eisen te stellen zoals verdubbeling en een auto erbij...

• rapture
  • Laatst online: 17:05

rapture

Zelfs daar netwerken?

Jeroen V schreef op maandag 05 juli 2010 @ 09:29:
Een verdubbeling van het salaris en andere vergoedingen is naar mijn mening totaal niet redelijk. Ik zou als leidinggevende toch vrij vreemd staan te kijken als iemand met een dergelijk voorstel komt. Ruim 5000 per maand plus extras voor iemand van die leeftijd is simpelweg niet reeel. Ze is 24 jaar oud en heeft nog niet zo heel veel werkervaring, voor dat geld kan je met gemak iemand vinden die ruime ervaring heeft en naar alle waarschijnlijkheid veel meer kennis heeft.

Een forse verhoging lijkt me wel op zijn plaats, maar dan zou ik eerder denken aan zo'n 30 procent. Daarnaast duidelijke afspraken maken over een toekomstplan en bijbehorende loonsverhogingen in de toekomst en de uren/dagen dat ze in het buitenland zit.
Het is niet eens een verhoging. Na een week komt ze te weten dat ze een verkeerd contract getekend heeft. Het is geen gewone 8 uren per dag baan. 5000 euro bruto per maand voor een starter is geen uitzondering, maar dat zijn ook geen gewone jobs meer.

Reisvergoedingen, vrije dagen,... zijn ok als je 20% van de tijd reist en 80% van de tijd thuis kan slapen. Naarmate het routine wordt en je bent 16 uur per dag voor werk op een afgelegen lokatie beschikbaar. Dan heb je papieren vakantiedagen dat wegens workload niet genomen kan worden zodat je niks eraan hebt. Tijd-voor-tijd is al een verdubbeling en om niet elke maand lastige berekeningen te maken, dan neem je een gepaste loon voor 16 uur per dag.

Achteraf kan de werkgever meer mensen inzetten en workload/loon aanpassen. Zonder haar blijft er totaal niks van die business over en de eigenaars hadden alleen een kat in een zak gekocht.

Aan die oude aftandse laptop versus nieuwe voor een stagiair te zien, ga je grof geschut moeten bovenhalen. Vuur die broadside.

Vergeet niet: "Ik kom hier niet om een loonsverhoging te vragen, maar om het juiste contract.". Loonsverhoging klinkt als hebberig, niet genoeg om je bestaande contract. Terwijl je nooit voor een 16 uur per dag job hebt getekend. Slechts een fout rechtzetten ipv meer willen.

Ze weet ondertussen wel welke contracten, SLA's,... ze in de lucht moet houden en welke boetes de baas gaat krijgen als ze wegloopt. Als de klanten weglopen, dan heb je weer de kat in de zak. Dan komt de baas met een 16 uren per dag contract (5000 euro bruto per maand) nog goedkoop ervan af.

Bij lonen moet je niet naar x aantal euro per maand kijken en "oei, oei, dat is veel voor iemand". Terwijl euro per uur gewoon marktconform is. Anders zou je zeggen dat militairen in Afghanistan poen aan het scheppen zijn, terwijl ze in de slaap gewoon doorbetaald zijn (want er kan 24/7 bommen en granaten op je basis vallen, oorlog stopt niet omdat je eventjes wilt slapen.). Dan is 24*7=168 uren week tegen minimumloon veel geld.

Als ze hard kan maken dat ze 16 uur per dag aan het bedrijf besteed (no life), dan komt het in orde.
Jeroen V schreef op maandag 05 juli 2010 @ 10:38:
Wat overuren en kosten betreft netjes. Overigens zou ik weer moeite hebben met het feit dat de loonsverhoging pass in December is. Is daar een goede reden voor?
Tegen december heeft dat bedrijf een vervanger klaargestoomd en "fors" is dan heel bedenkelijk. Ze wordt niet betaald voor het nu geleverde arbeid en de baas is niet van plan om het verkeerde contract recht te zetten. Ik zou het omkeren, nu een correct contract regelen en in december eventueel de workload/loon terugschroeven.

Een baas ziet een zachtgekookt ei? Kant-en-klaar om misbruikt te worden en de baas weet dat alle rotlonen beter dan een Russische loon is. Dat is de natuurlijke reactie van de autochtoon tov een nieuwkomer. Zo kan de Antwerpse politie mijn allochtone ouders in hun winkel afblaffen, maar als ik langskom. Dan wordt de toon heel wat vriendelijker. Oei, oei, die rapture heeft gestudeerd, kent de taal, wet,... Het moment dat de autochtoon een waardige tegenstander ziet, dan moeten ze hun strepen (rang in de pikorde, positie in de onderhandeling,...) nachecken en op hun tellen passen.

[ Voor 17% gewijzigd door rapture op 05-07-2010 14:32 ]

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
rapture schreef op maandag 05 juli 2010 @ 13:34:
[...]5000 euro bruto per maand voor een starter is geen uitzondering, maar dat zijn ook geen gewone jobs meer....
Ik vraag me af wat voor startersbaan dat dan wel is voor 5000 euro :?

De belangrijkste vraag is wel of je vriendin dit eigenlijk wel wil: zoveel uren werken en vaak van huis zijn. Geld maakt een boel goed, maar ik heb de indruk dat de organisatie geen constructieve oplossing bedenkt, maar liever de gaatjes vult met iemand die ja en amen zegt. Ik kan me voorstellen dat ze ook wil dat de werkdruk vermindert.

• mhr-zip
  • Laatst online: 16:35
JaQ schreef op maandag 05 juli 2010 @ 08:14:
Probleem hiermee bij ons op de zaak is dat als we zoiets dit invoeren. Iedereen naar Scandinavië wil, en niemand naar Nigeria. (Wij krijgen verder wel al het eten en hotel etc. vergoed). Maar gewoon puur als extra'tje voor de moeite.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• n4m3l355
Zoals ik al eerder aangaf het mag misschien geen 9 tot 5 baan zijn en ze mag misschien handiger zijn dan menig andere junior echter een dubbele maandloon is verre van realistisch. Voor dat geld heb je immers ook iemand met of meer opleiding cq werkervaring die hetzelfde trucje kan vertonen.
Sterker nog zelfs 'meer' op de basis lijkt me eerlijk gezegd (ondanks je onderhandelingsvermogen) nog vergegrepen. Ja ze werkt meer uren, ja ze werkt in het buitenland neemt niet weg dat ze simpelweg nog een beginner is op papier. Je kunt ook stellen dat ze nu veel waardevolle werk-ervaring opdoet iets wat menig andere beginneling niet doet.
Daarnaast heeft ze nog uberhaubt geluk dat ze haar accepteren met haar Russische opleiding, mijn tante is een ingenieur uit Rusland en die heeft veel moeite doen om hier uberhaubt bij een ingenieurs bureau een voet binnen te krijgen in het begin. Ook hier kun je denken dat je vriendin hier juist extra baat heeft bij deze baan zij het dat haar loon er niet geheel naar is.

Uiteindelijk verhaal is dan ook dat het geheel afhankelijk is per werkgever en omgekeerd van haarzelf.

• Hillie

Hillie

Goed, ze krijgt op termijn (wegens "bedrijfsstandaard") een "forse verhoging". Wat is fors? Duizend erbij? Tweehonderd (want "in deze tijd...")? Factor twee? Of is er niks gezegd? Dan zit je nog bijna een half jaar te wachten op wat er komen gaat, oftewel: rondkijken.

Kijk, die baas is ook niet op z'n achterhoofd gevallen en heeft allang door dat ze zich makkelijk rond laat duwen. Piepen over een laptop is het domste wat je kunt doen: Een laptop moet je noooooooit als beloning beschouwen, het is gewoon een werkmiddel. Laat dat buiten die discussie, dat zijn allemaal randdingetjes.

Het decemberargument geldt in een hoop bedrijven, maar er is vaak wel wat te doen. Lastig voor HR, maar dat boeit niet. Zelf heb ik gewoon tussentijdse promotie geregeld en daar zat een mooie salarisstap bij. Maar goed, ga je nog een half jaar stilzitten, of ga je extern promotie zoeken?

• n4m3l355
Hillie schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 05:42:
of ga je extern promotie zoeken?
En extern doe je ook zo'n werk-ervaring op in binnen en buitenland en krijg je ook gelijke verantwoordelijkheden? Je kunt het reizen als een probleem zien en het loon als laag omgekeerd zoals ik al aangaf is het ook voor zeker een beginner een mooi begin op je CV.

• Hillie

Hillie

n4m3l355 schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 06:46:
En extern doe je ook zo'n werk-ervaring op in binnen en buitenland en krijg je ook gelijke verantwoordelijkheden?
Waarom niet? Ik ben overgestapt naar werk waarin ik meer ging reizen en meer verantwoordelijkheid kreeg. Mensen zijn vaak zo bang om eens buiten de poort van de baas te koekeloeren.

Pagina: 1